Spring naar bijdragen

Minderen moeilijk


esha

Aanbevolen berichten

Tenminste in sommige situaties.
Thuis heb ik er niet zo heel veel behoefte aan.soms ook wel maar dat lukt me nog wel, drie dagen niet drinken lukt meestal wel zonder problemen en dan begin ik wel zin in een wijntje te krijgen.
Meestal lukt het me dan ook nog wel om het tot een week uit te stellen wat al wat meer moeite en disipline kost maar toch lukt het wel.
Vorige keer had ik zelfs langer dan een week niets gedronken en dat vond ik zo goed van mezelf dat ik dacht. zie je ik kan best drie wijntjes drinken morgen op mijn afspraakje.
En dan ga ik gewoon naar huis en na die drie wijntjes.Ik zal rustig drinken zei ik tegen mezelf zodat ik niet dronken wordt.
Want dat moet ik toch best kunnen.
ZO gezegd zo gedaan. op mijn afspraakje dronk ik een wijntje en 2 bietjes en wat water tussendoor.
Daarna liep ik naar huis zoals de bedoeling was.Maar ik liep niet direct naar huis.Nee als door touwtjes getrokken liep ik naar de Gall en Gall want ik mocht best toch nog wel een klein flesje wijn halen want ik had er toch maar drie op en het zou toch de enige dag zijn dat ik wat dronk vandaag en ik zou het bij vijf glaasjes in totaal laten.
Ergens in mijn achterhoofd hoorde ik mezelf nog zeggen, Je zou er toch maar drie drinken.Wat door mijn andere ( drank) zelf vrolijk in de wind werd geslagen.Met "als je het bij twee laat en het is toch alleen voor vandaag
Keurig haalde ik ook een klein flesje wijn.Zo een waar drie glaasjes uit kunnen.ZO kan ik natuurlijk nooit dronken worden.
OP mijn balkon genoot ik van mijn lekkere rode drankje met een sigaret die ik anders ook nooit rook behalve als ik drink.
Toch voelde ik me wat alleen.
Laat ik eens een vriend bellen of die langskomt.
Nu speelt er zich iets in mijn hoofd een gevecht af dat mijn nuchtere zelf bijna altijd verliest.
Nuchtere zelf: "maar als hij komt dan ga je nog meer drinken en wordt je mischien dronken
Drankzelf: : ach dat valt wel mee als je gewoon rustig drinkt.
Nuchtere zelf: Maar mischien gaat het weer mis als je teveel drinkt ,je kan echt beter stoppen nu.
Drankzelf : Nee .je kan nu niet stoppen met drinken als hij komt want dan zak je helemaal in en ben je niet gezellig.Trouwens als je dronken wordt vindt hij het niet erg want hij drinkt ook veel want hij komt uit spanje en vindt dat heel normaal."
Terwijl mijn hersen dit uitvechten heb ik als het nummer ingetoest en anderhalf uur later staat de vriend met een fles wijn en wat biertjes op de stoep.
Gelukkig voor mij was ik al wat nuchterder omdat ik had gegeten en mijn lichaam de kans had gegeven de alcohol te verwerken.
Die avond heb ik in totaal anderhalve fles wijn en een paar biertjes gedronken, veel meer dan wat mijn bedoeling was.
GElukkig was ik niet laveloos geworden en geen blackout gehad omdat ik het verspijd had over de hele dag.
Maar toch!! waarom ga ik niet na die eerste twee drankjes gewoon naar huis ip van naar de gall an gall.
En waarom stop ik dan niet en doe iets rustigs ip van een vriend bellen om te gaan drinken!
Het lijkt wel of ik andere besliisingen neem met drank op dan zonder.Dat is ook zo.Het geestje in de fles neemt het over van mij en ik ben alleen maar een braaf marionetje dat erachteraan huppelt en soms een beetje protesteert terwijl ik al weet dat het geen zin hebt.
Nu heb ik al drie dagen weer niks gedronken en ga ik het toch weer een keer proberen over een week om matig drie wijntjes te drinken.
Ik hoop dat het nu wel lukt.En ik naar het wijze stemmetje in mijn achterhoofd kan luisteren.
groetjes esha

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een redelijk bekend verhaal Esha.
Na 2 glazen neemt je gewetensfunctie af. Je denkt 'gemakkelijker', dus gegarandeerd dat het mis gaat.
Daarbij (denk ik) heb je het gevoel dat je zó goed bezig bent... je gaat een soort inhaalslag maken, omdat... Dat is waarschijnlijk vanuit een bepaald vermeend gemis.

Het kan helpen om heel anders tegen alcohol te gaan leren aankijken, namelijk als iets wat niet beslist hoeft. Aan iets waar je je niet fijner van gaat voelen (mn later niet). Als iets waarvan meer dan 2 eenheden beslist teveel zijn!
Minderen is heel moeilijk. Steeds waakzaam zijn. Net zoiets als bij stoppen. Terwijl stoppers zeggen dat het rust geeft om niet meer te hoeven drinken. Erover denken hoeft in dat geval niet meer. Men zegt: ik doe dat niet meer.

Na een week niet drinken is je lijf zich net wat aan het herstellen en dan gooi je dr weer zo'n plemp A in...
Eigenlijk best stom hè?
Ik durf dat te schrijven omdat ik zelf als minderaar ook nog wel eens boven een door mij gesteld doel zit.
Minderen is niet makkelijk.
Suc6!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Herkenbaar verhaal. Ook ik heb geprobeerd om te minderen. Ook ik was constant in strijd met mijn nuchtere zelf en de drankzelf. Natuurlijk ben ik geen alcoholist. Kan gerust 2 weken zonder alco. Ik hield die twee weken vol en ik was weer gerust gesteld. Zie je wel, ik ben geen alcoholist anders hou je die 2 weken zonder drank niet vol. Vergat maar even voor het gemak dat het toch moeite kosten en het verlangen er wel was. Een alcoholist zal aan het verlangen toe geven en ik niet. Het is niet erg om eens een biertje te drinken kan gerust maat houden. Het ging even goed. Ik haalde het zelf niet in huis. eens een biertje op een verjaardag of op het teras. Ging steeds vaker met vrienden afspreken die ook stevig dronken. Weer een paar weken later tijdens het weekboodschappen doen dacht ik ach een paar biertjes mee nemen voor het weekend kan geen kwaad. Verschillende pogingen gedaan om te minderen maar mijn alcoholgebruik is er steeds meer op geworden totdat ik de keuze heb gemaakt om definitief ermee te stoppen. Mij lukt het niet om blijvend te minderen. Na dat eerste biertje word de drank de baas over mij en dat wil ik niet meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja idd best stom en zonde en weer een dag kwijt omdat ik te moe was, dus mijn huis een bende ,ik chagerijnig en mijn kind de hele dag voor de tv.
Mischien is dit juist alcohisme, een constant gevecht met jezelf waarbij je meestal weer verliest en dat spel kan je lang blijven spelen.
Toch ben ik er nog niet aan toe om helemaal niet meer te drinken,Ik wil minderen.Maar idd hoe doe ik dat dan want wat jij ook zegt lin na een paar drankjes neemt de drank het van mij over en maak ik heel andere beslissingen dan wanner ik nuchter ben.
Maar ik moet zeggen dat ik soms de beslissingen die ik met drank opneem leuk vindt,zoals mensen bellen die ik anders niet zou durfen op te bellen en uitnodigen. Of opener en gezelliger zijn.Ik vind het alleen niet leuk wanneer ik te ver ga,Maar dat gebeurt ook weer te vaak.
Ik ben ook een beetje bang dat ik vereenzaam als ik niet meer drink want ik durf sociale contacten nauwlijks aan zonder drank.
Erg ik weet het.:$
Het komt ik heb een dwangedachten als nasleep van een postnatale depressie ,nu al tien jaar geleden maar loop nog altijd met angst rond voor controle verlies en nog meer andere angsten.
Alcohol neemt altijd de dwangedachten weg.Zodat ik voor mijn gevoel normaal functioneer.
Maar met alchohol op ga ik me meteen ook als een wilde ,vrije vrouw gedragen.Tenminste dat beeld probeer ik neer te zetten.
En zo voel ik me dan ook maar het komt alleen maar door de drank.Een middenweg is er niet.
Zonder drank ben ik angstig en ben ik ervan overtuigd dat niemand me aardig vindt en met drank is het 100% omgekeerd en doe ik overdreven vrij.
Eigenlijk is het een leugen en ook een die ik mezelf voorhou.
Het levert me weinig op verder.
Ik zou wel eens gewoon mezelf willen zijn en me er niet zo mee bezighouden wat anderen van mij denken.en dus gewoon een sinasappelsap kunnen drinken en gewoon rustig kunnen praten op een terras zonder een beeld van mezelf te hoeven neerzetten.
Maar wanneer ik dat probeer voel ik me meestal verkrampt en om toch maar wat te ontspannen drink ik maar weer.
Lekker handig.
tijdje heb ik ook benzo's genomen om me te ontspannen maar vond het niet heel prettig en ik dronk erbij, wat me nogal gevaarlijk leek na een tijdje en ben daar dus maar mee gestopt.
Aanstaande vrijdag hebik weer een date en ik zou best wel niet willen drinken dan maar ik weet nu al dat ik het anders niet aandurf.
Dat ik dan niet goed overkom of iets naar mijn idee.
Van de zenuwen ga ik natuurlijk weer teveel drinken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve esha,
wat herkenbaar jouw gevecht en idd dit kenmerkt nou typisch alcoholisme.
jezelf bewijzen dat je zonder kunt zodat je daarna jezelf kunt bewijzen dat
je minderen kunt. Want alleen zo hoef je niet te stoppen. het is zo begrijpelijk ook.
Ik heb het jaren zo gedaan; elk jaar een sapvastenkuur en dan miste ik niets; geen alcohol,
heen koffie, vlees, noep, snacks. Dus ik was niet afhankelijk! En dan via matig sloop onmatig er altijd weer in. Met gevolg onzekerheid, mezelf de put in denken, mislukt gevoel en uiteindelijk falen.
En dan kwam de zgn zelfvertrouwens -boost weer uit de fels en begon de riedel weer opnieuw.
Helaas is dit nodig en gaat door net zolang tot je inziet en durft te erkennen dat je afhankelijk bent.
Pas als de knop omgaat kun je naar de oorzaak toe en met het deel aan het werk waardoor jij sociale contacten niet aan durft zonder alco. Die zit diep meis en daar zul je uiteindelijk mee aan de slag moeten,
anders heb je nooit meer een vrije keus t.o.v. alcohol.
je vraagt die Spannse vriend om hemzelf, maar als reden om teveel te kunnen drinken. Het is een beetje de schuld buiten jezelf plaatsen, maar ja je belt niet iemand die niet veel drinkt. je doet het zelf dus en houdt jezelf voor de gek. Luistert nog teveel naar het verkeerde stemmetje.
Als je beslissingen zonder drank genomen ook weer leuk gaat vinden en de mens die zonder drank contacten aangaat kunt waarderen, dan zul je waarschijnlijk een rust ervaren die dat positieve deel in jezelf gaat versterken en vergroten. Dan zit je weer in de spiraal omhoog. En dat is mogelijk.
En dan vereenzaam je beslist niet, maar je wordt wel selectiever in wie je nog ontmoeten wilt. Dat lijkt enger dan het is. Maar je raakt minder dagen kwijt en geniet oprechter, krijgt weer zelfrespect en wilt dan ook mensen om je heen die je respecteren om wie je bent en niet om hoe je doet. Je kunt het meis, misschien niet alleen, net als velen hier, maar je kunt het wel!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Minderen is niet alleen moeilijk

het is voor mij niet te doen!

tot die conclusie moest ik vandaag komen.

Het geeft me teveel onrust om steeds een deal te moeten sluiten met de drank.
ik was er steeds mee bezig, wanneer ga ik weer, wat mag ik, stel ik een grens, of is het best
"normaal" om eens los te gaan... kortom het hield me steeds bezig.
Met als resultaat dat ik ALTIJD faalde in de door mij zelf gestelde grens.

maar nu moet ik verder...

er ligt een grote uitdaging op me te wachten....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eigenlijk is minderen voor mij hetzelfde als stoppen. Je moet alleen wél keiharde afspraken maken met jezelf. Ik zit nu in maand 8 van mijn minderpoging en heb dit (op één avond na) nog altijd vol kunnen houden.

Dit de afspraak die ik maakte met mezelf:

Ma 0, Di 0, Wo 2 Do 0, Vr 2, Za 3, en Zo 2 glazen wijn. 9 is een magisch getal. Ik wíl perse de rest van mijn leven maximaal 9 glazen per week drinken. Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik nu 5 keer per week in de sportschool zit en het roer totaal heb omgegooid. Bij het aanpakken van mijn alcohol verslaving, heb ik maar meteen korte metten gemaakt met mijn luie leven.

Het leven lacht me nu toe en mijn werk gaat als vanzelf. Het regent complimenten omdat ik inmiddels 15 kilo ben afgevallen en ik heb mijn kledingstijl opgevrolijkt! (Wél heb ik de maand februari droog gestaan om mijn gewoonte te doorbreken. Dit was toen voor het eerst in 30 jaar dat ik zo lang geen druppel dronk.)

Het is mijn eerste minderpoging en ik hoop de enige.

Heel veel liefs en heel veel succes gewenst aan iedereen die wil stoppen en minderen van Bakkom! :present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Minderen is veel moeilijker dan helemaal stoppen, heb ik ook aan den lijve ondervonden. Sinds afgelopen maandag ben ik ook weer gestopt. Ik ga nog een keer een poging te doen
om maar heel af en toe een wijntje te drinken maar als dat uiteindelijk weer resulteert in toch steeds weer meer en meer dan hou ik er echt definitief mee op. Ik heb geen zin meer in die
constante discussie met mijn andere ik over wel of geen wijntje. Ik kan er alleen ook wel vreselijk van genieten bijvoorbeeld als we uit eten gaan. Dan drink ik ook anders dan
dan ik alleen thuis ben en met gemak een fles leeg tutter 's avonds. Dan hou ik op met denken en genieten lijkt het wel. Toch ging het het afgelopen jaar niet meer zo slecht als dat het
geweest is maar we gaan het zien. Ook de weegschaal is veel blijer zonder alcohol :-)
Fijn weekend!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Hoi Esha,

Ik wil ook minderen, en ik vind het ook heel moeilijk. Er is in geen 30 jaar een dag geweest dat ik niet heb gedronken. Als ik van jou lees dat je het zo drie hele dagen volhoudt vind ik dat al heel knap.

Momenteel probeer ik het drinken uit te stellen. Dus in plaats van het motto van de stoppers: vandaag neem ik de eerste niet, is mijn motto:

Vandaag stel ik de eerste uit.

Vandaag is dat gelukt tot 17.30 uur. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kreeg pas rust toen ik besloot te stoppen met drinken. Jezelf op rantsoen stellen en als je eerlijk bent wel weten dat het toch niet zal lukken, wat een ellende. Waarom is alcohol toch zo belangrijk dat ik het niet op wilde geven? Nu terugziende op mijn leven weet ik dat het me niets anders dan narigheid heeft bezorgd. Een slechte vriend dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het moet me even van het hart...

Ook deze minderaar (Esha dus) is van een koude kermis thuisgekomen: stoppen is wat telt, minderen is te moeilijk of zinloos. Tel de "stoppen is wat telt"reacties er maar op na.

Daar baal ik als minderaar toch ook wel van.

De aardige reacties even niet meegeteld he. Het is toch geen "bekeren" naar een nieuw geloof, waarbij er maar één leer de juiste is???

Alibali

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is nou eenmaal bekend dat een echte alcoholist niet kan minderen maar moet stoppen. Gewoon de ervaring van miljoenen alcoholisten. Ikzelf reken me tot deze categorie. Mag dat??? Een alcoholist zeggen dat hij/zij wel kan minderen is niet eerlijk en wreed. Wel is het zo dat ieder alleen voor zich kan uitmaken of hij een alcoholist is. Ik kan dus niet tegen een ander zomaar zeggen wat te doen. Dat moet ieder voor zich uitmaken. Ik kan alleen maar mijn eigen weg met de alcohol beschrijven. En voor mij is dat stoppen. Na heel veel jaren verspild te hebben met vergeefse pogingen te stoppen. Had ik maar eerder geweten dat voor mij de enige optie stoppen was. Het had me heel wat ellende bespaard.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve Ali
ieder spreekt voor zichzelf
ook jij, jij bent een minderaar, en als
jij daar mee om weet te gaan, des te beter
dat er zoveel (miljoenen) zijn die dat niet kunnen
zegt dus iets over hen. We schrijven hier niet voor niets
en ook jij komt hier niet omdat je zo tevreden bent met hoe het gaat, lijkt mij.
Confusius schreef ooit: de wijze zoekt het in zichzelf, de dwaze zoekt het in anderen.
datzelfde geldt denk ik ook voor ons. Deel wat je helpt of nodig hebt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Hallo allemaal,

Ik ben Myriam en ik ben ook aan het minderen sinds 18-11.
Ik heb dit in het verleden ook al vaker geprobeerd. Wat me opvalt is dat het dagen goed gaat en dan een dag niet. Dat ik dan tegen mezelf zeg; het gaat best goed op die ene dag na. Maar die ene dag komt telkens terug en was/is niet de bedoeling.
Achter in mijn hoofd hoor ik nu ook een stemmetje ( en heb nog niet gedronken, drink op zijn vroegst pas om 21.30) Het kost me heel veel energie om me aan mijn eigen afspraak te houden; 4 glazen. Dit moet ik dan ook nog over de avond verdelen. Ik moet rekening met mijn partner houden. Die is niet alle avonden thuis en ik wil als hij thuis komt nog een wijntje met hem drinken. Hij zegt dan wel eens goh ga dan naar bed als je wijntje op is en ik er nog niet ben. Maar dat wil ik zelf niet dus..... laatste wijntje uitstellen. Dat word dus de hele tijd op de klok kijken, mompelen tjee wat is hij laat, mopperen nou hij maakt het wel heeel laat. En eigenlijk onterecht...........

Wat ik wil zeggen is dat je er toch constant mee bezig bent en niet echt van mmm lekker mijn wijntje drinken.

Andere gedachten die bij me op komt is; ik ben 3 jaar geleden gestopt met roken omdat ik ook niet minderen kon. Niet op de lange termijn. Nu ben ik daar heel blij mee. Een enkele keer denk ik dat ik er wel een zou lussen, maar ik denk dat dit een soort nostalgie is... Het was zo fijn....
Nu zeg ik; wat een rust, ik werd al nerveus na ongeveer 2 uur na een sigaret.... ik hoef niet buiten te gaan staan. Ik hoef me niet af te vragen mag ik, kan ik, wanneer hoelaat enz voor de volgende.
Jaaa heel blij ben ik.
Stoppers; is dat wat jullie ook ervaren tussen het minderen of stoppen met alc.?

Tja ik ben er ook nog niet. En dan zegt mijn partner dat het goed gaat op die uitzonderingen na
:angry:

Ben benieuwd naar jullie reactie.

Hoe vergaat het jullie (de bovenstaande mensen)

Liefs Myriam

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Myriam,
Ik heb jaren van minderen, (tijdelijk) stoppen, uitstellen,
wijn in portglaasjes ed achter de rug. Ik was geobsedeerd
zolang ik me kan herinneren. Overdag dacht ik er niet aan,
deed boodschappen zonder aan alcohol te denken, maar als het tegen 20 uur liep,
ben ik heel wat keren volkomen gestressed naar de super gefietst en als ik te laat was,
in een andere wijk, daar was ie tot 21 uur open, desnoods de nachtwinkel (duur).
Ik denk idd net zoiets als jij met je sigaretten.
Ik hoef niet meer. wat een rust.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allemaal,
Ik heb weer een mindere periode achter de rug waarin ik in ieder geval toch meer dronk dan ik van plan was. Voorlopig in ieder geval weer stoppen. Vandaag is mijn eerste dag.
Definitief stoppen zou ook voor mij het beste zijn en dat wil ik ook wel dus ik hoop dat ik het zo lang kan volhouden. Je wordt er ook zo moe van om steeds met niet drinken bezig te zijn
he. En ook moe van het wel drinken :-)
Ik ga me dus vanaf vandaag weer elke dag melden hier en in ieder geval meelezen want dat helpt echt!
Myriam, welkom bij de club en ik denk dat je het antwoord op je vraag best wel weet. En de rust van niet drinken en je eigenlijk ook veel beter voelen
wil ook ik graag weer voelen.

Fijne avond!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...