Spring naar bijdragen

Medicatie - eigen ervaring

Jen

Aanbevolen berichten

Als dochter van een chemicus en jongste zus van een arts ben ik nogal wars van desinformatie over medicijnen - zo dacht ik te beginnen.

De bedoeling van dit draadje is eigenlijk gewoon dat iedereen mag melden welke medicatie hem of haar helpt tegen alcoholmisbruik, depressie, angstaanvallen, en al de rest waaraan wij zoal lijden. Zonder gezeur, gewoon oprecht. Ik start het omwille van de enige goede reden die daarvoor bestaat: ik heb er zelf behoefte aan. Ik zondig namelijk tegen allerlei regels die ik hier lees, waardoor ik de neiging krijg om te liegen of te minimaliseren (paroxetine met alcohol mag niet, baclofen met alcohol mag niet, clozan mag sowieso niet, etcetera).

Dit is dus het draadje van de eerlijke eigen ervaringen met medicatie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uiteraard begin ik zelf:

's morgens:

- de pil (ugh)

- 40 mg paroxetine

's avonds:

75 mg baclofen

af en toe:

5 à 10 mg clozan

Paroxetine helpt tegen depressieve klachten, en ik begin te merken dat het ook tegen sociale fobie werkt. Toen ik solliciteerde voor mijn huidige job stond ik op een startdosis van 20 mg. Tot mijn grote verbazing - én die van mijn psychiater - slaagde ik erin om via een zelf samengestelde presentatie de job te bemachtigen. Inmiddels sta ik dus op 40 mg, en vandaag heb ik voor het eerst in mijn leven een vraag gesteld aan een docent.

Men meldde me altijd dat ik dit soort dingen moest doen om mijn angst te overwinnen, de tweede keer zou het beter gaan, enzovoorts.

Die men wisten duidelijk niks af van de algehele blokkade waaronder ik leed: even proberen was helemaal niet aan de orde. Ik heb dat overigens gedaan (wat de presentatie betreft) en de angst voor nóg een mislukking werd alleen maar groter.

Juich ik? Ja en nee. Afwachten of dit effect een blijver is.

Baclofen helpt tegen trek in alcohol. Voorlopig onderzoek op dieren wijst erop dat het alleen in hoge dosissen werkt (1 à 3 mg per kg lichaamsgewicht). De zin in alcohol is bij mij niet weg (ik lust graag een glaasje wijn of een frisse pint) maar het verlangen naar een roes / dronkenschap is omgeslagen in een afkeer daarvan.

Juich ik? Ja en nee. Ik drink veel minder dan vroeger, maar had twee weken geleden een zware uitglijder. Afwachten alweer.

Clozan is een benzodiazepine. Goedje om mee op te passen dus: het is potentieel verslavend, en kan bij langdurig overmatig gebruik dementie veroorzaken. Ik neem het als ik een paniekaanval heb of op het punt sta om er een te krijgen.

Juich ik? Ja, ik raak er niet aan verslaafd (ik kijk ook uit, en slik verre van dagelijks) en oh, als het echt niet gaat: het helpt verdorie.

De pil zorgt ervoor dat ik mijn verderfelijke genen niet voortzet.

Juich ik? Ja, het blijkt onfeilbaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eerlijk Jen, knap van je.

Vooral ook, omdat je zelf aangeeft, dat je soms de neiging hebt om te liegen of te minimaliseren. Dat ben je nu voor.

Het heeft ook geen zin want jijzelf bent verantwoordelijk voor je medicijngebruik en de gevolgen daarvan.

Ik heb, als normaal intelligent mens, vijf jaar gedronken en medicijnen van de zware lijst geslikt, hoe dom kun je zijn. Maar goed, als je eigen leven er niet zo toedoet en je overtuiging is dat je zoon beter af is zonder moeder, wat staat er dan nog in de weg om zwaar te drinken en meds te slikken? Niet zoveel meer. Gelukkig ligt dit nu achter ons.

Ik zal de meds van nu voor je op een rijtje zetten:

-Campral, tegen alcoholzucht

-Diazepam, tegen trillende handen (van de Lithium)

-Lithium, tegen manisch Depressieve stemmingsstoornis

-Esomeprazol, tegen maagklachten van alle meds

-Clomipramine, tegen depressie

-Quetiapine, tegen psychose/onrust

-Topamax, tegen nachtmerries door Post traumatische stress

-Truxal, tegen psychose/onrust

Ik dronk dus tot voor twee week heel soms een wijntje hierbij, verstandig? neu, maar wel mijn keus. Sinds mijn giga uitglijder heb ik niets meer gedronken, niet omdat ik verstandig ben geworden met de meds, maar omdat ik mijzelf wel voor de kop kan slaan dat ik het zover heb laten komen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik gebruikte nooit veel medicijnen,alcohol was overal mijn oplossing op

Ibuus tegen hoofdpijn,paracetamol werkte niet meer

Speriva en seritide ,ventolin voor mijn longen anders kon ik niet meer roken

Antibiotica voor al mijn ontstekingen in mijn lijf door slechte leefstijl

Champix stoppen met roken met alcohol als nog grotere vervanger..deleriums psychoses,hallucinaties niet doen dus!!

Haloperidol om alle narigheid weer kwijt te raken,gaat moeilijk in combinatie met alcohol

Librium om van alcohol af te komen,probleem heet drank

Op dit moment gebruik ik

Speriva en seritide als onderhoudsmiddel voor mijn exrokers longen

Vandaag bij huisarts geweest voor benauwdheid en zere longen

Kuur antibiotica en Prednison gekregen voor infectie

Af en toe melatonine van de kruitvat voor de nacht

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn grootste medicatie en langste was alcohol.

Goed tegen mijn depressiviteit en nervositeit.

Geslaagd in de maatschappij, eerst als chemisch/medisch analist en later als leidinggevende.

Ik draaide 25 jaar op alcohol om bovenmatig te presteren en mijn depressies te onderdrukken.

Tot de man met de hamer kwam en ik totaal opgebrand bij een psychiater terecht kwam.

Begonnen met de volgende dagelijkse medicatie:

3x 400 mg. lithiumcarbonaat tegen mijn manisch/depressief syndroom;

3x 50 mg. Sertraline tegen mijn depressiviteit;

1x 250mg. Refusal (disulfiram) om niet meer te kunnen drinken.

Ondanks de medicatie en gesprekken kwam ik niet uit het "dal", liet de Refusal staan en ging bij de medicatie drinken.

Ondanks mijn tamelijk slechte geestelijke en lichamelijke conditie ben ik geëmigreerd naar het buitenland en heb een nagenoeg failliet bedrijf opgekocht.

Met nog meer drank en zonder medicatie het bedrijf binnen vijf jaar weer zeer winstgevend gemaakt.

Echter de drank heeft zijn tol geëist, ik kwam met een acute alvleesklier ontsteking drie weken in het ziekenhuis terecht.

Jaren daarna wel/niet drinken totdat ik weer geestelijk dreigde in te storten.

Diverse artsen afgelopen voor medicatie zonder begeleiding.

Eindelijk een gevonden die mij het volgende heeft voorgeschreven:

1x 400 mg. lithiumcarbonaat;

1x 50 mg. Sertraline;

1x 50 mg. Baclofen.

Op deze medicatie functioneer ik uitstekend en heb totaal geen behoefte meer aan alcohol.

Kortom ik ben herboren!

Verder gebruik ik nog dagelijks zonder recept:

1000 mg. vitamine C;

100 mg. vitamine B-complex;

1 tablet Mariadistel (leverherstellend).

Kortgeleden bloedonderzoek gehad en de waarden waren met name van lever en alvleesklier zeer goed.

Ik heb geluk gehad er nog zo goed uit te komen na 30 jaar van alcoholmisbruik!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja wijfie, zoals ik ook hierboven aangeef: ik gebruik zowel baclofen - 75 mg - als alcohol. Ik kan alleen maar zeggen dat ik dankzij de baclofen minder drink (maar heb dus nog wel een zware uitglijder gehad). Mijn psychiater (die me de baclofen voorschrijft) weet dat ik drink. Wat kan ik zeggen? Het helpt voor mij, en meer moet dat niet zijn.

Ik wens jou heel veel succes met de naltrexon! Wil je eigenlijk een minderaar of een stopper zijn, of ben je er nog niet uit?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oja dit wou ik ook nog kwijt

Ik heb 15 jaar geleden een operatie gehad en daar was wat misgegaan

Kreeg een flinke ontsteking in mijn voet,vielen allemaal gaten in

Ben toen 3 weken opgenomen geweest en kreeg elke dag dipidulor spuiten om de wond behandeling te ondergaan

Tis dat ik dat goedje niet in de supermarkt kon en kan kopen super verslavend voor mij dan

En kan me herinneren dat toen ik thuis kwam alle grenzen kwijt was kwa alcohol...ipv dipidulor spuiten

Alcohol en roken bij medische ingrepen zijn niet de perfecte combinaties

Dipidulor spuiten staan erom bekent dat ze super verslavend zijn

Meestal krijg je na een operatie maar hoogstens 2 stuks

Eigenlijk moet er toch iets wezen van nazorg na deze spuiten

Weet ook niet of het geholpen had....maar misschien had ik eerder aan de bel kunnen trekken ivm alcohol verslaving..

He bah er zit ook zo taboe op alcoholverslaving en je kan het overal kopen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb ook spiriva in huis huttula, maar vergeet het al maanden te gebruiken. 't Zal zijn dat ik het dan toch niet echt nodig heb?

Ja, dat taboe. De eerste van wie ik, als kind, wist dat hij een alcoholprobleem had, was een oom van me. Hij dronk 's morgens al. En soms sloeg hij zijn vrouw. Toch werd ik opgevoed met "begrip" voor hem. Daar ben ik mijn ouders dankbaar voor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Jen speriva is ontstekingsremmer...dus je zal wel vaker klachten van je longen hebben gehad

anders hadden ze het je niet gegeven

Onderschat je rokerslongen niet!!!

Voorzorg of onderhoudsmiddel

Ik ben nu dik 2 jaar van het roken af en krijg over 2 weken een longfunktie test

Gaat nu zo goed met mijn longen

Ja helaas door het griepvirus toch op de longen voorzien...

Dus prednison en antibiotica

Nu kan ik wel raden wat er over 2 weken bij de longarts word medegedeeld

Zou anders met de pufjes kunnen stoppen...nu gaan we gewoon door als voorzorg en onderhoud

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja ik had pijn, maar de dokter vond niks en toen schreef hij die spiriva voor. Ik ben niet getest op COPD, dus 'k weet niet of ik dat heb. Stoppen met roken staat op mijn langetermijnprogramma, 't is voorlopig geen prioriteit.

Veel succes jij!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Veel succes wijfie! Ik ben zelf wel voor medicatie te vinden als het helpt, alleen voor slaappillen ben ik als de dood.

Bedankt voor de input, hot. Nog iemand met agressie dus? Verontrustend wel. Enfin, het is niet mijn bedoeling om te gaan zuipen natuurlijk. Ik heb mijn lief ook van deze bijwerking verteld, zodat hij mee alert kan zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hehe...wat ben ik blij dit te lezen Jopie,

zo denk ik er namelijk ook over.

Je kúnt geen wonderen verwachten binnen no-time,

en niet alle negatieve lichamelijke reacties zijn toe

te schrijven aan een medicijn, kan ook gewoon komen

door ontwenningsverschijnselen. Of omdat je er teveel op gefocusd bent.

Maar geef medicatie een kans, zit niet te wachten tot er evt

bijverschijnselen optreden (misschien komen die er wel niet of wacht eventueel af hoe lang dat duurt.

En dan nog wat, medicijnen hóef je niet te slikken hoor,

je wenst ze zelf, gééf ze dan ook een kans van slagen en

wacht even af met klagen.

Bevalt het écht niet, ga langs je huisarts en dan eventueel stoppen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi allen,

een mooi onderwerp

ik gebruik al lange tijd campral, geen bijwerkingen en ik denk dat het de ''craving'' verminderd.

het is makkelijker nee tegen mijzelf te zeggen (niet zo makkelijk tegen anderen)

ik hoop minder te kunnen drinken, een mooi streven maar ik lees niet vaak dat het kan.

in ieder geval zie ik ieder glas minder als een winstpunt

ik lees dat Romualdus met een set medicijnen geen behoefte meer aan alcohol heeft

kan dat of is het Romualdus zelf

hij gebruikt

1x 50 mg. Sertraline;

1x 50 mg. Baclofen.

zijn er meer ervaringen?

ik drink op dit moment 2 weken niets

ben gestopt na net als Romualdus na een diagnose ''overspannen'' en dacht om gelijk ook maar ff niet te drinken.

de reden kwam toch voor een deel al door het werk en als ik daar een tijdje niet ben, is dat mooi een goede start.

zit natuurlijk wel veel thuis tegen alle drank flessen aan te kijken maar het gaat nog goed

ik kon zomaar stoppen, geen trillen (wel vitamine B van de arts gekregen) eerste dag slecht slapen maar daar hielp een temazepam tegen

nu iedere dag wat valdispert, 6 campral tabletten en vitamine D en B

ik dacht dat de eerste week het ergste was maar dat was gewoon ff 'niet drinken''

ik zit ik te rationaliseren wanneer het wel weer kan met een paar glaasjes, en dat is een veel zwaarder gevecht

nu ga ik ff trainen, tot later en sterkte allen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi allen,

een mooi onderwerp

ik gebruik al lange tijd campral, geen bijwerkingen en ik denk dat het de ''craving'' verminderd.

het is makkelijker nee tegen mijzelf te zeggen (niet zo makkelijk tegen anderen)

ik hoop minder te kunnen drinken, een mooi streven maar ik lees niet vaak dat het kan.

ik lees dat Romualdus met een set medicijnen geen behoefte meer aan alcohol heeft

hij gebruikt

1x 50 mg. Sertraline;

1x 50 mg. Baclofen.

zijn er meer ervaringen?

ben gestopt na net als Romualdus na een diagnose ''overspannen'' en dacht om gelijk ook maar ff niet te drinken.

de reden kwam toch voor een deel al door het werk en als ik daar een tijdje niet ben, is dat mooi een goede start.

zit natuurlijk wel veel thuis tegen alle drank flessen aan te kijken maar het gaat nog goed

ik kon zomaar stoppen, geen trillen (wel vitamine B van de arts gekregen) eerste dag slecht slapen maar daar hielp een temazepam tegen

ik dacht dat de eerste week het ergste was maar dat was gewoon ff 'niet drinken''

ik zit ik te rationaliseren wanneer het wel weer kan met een paar glaasjes, en dat is een veel zwaarder gevecht

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik begrijp maar niet waarom ik mijn antwoord niet zie,

nog eens proberen, ik zie zo vermoeddelijk 3 keer mijn antwoord

Hi allen,

een mooi onderwerp

hij gebruikt

1x 50 mg. Sertraline;

1x 50 mg. Baclofen.

zijn er meer ervaringen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lithium is echt geen middel tegen trek maar een middel wat past bij bipolaire stoornissen. Spiegel luistert heel nauw en dit betekent veel bloedonderzoek. Het onder controle hebben van een psychisch probleem kan helpen bij niet drinken, dat wel. Maar je moet denk ik niet denken dat een middel tegen een psychisch probleem vervolgens een middel tegen trek is voor iedereen.

Mijn medicijn is trouwens http://www.celestialseasonings...pytime-teas/sleepytime elke avond 2-3 koppen thee en dat is voldoende voor een goede nachtrust. Als zware middelen nodig zijn dan moet het maar ik zie wel heel veel zware medicatie hier voorbij komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom earde!

Over baclofen is er een apart draadje dat je misschien wel interessant vindt, de andere pillen van Romualdus betreffen een andere problematiek.

Als campral bij jou werkt, zou ik zeggen: gewoon verdergaan daarmee. Een psychiater vertelde me dat het alleen kan werken bij mensen die gemotiveerd zijn - waarmee hij toen bedoelde: niet bij jou.

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...