Spring naar bijdragen

1 maand nuchter maar ik ervaar bijna enkel nadelen :(


Kara91

Aanbevolen berichten

Dag allen, 

Ik ben nu al 1 maand nuchter en ik ervaar zo goed als geen positieve effecten van te stoppen met drinken, is dit normaal? 

Weet, de reden dat ik dronk was omdat dit voor mij de enige manier was om met mijn PTSD en Sociale angst om te gaan.
Dus als ik dronk, ervaarde ik die klachten niet zo erg als dat ze nu bijvoorbeeld zijn en voor mij was dat een wonder. 

Om mijn persoonlijke voordelen / nadelen van te stoppen met drinken even duidelijk te maken:

Voordelen die ik ervaar:

  1. Minder kosten ( ik spaar uit: +/- 20 euro /week
  2. Geen schaamte door te drinken en vaak naar de winkel te moeten gaan achter alcohol
  3. Ik herinner me nog wat ik doe s'avonds
  4. Geen negatieve langetermijneffecten van alcohol, dus een betere gezondheid voor de lever, hart, bloeddruk, hersenen,..

Nadelen die ik ervaar: 

  1. Ik sta continue onder stress
  2. Meer angstaanvallen en me continue zorgen maken
  3. Depressieve gevoelens en negatieve gedachten
  4. Moet mezelf dwingen om te eten
  5. Insomnia
  6. Hevige moodswings
  7. Meer twijfels dan normaal, over alles
  8. Door te weinig slaap en eten zie ik er ook veel ouder uit (wallen onder de ogen, zwart / blauwe ringen)
  9. Ik voel me uitgeput
  10. Maag / darmproblemen door meer stress te hebben
  11. Minder levenslust
  12. Geen vooruitgang in de opleiding die ik doe
  13. Geen vooruitgang in mijn huishoudelijke taken
  14. Negatieve langetermijneffecten van teveel stress, dus hartproblemen, bloeddruk, hersenen,... 

 

Nu wordt er bij mij continue een vraag in mijn gedachten gesteld " wat is nu beter, zoveel stress hebben en niet drinken of wel drinken en dan daar de slechte effecten van ervaren.?" Want stress is ook heel erg slecht voor de gezondheid en kan ook heel wat jaren van je leven "wegpakken". 

Waarschijnlijk is mijn lichaam achterliggend wel al gezonder door te stoppen met drinken (leverwaarden, hart,...) maar daar merk ik weinig van. 
En de ideale situatie zou zijn mocht er een alternatief (vervanger) zijn dat me dezelfde effecten geeft als alcohol, maar zelfs middelen voor PTSD en angst helpen mij helaas voor een korte duur en maakten me gewoon suf waardoor ik ook niets kon gedaan krijgen. 
 

Ik dronk gemiddeld 3x per week, (bingedrinken, ongeveer een halve fles whiskey op een avond of 2l wijn) en ik had nooit last van katers. 
Dus de redelijk directe nadelen van alcohol had ik nooit. Ik had wel vaak black-outs, maar ik deed niets stom tijdens die black-outs, waardoor er achteraf geen grote effecten op mijn leven waren. 
 

Ik wil hier geen alcohol gaan promoten, want het heeft wel degelijk heel veel nadelen (financieel, gezondheid en dergelijke) maar in mijn situatie heb ik het gevoel dat ik meer schade doe aan mijn lichaam door meer stress en angst te hebben en niet meer te drinken.

4 jaar heb ik nodig gehad om mijn moed bij elkaar te krijgen om te stoppen met drinken, want 4 jaar lang was ik er afhankelijk van en vaak schaamde ik me ervoor. 
De voorbije maand ging nog vrij goed, omdat ik toen dacht 'ik moet het gewoon tijd geven om positieve dingen te ervaren, tuurlijk voel je je eerst slecht, door de 'afkick' maar nu na een maand begint mijn motivatie leeg te lopen. 

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

welkom Kara,
1 maand duurt lang als je pas gestopt bent, maar is natuurlijk pas het begin.
Je lichaam en geest zijn beiden nog aan het ontgiften en dat verklaart veel van je klachten.
Ieder mens is anders, dus het is niet te voorspellen wanneer jij je beter gaat voelen, maar er
zijn veel betere en gezondere manieren om met je klachten om te gaan, dan alcohol (of drugs, sigaretten enzo)
Misschien is het mogelijk bij je huisarts of een verslavingsarts te rade te gaan? Die kunnen je misschien iets niet verslavends geven.
Meestal geven ze in elk geval Thiamine. In een natuurwinkel kunnen ze je misschien ook iets aanraden, wat niet verslavend is.
Meditatie/mindfulness is aan te raden als je daar genoeg rust voor in je lichaam/geest hebt, en ook dit kun je al oefenen via google staat er genoeg.
Hier actief meeschrijven, leuke afleiding zoeken, eifenlijk is alles beter dan weer gaan drinken, dus gauw die achterdeur aan twijfels dichtgooien.
succes!
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad. Stoppen met alcohol betekent niet dat al je problemen automatisch zijn opgelost. Het is meer een bewustwording daarvan. Stoppen is het begin van een trajekt, niet het einde.

En dat je in het begin moe bent is normaal, je bent waarschijnlijk nog aan het detoxen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, dat is wel een afknapper Kara. Dan doe je je stinkende best om een maand van de drank af te blijven en dan zie je alleen de lijst met nadelen maar groeien. Ik kan me best voorstellen dat je dan gaat denken: de .... allemaal, dan schroef ik wel weer een fles open. Maar wat hunnie hierboven al zeggen: het begint pas met de bewustwording. En ook al is dat schrikken, het loont echt de moeite om hier nu mee aan het werk te gaan. Want drank lost ook niks op, en verdooft alleen maar. Dat is als een kind dat ziet wat een narigheid er allemaal rondom hem is van schrik onder een kartonnen doos in de tuin gaat zitten. Dat geeft wel even een lekker veilig gevoel, maar uiteindelijk moet je de wereld toch in.

bewerkt door moderator
Ongepast taalgebruik
Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 uur geleden zei lady jane:

welkom Kara,
1 maand duurt lang als je pas gestopt bent, maar is natuurlijk pas het begin.
Je lichaam en geest zijn beiden nog aan het ontgiften en dat verklaart veel van je klachten.
Ieder mens is anders, dus het is niet te voorspellen wanneer jij je beter gaat voelen, maar er
zijn veel betere en gezondere manieren om met je klachten om te gaan, dan alcohol (of drugs, sigaretten enzo)
Misschien is het mogelijk bij je huisarts of een verslavingsarts te rade te gaan? Die kunnen je misschien iets niet verslavends geven.
Meestal geven ze in elk geval Thiamine. In een natuurwinkel kunnen ze je misschien ook iets aanraden, wat niet verslavend is.
Meditatie/mindfulness is aan te raden als je daar genoeg rust voor in je lichaam/geest hebt, en ook dit kun je al oefenen via google staat er genoeg.
Hier actief meeschrijven, leuke afleiding zoeken, eifenlijk is alles beter dan weer gaan drinken, dus gauw die achterdeur aan twijfels dichtgooien.
succes!
 

Dag Lady Jane, 
Dankjewel voor jou insteek. 
Het heeft me een realistisch beeld gegeven en ook het besef dat ik meer geduld moet hebben met mezelf, en ook beseffen dat niet drinken, gewoon een eerste stap is. 

Een maand voelt inderdaad lang aan, maar nu moet ik denken; ik gebruik nu geen alcohol om mijn problemen te vermijden. 
Alcohol was voor mij een stopsel dat de andere dingen die ik ervaarde, gewoon tegenhield maar niet verwerkte. 
Nu het stopsel weg is, vloeien de problemen, angsten en negatieve gedachten weer door mij, en vaak voelt het aan alsof het teveel is.

Maar nu kan ik tenminste zonder onderdrukking die dingen aanpakken, in plaats van ze gewoon tegen te houden, want voor je het weet, breek je. Iedereen heeft een breekpunt op een bepaald moment. 
En nu is het moeilijk, maar nu is er tenminste een mogelijkheid om die dingen aan te pakken. 

Ik ga hier inderdaad meer hulp voor nodig hebben, en daar kan ik nu ook naartoe werken.

 

Bedankt voor jullie goede steun en inzicht!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 uur geleden zei Strijkbout:

Wat dacht je anders ervan om eens aan je problemen te gaan werken die de reden vormden van je drankgebruik?

Goed idee... Maar wanneer je met angst aanvallen naar een psychiater of dokter gaat, is het eerste dat ze zeggen, of toch tegen mij
"wij kunnen jou niet verder helpen daarmee tot je eerst van de alcohol afgeraakt". 
Vandaar mijn eerste stap naar het stoppen met drinken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 minuten geleden zei Kara91:

Goed idee... Maar wanneer je met angst aanvallen naar een psychiater of dokter gaat, is het eerste dat ze zeggen, of toch tegen mij
"wij kunnen jou niet verder helpen daarmee tot je eerst van de alcohol afgeraakt". 
Vandaar mijn eerste stap naar het stoppen met drinken

Ja dat is dus ook zo. Heeft allemaal geen zin zolang je in gebruik bent. In feite ben je dan niet echt in staat nieuwe cognitieve vaardigheden aan te leren. 
Dat is misschien nog wel het aller ergste van een alcoholverslaving: het laat je flink stil staan in je ontwikkeling als mens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei bumperjim:

Inderdaad. Stoppen met alcohol betekent niet dat al je problemen automatisch zijn opgelost. Het is meer een bewustwording daarvan. Stoppen is het begin van een trajekt, niet het einde.

En dat je in het begin moe bent is normaal, je bent waarschijnlijk nog aan het detoxen. 

Dank je, dat klinkt logisch. 
Het verbaasde me gewoon enorm dat ik in de eerste 2 weken zo goed als niks van problemen ervaarde van te stoppen (ik was al bang voor de lichamelijke afkick), maar dat het pas na week 4 zo snel, zo moeilijk begon te komen.

Maar zoals Lady Jane zei, "bij iedereen is het anders", en ik moet een beetje stoppen om op het internet dingen op te zoeken en dan te vergelijken met mezelf. 
Want als er op het internet staat dat de eerste 2 weken het moeilijkst zijn en je daarna de positieve dingen ervaart, dat het daarbij niet voor iedereen van toepassing is. 
 

bewerkt door Kara91
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Oskar:

Ja, dat is wel een afknapper Kara. Dan doe je je stinkende best om een maand van de drank af te blijven en dan zie je alleen de lijst met nadelen maar groeien. Ik kan me best voorstellen dat je dan gaat denken: de .... allemaal, dan schroef ik wel weer een fles open. Maar wat hunnie hierboven al zeggen: het begint pas met de bewustwording. En ook al is dat schrikken, het loont echt de moeite om hier nu mee aan het werk te gaan. Want drank lost ook niks op, en verdooft alleen maar. Dat is als een kind dat ziet wat een narigheid er allemaal rondom hem is van schrik onder een kartonnen doos in de tuin gaat zitten. Dat geeft wel even een lekker veilig gevoel, maar uiteindelijk moet je de wereld toch in.

Dat is heel mooi verwoord! 
Alcohol is inderdaad een vermijding, en met iets te vermijden kun je het niet aanpakken. 

De nadelen dat ik nu ervaar maken het inderdaad wel moeilijk om door te blijven gaan, maar het is zoals je zegt, nu is het moment om met de onderliggende problemen die ik al had voor mijn alcohol afhankelijk aan de start te gaan. 

De dokter heeft mij nu wel Lorazepam gegeven om even te overbruggen en volgende maand mag ik naar een psycholoog om te werken aan mijn andere problemen. 

Ik hoop gewoon dat Lorazepam nu niet gewoon een vervanging zal zijn en ik van de ene verlaving in de andere raak want dat neemt een beetje het nut weg van te stoppen met alcohol vind ik.. 

Maar ik vermoed dat ik dit nu gewoon zal moeten nemen tot ik met psychotherapie aan de slag kan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei Kara91:

De dokter heeft mij nu wel Lorazepam gegeven om even te overbruggen en volgende maand mag ik naar een psycholoog om te werken aan mijn andere problemen. 
Ik hoop gewoon dat Lorazepam nu niet gewoon een vervanging zal zijn en ik van de ene verlaving in de andere raak want dat neemt een beetje het nut weg van te stoppen met alcohol vind ik.. 

@Kara91, lorazapam wordt een vervanging voor jouw alcoholverslaving als je dit langer slikt dan vijf dagen onder begeleiding van een verslavingsarts tijdens een detox, stoppen met alcohol.

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...

nooit cold turkey stoppen..

dat ga je nooit trekken..je hormoonhuishouding, je centraal zenuwstelsel, alles is zo gewend aan drank ..

dat gaat gewoon niet..heb ik 3x geprobeerd, 2x in het ziekenhuis beland door een epileptische aanval ..full grand mal met alles erop en eraan..

gaan minderen..langzaam maar zeker..alles in het leven is een zig zag effect ..in dit geval in stijgende lijn naar het eindpunt..

in 1x keer kappen is voor 3/4 van zware drinkers linea recta richting zware terugval ..

en inderdaad een enorm gat waar je dus invalt..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...