Spring naar bijdragen

Ik ben Johnny


Johnny

Aanbevolen berichten

Goedemorgen allemaal. Ik ben Johnny, 32 jaar oud. Ik heb een alcoholprobleem.

Ik heb altijd veel gedronken, met name tijdens mijn studententijd. Dit werd als gewoon gezien en al mijn vrienden deden hetzelfde. Aan het eind van mijn studententijd ging ik minderen, en bleef het bij sociaal drinken. Totdat het uitging met mijn relatie, en op het werk liep het ook niet zo lekker. Alcohol werd toen een uitvlucht in het weekend. Een middel om gevoelens te onderdrukken.

Dit is een periode zo gebleven, totdat ik vond dat ik moest minderen. Mede door ongewenst gedrag tijdens het drinken / genant gevoel de dagen erna. Dit ging een tijd goed. Maar ook dit was tijdelijk, en al snel pakte ik het oude ritme weer op. Ook ging ik nu doordeweeks sterk drinken, maar dit bleef wel beperkt tot ca. 2 glazen en niet dagelijks. In een periode dat ik erg neerslachtig was begon ik steeds meer te drinken. Misbruik van alcohol. Op een avond heb ik een 'wake up call' gehad en had mij hierna voorgenomen om voorlopig niet meer te drinken. Ook was ik op dit forum gekomen maar anoniem meegelezen.

Dit is een tijd goed gegaan, ik kon mij meer matigen tijdens het uitgaan. Wel bleef ik nog regelmatig een/meerdere sterke borrels per dag drinken thuis (1-2x per week). Ik had het gevoel de drang naar alcohol redelijk onder controle te hebben. Maar dronk wel voor het gevoel, de lichte roes. Tot afgelopen weekend, toen ik tijdens het uitgaan weer eens te veel dronk, niet stopte bij de grens. Ik besef nu dat de alcohol sterker is dan ikzelf ben.

Ik leef verder wel gezond, sport veel. Drink veel water. Mijn vrienden weten dat ik veel drink, maar zij zijn zelf ook stevige drinkers. Dat maakt het ook lastig. Daarnaast ben ik alleenstaand dus niet iemand die mij thuis in het gareel houdt. Geen relatie maar verder wel alles wat ik zou willen, inclusief een goede baan.

De maat is vol, ik wil nu stoppen voordat het echt dingen kapot gaat maken. Dingen gebeuren die je niet kan herstellen. Niet wakker worden met het besef dat het je weer niet gelukt is maat te houden. Af en toe een biertje is geen optie, het wordt dan weer een glijdende schaal. Als ik stop, weet ik wat ik niet (door de alcohol) zal verliezen..en dat is een hoop. Ik denk dat dit mij de kracht moet geven. Altijd nuchter blijven, niet meer de roes, de vlotte babbel in de kroeg..maar mijzelf zijn. Bij negatieve emoties zal ik deze niet moeten wegdrinken, maar confronteren..of andere afleiding zoeken.

Bedankt voor het lezen, als ik kan volhouden zal dit een van de belangrijkste beslissingen zijn geweest in mijn leven denk ik. Omdat mijn vrienden nogal van een biertje houden, en iedereen weet dat ik dit ook doe, hoor ik graag tips om hier goed mee om te gaan. Ik wil zeggen dat ik gestopt ben om gezond te gaan leven, maar als er sociale druk op je wordt gelegd om maar 1 biertje te drinken..daar zie ik wel tegenop maar moet sterk blijven. En niet terugvallen. Sterkte allen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeie morgen Jonny,

Welkom op ons forum. Ik hoop dat je er veel aan zal hebben want zo te zien kun je dat goed gebruiken.

Probeer iedere dag even te zeggen hoe het met je gaat en schrijf de dingen waar je mee zit, van je af.

We zitten bij ditjes en datjes de dagdraad.

Wip je even binnen? De koffie staat al klaar,

Heel veel suc6 in je strijd tegen de alcohol.:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Johnny,

allereerst Welkom

als je zelf onder ogen ziet dat alcohol een probleem vormt in je leven

heb je al een hele stap gezet

door je hier dan ook nog aan te melden ben je ook weer een stapje verder

hier kun en mag je delen en leren van anderen

niet alles zal bij je passen maar haal eruit datgene waar jij iets mee kan!

Originally posted by: Johnny

Omdat mijn vrienden nogal van een biertje houden, en iedereen weet dat ik dit ook doe, hoor ik graag tips om hier goed mee om te gaan. Ik wil zeggen dat ik gestopt ben om gezond te gaan leven, maar als er sociale druk op je wordt gelegd om maar 1 biertje te drinken..daar zie ik wel tegenop maar moet sterk blijven.quote>

Sociale druk....hierbij denk ik meteen aan:

het is jouw leven en het is wat jij ermee wilt doen!

laat wat jij wilt en vindt belangrijker zijn dan wat anderen vinden Johnny

en als vrienden echte vrienden zijn

zullen zij jouw keuze respecteren

laat je leven niet leiden door een ander

als jij geen alcohol wil...ga er dan voor

en ach die vlotte babbel...komt die vaak niet gewoon door de drank?

blijf jezelf Johnny!

succes :present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Jonny,

Je hebt een goede stap gemaakt door hier van je te laten horen!

En idd is de sociale druk vaak moeilijk om te stoppen. Je wordt vaak als "loser"gezien. Je zou ook gewoon tegen je vrienden moeten kunnen zeggen, dat je stopt met drinken. Als ze lullig reageren zijn het geen echte vrienden en weet je dat ook meteen weer. Je moet toch voor je zelf kiezen, lijkt me?

En als ik het zo lees, ben je hard op weg een probleemdrinker te worden en dat zijn wij hier uiteindelijk ook allemaal, anders zaten we hier niet. Het toegeven is ook al heel wat,

Jonny, veel succes en schrijf alles maar lekker van je af. Het is anoniem dus lekker veilig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank jullie wel, ik zal dagelijks even bij de dagraad binnen wippen. Het voelt goed om ermee te stoppen, een bevrijding. Ik zal ook gewoon mijn poot stijf moeten houden idd bij mijn vrienden, verwacht op termijn wel acceptatie. Toch voelt het ook een beetje als een verlies, de alcohol vaarwel zeggen. Zo lang was het bij mij. Onderdeel van mijn leven. Veel mooie dingen mee beleefd, jammer genoeg werden die leuke dingen steeds minder plezierige ervaringen. Het is lastig om te accepteren dat ik iets niet kan beheersen, maar de waarheid. Tijd om afscheid te nemen, dit keer voorgoed!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen Johnny en welkom!

Als ik je verhaal lees, heb je het allemaal al heel goed door:

een probleem hebben, er iets willen aan doen, minderen is geen optie, de sociale druk is zwaar....

Wat een goede start, velen moeten hier een hele tijd over doen om dat vast te stellen, met vallen en opstaan. Ook ik, hoor.

Nuchter worden is een heel proces, stoppen met drinken is hierin de eerste fase.

Invulling zoeken met al die tijd dat vrijkomt, dingen doen die je echt graag doet, voldoening geven, programma volgen ( AA of Tactus bv....) zal met de tijd een mooi tegenwicht vormen voor de sociale druk.

En het leuke is: je bent helemaal niet alleen! Plus krioelt dit forum van alle soorten ervaringsdeskundigen.

Al een idee wat je volgende stap gaat zijn?

Succes!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgende stap..goede vraag. Ik zou het graag met iemand willen delen, alhoewel ik het zo anoniem en met steun lotgenoten nu zeker erg waardeer. Ik zou het mijn ouders willen vertellen maar ik schaam mij, ik ben bang mijn zwakte te laten zien. Daarnaast zou mijn moeder zich veel zorgen gaan maken. Dit weekend heb ik met 2 hele goede vrienden afgesproken, ik denk dat ik het misschien beter tegen hun kan zeggen. Ik ken hun al bijna 20 jaar - het voelt iets minder confronterend dan het tegen mijn ouders 'op te biechten'. Zij waren vroeg ook stevige drinkers maar omdat beide een gezin hebben en het nachtleven zo goed als vaarwel hebben gezegd zijn ze nu een stuk gematigder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Johnny, dat is een zegen als je ondersteuning kan vinden in je eigen omgeving. Het kunnen delen maakt het probleem veel dragelijker!

Ik vond het al zo veel waard om hier veel te kunnen vertellen. Dat was echt een nieuwe deur dat openging! Maar in je eigen omgeving iets laten weten is weer een stap verder. Dat gaat bij mij moeizaam. Het lijkt dat de mensen me niet goed verstaan, maar wellicht praat ik niet luid genoeg ;-)

Hopelijk krijg je begrip dat minderen geen optie voor je is momenteel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Johnny,

Welkom hier op dit Forum

Weet je: zeg niet dat je nooit meer zult drinken. Dat is natuurlijk wel de bedoeling. maar het kan heel erg helpen als je het per dag doet. Vandaag drink ik niet. Dat is te overzien.

Goed als je het vrienden kunt vertellen die begrip zullen hebben. Ouders is misschien wat moeilijker. Kan misschien als je wat langer nuchter bent? Dan is er minder reden tot bezorgdheid. Want dat kan heel benauwend werken.

Sterkte en wijsheid!

:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hai johnny,

Welkom hier,

Ik proef uit je verhaal dat je op het randje zit van misbruik van alcohol waarbij de alcohol meer kapot gaat maken dan je lief is.

Exact op dat punt ben ik gestopt en exact dat is wat mij elke dag staande houdt:

Bijna had mijn zoon (11) ontdekt dat ik alcoholist ben,

Bijna waren sociale contacten kapot gegaan,

Bijna ging mijn lever eraan,

Bijna.....

ik was op tijd,

jij ook!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Johnny, welkom.

Je verhaal is "loud and clear".

Je wil stoppen met drinken.

"Een van de belangrijkste beslissingen in je leven" zal

stoppen voor je zijn, schrijf je.

Dat is het voor mij ook geweest.

Ik had niet kunnen dromen dat

het leven zo mooi is, nuchter.

Maar nu heb ik het mogen ervaren,

dus vandaag neem ik die vernietigende eerste niet!

Zet alles in...

Forum, hulpprogramma, evt medicatie, inlichten

van je omgeving.

En bij een zware trekaanval op het forum komen.

Voordat je gaat drinken.

Succes Johnny!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Johnny,

het meeste is al gezegd

en je inzichten zijn kritisch en goed

dus nu ga je op voor de praktijk:D

Je reden om te stoppen; gezondheid, is een goede natuurlijk.

Ik verwacht wel dat je vrienden zullen zeggen ééntje kan geen kwaad

en je weet, na eentje volgen er meestal meer.

Mischien goed om dus een iets steviger argument te bedenken.

Bijv. de komende 3 maanden wil ik ervaren wat het is 0% te drinken.

Ik wil volledig ontgiften en ervaren of ik drank wel echt wil/nodig heb.

Intussen kun jij bepalen hoe je wilt delen en met wie, want aan de reacties

merk je vaak wel wie je erin kan steunen; wie zelf ook kritisch naar eigen

gebruik kan kijken, en hoe je ouders reageren op de nieuwe Johnny.

Mijn ervaring is dat het meevalt en je selectief tegen steeds meer mensen

eerlijk zult kunnen zijn, mits je dat wilt. Ik heb het tegen naaste fam., maar niet allen,

en tegen goeie vrieninnen, maar ook niet allen verteld, soms pas na het eerste jaar.

In feite merk ik dat het nauwelijks nog aan de orde is, ik er niet meer mee bezig ben

en dat mensen ook niet mij proberen iets op te dringen. maar ik sta ook al een hele

poos weer stevig in mijn schoenen; durf eerlijk naar mezelf te zijn en geniet weer

volop van het leven. Dat is echt heel anders geweest. het keerpunt was de dag dat

ik me aangemeld heb. Ik hoop voor jou dat jij dezelfde soort ervaringen hebt, en dan

wat jou voedt, wat bij jou en jouw leven past en wat jij wilt. ga ervoor zou ik zeggen:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Johnny,

Van mij ook welkom hier. Wat ben ik blij voor je dat je nu de stap gezet hebt. Kijk eens bij de eerste postings van mensen op "wie is wie". Er zijn zoveel mensen bij wie de relatie is stukgelopen, die hun baan kwijt zijn e.d. Mijn relatie heb ik op het nippertje kunnen redden.

Misschien zou je bij "maatje gezocht" naar een maatje kunnen zoeken, of het melden op de dagdraad. Ik heb ook een maatje en dat contact is inmiddels tot een stevige vriendschap uitgegroeid.

Wat ook helpt, is je op een dag dat je het moeilijk vreest te zullen krijgen, op het dagpact zetten. Op de dagdraad wordt het pact elke dag afgesloten. Als je je erop zet beloof je aan jezelf en aan de anderen dat je het vandaag droog zult houden. 's Avonds vertel je hoe het is gegaan!

Ik heb verder veel gehad aan de internetbehandeling van Tactive. Vooral het ontdekken van je valkuilen en het ontwikkelen van alternatief gedrag vond ik heel nuttig.

Veel succes en doorzettingsvermogen gewenst.

Lytse.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat een goede tips allemaal. Ja, het dagelijks sober zijn als doelstelling is veel directer. Ik denk dat net als veel anderen alcohol bij mij een verkeerd middel was om gevoelens te verdoven. Of het werd uiteindelijk een gewoonte. Maar eerst de drank laten staan, als dat lukt kan ik de kern aanpakken. Stapje voor stapje. Op dit forum het bewijs dat het kan!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Johnny,

Heel herkenbaar met mijn eigen verhaal. Ja, die sociale druk dat zijn de eerste testjes waar je doorheen moet komen. Ook voor jezelf steeds bepaalde testen opleggen, zodat je steeds sterker wordt. Bijvoorbeeld een bepaald drankje op een bepaald terrasje in een bepaald land. Je kunt ook met heerlijke alcoholevrije versnaperingen evenveel (of zelfs meer!) lol en plezier hebben. En die vlotte babbel... Ik heb nu zonder drank meer leuke en verstaanbare praatjes en ja, je moet er even doorheen, ik durf nu ook meteen te gaan dansen als ik in een vreemde omgeving kom. Laatst kreeg ik per abuis toch een 0,5% binnen, en het was gewoon vies!

Blijf hier komen en meeschrijven, dat geeft steun en kracht.

groet,

Joris

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by: jane4
dat 1/2 jaar heb je inmiddels bereikt Joris!
leuk je weer even te lezen.quote>


Ja! klopt. Voelt heel goed. Een nieuwe fase. Alle trek is weg en nieuwe levensstijl begint vaste vormen en een solide fundament te krijgen. Alles gaat nu (wel behalve de liefde nog...) voor de wind.

groetjes, J.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...