Spring naar bijdragen

mythes ontrafelen


Kate

Aanbevolen berichten

Wat mij goed helpt is het ontrafelen van mijn ingesleten hardnekkige overtuigingen. Die niet kloppen want ik voel me er niet lekker bij. Je kent dat wel: je wilt niet drinken en daar is dan dat stemmetje.
Onderzoek wat het zegt!
Allen Carr doet het, Byron Katie is ook geweldig goed hierin. Kun je op alles toepassen.
Je eigen onderzoek is het leukst. Hier wat voorbeelden van mijn onderzoek:

Alcohol ontspant.
Nee dat is niet waar. Mijn ervaring bij 2 glazen wijn is:
Ik voel mijn lichaam verslappen, dan gaat mijn hartslag sneller, ik krijg een waas in mijn hoofd. Een roder hoofd, de neiging om meer te praten. De neiging om dingen uit te vergroten. Ik word dramatischer. Daarna komt de terugslag. Ik voel me sloom en rot, ik kan niet meer goed bij de werkelijkheid. Langzaam trekt de mist op en ik ben minder fit, futloos.
Zonder alcohol voel ik me fitter, meer bij de werkelijkheid, rustiger, langzamere hartslag, geen extra warm hoofd.

Meer waar is:
Alcohol ontspant niet, ik krijg een opdoffer, word sloom en gestresster tegelijk.
Fris ben ik meer ontspannen.

Door alcohol voel ik me zekerder
Nee dat is niet waar. Mijn ervaring is:
Ik kan niet meer zo goed bij de werkelijkheid, mijn hoofd is minder helder. Mijn hoofd wordt roder, mijn bewegingen ongecontroleerder. Ik lach vaker en harder en weet ergens dat ik me overdreven gedraag. Ergens ben ik bang dat men dat merkt en dan neem ik nog maar een slok.
Als ik iets omstoot of het druppelt langs mijn kin ben ik bang wat ze van me zullen denken.
Naderhand vraag ik me af of ik me niet raar heb gedragen en voel ik me onzeker.

Meer waar is:
Alcohol maakt me niet zekerder maar wankel en overdreven, waardoor ik nog onzekerder word. Fris ben ik zekerder van mezelf.

Met alcohol op ben ik meer mezelf
Nee dat is niet waar. Ik verander in een versie van mezelf die ik niet ben: lachen, roddelen, veel praten, dansen, aanhankelijk worden.
Als ik terug kijk herken ik mezelf niet. Ik voel me vreselijk. Waar is die rustige, luisterende, scherpzinnige bedaarde ik gebleven?

Meer waar is:
Alcohol verandert mij in iemand die ik niet echt ben. Fris ben ik meer mezelf.

Alcohol is lekker bij het eten.
Eten is lekkerder met alcohol erbij.
Nee dat is niet waar. Ik proef het eten minder goed, alles is waziger, ook mijn smaak.
Ik concentreer me veel minder goed op het eten als ik drink.
Ik weet achteraf minder goed hoe het eten gesmaakt heeft. Ik ben meer bezig met het moment dat ik weer een glas kan of zal bestellen en met praten dan met genieten van het eten.

Meer waar is:
Door alcohol geniet ik minder van het eten. Met water geniet ik meer van eten.

Met een nachtmutsje op slaap ik lekkerder.
Deze is zo duidelijk niet waar. Alcohol maakt de hartslag sneller, de slaap onrustiger, ik word vaker en vroeger wakker. Ik voel me zoveel lekkerder als ik zonder alcohol naar bed ga en slaap zoveel beter zonder alcohol. Ik lig nooit meer wakker.

Meer waar is:
Door alcohol slaap ik slechter. Nuchter slaap ik lekkerder.

Met alcohol is het gezelliger.
Nee, ik doe of het gezelliger is omdat ik meer praat.
Bovendien verander ik in mijn emoties en gedrag: ik word behaagziek, verwijtender, roddelachtig, zoek meer discussies op. Wil aardig gevonden worden, bewaak mijn grenzen niet goed. Ik zou liever in gezelschap zijn met nuchtere mensen die hun gedrag onder controle hebben en niet aan me zitten of ruzie zoeken. Hoe meer ik drink hoe meer ik ga brallen.
Ik heb het gevoel dat ik het werkelijk contact met de mensen kwijt ben. Ik besteed selectief aandacht aan mensen uit egoïstische beweegredenen.
Zonder alcohol ben ik socialer en voel ik me rustiger en veiliger.

Meer waar is:
Met alcohol ben ik ongezelliger. Fris ben ik socialer en gezelliger.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi Kate en waar.

Je schrijft , dat je het werkelijke contact met de mensen kwijt was.
Dat heb ik lang gedacht.
In feite was ik het contact met mezelf kwijt.
Toen ik dronk, maar ook toen ik ben gestopt.
Dat contact (geestelijk) is na jaren weer hersteld door veel zelfonderzoek.
Mijn leven ontdekte ik, beruste op een grote leugen.
Ik leefde in een schijnwereld.

Eerst herkennen waar de knelpunten zitten, andere gedachten ontwikkelen en met die nieuwe inzichten de praktijk in, oefenen.
Lektuur als Carr, Nealle Walsch stukjes psychologie, de psych en lektuur van de AA hebben me daarbij geholpen.
Trouwens alles wat men onderneemt om de verslaving te lijf te gaan is goed.
Welke insteek je ook neemt je komt altijd weer bij jezelf uit.

Een hele klus maar ik durf mijzelf weer recht in de ogen te kijken, nu zonder schaamte en dat is winst.
Kate ga goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

quote:


Originally posted by:
Kate

Meer waar is:

Door alcohol geniet ik minder van het eten. Met water geniet ik meer van eten.



Vandaag maar weer eens bewezen.
Onze favoriete schotel op tafel (Thaise mango met rundvlees) en een glas water.
En het is lang geleden dat ik 'm nog zo puur heb gesmaakt!
Gelijk allerlei oliën uitgeprobeerd op brood en dergelijke.
Eten wordt weer een feest!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Tegenwoordig probeer ik met behulp van The Work-methode van Byron Katie om ook de redenen vooraf aan het drinken te ontrafelen.
Trek is een signaal, als je onvrede voelt heb je gedachten die in strijd zijn met de waarheid.

Soms is het best lastig om de reden van je trek te achterhalen. Vaak zit er een soort van angst of boosheid achter.
Ik probeer de gedachte die mij onvrede bezorgt te achterhalen en onderzoek die. Let wel, mijn eigen gedachte. Het is niet een situatie maar mijn gedachten erover die me onrust bezorgt.

Vervolgens pas ik de 4 vragen toe:
- is het waar
- weet ik zeker dat het waar is
- hoe voel ik me als ik die gedachte geloof, wat voel ik en hoe gedraag ik me
- hoe zou ik me voelen en gedragen als ik die gedachte niet geloof
- kan ik een omkering vinden die net zo waar is of meer waar

Hulpvragen zijn ook: wat is de realiteit (de realiteit mag er altijd zijn. Die is nou eenmaal zo. Als je denkt dat je moeder niet tegen je mag schreeuwen vergis je je. Dat mag ze wel).
Kun je een bewijs vinden van het omgekeerde (mijn moeder kan ook rustig praten. Ik schreeuw ook weleens. Verrek ja. Niet vaak maar toch).
Een omkering van een gedachte: mijn man moet meer aandacht voor me hebben kan bv zijn: ik moet meer aandacht voor mij hebben. Ik moet meer aandacht voor hem hebben. Hij hoeft helemaal geen aandacht voor me te hebben).

Ook helpt de vraag: in wiens zaak zit je. Je eigen zaak, die van een ander of die van God/het leven (hoe je het maar noemen wilt).
Het is niet aan mij om het gedrag van een ander te bepalen. Ik kan alleen mijn eigen gedrag bepalen.
Of mijn eigen gedachten. Als mijn man me op dit moment geen aandacht wil geven is dat zijn zaak.

Dit lucht echt op. En als het je te pakken heeft, zie het dan maar eens los te laten :)

In tijden van twijfel of ik wel of niet alleen verder moest, gek werd ik er soms van, hielp mij ook: ik ben hier nu dus moet ik hier blijkbaar zijn. Ik hoef nu geen beslissing te nemen.
Alles wat nu gebeurt is blijkbaar hoe het nu moet zijn.
Wat niet betekent dat ik geen beslissing kan nemen om het anders te doen. Als dat nodig is zal ik het weten.

Deze methode helpt tegen die akelige, negatieve spiraal van in kringetjes denken en steeds verder in de put komen.
Je kunt het zo vaak doen als je wilt. Ook over hetzelfde onderwerp.
Ik voel me er altijd beter door. En het pakt oorzaken in je denken aan.

Werkt iemand anders hier ook mee?

liefs,
Kate

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Beste Kate,

ik vind je wel heel kort door de bocht.
M.a.w. je antwoorden op je eigen vragen vind ik wel heel gedecideerd en ongenuanceerd.

Je beantwoordt alles met NEE.
Is dat voor een deel ook niet jezelf-voor-de-gek-houden?

The Work kan ook een misleidende 'truc' worden om jezelf te overtuigen dat alcohol niets leuks met je doet.

Het verraderlijke van (o.a.) alcoholverslaving is m.i. juist dat de werking ervan zo dubbel is.
Ik voel ook wel de 'klap' van het verdoofd worden, maar ik voel OOK de ontspanning en het optimistischer zijn t.a.v. mijn leven /de wereld.

Alcohol (en andere verslavingen) doen echt OOK iets leuks of positiefs met je. Met mij in elk geval wel.
The Work is m.i. bedoeld om juist ook daarover volkomen eerlijk ten aanzien van jezelf te zijn.
"Ja, ik word prateriger, opener en dramatischer en dat voelt (soms/vaak) heerlijk! Ik voel dan tenminste van alles"

Ikzelf slaap bijvoorbeeld echt veel beter als ik heb gedronken. ik slaap als een roosje. Als ik niet gedronken heb, lig ik uren wakker. Dankzij bepaalde ontspanningsoefeningen kan ik dat redelijk de baas.
Maar het ervaren is NIET prettig. Het slapen als een roosje is WEL prettig.

De dingen zijn complexer dan jij voorspiegelt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat alcohol ook zo heerlijk ontspant etc... ja, maar IK moet daar nu niet teveel bij stilstaan.....
Ik wil ook leuk, gezellig, ontspannen en okee zijn zonder dat spul dat langzaamaan mijn leven sloopt.

Kiki, je bent een pittige tante.
Wat ik bij jou herken is je kritische kant. Ik ben ook (áltijd) erg kritisch, maar ik zie dat als een klein onderdeeltje van de persoonlijkheid die juist ook die ontspanning (door a.) nodig heeft, na een daglang kritisch-perfectionistisch zijn etc.

Ik hoop dat je me snapt. Ik ben moe en ben even weg nu.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Kikki,

Ieder heeft zijn eigen waarheid. je mag bij jezelf naar binnen gaan en ontdekken wat voor jou waar is, met een open houding.

Ik kan alleen voor mezelf spreken, ik kan jouw waarheid niet bepalen.
Wat voor mij waar is hoeft voor jou niet waar te zijn.
Ik slaap wel lekkerder zonder alcohol, jij blijkbaar niet.

Als ik maar eerlijk tegen mezelf ben. Wat jij van mijn onderzoek over mezelf en mijn antwoorden naar mezelf vindt is jouw zaak.
Jij mag mij kort door de bocht vinden, ik vind mezelf helemaal niet kort door de bocht.
Ik geef zelfs veel van mezelf bloot in mijn vorig bericht, heb daar eerst over getwijfeld.

Maar goed het is mijn taak om begrip voor mezelf te hebben, niet de jouwe.
Een mooi voorbeeld weer voor mijzelf ;) Dankjewel!

groetjes Kate

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kate, ik vond jouw overdenkingen heel mooi, bovendien erg herkenbaar voor me.

Kikki, je zegt dat je je hebt leren uitspreken en dat dat een mooie verandering was.
In mijn laatste jaren, terwijl er veel stress was (suïcide in de familie, depressieve ega, scheiding, werkproblemen) deed ik mijn mond ook vaker open. Dat hielp, behalve als ik aan het drinken was. Gaandeweg werd ik scherper, cynischer, botter en ging sneller ruzie zoeken. Juist vanuit mijn herwonnen assertiviteit dacht ik dat dat goed was. Helaas schoot ik door.
Nogmaals, dat zijn sluipende processen. Bij mij was dat ook vanonder het mom: goh, ik doe het toch goed, immers?
Pf, achteraf besef ik meer en meer hoezeer de alcohol me "hielp"...
Nooit meer!
Ook anderen gingen steeds vaker voelen dat ik meer agresief was dan gewoon.... pittig....

Het moet nu maar eens uit mezelf komen, ik moet mijn heldere ik hervinden.

Ik hoop dat je wat aan mijn persoonlijke raadsels hebt??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

- quote - The Work kan ook een misleidende 'truc' worden om jezelf te overtuigen dat alcohol niets leuks met je doet.

Het verraderlijke van (o.a.) alcoholverslaving is m.i. juist dat de werking ervan zo dubbel is.
Ik voel ook wel de 'klap' van het verdoofd worden, maar ik voel OOK de ontspanning en het optimistischer zijn t.a.v. mijn leven /de wereld.

Alcohol (en andere verslavingen) doen echt OOK iets leuks of positiefs met je. Met mij in elk geval wel.
The Work is m.i. bedoeld om juist ook daarover volkomen eerlijk ten aanzien van jezelf te zijn.
"Ja, ik word prateriger, opener en dramatischer en dat voelt (soms/vaak) heerlijk! Ik voel dan tenminste van alles"

Ik slaap bijvoorbeeld echt veel beter als ik heb gedronken. ik slaap als een roosje. Als ik niet gedronken heb, lig ik uren wakker. Dankzij bepaalde ontspanningsoefeningen kan ik dat redelijk de baas.
Maar het ervaren is NIET prettig. Het slapen als een roosje is WEL prettig.

De dingen zijn complexer dan jij voorspiegelt - unquote

Kikki wat een mooie beschrijving; ik kan 'm volledig met je delen. Alcohol is niet voor niets een genotmiddel ! Overal waar het woordje " te " voor staat is niet OKEE. TEveel is fnuikend. Na 3 glazen rode wijn moet je de rest van fles weggooien in een glasbak en in diepe zelfbespiegeling genieten van het ontspannende en roesbrengende effect. het woord "roes" ga ik ethymologisch eens napluizen. ! bitterbal is heerlijk. Van 15 bitterballen wordt je doodziek. Van bitterballen wordt je dik en niet blij. Van alcohol ( 3 E ) blijf je slank en wordt je blij.
Mijn mysterie is ---> hoe moet je tijdig aan de rem trekken ? Wat is daar een praktische methodiek voor

NIKNOK ( 1944) ;)wink

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niknok,
het komt me voor dat je niet helemaal eerlijk bent naar jezelf
als jij je mysterie ontrafelt blijft over dat je een trucje zoekt om
aan de rem te leren trekken. En als dat niet blijkt te bestaan heb je dus een groot probleem
want je schrijft hier echt niet voor niets.
En ik hoop dat je vrienden bedoelt met maten en niet grote maten:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


The Work kan ook een misleidende 'truc' worden om jezelf te overtuigen dat alcohol niets leuks met je doet. Het verraderlijke van (o.a.) alcoholverslaving is m.i. juist dat de werking ervan zo dubbel is. Ik voel ook wel de 'klap' van het verdoofd worden, maar ik voel OOK de ontspanning en het optimistischer zijn t.a.v. mijn leven /de wereld. Alcohol (en andere verslavingen) doen echt OOK iets leuks of positiefs met je. Met mij in elk geval wel. The Work is m.i. bedoeld om juist ook daarover volkomen eerlijk ten aanzien van jezelf te zijn. "Ja, ik word prateriger, opener en dramatischer en dat voelt (soms/vaak) heerlijk! Ik voel dan tenminste van alles" Ik slaap bijvoorbeeld echt veel beter als ik heb gedronken. ik slaap als een roosje. Als ik niet gedronken heb, lig ik uren wakker. Dankzij bepaalde ontspanningsoefeningen kan ik dat redelijk de baas. Maar het ervaren is NIET prettig. Het slapen als een roosje is WEL prettig. De dingen zijn complexer dan jij voorspiegelt



Wat is de truc en wat is misleidend?

Optimistischer zijn tav het leven -> Als optimisme het gevolg is van drank en dus een andere waarneming van een onveranderd leven dan kan het niet anders zijn als dat de drank zelf misleidend is? Echte optimisme heeft een oorzaak; het leven dusdanig veranderen dat de kwaliteit ervan beter wordt waardoor je oordeel over dat leven meer optimistisch wordt.

Ontspanning --> oftewel tot rust komen, in ontspanning heeft een mens een lage hartslag. Alcohol verhoogt de hartslag --> mijn lichaam is niet ontspannen na drank. De invloed van de drank geeft mij het misleidende gevoel van ontspanning.

Kate is imo met haar "kort door de bocht" reactie veel meer to the point dan Kikki die met haar "kritische" blik. Zij laat volgens mij een knap complex staaltje zelfmisleiding laat zien. Door te wijzen op dat het allemaal complexer is dan Kate het voorspiegelt doet ze volgens mij een truc die meer mensen doen die de simpele waarheid niet zien willen. Maar goed iedereen zijn eigen waarheid, dit is hoe ik het zie.

Neemt niet weg dat de illusie zalig kan zijn. Voor wie de Matrix kent, neem je de blauwe of de rode pil? Do you live on in ignorance (and potentially bliss)?
http://www.arrod.co.uk/essays/matrix.php

Kate geeft denk ik goede check vragen, voor mij is het dan helder hoe ik sta t.o.v. alcohol en de mythe van ontspanning en positiviteit.

Vervolgens pas ik de 4 vragen toe:
- is het waar
- weet ik zeker dat het waar is
- hoe voel ik me als ik die gedachte geloof, wat voel ik en hoe gedraag ik me
- hoe zou ik me voelen en gedragen als ik die gedachte niet geloof
- kan ik een omkering vinden die net zo waar is of meer waar

En om tenslotte zelf nog even heel kort door de bocht te gaan tav alcohol. Maak de balans op en handel ernaar. Zo simpel is het:

Vraag1: Ben je blij met wat je doet? ja/nee
ja -> ga dan door met wat je doet
nee -> ga naar vraag 2
Vraag2: Wil je veranderen?
ja -> verander dan
nee -> ga dan door met wat je doet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...