Spring naar bijdragen

eindelijk over de streep


maura

Aanbevolen berichten

Na vele pogingen om het zélf te doen en 1x een half jaar twee keer per week in een kliniek een aantal jaren geleden heb ik me aangemeld bij alcohol de baas .

Mijn behandelaar moet nog aangewezen worden maar ik ben al wel met mijn schrift begonnen , mijn doel is om te stoppen wat ik tot nu toe niet langer dan twee weken volhou .

Ik slik nu antabus maar moet dat écht onder toezicht doen want anders "vergeet" ik hem regelmatig .

Ik heb al veel goeds over de therapie gehoord/gelezen dus ik begin vol goede moed !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 50
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Welkom Maura! Goede moed is alvast een schitterend ingrediënt!

Onder "Thema's rondom alcohol" vind je ook uitleg over Antabuse. Veel ervaring van de mensen van het forum zelf.

Onder Ditjes en Datjes vind je het dagdraadje, daar is bijna het klokje rond iemand ingelogd.

Daar kan je met elke vraag of wat je kwijt wil steeds terecht.

Het forum is absoluut een ondersteuning in het avontuur van stoppen. Je maakt jezelf het al heel gemakkelijk door te beslissen om volledig te stoppen.

Ik zelf ben aan mijn derde maand begonnen en ik mag zeggen dat het een hele goed beslissing was en is. Na jaren niet meer echt nuchter te zijn geweest, de laatste tijden zelfs gemiddeld twee flessen witte wijn per dag, is dit leven wel echt intenser, mooier en warmer geworden.

liefs en vééél succes! het is echt de moeite waard!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maura ook van mij welkom hier.

Zoals je in mijn onderschrift kunt zien, heb ik het ook eerst geprobeerd met minderen. I(k heb veel gehad aan de internetbehandeling van Tactive en daar goed geleerd waar mijn valkuilen zitten en vooral, hoe ik mezelf in een positie kom draaien dat ik tóch kon drinken. Mijn grootste trigger is chronische pijn en die kan ik niet veranderen. Daarom na een jaar besloten dus de andere component aan te pakken: de drank. Helemaal gestopt nu sinds ruim 3 maanden. Het voordeel van helemaal stoppen is, dat na verloop van tijd de trek gaat verminderen. Dat gebeurde niet toen ik 3 dagen per week wel wat dronk en de overige dagen niet.

De trek zakt trouwens na een tijdje weer af, dus als je die tijd uit kunt zitten door afleiding te zoeken, steun op het forum te zoeken of wat dan ook, dan gaat dat moment voorbij.

Ik wens je veel succes. Het belangrijkste is om vol te houden en als je een keer mocht struikelen, de volgende dag weer opstaan en opnieuw beginnen. Pas als je blijft liggen heb je verloren.

Lytse.:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

een warm welkom voor jou maura

wat een mooie naam trouwens,

je zult hopelijk net als ik ervaren

dat je er hier een viruele vriendenkring bijkrijgt,

die weten waar je door gaat en je kunnen steunen

als het eens moeilijk wordt. maak daar gebruik van meis

en voel je weer lekker trots als je je record gaat doorbreken

en gaat profiteren van je investering in jezelf!

En af en toe een beloning voor jezelf

helpt ook om weer van jezelf te gaan houden

en weer te gaan genieten van het leven

in al haar facetten:heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

beste mensen ;

wat een warm welkom !

heel erg bedankt voor deze "binnenkomst" , ik ben niet goed in hulp en/of aandacht vragen dus ik zal me soms moeten dwingen om te schrijven denk ik .

ik heb al veel herkenbare dingen gelezen wat me aan de ene kant doet verlangen maar aan de andere kant ook wreed eerlijk laat zien dat ik álles kapot maak als ik door ga .

ik ben op dit moment niet zo stabiel en zit ik dus nu te snotteren bij de lieve reacties ;-))))))) .

ik zal deze week in ieder geval proberen mijn levensverhaal en de redenen dat ik drink kort te beschrijven en jullie zullen me zéker vaker gaan lezen .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo en welkom Maura,

Zelf ben ik ook niet goed in hulp vragen

Juist met de lieve begripvolle reacties heb ik veel moeite gehad net als jij. Ik kan beter omgaan met kritiek...want dan kan ik denken "ze hebben gelijk" ik heb het zelf verpest.

Mijn tweede stopdag was ik instabiel en had het moeilijk en zat vol emotie. Zelfs dit vertelde ik niet direct op dagraad. Pas toen ernaar gevraagd werd vertelde ik een stukje van mijn gevoel en iedereen reageerde zo lief en begripvol dat ik de rest van de avond huilend heb doorgebracht en ik me daarna realiseerde dat alle lieve frummers gelijk hadden. Die emotie moet eruit !!

Heel veel succes en blijf vooral veel naar het forum komen.

Liefs Soni

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo dag beste maura.

Van mij ook hartelijk welkom op ons forum.

Ik ga je nu nog niet te veel lieve dingen zeggen

want dan ga je misschien nog meer snotteren.

Die hou je nog tegoed voor later.

Blijf maar veel schrijven op ons forum

en ik zie al uit naar je levensverhaal.

Sterkte, succes en lieve groetjes, Frodo. :present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

goedemorgen allemaal !

Dag drie :) , nu gaat het nog wel maar ik denk dat ik over een week of zo jullie hulp érg goed kan gebruiken .

Het voelt gewoon als een soort opluchting om hier zo opgevangen te worden , zoals ik al zei heb ik een therapie gevolgd waarbij ik twee keer per week een dagprogramma volgde .

Daar was een héle andere sfeer , er waren een een aantal mensen bij die verplicht deze cursus volde omdat ze anders hun uitkering zouden verliezen maar ja , die mensen waren natuurlijk helemaal niet gemotiveerd en dronken vrolijk door ; zelfs soms in de lunchpauze .

Ik trok dat niet , ik oordeel niet over die mensen maar ik kreeg daar zon trek van :o het was zelfs zo dat ik op therapiedagen méér zuchtmomenten had dan als ik alleen thuis was , dat werkte dus niet .

Nu ik eenmaal deze stap heb genomen kan ik niet wachten tot ik echt kan beginnen maar dat zal wel heel binnenkort zijn denk ik .

ik lees hier sinds mijn aanmelding dagelijks en zal proberen dat ook met schrijven te doen ;)

iedereen een fijne dag , oh ja , vraagje : kan ik dan beter op de dagdraad schrijven of op dit draadje ?

laterzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Link naar opmerking
Deel via andere websites

je mag schrijven waar je wilt Maura,

hier lezen minder mensen, maar

heb je alles wel bij elkaar, op een lastig moment.

En wanneer en zelfs of die komt??? Weten we niet, dus

nog niet te veel bij stilstaan, want meestal is het niet echt

te voorspellen. Leef maar gewoon bij de dag, zonder je verantwoordelijkheden

voor de toekomst uit het oog te verliezen, dan ben je al een heel stuk verder

dan toen je nog dronk.

En vooral niet vergeten te genieten!:present::present::present::present::present::present::present::present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja Jane , alles op 1 plek is wel handig .

Ik zag dat Johan zijn eigen "hoekje"had gemaakt , dat vind ik ook wel een leuk idee .

Bedankt Gwen ! gisteren ben ik hier niet geweest maar heb wél weer een droge dag gehad ;-))))

Ik wil beginnen met een beetje over mezelf te vertellen ;

Ik om uit een familie waar gewoontedrinkers , probleemdrinkers , binge-drinkers en alcoholisten geen uitzondering maar meer de regel zijn .

Dat is ook wat ik mezelf wel kwalijk neem ; dat ik met open ogen die val in ben gelopen na alle ellende die alcohol mij in mijn jeugd heeft gebracht .

Als kind werd ik mishandeld en verwaarloosd , als toetje werd ik op school ook enorm gepest waarbij fysiek geweld ook niet geschuwd werd .

Het klinkt misschien een beetje afstandelijk maar om die periode helemaal te beschrijven zou zóveel zijn ; laten we het erop houden dat ik op ben gegroeid

met een ernstig verstoord zelfbeeld en niet al te goede sociale vaardigheden .

Als ik terug kijk moet ik tot mijn ontzetting constateren dat de eerste keer dat ik drank "misbruikte" ik 13 was , ik had een tentamen en ik had toen ook al

veel last van faalangst , ik heb een paar flinke slokken uit een of andere fles uit de drankkast genomen en het werkte ; ik werd rustiger .

Ik heb dat tentamen gemaakt en had een dikke 9 .

Vanaf die keer deed ik dat vaker als ik heel erg nerveus of gespannen was , dat gaat héél lang goed maar ik zie wél in dat het toen eigenlijk al is begonnen

terwijl ik toen helemaal niet veel dronk maar wél dronk om de verkeerde redenen .

Mijn man heb ik heel jong leren kennen , ik was 15 en hij 18 , wat meteen een band schiep was dat zijn moeder alcoholist was en hij mij dus écht begreep .

Twee jaar later zette zijn moeder hem voor de keus ; ik of eruit , hij heeft zijn tas gepakt en is gegaan en twee maanden later woonden we samen in een

piepklein twee-kamer flatje op gekregen spulletjes maar we waren sámen en we hoefden niet meer iedere dag als we naar huis gingen ons af te vragen hoe

dronken zijn moeder of mijn vader zouden zijn en dat was een verademing .

Alles liep op rolletjes we werkten allebei , ik náást mijn studie , het contact met familie werd beter doordat we meer afstand hadden dus alles ging goed , ook

rondom alcohol ; meestal met vrienden in het weekend , sociaal dus .

Na mijn vaste aanstelling in het E.M.C , tóen nog "gewoon"Dijkzigt pfffffffff , konden we goed sparen en we kregen een prachtige 5-kamer flat die we met

nieuwe spullen in konden richten .

Daar begon het drinken bij tijd en wijle uit de hand te lopen ; bij een feestje toch meer drinken dan ik van plan was of als ik thuis kwam uit mijn werk een glas

wijn nemen én bij het eten maken én bij het eten zelf en als mijn man , toen nog vriend , er dan iets van zei koste het ook niet veel moeite om te minderen maar

als hij het vroeg irriteerde me dat soms toch wél een beetje .

Inmiddels was ik aan een nieuwe studie begonnen en op een gegeven moment moest ik daarvoor stage gaan lopen in het kinderziekenhuis en waar ik bang voor

was gebeurde natuurlijk ook ; ik kwam in contact met mishandelde kinderen , alles wat naar boven probeerde te komen verdoofde ik s'avonds met rode wijn .

Dat is een paar maanden goed gegaan en toen stortte ik volledig in .

Mijn afdelingshoofd was een schat van een vrouw en zij en de bedrijfsarts hebben me alle ruimte gegeven om met een psycholoog even alles op een rijtje te krijgen .

Ik kreeg een jaar uitstel voor mijn studie maar toen ik na een aantal maanden weer aan het werk wilde ben ik weer in mijn oude functie aan het werk gegaan en met

de studie gestopt , 8 maanden voor mijn examen :-( maar zo was het een stuk rustiger .

Inmiddels waren wij al een poosje op zoek naar een koophuis en dat vonden we in zeeland , we kochten het en daarna gebeurde er iets heel raars met me .

Als klein meisje had ik mij een aantal doelen gesteld en met het kopen van het huis had ik ze allemaal gehaald .......... ik voelde me leeg , ik voelde me "opgebruikt" en

ik raakte in paniek ; ik was er , en nu ?

Ik huilde , ik dronk en ik sliep ; meer deed ik een week of drie niet , mijn man was in die tijd in onze oude woning wat dingen aan het afronden dus ik had alle tijd aan mezelf .

Na die drie weken was ik mezelf zó zat dat ik de kracht heb gehad om mezelf een schop onder mijn kont te geven en weer naar het werk te gaan .

Ik wil geen spelbreker zijn maar het wordt al een heel verhaal zo en ik raak mijn concentratie een beetje kwijt dus ik denk dat ik maar ga stoppen en morgen weer verder ga

ga nu maar ff een bakkie zetten ;-)))

iedereen een fijne nacht en bis morgen !!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Maura,

Ik sta ook op de wachtlijst van de online behandeling. Het zou enkele weken duren. Als je wacht duurt het lang. Ik ben ook begonnen met dat schrift in te vullen.

Ik baal verschrikkelijk van het gedrink en heb er weer echt genoeg van. Ik zie deze online behandeling als een aanvulling op AA. Want zonder de Stappen van de AA kan ik niet.

Groetjes :present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hanneke ,

Hopen dat we allebei maar snel kunnen beginnen dan :)

Op heel veel fronten heb ik idd. heel veel wilskracht ; behalve bij alcohol .:(

Ach , we zijn nu hier en we gaan er voor !!!!

IK heb hier al vaak gelezen "ik neem vandaag gewoon de eerste niet " en die zin heeft me geholpen , als ik trek heb denk ik ; "na de eerste is het hek van de dam em , niet doen !"

niet dat het makkelijker wordt maar het is wél een rem voor me ( náást de antabus ) :light:.

lavendel1 ,

Dank , ik probeer nog niet teveel in detail te treden want anders wordt het hélemaal zo'n groot verhaal , ik heb hier ook het forum boek gelezen en zoiets wil ik ook wel voor mezelf gaan doen ; wie weet helpt het me zo dat ik het dan wel hier neerzet :)

nou , ik ga nu een hapje eten en zal vanavond weer een stukje schrijven hahahaha !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Maura,

Ik geloof dat ieder van ons een reden heeft om verkeerd met de drank om te gaan. Van zoveel mensen weet ik nu al de verhalen en mijn verhaal is ook niet best, met een zeer onveilige jeugd. Bijna allemaal gebruiken we drank als zelfmedicatie en op den duur gaat dat niet goed.

Jammer dat je nu moet wachten met het starten van je behandeling, maar schrijf maar veel op, ook vragen die je je hulpverlener wilt stellen.

Ik heb heel veel gehad aan die internetbehandeling en ik hoop dat het voor jou ook zo werkt.

Je gaat goed. Doorzetten hoor.Hierbij een virtueel schouderklopje!

Lytse.:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou gisteren nog schrijven maar mijn man had de pc gekaapt !! :angry:

Ach , nee hoor ik zit er veel vaker achter dan hij hihi .

Nu ben ik me aan het klaarmaken voor een kenningsmakingsgesprek voor nieuw vrijwilligerswerk dus ik gluur vanmiddag wel weer even ; dag 7 btw :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Maura,

Even een korte reactie, ben op vakantie en zal pas vanaf maandag weer actief op het forum zijn. Maar kon toch niet wachten om je een hart onder de riem te steken. Allereerst welkom! Goed van je om je aan te melden. Ook bij mij heeft het een aantal weken geduurd voordat ik een begeleider kreeg. Maar laat je daardoor vooral niet verleiden om weer te vervallen tot vijand no 1. Je zult achteraf trots op jezelf zijn.

Zoals bij zovelen komt jouw verhaal mij ook niet helemaal vreemd voor. Ik denk dat we allemaal wel het nodige hebben meegemaakt voordat het zo ver komt dat we hier terecht zijn gekomen.

Kop op meid, je kan het...............

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Maura, sorry dat ik nu pas zie dat je hier aangemeld bent.

Als eerste welkom!

Als tweede, jouw verhaal is zeer herkenbaar voor me, ook in mijn familie was drinken normaal, kreeg van mijn oma al hapjes van de suiker in haar citroenjenevertje toen ik 3 jaar was (te gek voor woorden als je er nu over nadenkt, toen een middel om kinderen snel in slaap te helpen)

Niet dat mijn familie asociaal was, maar ze wisten niet beter denk ik nu maar.

Ook ik greep al rond mijn 13e naar drank, uit pure onmacht vanwege mijn zelfbeeld, ook ik werd gepest rondom het schoolplein en in de buurt.

Zo zie je maar, de meeste verhalen hier sluiten wel aan op elkaar.

Wat ik trouwens niet doe en wil doen is het verleden de schuld te geven, ik ben degene die altijd naar de drank greep als het moeilijk was, er bestaan gewoon geen smoesjes om toch te drinken.

Het heeft me veel moeite gekost om zo te gaan denken maar het helpt me wel.

Ik kijk nu vooral naar de toekomst, hoe die zo fijn mogelijk voor mezelf te maken.

Ik heb heel veel leuke plannen, en ik ga ze allemaal uitvoeren(ahum)

Ik wens je heel veel succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lytske ,

Bedankt voor je schouderklopje ! Ik denk ook idd. dat veel van ons beginnen doordat we het als medicijn gaan gebruiken en uiteindelijk loopt dat niet goed af nee .

En ik heb nog nooit iemand ontmoet die op een een dag dacht "weet je wat ? ik wordt alcoholist !" hahahahaha !

pjotr59 ,

Leuk dat je nog even de tijd voor me neemt vóór je vakantie !

Ik merk nú al de invloed van het forum , het grote voordeel is dat er verhalen van gelijkgestemden staan , waarschuwingen , tips én er is bijna altijd wel iemand on-line .

Een hele fijne vakantie :rose: .

MarcelK1970 ,

Als je nick je geboortejaar is ben ik maar 1 jaartje ouder :) !

Ook ik geef het verleden niet de schuld , ik denk alleen wel dat het een rol heeft gespeeld dat er altijd zo makkelijk over alcohol werd gedaan .

Het gekke is dat alcohol altijd een negatieve rol heeft gespeeld en dat ik er dan tóch voor heb gekozen verbaasd me écht , nou , als ik de training volg kom ik er misschien wel achter waarom .

De toekomst plan ik gewoon niet te ver vooruit en ik stel mezelf geen doelen waarvan ik van te voren al weet dat het wishfull thinking is en ik mezelf bij voorbaat opzet om te mislukken want dát is weer een mooie reden om te drinken natuurlijk :D .

En ik hoor gráág over je plannen en vooral de uitvoering ervan natuurlijk !!

Nou , waar waren we gebleven ?

Oh ja , het laatste wat ik beschreef was zo rond 1988 en vanaf dat punt speelde alcohol een hele grote rol in mijn leven , toch kreeg ik het weer redelijk onder controle en ging het leven door , wat bleef was die grote vraag : Wát nu ? .

Het jarenlang met oogkleppen op mijn doelen na streven had mij aan de ene kant gered maar aan de andere kant was ik totaal aan mezelf voorbij gegaan , wie IK nu werkelijk was en wat ik wilde met de rest van mijn leven wist ik niet .

Als ik terug kijk dronk ik wel stevig maar het gaf ( nog) geen problemen met werk en mijn relatie , wat me dan weer wel opvalt is dat ik steeds minder met vrienden af sprak en graag alleen was , dat had meer met mijn geestestoestand te maken dan met alcohol denk ik maar het creëerde wél steeds meer gelegenheden óm te drinken .

Wat ik me op dat moment óók niet realiseerde was dat ik mijn depressie alleen maar aan het voeden was met al die alcohol .

Ik dronk ook vaker stiekum , in het openbaar leek ik beheerst maar als we dan thuis kwamen en mijn man de honden uit ging laten wist ik niet hoe snel ik die fles aan mijn lippen moest zetten .

Ik was de hele tijd hondsmoe , veel hoofdpijn , kort lontje en emotioneel heel instabiel ; ik werkte nog steeds in het E.M.C terwijl we in zeeland woonde dus ik begon enorm tegen het reizen op te zien ( óók zo'n mooie smoes vind ik achteraf maar goed ) en ging in dichter in de buurt solliciteren .

Ik vond een nieuwe baan in Bergen op Zoom maar de overgang tussen deze ziekenhuizen was zo groot dat ik maar moeilijk kon wennen , ik ging me steeds rotter voelen en in december 2003 resulteerde dat in een poging mezelf iets aan te doen .

Ik werd doorverwezen naar een psychisch centrum en er werd afgesproken dat ik 1x in de week een gesprek met een psycholoog zou hebben , aardige man hoor maar véél te mild , dat is ook zo'n irritant trekje van mij , ik ben niet echt dom te noemen en ik had al snel door dat die man een watje was en ook wat hij van me wilde horen dus dat contact was eigenlijk nutteloos , ik heb iemand nodig die zegt : "en nou is het *** klaar en ga je er wat aan doen !".

Doordat ik niet meer werkte dronk ik nu bijna dagelijks en rolde dan ook 2 tot 3 keer per week dronken mijn bed in op die avonden of soms s'middags al waarna ik s'nacht nogal eens een tweede ronde startte .

Het is eigenlijk ongelooflijk dat mijn man toen niet veel bozer is geworden dan hij werd .

Een half jaar later volgde de tweede poging en werd ik afgevoerd naar de separeer in een psych. instelling waar ik drie maanden op gesloten en 1 maand op de open afdeling heb doorgebracht waar dan eindelijk ptss vast werd gesteld en ik therapie aangeboden kreeg .

Nou , tijdens therapie kwamen er natuurlijk hele vervelende dingen aan bod en toen begon ik pas écht te drinken !

Het werd zo erg dat de therapeuten de behandeling wilde staken tot ik mijn alcoholprobleem onder controle had omdat het zo geen zin had ; wat hun wilde opbouwen brak ik met drinken zélf weer af .

Er werd afgesproken dat ik eerst in een alcoholkliniek aan dat probleem ging werken , zo gezegd zo gedaan .

Zo , dat was het wel weer voor vanavond , van de week weer verder :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...