Spring naar bijdragen

Omzetten oxazepam naar diazepam


roosie

Aanbevolen berichten

Graag wil ik advies over het volgende: 

Ik gebruik op dit moment 3x10mg oxazepam, wil dit graag afbouwen, voel me er uiteindelijk depressiever door.

Is het slim om dit om te zetten naar diazepam,dat lees ik nl vaker. Heb nu met de oxazepam ontrekkingsverschijnselen tussen de dosissen door en wil de oxazepam niet verder verhogen.

Hoe moet het omgezet worden? Hoeveel mg diazepam staat gelijk aan 3x10mg oxazepam? Kan de omzetting ineens? Hoe vaak per dag de diazepam innemen?

Ik zou heel blij zijn met advies, ben behoorlijk wanhopig van hoe het verder moet.

Alvast hartelijk dank.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oxazepam is een kortwerkend middel en kan tussentijdse ontwenningsverschijnselen geven.
Diazepam is een langwerkend middel, dat kan een voordeel zijn.

Omgerekend is 3 x 10 mg oxa 3 x 3 mg dia per dag.
Dat is geen hoge dosering.
Sommige mensen hebben moeite met die omzetting, ik niet.

Ik zou in overleg met jouw voorschrijvend arts overstappen op diazepam.
En tegelijkertijd een afbouwschema afspreken.

Hoe lang slik je al oxa en vanwege welke klachten?
Bij afbouwen / stoppen komen die klachten meestal terug.
Daar moet je rekening mee houden en een andere oplossing voor zoeken.

Voor depressies zijn andere middelen, maar de opbouwtijd / werkingstijd duurt een aantal weken.
Soms wordt er dan tijdelijk een benzo voorgeschreven ter overbrugging.

Maximaal twee weken tot twee maanden.

Dia is verkrijgbaar in tabletten van 2, 5 en 10 mg.
Ook makkelijk te halveren.

Omrekentabel naar diazepam

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

51 minuten geleden zei roosie:

Per abuis onder alcoholdebaas geplaatst. Kan dit door de moderator verplaatst worden?

Ja, @roosie, je zat op het verkeerde forum, maar dat doet niets af aan mijn reactie.
Ik heb gereageerd vanuit van eigen ervaring met oxazepam en diazepam.

De @moderator, kan het wel verplaatsen, maar op het benzoforum krijg je weinig reacties.

Vermoedelijk krijg je van de moderator een reactie als: overleg dit met jouw voorschrijvend arts.
Die kent jou beter dan de hulpverlener / moderator op dit forum.

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 15-5-2023 om 20:18 zei roosie:

Graag wil ik advies over het volgende: 

Ik gebruik op dit moment 3x10mg oxazepam, wil dit graag afbouwen, voel me er uiteindelijk depressiever door.

Is het slim om dit om te zetten naar diazepam,dat lees ik nl vaker. Heb nu met de oxazepam ontrekkingsverschijnselen tussen de dosissen door en wil de oxazepam niet verder verhogen.

Hoe moet het omgezet worden? Hoeveel mg diazepam staat gelijk aan 3x10mg oxazepam? Kan de omzetting ineens? Hoe vaak per dag de diazepam innemen?

Ik zou heel blij zijn met advies, ben behoorlijk wanhopig van hoe het verder moet.

Alvast hartelijk dank.....

Hallo roosie,

Als je geïnformeerd het gesprek met je hulpverlener wilt aangaan raad ik je aan de Ashton Manual te lezen. Makkelijk in een Nederlandse vertaling via Google te vinden.

Uit de Ashton Manual: een tabel die aangeeft hoe een afbouw van 60 mg oxazepam via een omzetting naar diazepam zou kunnen verlopen.

Afhankelijk van de ernst van je klachten en wat je aankunt zou je het tempo eventueel kunnen verlagen. Met het tempo verhogen moet je voorzichtig zijn omdat diazepam een vertragende werking heeft en je misschien met een te hoog tempo ongestraft zou kunnen afbouwen naar nul, maar dat een ernstige terugslag dan misschien pas plaats vindt na enkele weken.

https://www.benzo.org.uk/manual/bzsched.htm#s10

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@roosie, die Ashton Manual (2002) is gebaseerd op een onderzoek in een kliniek onder mensen die langdurig (>1 jaar), hoge doseringen benzo's gebruikt hebben.
Dat geldt dus niet voor iedereen.

Drie maal 10 mg oxazepam per dag (30 geen 60)  is een zeer lage dosering.
Slechts 5% van de mensen die een benzo slikken krijgen ernstige klachten,bijwerkingen.
Of jij bij die 5% hoort weet ik niet.

Hoelang slik je al oxazepam?

 

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...