Spring naar bijdragen

even voorstellen

JosjeMike

Aanbevolen berichten

Dag jane4,

Wederom dank voor je reactie.

Die ene boekendraad heb ik al ontdekt, maar juist over de AA ervaringen zag ik er niks tussen.

En ja, ik zal het gewoon nemen zoals het komt.

Over dromen gesproken, de eerste drie nachten zonder alcohol had ik aan het begin geen dromen, want ik sliep nog niet. Maar ik zag allemaal visioenen/beelden voorbij komen. Dat was me toch gek. Ik werd er niet bang van, gelukkig. Ik dacht: "Wat komt hier toch allemaal aan mij voorbij?"

Nou ja, ik zie het verder wel hoe het gaat. Dag bij dag.

Dank voor je slinger! Zonder leesbril op lijkt dat rode cadeautje wel een pul bier ;-)

vr.gr. en een goede dag gewenst,

Josje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Josje, ik heb het van veel mensen gelezen dat ze droomden over drank: drank aangeboden krijgen, wel/niet kunnen afslaan; dronken zijn enz.

Ik heb het zelf ook regelmatig gehad. Bij mij werd het later minder. Eigenlijk is het ook logisch, want je bent er overdag erg mee bezig, dus dat verwerk je in je dromen.

Toen mijn hond pas dood was heb ik zo vaak gedroomd dat ik haar kwijt was en ik was de hele nacht aan het zoeken. Ik werd doodmoe wakker. Net zoiets.

Het zonder alcohol verder gaan is een leerproces. Bij mij is het ook eerst mislukt (de periode van minderaar zijn) en dan begon ik steeds weer met nieuwe moed. Je leert ervan en wordt elke keer wat sterker. Als je de moed maar niet opgeeft.

Succes hoor!

Lytse.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Lytse,

Dank voor je reactie.

Ik wacht het maar gewoon af hoe het verder gaat qua slapen en dromen.

Als ik al die verhalen hoor en lees (over terugvallen en weer opnieuw beginnen) denk ik: laat ik daar vooral aan denken als ik op het punt sta één of andere borrel te willen drinken.

Maar goed, ik weet ook: zeg nooit 'nooit'. En: dag per dag.

Ondertussen heb ik een vieze alcoholvrije rode wijn omgetoverd tot een alcoholvrije kruidige glüwein en die is toch goed gelukt! Weer eens wat anders dan water...

Nogmaals bedankt en ook alle goeds gewenst,

Josje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag allen,

Heb nu 2 weken geen alcohol gedronken. Ben soms evenveel bezig met 'niet drinken' als daarvoor met wel drinken. Maar het gaat. Soms is het heel lastig, maar dat zal iedereen hier herkennen. Het slapen gaat redelijk, iets korter dan voorheen. Heb van de huisarts een herhaalrecept gekregen voor een inslaapmiddel. Ik houd het achter de hand voor als het echt moeilijk is om in te slapen. Ik wil beslist niet de ene verslaving inruilen voor de andere.

Ik heb een lijst gemaakt met allerlei alternatieve drankjes en probeer iedere keer wat anders uit. De eetlust begint wat normaler te worden.

Het is trouwens hier rotweer, van fietsen is niet zoveel terecht gekomen de afgelopen dagen.

Ter afleiding heb ik een puzzel gekocht en ben daar aan begonnen. Het is een soort mediteren, lijkt het wel.

Verder kijk is 's avonds vaak wat onbenullige films, ook ter afleiding. Voor een goed boek heb ik op dit moment niet voldoende concentratie.

Mijn partner doet (zonder weinig moeite) met me mee: hij drinkt nauwelijks alcohol. Er staat rode wijn op de schouw, in de kast staat nog volop drank. Maar mijn geliefde drank is niet in huis. Ik vind het verbazend dat me dat niet in de verleiding brengt. De mantras 'zeg nooit nooit' en 'dag voor dag' werken! Een AA-persoon zei afgelopen week: word niet overmoedig (oftewel: 'Je bent er nog lang niet') en dat heb ik stevig in mijn oren geknoopt.

Het is mijn streven om echt niet terug te vallen. Zo zonde als ik weer opnieuw moet beginnen met afkicken... Ondertussen probeer ik zo goed mogelijk om het tussen de oren op orde te krijgen. Ik ervaar steun alom en dat is ontzettend fijn, zonder zou me het zeker niet lukken.

Dank ook voor jullie steun, tips en adviezen. Ik blijf dit forum bezoeken en wens iedereen alles toe wat nodig is om van de drank te raken en blijven.

vr.gr. Josje

p.s. Heb ervaren dat volkomen openheid naar mezelf én omgeving (partner, huisarts, AA, forum, vrienden) heel erg belangrijk is. Mocht ik dus toch naar de fles grijpen, dan zal ik dat absoluut melden. Ook hier.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je bent goed bezig Josje! Een schouderklopje voor je!

Mijn man drinkt nog wel (met mate) en wij hebben dus ook veel drank in huis. Ik heb me heilig voorgenomen om geen slokjes uit en fles of glas te nemen! Dat deed ik vroeger wel en ik vond dat stiekeme gedoe van mezelf zo verschrikkelijk!

De enige keer dat het water me in de mond loopt is, als hij cognac inschenkt. Dat dronken we bij speciale gelegenheden, als we uit eten waren geweest of zo. Gelukkig drinkt hij het heel zelden en ik heb ook eerlijk gezegd dat dat moeilijk voor me is.

Als je alleen bent kan je besluiten geen drank in huis te halen, maar hij zegt dat híj geen alcoholprobleem heeft, en dat is ook zo, dus waarom zou hij 's avonds niet een glas mogen drinken. Tja, daar zit wat in.

Als ik toch voor de bijl zou gaan, dan zou het een kast moeten worden met een slot erop en hij de sleutel. Gelukkig hoeft dat niet.

Blijf alert hoor. Op dagen dat het minder met me gaat flitsen bij mij de drankgedachten ook wel door mijn hoofd, maar het kan gewoon niet meer, bij mij dan. Binnen de kortste keren zou ik weer op mijn oude gebruik zitten.

Succes meis.

Lytse.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank Hanneke en Lytse,

En ik herken me in je woorden, Lytse.

Vanaf dag één zonder alcohol dacht ik: "Overal en nergens kom je drank tegen, dus laat ik me daar maar direct bij neerleggen en er aan gaan wennen".

De verleidingen liggen echt overal. Het maakt deel uit van het gewenningsproces: overal drank te zien, toch er aan moeten wennen het niet te gebruiken.

Zo'n slot op een kast zou alleen maar een farce zijn. Ik woon bovendien praktisch naast een slijterij !

Oh, en die cognac ja! Potver, wat is dat lekker na een etentje naast een kopje koffie... PFFF Ik zou inderdaad ook weer direct terugvallen in mijn oude gewoonte.

Dus probeer ik inderdaad vol te houden!

Dank nogmaals,

vr.gr. Josje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allen,

Een week verder en nog steeds geen drup gedronken. Maar het lijkt wel, naarmate de tijd vordert, dat het wat moeilijker wordt. Van die gedachten als: "Ach, eentje moet toch kunnen?'. Nou ja, menigeen hier zal dat herkennen. Ik wil alsnog bepaalde drank niet meer in huis hebben. Bijvoorbeeld die zelfgemaakte overheerlijke limocello... Ik heb er twee keer aan geroken en het weer weggelegd. Die fles moeten we maar even ergens anders stallen.

Verder denk ik inmiddels dat het teveel drinken bij mij vooral is ontstaan door ontevredenheid met mijn huidige leven. Het lege nestsyndroom, overgang, minder werk te doen, niet echt zinvolle dagbesteding (hoewel ik me zelden verveel).

Het teveel drinken leverde spanning op, stress en zowel lichamelijk als geestelijk is afhankelijkheid ontstaan. Een nare vicieuze cirkel.

Sinds ik niet meer drink (en nog wel iedere dag 'droog' drink) ben ik een stuk rustiger, maak voorzichtig plannen voor de toekomst. Een beginnetje van vrijheid voelen, dat ik niet hoef te drinken om toch een leuk leven te kunnen hebben.

En iedere dag lees ik op dit forum, schrijf in mijn dagboek, zoek afleiding (ruim bijvoorbeeld kasten op), ga een stuk fietsen, bezoek de AA én heb steun van partner en een paar vrienden. Zonder dat, daar blijf ik me zeer bewust van, zou het me niet lukken van de drank af te blijven.

Jullie alle goeds gewenst, waar jullie ook 'zitten' in dit proces,

vr.gr. Josje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

mooi je zo te lezen Josje.

de euforie kan een trigger zijn.

Hoeft niet, laat de euforie de euforie

en de trek de trek. Alles gaat voorbij

en er komt altijd weer iets anders.

Die fles limocello vind ik veel enger.

Ik ben ooit na 7 maanden zo teruggevallen

door één gekregen fles wijn. Dacht echt dat ik het kon,

daar vanaf blijven. maar er komt altijd een moment waarop

het trekt op een zwak moment. nu wil ik het liever niet in huis

hebben, maar als dochter drank in huis haalt, kan ik het straal vergeten.

Dat is een groot verschil met die fels wijn, daar was ik me te erg van bewust.

En zo klinkt het bij jou ook nog, als je elke dag droog drinken schrijft.

maak er iemand blij die er wel mee overweg kan, en je hebt een mooi zelfgemaakt kado.

En het wegdoen ervan is je mooiste kado aan jezelf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag jane4,

Dank, wederom, voor je reactie. Ja, je hebt gelijk. Die fles limocello 'trekt' teveel. Ik zal er een mooie strik omdoen en weg geven. Er is alleen pas eind november iemand jarig die ik er een plezier mee kan/zal doen... Mijn partner kan die fles tot die tijd ergens veilig 'parkeren'. Heb er vandaag al met hem over gesproken.

Dan ga ik nu nog maar even een kast opruimen o.i.d. ;-)

vr.gr. Josje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha jane4,

Die laatste opmerking van je heb ik gisterenavond gemist! Was al een kast aan het opruimen en nog meer van die dingen.

Afleiding en nog nuttig ook (zoals jj al eens schreef). Dat plekkie in huis ziet er een stuk beter uit nu.

Voor dat ik daar aan begon nog even mijn eigen draad gelezen, vooral de eerste dagen. Mijn god, dat is ook zeeeeer behulpzaam om NEE, NEE, NEE te zeggen.

Ook het lezen van andermans ervaringen is zeer nuttig voor me. Al die terugvallen.... Pfff. Dan denk ik echt steeds: niet meer aan beginnen!

Goed, ondertussen is het een nieuwe dag, 3 weken niet gedronken, slapen gaat redelijk (zonder inslaapmiddel).

Ik zal ook aan jouw woorden denken bij euforie en trek.

Dank jane4 en de anderen ook voor jullie steun.

vr.gr. Josje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 2 weeks later...

Dag forummers,

Het is weer een week verder, nog steeds geen alcohol gedronken.
Inmiddels voel ik me al een stuk beter. Ervaar zowel lichamelijk als geestelijk de voordelen van NIET drinken. M'n hoofd is een stuk 'opgeruimder' geworden door niet te drinken.
Ik heb ook meer mensen in mijn directie omgeving geïnformeerd over mijn besluit te stoppen met alcohol. Ik kreeg heel verschillende reacties, vooral positieve. De een was verbaasd, de ander zag het wel de verkeerde kant opgaan. Het zet sommigen aan na te denken over hun eigen drankgebruik...

Ben nu een aantal keren naar de AA geweest en wil dat blijven doen. En de mantra's 'zeg nooit nooit' en 'dag bij dag' helpen me enorm. Euforie en trek houd ik in de gaten (dank jane4).
Mijn partner is een grote steun, hij drinkt zelf nauwelijks alcohol en voelt zich daar ook beter bij.
M'n dagboek is inmiddels pagina's lang, heb de nodige goede gesprekken gehad, lees nog steeds op dit forum. Ook dat helpt.

Ik ben zo blij dat ik de stap heb genomen om niet meer te drinken. Het is nog maar kort (wat is een maand?), maar toch... Als ik me bedenk dat ik jaren achtereen dagelijks (steeds meer) alcohol tot me nam, dan vind ik die maand stiekem een prestatie. Een prestatie die me moed geeft om door te gaan.

Ik wens iedereen sterkte of wat ook nodig is om niet te drinken.

vr.gr. Josje

bewerkt door JosjeMike
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Josje: knap dat je 4 weken niet gedronken hebt. Daarvoor krijg je een slinger!

:present::present::heart::present::present::clock::present::present::heart::present::present::clock::present::present::heart::present::present::clock::present::present::heart::present::present::clock::present::present::heart::present::present::clock::present::present::heart::present::present::clock::present::present::heart::present::present::clock::present::present::heart::present::present::clock:

Iemand hier rook ook aan een fles van haar lievelingsdrank, omdat ze dacht zich zo te kunnen bewijzen dat ze van de drank af was. Man, man, wat heeft ze het moeilijk gehad.

Niet doen dus!

Is de fles veilig opgeborgen?

Dat jij iets aan je alcoholprobleem doet, kan inderdaad maken dat mensen over hun eigen gebruik gaan nadenken. Soms krijg je zelfs negatieve reacties. Het is wat dat betreft net als lijnen: neem nog een koekje, je bent helemaal niet dik, stel je niet zo aan enz.

Maar: wij nemen de eerste niet!

Lytse.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die 1ste maand is oh zo belangrijk Josje

dus trots wezen mag (stiekum trots niet:D)

vergeet niet jezelf te belonen he, het zijn mijlpalen

en in plaats van je rot te voelen over negatieve dingen

zoals drinken, mag je jezelf belonen om positieve,

en trots zijn is daar ook een vorm van. :musicnote::sun::musicnote:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Lytse en jane4,

Dank voor jullie reacties.

Lytse, die fles limocello is de deur uit, dus ik kan er niet meer aan ruiken. Maar in mijn directie woonomgeving zijn winkels en kroegen vol alcohol! En in ons huis is een kast met allerlei drank. Maar ik heb mijn favoriete drank niet in huis. Onlangs had mijn partner hier een borrel thuis met een maat. Dat kon ik prima aan. Had ik een maand terug nog niet gedacht.

Wat ik wil zeggen: ik probeer alcohol niet uit de weg te gaan (zoek het ook niet bewust op), omdat ik er aan zal moeten wennen dat ik er geen gebruik van maak. Tot heden gaat dat goed, maar er hebben dan ook nog geen feesten en partijen plaatsgevonden waar we naartoe wilden. Als zich dat weer voordoet, zie ik wel hoe ik daarmee om zal gaan. Een keer een verjaardag overslaan is ook niet erg, bijvoorbeeld.

Verder hebben een paar goede vrienden al verteld dat zij zich aan me aan willen passen. Ze willen zelf ook minder drinken en willen mij ook steunen hiermee.

Oké jane4, ik zal niet langer stiekem trots zijn! Heb mezelf al beloond met wat nieuwe kleding, een bezoek aan de kapper, wat nieuw keukenspul. Ja, materiële zaken, maar ik ben er erg blij mee. Het opruimen van ons huis, deed ik elk jaar al in de herfst/winter, geeft nu extra voldoening. Ik kijk met plezier naar een ordelijke kast. Ben dus eigenlijk innerlijk en uiterlijk e.e.a. aan het opruimen.

Heb ook tijdens het opruimen in fotoboeken geneusd en constateer dat mijn leven echt niet alleen bestaan heeft uit alcohol drinken. We hebben ook zoveel leuke dingen gedaan en gezien, ook het afgelopen jaar, toen ik meer ben gaan drinken.

Maar goed, ik wil volhouden en op deze lijn doorgaan.

Dank nogmaals voor jullie woorden en zoals gezegd, ik blijf dit forum ook volgen.

En mocht ik toch een terugval hebben, ook dan zal ik me melden hier. Ik hoop natuurlijk dat ik dat niet hoef te doen, maar snap er wel de belangrijkheid van.

vr.gr. Josje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Lytse,

Het gaat nog steeds goed, al vijf weken geen alcohol gedronken en dat wil ik heel graag volhouden. De voordelen zijn groot. Voel me veel prettiger en actiever bijvoorbeeld. En het scheelt klauwen met geld ;-)

Ik post hier nu ongeveer eens per week een bericht, gewoon als een soort vinger aan de pols.

Het afgelopen weekend ben ik druk geweest met de vraag 'Waarom?. Het heeft me zoveel, geld, tijd, energie en weet ik wat allemaal gekost! Ik heb het antwoord (nog) niet, wel weet ik inmiddels heel goed dat het drinken een nare vicieuze cirkel was geworden met vervelende lichamelijke en geestelijke gevolgen. Sinds ik niet meer drink lijken die gevolgen als sneeuw voor de zon verdwenen. Maar ik realiseer me zeer goed dat vijf weken nog erg kort is. Zoals ik eerder schreef wil ik niet terug vallen, dan kan ik weer opnieuw beginnen en daar heb ik helemaal geen zin in. Dan af en toe maar zin in drank en dat niet mogen nemen.

Ik zie dat jij het al 1 1/2 jaar volhoudt, dat is al een tijd langer! Ook jij veel succes en bedankt voor je reactie.

Vr.gr. Josje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 2 weeks later...

Goedemorgen,

Het is al weer maandag! Het nieuwe forum zat me even in de weg, ik wist niet hoe in te loggen.

Vorige week zondag heb ik een zwak moment gehad. Ik heb één slok sterke drank genomen, zette het flesje weer terug in de kast... Ongeveer een half uur later heb ik dat aan mijn partner verteld en vervolgens de inhoud van dat flesje door het putje gespoeld. Natuurlijk dacht ik van alles, bijvoorbeeld: 1 slok is 1 glas is 1 fles en dat worden 2 flessen en dan gaat de hele prut weer van voren af aan beginnen. Omdat ik het al aan mijn partner had verteld, twijfelde ik of ik dit ook in de AA-groep moest melden. Dat heb ik toch gedaan, inclusief de mededeling dat ik er over twijfelde. Het gesprek daar ging vervolgens vooral over de zin en onzin om zoiets te bespreken en niet over de vraag waarom ik nou eigenlijk die ene slok nam. Het enige antwoord dat ik aan mijn sponsor van de AA had was: ik kon me niet bedwingen, ik had een onbeschrijflijke behoefte aan (een slok sterke) drank.

Om een lang verhaal kort te houden, ik heb daarna geen alcohol gehad. Ik beschouwde het als een wake-up-call. Dezelfde sponsor zei: "Ga nou niet denken dat je met Kerst wel een glas kunt drinken".

Ik vond mezelf om die ene slok een beetje stom, maar heb mezelf niet te hard op de kop gemept. Het is waar - wat ik overal hoor en lees- : eens een alcoholist, altijd een alcoholist. En: het eerste jaar is het moeilijkst, maar ik stamp in m'n hoofd dat het beter en beter zal worden, dat leven zonder alcohol.

Aan allen die dit lezen en waar jullie ook zitten in dit proces: alle goeds gewenst !

Vr.gr. JosjeMike

bewerkt door JosjeMike
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo JosjeMike,

Dat van die ene slok illustreert op een heel treffende manier wat de waanzin van verslaving inhoudt. Het is net zo waanzinnig als wanneer je je hand zou branden aan de kachel en je -nadat je brandwond bijna genezen is- tóch nog een keer je hand tegen die kachel aanhoudt om te voelen hoe het ook al weer was.. Die kachel valt echter niet onder de noemer "verslavende middelen", dus dat láát je wel. Alcohol heeft echter de eigenschap verslavend te zijn, en daar steekt de ziekte "verslaving" dan de kop op. Een ziekte die zowel lichamelijk is (het onvermogen om te stoppen met gebruiken als we eenmaal zijn begonnen), mentaal (de obsessie, of het alles overweldigende verlangen om te gebruiken, zelfs wanneer we ons leven aan het verwoesten zijn) en spiritueel (onze totaal egocentrische houding).

Dat jij het bij één slok hebt kunnen houden siert je. Dat betekent dat je met je herstel bezig bent en je dingen afvraagt op het moment dat het nodig is. Fijn dat je een sponsor hebt. Ik hoop dat je (samen met je sponsor) blijft werken aan je herstel, dat je je bewust blijft van de enorme macht die alcohol heeft, dat je je bewust blijft van het feit dat alcoholisme, hoe goed je je ook voelt en hoe goed het ook gaat, nooit verdwijnt. Bij mij steekt nog steeds (na 5 jaar in herstel) de vraag af en toe de kop op: "hoe was het ook alweer?"  Dank zij het werken met het 12-stappenprogramma weet ik steeds ruim op tijd het antwoord: "het was waanzinnig, idioot, totaal geschift"....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor je reactie Kohtje,

Dit citaat uit het boek Nou, nog eentje dan stimuleert mij om geen alcohol meer te nuttigen:

"Ik hou van drinken. Ik hou van de smaak, het effect en het ritueel. Als ik geen drankprobleem had, zou ik elke dag drinken. Ik bedoel maar. Afgelopen jaar heb ik echter ontdekt dat er één ding is wat nog meer rust en genoegen geeft. En dat is níét drinken." En geen drank geeft mij nu al rust... Dus dat doel blijf ik voor ogen houden. 

Vr.gr. Josje

bewerkt door JosjeMike
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...