Spring naar bijdragen

7 jaar ouder, 7 jaar wijzer


Shazam

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal!

7 jaar geleden heb ik een poging gedaan om te stoppen met drinken (ander draadje). Na een rampzalige nacht waar ik me als een volslagen idioot heb misdragen, met verstrekkende gevolgen voor mijzelf, besloot ik destijds om 3 maanden geen alcohol te drinken. Na ruim een maand zag ik daar het nut niet meer van in en ben ik toch  weer gaan drinken. Ik had mezelf wijs gemaakt dat ik het dit keer ECHT onder controle zou kunnen houden. En eerlijk is eerlijk, het ging echt heel erg lang goed. Tot het natuurlijk toch weer goed fout ging. De laatste 3 jaren weer veel zwarte gaten in mijn geheugen gezopen. Enorme katers, geen enkel idee hoe ik in mijn bed terecht gekomen ben (gek genoeg lukt dat dus wel altijd). Afijn, Ik hoef het jullie niet uit te leggen. Uiteindelijk moet ik eerlijk bekennen dat ik absoluut geen 100% controle heb over mijn alcohol gebruik. Het gaat 100 keer goed, maar het hoeft maar één keer fout te gaan. En dat gaat het uiteindelijk altijd! Alcohol drinken is voor mij Russische roulette. Een sluipmoordenaar. En dus moet ermee stoppen voordat het echt verstrekkende gevolgen heeft. Met alle voordelen die stoppen ook heeft!

Nou ben ik dus niet iemand die elke dag moet drinken om de dag door te komen. Ik lig niet onder een brug en als je me zou  zien zou je niet denken dat ik een alcohol probleem zou hebben. Als ik maar een stok achter de deur had kon ik mij ook prima inhouden. Ik rijd niet onder invloed en ik werk ook niet met drank in m'n mik. Maar du moment dat het wel kon ging ik ervoor. 1 drankje leid dan tot 6 en 6 leiden tot 20 etc. Ergens in dit proces verander ik in een ongeremde grenzeloze drinker. Een vriend van mij noemde dat ook wel "Demolition Drinker". Op een gegeven moment mezelf regels opgelegd, maximaal 5 drankjes! Echt maar 5 drankjes, en zeker niet meer! Maar zulke regels sneuvelen uiteindelijk toch wel, zeker als het gezellig is. 

Het idee van stoppen speelde al weer een jaar of wat in m'n hoofd, maar 1 Januari had ik een ruzie met mijn vrouw over de avond ervoor en toen heb ik besloten om te stoppen. Niet vanwege de ruzie maar de spreekwoordelijke emmer was vol. Mate heb ik niet, nooit gehad eigenlijk en mijzelf regels opleggen werkt ookniet. Het is voor mij makkelijker om niet te drinken dan om een beetje te drinken. Inmiddels heb ik ook een gezin en dat brengt verantwoordelijkheid met zich mee. 

Inmiddels dag 17, en het gaat me goed af. Ik ben de afgelopen week met collega's aan het werk in het buitenland, wat synoniem staat aan eten en, belangrijker nog, drinken. Ik wil ook niks laten of ontlopen, dus ik ga gewoon mee naar de bar of restaurant waar we gaan eten en bestel dan een frisje of een AV biertje als ze dat hebben. Sommigen noemen dat "de kat op het spek binden" maar ik wil wel een sociaal (werk)leven erop na houden. Wel blijf ik niet meer als laatste hangen maar ga ik eerder weg. 

Wat is het verschil met 7 jaar geleden? Achteraf zie ik in dat ik het destijds probeerde op wilskracht. Deze keer ben ik veel meer bezig met het "waarom" ik niet wil drinken. Ik lees het boek van Allen Carr en ik merk dat ik het soms niet weg kan leggen. Ik gebruik de apps "I am Sober" en "Alcohol Vrijheid" .Ook luister ik veel naar podcasts: Koos van Plateringen en René van Collem en ik volg Esther ten Hove van de So.Life club. ik vind hen echt heel inspirerend. Daarnaast overweeg ik om naar meetings te gaan (omgeving Amersfoort) maar ergens weet ik niet of dat voor mij is. Als jullie nog andere tips hebben dan zijn die welkom! Door het boek en de podcasts ben ik gaan inzien dat ik al zeer vroeg een slechte verhouding had met verslavende middelen.

Ik dronk voor het eerst toen ik elf was met m'n buurjongen en buurmeisje. (bier gemixt met sinaasappelsap, hoe smerig!). Niet heel lang erna begonnen met blowen, accuut mee gestopt op m'n 20ste). Ik woonde in mijn jeugd bij m'n moeder die ook kampt met alcohol verslaving en die vanaf mijn vroege pubertijd weinig grip meer op me had. Vanaf 14 de kroeg in. Alle 50 guldens die ik destijds per dag verdiende gingen toen al op. Gelukkig ben ik gezegend met een redelijk stel hersenen en heeft het niet al teveel schade gehad. Althans, voor mijn professionele leven maar ik zie nu dus pas in dat ik de afgelopen 25 jaar mezelf onbewust heb verdoofd. Wat dat betreft is alcohol echt een sluipmoordenaar.

Ik heb voor mezelf samengevat wat drank met mij doet:

Effect op mij:
- Mateloosheid.
- Geen remmingen.
- Nooit genoeg hebben.
- Tot het gaatje gaan.
- Zwarte gaten, hele stukken vergeten.
- Dingen doen waar ik me voor schaam.
- Spijt hebben.
- Liegen tegen anderen maar ook tegen mezelf. De waarheid manipuleren.
- Zwaar vermoeid, geen energie.
- Onrust in m'n hoofd
- Onzekerheid
- Onaardig doen tegen naasten.

Nu na 16 dagen:
- Energieker.
- Helderheid in mijn hoofd.
- Vrolijker.
- Beter slapen.
- Zekerder van mezelf.
- Ik ben een leuker persoon.
- Kan meer tegelijk handelen.
- Dingen niet voor me uit schuiven maar gelijk werk van maken.
- Besef dat de drank het niet gezellig maakt, maar de mensen zelf.
- De schoonheid inzie van alledaagse dingen die per toeval tegenkomt.

Het besef is gekomen dat mijn gebruik toch wel degelijk een probleem is. Het besef dat alcohol een gemis misschien tijdelijk minder maakt, maar het ook de oorzaak is van het gemis. En pak je de oorzaak niet aan dan heeft zelfmedicatie eigenlijk 0,0 zin. Ik besef nu dat alcohol voor mij voornamelijk een gewoonte was. Je drinkt iets om te vieren, om te verwerken, na het werken etc etc. Maar gewoontes kun je veranderen. Van de 100 drankmomenten die ik had genoot ik eigenlijk maar heel erg weinig van de drank zelf. Een enkele keer misschien een lekkere rode wijn bij een stevig kaasje maar voor de rest was het puur een gewoonte.

De conclusie is dat alcohol voor mij totaal geen voordelen brengt, enkel nadelen. Ik doe dit voor mijzelf en het interesseert het me ook geen ene $%^% wat anderen erover te zeggen hebben. Volgende week ga ik met vrienden naar de sneeuw, wat ook altijd synoniem staat voor heel veel drank. Het zal misschien niet altijd makkelijk zijn maar ik ga er vol vertrouwen in! Als ik zulke dingen, dingen waarvoor ik leef en waar ik altijd met heel veel plezier naar uit kan kijken, zou moeten laten uit angst voor verval dan heeft het voor mij geen zin. 

Bedankt voor het mogen delen. Ik denk echt dat het opschrijven mij helpt. Daarnaast hebben jullie verhalen hebben mij ook echt geholpen met het beseffen dat drank nog een veel groter probleem is dan wat ik altijd gedacht heb!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom @Shazam en dank voor het delen van je verhaal ! Niet alleen heel herkenbaar, maar ook goed dat je een en ander aan het papier hebt toevertrouwd. Niet alleen voor je zelf maakt je het hiermee heel overzichtelijk en duidelijk, maar ook voor mensen hier helpt het bij hun eigen proces.

Met name de vergelijkingen van vóór en na je stoppen zijn niet alleen confronterend, maar geeft ook hoop/vertrouwen dat het pad dat je bent ingeslagen het goede pad is !! Complimenten hiervoor :D !

Je schrijft dat de verhalen die je hier al gelezen hebt jou hierbij helpen. Dat is het fijne van dit forum, dus blijft alsjeblief schrijven. Voor jezelf, maar ook voor anderen hier !

Alvast veel plezier in de sneeuw en bedenk maar : het enige dat je moet doen is dat eerste glas niet inschenken ( of anders meteen door de gootsteen mieteren ;))

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor het delen. En het leest alsof het mijn eigen verhaal is….

Ikzelf ben inmiddels 7 maanden onderweg. Jouw verhaal en “terugval” in de afgelopen jaren sterkt mijn overtuiging dat ik niet meer moet proberen om 1 drankje te doen. Die vergelijking met Russisch roulette steel ik van je. Het gaat geheid een keer fout…

Geniet van de vakantie in de sneeuw! En een 0.0 is inderdaad een prima alternatief!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat goed dat de knop nu om is! Want dat straal je wel uit. En superherkenbaar, ook zoals je begon vanaf je 14de. Ik vind het superknap dat je die bijeenkomsten met drank wel aangaat, ik ben afgelopen weekend voor het eerst met mijn man op stedentrip gegaan. Iets wat ook altijd met veel drinken erbij was. Nu na 14 maanden zonder drank geen enkele moeite en net zo gezellig, geen verschil. Heerlijk. Ik zat in het begin ook op allerlei als en potcasts   nu alleen nog deze en alcoholvrijheid. Jellinek heeft ook een leuke en dry januari kun je ook elke maand doen, verder zijn er ook online meetings, wellicht kun je dat eens proberen. Ga zo door! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...