Spring naar bijdragen

Partner en alcohol : bespreken of niet


SoberMummy

Aanbevolen berichten

Goedemorgen allemaal, 

Ik zit met een dilemma. Mijn partner is echt een grote steun geweest / nog steeds in mijn tocht naar het alcoholvrije leven. 
Hij is zelf ook behoorlijk geminderd en sterke drank laat hij staan. 

maar toch laat hij zich op sommige feestjes met bepaalde vrienden zich toch teveel gaan, en afgelopen weekend toch ook weer een glas sterke drank. Het was er weliswaar maar 1, maar door de +/- 10 biertjes was hij uiteindelijk toch ook aangeschoten. En dat irriteerde mij dan weer enorm. Met deze mensen kán hij blijkbaar niet stoppen na 2/3 biertjes. 

ik wil het graag bespreken maar ik wil ook weer niet van een mug een olifant maken? 

Wijze raad is welkom! 
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb hier geen eigen ervaring mee, want ik woon op mezelf. Maar mijn eerste gedachten zijn: bespreek het wel maar maak er geen drama van. Hij mag best weten hoe je je voelt, en je kunt hem misschien wel motiveren tot andere drankgewoonten te geraken. Maar dwingen zal niet gaan dus als hij niet verandert zal jij een weg moeten vinden om daar mee om te gaan. Misschien een beetje om hem lachen als hij zich tijdens zo'n feestje toch weer teveel laat gaan?

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen @SoberMummy,

Wat is precies dat je zo stoort? Is het de frequentie, de hoeveelheid, of toch dat glas sterke drank erbij? Of dat hij weet hoe jouw struggle is geweest en het toch doet? Was je erbij? Als je erachter komt wat jou het meeste zorgen baart kan je het zeker bespreken. Zelfs aangeven dat dit in je hoofd zit kun je bespreken. 
Ik weet niet hoe zijn drink gedrag verder is, je kan nou eenmaal niet voor anderen bepalen.

Ik ben zelf heel blij dat mijn man ook niet meer drinkt, dat helpt enorm. Maar ik weet ook dat als hij dat wel weer zou gaan doen, ik het toch echt zelf moet volhouden. 

Als het in je hoofd blijft zitten, zeker bespreken! 

bewerkt door Nienes
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi @Nienes & @Bob

dank voor de reacties! 
 

ik moest even nadenken over je vragen, Nienes. 

het stoort mij mateloos dat het een soort terugkerende discussie is en geen rekening meer houdt met mij als ie over de grens qua drank is gegaan. 

heb hem al eens uitgelegd wat sterke drank met mij doet en wat ik er van vindt als hij te veel drinkt. Daar zou hij rekening mee houden en geen sterke drank meer nuttigen in iedergeval mijn bijzijn. 

Een biertje op z’n tijd is echt oké , 2/3 ook nog (Op een feestje/uit eten). we komen beide uit een gezin waar alcoholisme aanwezig is. En we weten allebei hoe naar dat is. Ik heb hem ook meermaals verteld dat het mijn angst is dat dat ook onze toekomst zal zijn, en dat onze kinderen dezelfde trauma’s oplopen als dat wij hebben opgelopen. 
 

en dan begrijpt ie het wel weer, wordt er weer gematigd, tot het volgende feestje. Ja ik was erbij en onze kinderen ook. ( ook dat frustreert want ik vindt het niet meer oke om zoveel te drinken in bijzijn van kinderen en toch doet iedereen het )

en zag gewoon hoe ie geen nee kon zeggen tegen elk biertje dat werd aangeboden door z’n vrienden. 

We hebben het besproken weer, en hij vond zelf dat het wel mee viel. Hij had maar 1 glas want degene voor wie het glas bedoelt was hoefde niet

( weggooien is blijkbaar geen optie?) 

Hij gaf toe dat ie wel was aangeschoten maar pas veel later op de avond toen onze kinderen allang op bed lagen. Ik deel die mening dus niet want ik zie al veel eerder aan hem wanneer de drank “inslaat”. Hij vindt het vervelend voor mij maar er was in zijn beleving niet veel aan de hand. En daarmee was het gesprek eigenlijk ook klaar. 

hij doet echt z’n best om controle te houden over z’n alcohol gebruik en vindt zelf dat het goed gaat. Maar ik zie weer dezelfde valkuilen terugkomen als voorheen.

 

ik vindt het gewoon doodzonde dat hij zelf nog niet inziet dat matigen ook voor hem geen oplossing is. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
Op 10-1-2024 om 09:01 zei Adri03:

Maak van jouw verwachting niet zijn verplichting. Dat werkt sowieso niet. Ieder gaat z'n eigen weg.

 

Op 10-1-2024 om 09:01 zei Adri03:

Maak van jouw verwachting niet zijn verplichting. Dat werkt sowieso niet. Ieder gaat z'n eigen weg.

Klopt helemaal maar het is echt lastig.

 

als je zelfs niet meer drinkt maar je partner wel dronken word. De mijne wordt vervelend, hard praten, gesprekken waar ik geen zin in heb, kater de dsg erna en heel moe zijn.

 

ik ben hier nog zoekende in. Eigenlijk moet ik je advies volgen ieder z’n eigen weg.

 

ik ga meer invulling aan de dagen geven als hij meer drinkt dan ik wil en de dag erna ook. K ben gestopt niet hij maar ik vind lastig soms 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...