Spring naar bijdragen

sociaal gebeuren


Ernatje

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

Ik vroeg me af of jullie tips hebben hoe om te gaan met sociale gelegenheden: (verjaardags)feestjes, etentjes, uitstappen, etc. Momenteel lukt het heel goed om in de gewone dagelijkse context (werken, thuis zijn, dingen samen met partner doen,...) niet te drinken. Maar mijn bezigheden zullen natuurlijk niet altijd zo beperkt blijven. Ik vroeg me dus af hoe jullie het doen/deden om niet terug te grijpen naar een glaasje als je (voor het eerst) in een situatie zit waarin er normaal gezien gedronken wordt en waar je zelf voordien altijd dronk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

39 minuten geleden zei Ernatje:

Hallo iedereen,

Ik vroeg me af of jullie tips hebben hoe om te gaan met sociale gelegenheden: (verjaardags)feestjes, etentjes, uitstappen, etc. Momenteel lukt het heel goed om in de gewone dagelijkse context (werken, thuis zijn, dingen samen met partner doen,...) niet te drinken. Maar mijn bezigheden zullen natuurlijk niet altijd zo beperkt blijven. Ik vroeg me dus af hoe jullie het doen/deden om niet terug te grijpen naar een glaasje als je (voor het eerst) in een situatie zit waarin er normaal gezien gedronken wordt en waar je zelf voordien altijd dronk.

Hoi Ernatje 

Heel simpel, de eerste niet nemen 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 minuten geleden zei Jac:

Hoi Ernatje 

Heel simpel, de eerste niet nemen 

@Jac uiteraard! :lol: Maar ik dacht meer aan dingen als: wel of niet tegen de anderen zeggen dat je gestopt bent/alcoholicus bent, hoe omgaan met craving, etc.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

52 minuten geleden zei Jac:

Heel simpel, de eerste niet nemen 

@Ernatje, ter aanvulling: van tevoren bedenken wat je wel gaat drinken.

Je hoeft aan niemand iets uit te leggen.
Aan niemand ben je verantwoording schuldig, alleen aan jezelf.
De meeste mensen maken zich helemaal niet druk over of je wel of geen alcohol drinkt.
Mocht dat wel zo zijn, dan ga je met de verkeerde mensen om.

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Ernatje, al jaren geleden ben ik voor de eerste keer van de ene dag op de andere dag radicaal gestopt met alcohol.
Met behulp van de AA.
Ik had met hun gebeld en iemand kwam bij mij langs.
Na twee minuten zei die man: ach ik hoor het al, gewoon stoppen.
Dat heb ik dus gedaan, niet kletsen, maar stoppen.

Ik was toen nog een kroeg- en discoganger.
Dronk wel tien dubbele Berenburgers per avond.
Zodra ik binnen kwam stond de Berenburger al klaar.

Toen ik overgestapt ben op Tonic had de barkeeper dat gelijk door.
Zodra ik binnen kwam stond de Tonic al klaar.
Geen enkele uitleg nodig.

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei Roberto:

@Ernatje, al jaren geleden ben ik voor de eerste keer van de ene dag op de andere dag radicaal gestopt met alcohol.
Met behulp van de AA.
Ik had met hun gebeld en iemand kwam bij mij langs.
Na twee minuten zei die man: ach ik hoor het al, gewoon stoppen.
Dat heb ik dus gedaan, niet kletsen, maar stoppen.

Ik was toen nog een kroeg en discoganger.
Dronk wel tien dubbele Berenburgers per avond.
Zodra ik binnen kwam stond de Berenburger al klaar.

Toen ik overgestapt ben op Tonic had de barkeeper dat gelijk door.
Zodra ik binnen kwam stond de Tonic al klaar.
Geen enkele uitleg nodig.

Bedankt @Roberto, om dit verhaal te delen. Nu nog een favoriet non-alcoholisch drankje uitkiezen :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook een goed idee om van te voren vast te bedenken wat je antwoord zal zijn als mensen vragen waarom je gestopt bent, voor hoe lang en zo. Een kort eenvoudig antwoord volstaat meestal. Iets als "doktersadvies" of "ik wil gezonder leven" bijvoorbeeld. Hoe lang: "voorlopig voor een maand" bijvoorbeeld. Misschien gevolgd door "niets voor jou om ook eens te proberen?" waarmee je het thema terug bij de ander legt.

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 minuten geleden zei Bob:

 "iets voor jou om ook eens te proberen?" waarmee je het thema terug bij de ander legt.

Ja, dat is ook een goeie, de bal terugspelen.
Vermoedelijk hebben die mensen zelf een alcoholprobleem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toen ik net gestopt was, zei ik dat alleen tegen familie en goede vrienden.
Ik nam toen overal een grote thermoskan lekkere kruidenthee mee, die gretig aftrek vond ook.
(dus zakjes en gember extra mee later. Tegen de wat verder weg van me mensen zei ik dat ik
aan het versoberen was. Beter eten, geen alcohol en meer bewegen. Niemand vond dat gek.
De echte drinkers zijn met zichzelf bezig. De matigen zijn blij met extra gezelschap en de gestopten
hebben eindelijk echt "goede" gesprekken die ze zich ook nog herinneren.  Stuk selectiever geworden in
gezelschappen dus en nooit spijt van gehad.

En thuis nam ik op momenten dat ik eerder alcohol nam, wel 0% bier. En nu af en toe nog, ze zijn inmiddels
een heel stuk lekkerder geworden, maar nu heb ik er echt aan 1 genoeg. 

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...