Spring naar bijdragen

Lessen van een binge avondje


Wakx

Aanbevolen berichten

Gisteren was ik 11 maanden gestopt met roken. En in die tijd ben ik ook 11 kg afgevallen omdat ik nu goed eet en weer veel sport. In die periode is mijn drankgebruik ook structureel veranderd. Die dagelijkse fles vodka van voorheen, en later dan de dagelijkse fles wijn en/of biertjes, die zijn wel uit het systeem. Ik ben gelukkig niet erg fysiek verslaafd aan alcohol. En ik drink sinds begin dit jaar met relatief gemak vaker niet dan wel.

Dus, dat heb ik gisteren allemaal gevierd. Met een fles rode wijn en een sixpack biertjes.

Tja... Vrouw is op reis en dus ik was alleen. Had er op zich wel lol. Ook nog wel lekker gekookt voor mijzelf, al weet ik niet eens meer zo goed wat ik dan verder nog uitgespookt heb. Natuurlijk minder goed dan anders geslapen (want zonder drank is slapen niet moeten, maar juist lekker!). Was ook wel een tikkie brak vandaag.

Overigens zat ik de avond er voor al op het spoor van een binge. Ik stond al voor de winkel. Waarna ik voelde dat ik ook wilde roken. Dat werd me te gortig, en ben onverrichter zaken weer op huis aan gegaan. Ik was trots op deze overwinning op mijzelf. Gisteren was het jubileum, en heb ik naar mijn gevoel redelijk bewust toegegeven aan de drank om te bingen.

Vandaag heb ik me natuurlijk wel zitten afvragen of me nu schuldig moet voelen dat ik toch aan de behoefte toegaf. Want het dwangmatige is er nog niet uit.

Ten eerste merkte ik dat wanneer een binge behoefte zich eenmaal openbaart, dat die een dag later of twee dagen later krachtiger terug kan komen.

Ten tweede is verlies van controle een probleem als ik begin te drinken. Dan wil ik ook echt doordrinken, en zou ik erg chagarijnig worden als ik zou moeten stoppen.

Ja dat was mijn ervaring. Ben benieuwd of anderen dit kennen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar Wakx ik kan niet zo goed terug vinden waarom je hier nu schrijft. Wil je van de drank af? Wil je gecontroleerd drinken? of wil je ervaringen delen. Misschien kun je dan beter bij ditjes en datjes dagdraad kijken. Daar zitten we in onze virtuele huiskamer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je bent fysiek en psychisch verslaafd aan de alcohol
Welkom hier bij je lotgenoten
Het klinkt niet erg aardig ,maar verslaafd ben je tot je dood
Pas als jij het voor jezelf durft toe te geven ,kan je hulp vragen
Eerder heeft geen zin
Er bestaat niet iets als een beetje,lichaamlijk,geestelijk verslaafd
Dat is het mooie aan een alcohol verslaving
Je bent gewoon verslaafd
De troost is dat er een uitweg is,die moet jezelf ontdekken,maar vooral doen
Zoek hulp Wees eerlijk tegen jezelf en blijf altijd allert op je valkuilen
Het is een moeizaam pad met veel obstakels
Succes
Blijf hier komen
Kom naar ditjes en datjes
Welkom op het forum

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik word niet blij als ik je lees Wakx,
het lijkt mij teveel op alcohol promoten
en niet op serieus proberen je verslaving de baas te worden. Jammer.
Je neemt erg veel risiko met jezelf en je gezondheid, balanceert op t randje.
Je hebt hopelijk wel gelezen bij anderen dat je na zo'n experiment juist méér
gaat drinken uiteindelijk i.p.v. minder. je denkt dat je het kunt, maar zelfs al
zou je älleen" psychisch verslaafd zijn, ook dan ben je verslaafd. Voorlopig lijkt de drank sterker als jouw geest.
Ik hoop dat je kiest voor jezelf Wakx en niet voor de drank.:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi, bedankt voor de reacties. Ik moet bekennen dat ze wel wat weerstand bij me opriepen. Maar ik zie ook wel dat op grond van mijn openbaring geen verdediging mogelijk is.

Ik ben hier om mijn verslavingsgedrag te leren begrijpen en oude gedachtencirkeltjes doorbreken. Ik heb namelijk gemerkt dat verandering dan bijna vanzelf gaat. Ook wil ik af van onproductieve schuldgevoelens. Die flauwekul heeft me er jarenlang van weerhouden met roken te stoppen.

Roken is het anker van mijn verslavingsgedrag, en met dat ik daarmee stopte sloeg mijn drinkgedrag ook om. Eerst werd het anders, meer recentelijk ook veel minder. Maar het gaat natuurlijk niet geheel zonder slag of stoot, en daarover schreef ik eerder deze week.
Het besluit eerder deze week om me te laten gaan - het verdient wellicht geen schoonheidsprijs - vind ik voor mijzelf niettemin wel okay. Het maakt niet de gedachte los, dat ik nu weer dagelijks of zelfs maar vaker wil gaan drinken. Fysiek heb ik ook werkelijk geen merkbare ontwenningsverschijnselen.

Maar, een fles rode wijn en een six pack achter elkaar, dat was te veel. Vooral omdat van die eerder gemaakte bewuste keuze na twee glazen niks meer overblijft. En daarmee sta ik nu voor de tegenstrijdige vraag: hoe rem je als je je rem hebt afgezet?
Met roken zou het me beslist niet lukken er slechts een paar te roken. Als het met alcohol daadwerkelijk ook niet kan, dan stop ik denk ik op een gegeven moment denk ik ook. Maar eerst 's rustig kijken. Het gaat er toch om bewust met dit soort vragen en dilemmas bezig zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wakx je houdt een grote slag om je arm. Niet erg hoor, heel veel mensen die willen stoppen zijn bang. Willen vaak proberen te minderen i.p.v. te stoppen. je geeft niet graag iets af, waar je je jarenlang toch aan vast gehouden hebt. En wat je eventjes een heel fijn gevoel geeft.
En je kunt geen rem zetten op het gebruik van de alcohol. als je eenmaal wat gedronken hebt, slaan de stoppen door. Dat heet een verslaving.
Maar zolang je bezig blijft met te onderzoeken wat drank allemaal voor 'n schade aanricht is het goed. Doe het op jouw manier en kijk tot hoever je komt. Het is jouw leven en jij bent daar verantwoordelijk voor. Je blijft ten alle tijden welkom hier.
Heel veel suc6.:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vrees dat je geen rem meer hebt Wakx...
Ik kan niet voor jou spreken, maar als ik naar mezelf kijk dan heb ik die rem alleen als ik niks drink. Zodra ik 1 glas neem dan ga ik voor de roes en is de rem weg. Ik denk dat ik mijn natuurlijke rem in het verleden heb "stukgezopen" en ik denk dat dat voor vele hier geldt helaas.
Dus herkenbaar wanneer je zegt van plan te zijn geweest om maar 2 glazen te drinken en daarna toch de hele fles en het sixpack achter over giet...
Dus je vraag: remmen als je de rem hebt afgezet hoe doe ik dat? Ik zou het niet weten Wakx:o Voor mij is de enige oplossing niet te drinken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Behalve dat je het risico loopt in oude patronen terug te glijden neemt alcohol zelf ook remmingen weg. Kijk maar naar het gedrag van mensen die gedronken hebben. Je probeert jezelf onder controle te houden bij een middeltje dat je controle wegneemt.
Het is zoiets als spelen met vuur in een hooischuur en hopen dat er nooit brand komt.

Zolang je drank nog als iets aantrekkelijks ziet blijft het lastig om te stoppen. Er zitten giftige stoffen in, net als in tabak. Waarom zou je dat willen. Ik geloof geen enkel voordeel meer van drank.
Ontspannen? Kan op andere manieren, zonder dat je giftige stoffen naar binnen gooit. Iets vieren? Helderheid zelf is voor mij de beloning.

Maar je hebt gelijk dat je daar zelf achter moet komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Psychisch of lichamelijk verslaafd maakt voor mijn niet zo'n verschil. Een groot deel van het proces speelt zich af in de hersenen en die zijn onderdeel van je lichaam. Je krijgt waarschijnlijk geen ontwenningsverschijnselen omdat je redelijk gezond bent. Dat verschilt per persoon.

Voor mij is het duidelijk dat je verslaafd bent.

Je had ook of een fles wijn of een sixpack kunnen kopen
Je had ook 2 of 3 glazen wijn kunnen drinken
Je had ook 2 of 3 glazen bier kunnen drinken.

Of misschien toch niet. Dan ben je toch echt verslaafd.

Ik heb niet genoeg aan een fles wijn, had er vast wel 2 sixpacks bij gekocht. Ik ben verslaafd.

Dat er lol van gehad hebt zegt ook niets. Ik heb heel veel lol gehad met veel bier op, maar er komt een moment dat het allemaal niet meer zo lollig is. Als het even tegen zit bijvoorbeeld.

Ik hoopte het ook zo te doen. Bijna nooit drinken en dan af en toe wel. Gevolg was dat als ik ging drinken het echt heel veel werd. Als ik me voornam om om 1 uur naar bed te gaan werd het toch 4 uur. Ik kan er gewoon niet mee omgaan.

Ik heb geaccepteerd niet meer te kunnen drinken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...