Spring naar bijdragen

TIQ's op herhaling


Houtje

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 70
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Volgens mij maakt het inderdaad niet zo heel veel uit of het fysiologisch ook zo werkt met tiq's. Wij weten bijna allemaal dat het lastiger is eenmaal gedronken te hebben om dan te stoppen. Ik moet daar dan in ieder geval tegen vechten, wat soms lukt, en dat wordt na elk biertje lastiger. Dat is voor mij een nu een gegeven.

Zou het over kunnen gaan?

13 jaar geleden ben ik gestopt met roken. Eerder een paar pogingen gedaan. Ik vond dat de eerste dagen heel zwaar. En de trek kwam ook veel sneller en heviger dan bij alcohol. Maar laatst toch weer eens een sigaret gerookt. Dat was erg smerig, en behoefte aan nog een sigaret kreeg ik niet.

Ik weet niet of de vergelijking opgaat. Alcohol is veel ontwrichtender voor je dagelijks leven dan roken. Roken levert letterlijk niets op. Je wordt niet aangeschoten of zo.

Maar het zou kunnen dat na een lange periode van de alcohol af te zijn de drang om door te drinken er niet meer is. Maar ik snap dat het risico groot is en wat je dan hebt opgebouwd weer in de waagschaal legt. Is dat het risico waard? Zeker als je goed functioneert zonder alcohol.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...
  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
  • 1 month later...
  • 5 months later...

Dit artikel, waar Houtje mee opent , rouleerde

ook in de kliniek waar ik was.

Nu ik het na 8 maanden weer lees,

vind ik het steeds gemakkelijker

om de inhoud aan te nemen, en

zodoende nog meer rust in

mijn hoofd te vormen.

De indertijd gegeven reakties zijn ook heel leerzaam voor me.

Gwen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...
  • 2 weeks later...

Hoi Patricia, welkom!

Goed dat je aan de bel trekt als je denkt

een alcoholprobleem te hebben of krijgen.

Je bent niet alleen!

Als je wilt kun je je (nog een keer) voorstellen

op de "wie is wie".

Daar lezen de forummers wat vaker.

Hoop je daar weer te zien!

Gwen

ps Wie is baloutje?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Dit artikel is een mogelijke verklaring

waarom sommige mensen niet kunnen

stoppen met drinken.

Ik ben geen wetenschapper, en heb teweinig

kennis van zaken om er een mening over te hebben.

Een ding weet ik wel: ik heb geen enkele behoefte

het nog een keer in de praktijk te brengen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by: Francesca
Het is geen ANGST die me ervan weerhoudt om te drinken. Het is de WETENSCHAP (in de betekenis van iets WETEN), na 16 jaar ervaring met drinken en niet meer kunnen stoppen, dat ik niet matig KAN drinken. En ik vond onmatig drinken vreselijk! Zeker 15 van de 16 jaar vond ik het ronduit VRESELIJK om zoveel te drinken en maar niet te kunnen stoppen. Dan dronk ik een dag niet, of probeerde ik mijn gebruik te beperken, maar dat lukte niet. Is nooit gelukt.
<BR>
<BR>Bovendien, en dit wil ik heel erg benadrukken, is mijn leven veel en veel beter geworden door te stoppen met drinken. Ik HOEF niet meer. Ik heb genoeg gedronken voor een heel leven. Er is geen krampachtigheid in het niet drinken. Het is een bewuste keuze voor een bewust leven, met alles wat daarbij hoort. En één glaasje -- vooropgesteld dat ik het zou KUNNEN -- heeft voor mij geen toegevoegde waarde meer. Ik amuseer me best zonder en heb mijn leven eindelijk weer in eigen handen. Ik vind het FIJN om niet te drinken.
<BR>
<BR>Dus of TIQ's nu bestaan of niet, uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de beschrijving hierboven opgaat voor MIJ. En er zijn duizenden zoniet miljoenen voorbeelden van mensen voor wie het net zo werkt als voor mij. Dat is voor mij bewijs genoeg dat er IETS aan de hand is, wat dan ook, waardoor verslaafden steeds opnieuw gebruiken terwijl ze dat eigenlijk, diep in hun hart, niet willen. En dat onthouding uiteindelijk RUST brengt voor de mens die NIET matig kan drinken of gebruiken.
<BR>
<BR>Sommige mensen kunnen het wel, minderen en matigen. Iedereen moet voor zichzelf ontdekken wat werkt en wat niet.
<BR>
<BR>Ik denk dat wat in de tekst beschreven staat veel mensen bekend zal voorkomen. En zeker mensen die lang droogstonden en toch weer een glaasje probeerden en weer in de problemen kwamen. Daar zijn genoeg voorbeelden van hier op het forum. En daar waren voorbeelden van in de groep waar ik naartoe ging in het begin dat ik stopte (SOS Nuchterheid). En daar zijn tig voorbeelden van bij de AA.
<BR>
<BR>Maar nogmaals: wie matig kan en wil drinken, moet dat vooral doen! Wie ervaart dat hij of zij het niet kan, kan rust krijgen door gewoon nooit meer die eerste te nemen.
<BR>
<BR>Zo, mijn 2 cents. Ik heb mijn rust gevonden en wil alleen maar mijn blijdschap daarover delen. Ik neem aan dat jij, Pietjeparel, hetzelfde wilt doen met jouw eigen manier om met drank om te gaan. Maar ik hoop dat je ook beseft dat je tot een kleine minderheid behoort, en dat de grote meerderheid dit niet kan. En net aan die mensen wil ik laten zien dat de angst voor NIET meer drinken niet nodig is! Dat een drankloos leven FIJN is.quote>


Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
  • 2 months later...
  • 3 months later...

Het is een beetje een verouderde theorie. Het gaat ervan uit dat al het alcoholisme 100%, alleen maar, een biologische oorzaak heeft.

Ik denk zelf dat ook psychologische, emotionele, sociale, toevallige en allerlei andere omstandigheden een rol spelen. En ook ( sorry AA :) ) wilskracht en zelfdiscipline.

Het is een vreselijk complexe zaak.

" However, the idea that alcoholics produce abnormal amounts of TIQs has never been demonstrated satisfactorily and several prominent investigators have abandoned this path of research."

http://lifeprocessprogram.com/...a-gene-for-alcoholism/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...