Spring naar bijdragen

Boodschappen doen


Kustbewoner

Aanbevolen berichten

Hoe doen jullie het met boodschappen doen? Ik bedoel dat je dan in de supermarkt, naast alle andere dingen, ook langs de schappen met alcohol moet. In mijn supermarkt staat de soep en de rijst in een schap tegenover het bier, zodat het niet altijd te vermijden valt om er toch doorheen te lopen, met alle verleidingen van dien.

Omdat ik overdag werk, moet ik vaak aan het einde van de middag of begin van de avond boodschappen doen. Tegelijk is dat het meest moeilijke moment van de dag. Hoewel ik me meestal voorneem om niets in huis te halen, komt daar in de praktijk niet veel van terecht.

Hebben jullie tips hoe je hiermee het beste kunt omgaan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In het begin deed ik vaak wat boodschappen

bij een Marokkaans winkeltje KB, die verkopen geen

drank en het is leuk om ook anders te gaan eten als je

je drinkgedrag zo rigoreus aanpakt. Later deed ik vaker

boodschappen voor meerdere dagen, zo vroeg mogelijk.

Overdag was ik nooit met drank bezig dus dat lukte ook goed.

Jij zou dus op een vrije ochtend kunnen inkopen en de verse dingen

snel bij zo'n buurtsupertje. of meer de dieprvries benutten.

Zodra je een paar dagen niet drinkt, voel je je sterker worden en

kun je eens afwisselen. Vertrouw jezelf, je bent misschien sterker dan je denkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi kustbewoner

Toen ik stopte ging mijn man de eerste paar weken mee

Toen ik mezelf kon vertrouwen ben ik alleen gegaan..ik vond de eerste keer alleen echt een overwinning

In het begin heb ik me heel erg op alcoholvrije drankjes gefocust...nam dit ook mee naar huis...als een soort troffee dat ik weer alcoholvrij had gescoord :)

Een soort beloning

Eigenlijk is een winkel 1 grote verleiding

Je moet niet van de drank af....je wil van de drank af dan geef je er een andere insteek aan

En een wil kan groeien...moeten is vaak een straf..althans zo voelt het

Succes...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

KB ik heb daar maar 3 dagen last van gehad , om te beginnen zet voor je zelf eens de pluspunten op een rij als je niet drinkt .

Je hebt zelf het voornemen al o te stoppen met alcohol drinken , hoe sterk is dat voornemen ?

Als je hier ( op de laatste vraag ) kunt antwoorden Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel sterk , dan sta je ook sterk .

Onder dit bericht staat een link naar een kaartje , ga even naar die link , sla dit kaartje op op je PC , er staat meen ik ook " GEEN ENKELE DISCUSSIE graag" , print dit kaartje minimaal 1 keer .

En stop het in je zak , dit kaartje heeft n.l. een dubbele werking .

Wil iemand je verleiden om alcohol te drinken , toon het kaartje , en discuseer ook niet verder met die persoon .

Heb je zelf trek , dan betekent dat , dat je op dat moment met je zelf in discussie bent .

Pak het kaartje dan , kijk er naar , en voer met je zelf ook NIET de discussie .

Je hebt immers tegen je zelf gezegd dat het NEE is , en dus NEE blijft .

sterkte .

Ab

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag anders opgelost: vanmiddag vrij genomen (thuiswerkdag, altijd gevaarlijk) en ruim voor de moeilijkste momenten vertrokken om ergens te gaan wandelen. Pas terug gekomen na winkelsluitingstijd.

Nu moet ik morgenochtend boodschappen doen. Voordeel is dat de supermarkt op zaterdagochtend door heel veel bekenden bezocht wordt, dus hopelijk zijn er morgenochtend wat bekenden in de winkel. Dat zet een rem, want ik wil niet dat ze me zien met de nodige drank in het wagentje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Kustbewoner,

Het probleem ken ik maar al te goed. Ik heb het opgelost door voorlopig Refusal te slikken. Dan weet je dat je niet drinken kunt en hoef je er ook niet over te denken. Wel zo rustig. Ik stop pas weer met Refusal als ik zeker weet dat ik ook deze winkelhobbel kan nemen.

Ik wens je heel veel succes en zie dat je ook zelf al weggetjes aan het vinden bent. Door zaterdagochtend te gaan winkelen bijvoorbeeld. Je bent goed bezig.

:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja. Refusal heeft bijzonder veel nadelen, maar voor sommigen is het precies wat ze nodig hebben.

Zo is het eigenlijk een beetje met alle medicatie die men zoal tegen verslaving heeft in proberen te zetten. Voor velen zijn ze waardeloos.....voor een kleine groep anderen is er een specifiek middel dat voor hen het het ei van Columbus blijkt. Een walgmiddel zoals Refusall/Antabus. Er zijn ook zuchtremmers. Of vervangingsmiddelen. Of middelen die het effect van alcohol op je hersenen verminderen ( Naltrexon..ik ging er dus alleen maar meer van drinken.....)

Pas de laatste tijd zijn er (volgens mij) veelbelovende ontwikkelingen rond medicijnen die via het zenuwstelsel aangrijpen op je hersenen, soms heel specifiek in het "verslavings- of emotiegebied". Baclofen, maar ook bv Lyrica of Lexapro. Dat is echter (nog) allemaal vrij experimenteel.

Whatever you do.......stel je goed op de hoogte. Iedereen zal het wel met me eens zijn dat er (nog) geen feilloze eindoplossing is, qua pillen.

Het verbaast me soms dat mensen op dit forum met vragen zitten die met een wel heel korte zoektocht via Google op te lossen zouden zijn. Aan de andere kant kom je in verslavingsgebied al snel terecht in een woud van dogma's, meningen, theorieen en levensfilosofieen. Iets met bomen en bos ligt op de loer.

Angst of weerstand tegenover medicatie berust volgens mij vaak op geloof, complottheorieen, damesbladenwijsheid (van die vrouwelijke honden die losstaan van de zwaartekracht) of oerhollands calvinisme. Niet op ratio. Ook bekruipt me het gevoel dat veel mensen medicatie tegen iets lichamelijks (bloeddruk, cholesterol) wel okee vinden maar niet zodra het ingezet wordt tegen iets geestelijks (neurotransmitters, hormonen). Dat hoort niet ofzo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...

hm, beter laat dan nooit:

ik loste dit op door voorafgaand iemand te bellen en achteraf wéér. Dan kon ik achteraf melden dat ik geen bier gekocht had. Kostte 2 minuten, maar ik voelde me gesterkt.

Nooit heeft die persoon gezegd: nou en?

Altijd was het: goed gedaan, bel wéér als je twijfelt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat met die bekenden herken ik ook. Soms liep ik uit schaamte (en vol chagrijn) de winkel weer uit als ik een bekende zag, en ging ik naar een andere supermarkt. Ook schaam ik me voor de vaste caissières, en ik heb meestal geen puf om naar een onpersoonlijke XL supermarkt te gaan.

 

(Ik heb ook die schaamte bij de glasbak. Er stond een keer een bekende uit het flatgebouw waar ik woon bij haar fiets om weg te gaan, ik stond net bij de glasbak bij de flat. Ik treuzelde wat, deed intussen wat oud papier in de papiercontainer, maar zij deed op haar uiterste gemakje (ik ben meestal zo weg als ik op de fiets stap). Toen dacht ik van boeien, laat ook maar, en deed de flessen in de glasbak. Maanden later heb ik van haar een brief gehad met veel kritiek, onder meer dat ik op mijn gezondheid moet letten. Met haar heb ik nu ook geen contact meer.) Uit schaamte ga ik tegenwoordig om zeven uur in de ochtend naar de glasbak, tussen zeven uur in de ochtend en negen uur in de avond mag je glas in de glasbak doen. Of stiekem bij een glasbak onderweg.

 

Ik ben nu vastberaden om te stoppen. Waar ik aan denk, is online boodschappen bestellen (wel schaam ik me voor mijn momenteel rommelige woning, ze bezorgen tot in de keuken). Dan loop ik niet fysiek langs de wijnrekken. Aan de andere kant is de drempel dan misschien nog lager om stiekem wijn te bestellen, dus ik weet nog niet of dit voor mij een goede oplossing is.

 

Waar ik ook aan denk, is om de meeste boodschappen overdag in de supermarkt in de buurt van mijn werk te gaan kopen. Ik heb verder weinig zware boodschappen, ik drink niet of nauwelijks frisdrank.

 

Het is ook een goed idee om bij een Turkse of Marokkaanse supermarkt te kopen. 

 

Er zijn ook plannen om wijn in supermarkten in een aparte ruimte te gaan verkopen, net zoals nu slijterijen bij supermarkten een aparte ingang moeten hebben.

bewerkt door Cheyenne
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die glasbak, heel herkenbaar. Ook de confrontatie met mezelf, wetende dat het maar van een week was. Als ik een bekende tegen kwam ze ik meestal dat ik een feestje had gehad. Dat zegt meer over mezelf dan over die ander. Zij kunnen niet zien dat dit de flessen zijn van 1 week, sommige mensen sparen het op. Maar doordat ik mezelf al ga verdedigen valt het juist op.

Die supermarkt blijf ik ook een drama vinden, de ochtend werkt bij mij het beste aangezien ik pas in de middag begon.

Dribbeltje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

Toen ik pas gestopt was, zocht ik in de supermarkt es limonadesiroop. Die kon ik nergens vinden en het drankenpad durfde ik niet in. Toen liep ik dus in het volgende pad tussen de spullen door te gluren of de siroop in het drankenpad te vinden was. Dat zag er zo verdacht uit dat ik het zoeken staakte.

Afijn, die dag geen siroop , maandje gewacht toch maar....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...