Spring naar bijdragen

Het is mooi geweest. Vanaf vandaag wordt het nog mooier.

mimosa

Aanbevolen berichten

Goeiemorgen!

Ik typeer mezelf als een zware drinker, terwijl anderen dat misschien niet doen. Ik heb eigenlijk al vanaf mijn zestiende problemen met alcohol. Ik vecht ertegen, maar omarm het ook. En ik word er zo moe van. Ik ben er zo klaar mee. Ik ben al eerder een keer gestopt voor een paar maanden, en ik heb periodes geminderd. Ik kan er ook makkelijk vanaf blijven... als ik er maar niet mee geconfronteerd word. En dat is het lastige punt in deze maatschappij: je hoort er niet bij als je niet drinkt. Alcohol is zo geaccepteerd en zo normaal. Er wordt voor het gemak aan voorbij gegaan dat het een verschrikkelijk verslavend fenomeen is.

Ik loop er in ieder geval steeds weer tegenaan dat ik "er in trap". Alcohol is voor mij een manier om me te ontspannen, maar als ik een glas wijn neem, dan is de rem direct los en wil ik méér! Gisteren heb ik in een uur tijd een fles rose gedronken. Die lekkere van vakantie, terwijl ik die samen met mijn man zou drinken. Ik schaam me en ben om 20.00 uur naar bed gegaan zonder nog iets te zeggen. Ik durf hem niet onder ogen te komen. Dit is voor mij de druppel geweest om tegen mezelf te zeggen: het is mooi geweest. Ik heb nu 28 jaar (teveel) alcohol gedronken. Ik weet wat het is, en ik weet wat het me oplevert. Ik ga vanaf nu op een andere manier met mijn stress om. Hoe? Geen idee. Ik hoop op dit forum tips te krijgen, wie weet is er een maatje bij me in de buurt die me door moeilijke momenten heen kan trekken.

Eigenlijk weet ik wel hoe ik me het beste ontspan. Ik wandel graag, ik doe aan yoga, ik scrap, waar ik me helemaal in kan verliezen. Ik heb alleen tot nu toe gekozen voor de "makkelijke" weg om mijn gevoelens van spanning weg te stoppen. Mijn doel is dusdanig in balans te komen dat ik die alcohol gewoon niet (meer) nodig heb.

Kortom: De periode mèt drank was mooi. Vanaf vandaag wordt het alleen nog mooier!

Mimosa

Link naar opmerking
Deel via andere websites

goedemorgen Mimosa,

je hebt alles al goed doordacht en door

dat is een heel sterk begin

want stoppen met drinken is inderdaad meer dan geen drank meer binnen te kappen

we moeten terug leren hoe het dagdagelijkse leven is zonder drank

en al die fabeltjes ontwrichten zoals : drank is gezellig etc..

de fijne momenten mét drank wegen echt niet op tegen de rotte momenten

en dat heb jij al mooi achterhaald!

maar er is zo een groot boeiend inmens leven buiten de fijne drankmomenten

dat alles heb ik alvast de voorbije drie droge maanden mogen ervaren!

veel moed en inzichten wens ik je toe :present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen Mimosa!

Herkenning en erkenning zijn de eerste stappen (heb ik me onlangs laten vertellen). Het is niet makkelijk om te stoppen, al zal een niet-drinkende anders beweren. Maar ik ben nu vijf dagen gestopt, een weekend overleefd, en ik kan zeggen dat ik me heel erg goed voel. Ik ben er nog niet, maar merk dat ik door het forum, door iemand met hetzelfde probleem in mijn vriendenkring, dat het makkelijker gaat. En stok achter de deur, voor als je het toch moeilijk krijgt. Mensen die weten wat ze moeten zeggen, als het toch eigenlijk helemaal niet gaat. En belangrijker, trots op je zijn als je weer een dag hebt overleefd.

Dus welkom. En ik hoop dat je er net zoveel aan hebt als dat ik er momenteel aan heb.

Groetjes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mimosa, welkom!

Je hebt al vaker een tijdje niet gedronken,

dus je weet een beetje wat je kunt verwachten.

Helder, trots, energiek, stralend... ik noem er maar ff een paar..

En dat allemaal door een ding niet meer te doen!

Ik ben heel gelukkig met mijn nieuwe nuchtere leven,

en wil nooit meer terug naar die dump van stiekem

drinken, opgeblazen kop en doorlopende schaamte.

Schrijf maar veel, Mimosa, vooral in het begin.

Het is geen sinecure!

Net als jij heb ik zolang gedronken, dat wis je niet uit in een

weekje.

Succes, je bent het waard!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de reacties. Ik ben er al jaren aan toe om te minderen/stoppen. Twee jaar terug een poging gedaan "sociaal" te drinken, maar dit lukt gewoon niet door mijn alles-of-niets visie. Vandaar dat ik ook een paar keer "niets" heb gedaan, maar over het algemeen dus "alles". Twee jaar geleden wèl gestopt met roken. Dat is makkelijk, je wordt er niet zo veel meer mee geconfronteerd. De rokers die ik ken gaan altijd buiten roken. Niet zien is niet doen.

Gwen, ik weet inderdaad wat me te wachten staat. Ik hoop ook die energieke tijd weer terug te krijgen, want ik voel me momenteel een wrak. Maar blijkbaar ben ik er ooit weer ingetuind en was ik in no-time weer terug bij af. Ik hoop echt een mooi evenwicht te vinden in mezelf, waarbij ik alcohol makkelijk kan laten staan. Soms is het "gewoon" een knop om: gewoon niet meer doen. Als ik me er op instel, dan gaat het prima. Ik hou het alleen niet zo lang vol. En daar probeer ik nu verandering in te brengen. Wellicht gaan jullie inderdaad veel van me horen. En hopelijk kan ik op mijn beurt weer gouden tips geven aan anderen die in hetzelfde schuitje zitten. Ik ben benieuwd naar jullie verhalen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Mimosa.

De alles of niets visie is heel bekend.

Ik dacht dus na 30+ jaar: ik ga voor niets.

En wat bleek: alles viel me ten deel.

Alles wat ik al die jaren door drinken heb gemist

is er en wordt gevoeld, beleefd en doorleefd.

Niet altijd makkelijk, maar ik word nog steeds sterker

en ook trotser. want stoppen is niet moeilijk, gestopt blijven

wel soms. ik dronk immers ook niet voor niets. Had daar zwaarwegende

(drog)redenen voor. En ben blij dat ik die niet meer gebruik, want ze klopten

echt niet (meer).

Kom maar op met je gouden tips; we hebben er zelfs een apart hoofdstuk voor.

Voor mij was dit forum een eye openen, omdat ik naast veel te halen

ook altijd kon brengen. Goed voor mijn zelfvertrouwen, ego en menszijn.

doe lekker mee zou ik zeggen.:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jouw alles-of-niets visie heet verslaving.

En is ook niet echt een visie.

Ik bedoel, over die niets heb je wel wat te zeggen,

maar over alles, niets.

Hahaha, waar praat ik me nu weer in.

Ik bedoel gewoon, dat als het zo is, dat als je er een

neemt, het vaak alles wordt, je verslaving het van je overneemt

van je (voornemen om het bij een te houden).

Echt, normaal ben ik heeel duidelijk!

Mimosa, zo werkt het inderdaad!

Door dit (vaag) berichtje hier neer te zetten,

denk ik na over mijn verslaving.

Dus help je mij nuchter te houden!

Dank je wel daarvoor!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Haha, wat een gezellige discussie ontpopt zich in mijn draadje. Grappige visie (ja, visie). Ik heb al die jaren gedacht dat het niets me niets zou brengen. Maar eigenlijk brengt het me alles! Ik ben zelf een behoorlijke warhoofd. Dat wordt toch niet erger als je stopt? hahaha Tja, verslaving... Ik ben erg verslavingsgevoelig. Ik ben dan ook benieuwd welke nieuwe verslaving ik ga ontwikkelen. Ik kies voor een gezonde.

Scrappen: ik zet een link neer. Het komt neer op foto's plakken, maar dan op een gezellige manier. Ik maak albums in dagboekvorm, zodat mijn dochter zich later nog veel kan herinneren uit haar jeugd. Ik zet geen foto's van mezelf neer, ben nu liever anoniem ;-)

http://www.twopeasinabucket.com/gallery/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Mimosa,

Ook van mij welkom hier. Ik zag je al bij het weekpact. Je slaat de spijker op zijn kop: de meeste mensen hier hebben geen rem. Eén is teveel en tien is te weinig! Vandaar ons/mijn motto: vandaag neem ik de eerste niet.

Er zijn zoveel redenen/smoesjes om te drinken. Ik gebruikte drank als zelfmedicatie, omdat ik chronisch pijn heb. Het helpt heel eventjes, maar op de lange duur echt niet en dan heb je er een probleem bij.

Ik wens je veel succes, kom op de dagdraad (ditjes & datjes) als je zin hebt. Dat is onze virtuele huiskamer waar meestal wel mensen zijn. De onderwerpen variëren van virtueel ontbijt tot vragen om hulp. Heb je een vraag of behoefte aan steun, gewoon vragen en als men per ongeluk over je heen leest, gewoon ROEPEN!

Lytse.:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...