Spring naar bijdragen

Wat is voor jou de reden geweest om te gaan drinken? En meer mensen met PTSS?


Kraan

Aanbevolen berichten

Wat is voor jou de reden geweest om te gaan drinken? 
Denk aan: stress, eenzaamheid, psychische of lichamelijke ziekte, scheiding etc. 
Schaam je niet en deel het met je forumgenoten. Wie weet kunnen we elkaar nog wel wat helpen. 

Onder het motto TS begint:
Ik drink niet hele dagen door en zeker niet alle dagen van de week, maar ik zou liegen als ik zeg dat ik alleen maar drink omdat ik het lekker vindt.
Ik heb er dagen bij dat ik om 10 uur bv aan een shotje jagermeister zit of wodka meng met koffie. Dat is vooral om rustig te worden (van bv stress)
of om de dag rustig te beginnen. Daarna kan het vaak goed zijn dat ik daarna niet meer drink of nog maar minimaal, die dag.
Maar ik realiseer me: "dit is niet ok".  Meestal dan, soms zit ik ook nog in de ontkennisfase. Ook hier op dit forum (waarvoor mijn grote excuses). 

Ik heb gewerkt als marinier en heb hier dingen mee gemaakt waardoor ik (mogelijkerwijs) PTSS heb opgelopen.
Dit is momenteel in onderzoek middels gesprekken met psychologen van mijn ex werkgever en huidige werkgever.
Maar ik kwam er gisteren wel achter via zo'n gesprek dat PTSS en alcohol/verslaving een dodelijke combinatie kan zijn. 
Dus toch een extra reminder om op te letten.
Hier meer mensen met PTSS? 
 

bewerkt door Kraan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Kraan changed the title to Wat is voor jou de reden geweest om te gaan drinken? En meer mensen met PTSS?

Laat maar. Er reageert hier bijna niemand meer. Zie 't ook niet gebeuren dat iedereen hier uitgebreid gaat antwoorden. Dit forum leeft wat dat betreft niet. Dus dan ga ik ook niet met heel m'n verhaal hier een beetje in m'n eentje te kijk staan. Dat voelt dan ook niet prettig. Jammer maar helaas.

bewerkt door Strijkbout
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tjsa en nou staat Kraan in zijn eentje te kijk. B)

Persoonlijk heb ik geen behoefte om op dit onderwerp in te gaan omdat ik dat eerder in mijn eigen draadje op wie is wie heb gedaan. Het is denk ik goed om dit vanuit jezelf duidelijk te hebben en te beschrijven. Zelf lees en schrijf ik liever over hoe mensen uit een dal klimmen, dan (alleen) over de aanleiding waarom ze erin donderden. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 uur geleden zei Lonster1:

Zelf lees en schrijf ik liever over hoe mensen uit een dal klimmen, dan (alleen) over de aanleiding waarom ze erin donderden. 

Ja @Lonster1, bij mij is het drinken begonnen om mijn onzekerheid als puber te overwinnen.
Per periodes van 10 jaar weer andere redenen.
Et cetera , et cetera.
Soms heb ik best de behoefte om al die dingen te vertellen, omdat ze nog steeds door mijn hoofd spoken.

Hoe kom je weer uit dat dal?
Zonder daar in te blijven steken?

Mijn buurman verlelt alles over vroeger en blijft daar voor mij in steken.
Waar ik zelf in blijf steken weet ik niet.

Gisteren uitgebreid met mijn vriend in Verwegisthan gebeld.
Of hij hier weer naar toe komt of  ik naar daarheen vlieg.
Het laatste is vanwege mijn lichamelijke klachten niet meer mogelijk.

 

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe kom je uit dat dal?  

Voor mij gold dat ik veel te lang in een dal bleef zitten omdat ik dat wel comfortabel vond. Het echte leven aangaan inclusief alle emoties, het bleek dat ik dat gewoon aan kan. Zoals velen had ik psychisch ook best wat obstakels, angsten en sombere periodes. Maar: Zonder alcohol werd het leven lichter. Als ik dat eerder had geweten (of geloofd) had ik die cirkel misschien wel eerder doorbroken. Ik voel me achteraf gezien een beetje onnozel dat ik er zo lang in ben blijven hangen.

Door een paar gebeurtenissen (met drinkers in mijn omgeving) en door het starten van een mentaal uitdagende baan heb ik de cirkel dan eindelijk kunnen doorbreken. Niet dat het altijd makkelijk is of was, maar de echte zucht is verdwenen.  

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb na zitten denken over je vraag @Kraan.  Terugkijkend is er niet één reden waardoor ik meer ben gaan drinken dan me lief is.  Als ik kijk naar mogelijke aanleidingen in de toekomst waarbij ik het moelijk ga krijgen, dan liggen die altijd op het sociale vlak en de angst om niet leuk, interessant of aardig gevonden te worden.   Door ervaringen in mijn jeugd is er een diepe(meestal onbewuste)  overtuiging in mij ontstaan dat ik niet de moeite waard ben voor andere mensen om aandacht aan te schenken.  En dat ik mijn best moet doen om dat te veranderen, te  verbloemen enz.  Alle teleurstellingenen angsten op dat gebied, en alle sucessen, zijn voor mij een aanleiding om aan drank te denken. 

De dodelijke combinatie van trauma en verslaving is neem ik aan dat je door een trauma respons gegijzeld wordt en er dan maar één uitweg mogelijk lijkt te zijn. Eén strategie?

 

 

bewerkt door Etty
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 4-5-2023 om 12:59 zei Lonster1:

Ik wilde je bijvallen, maar zo komt dat blijkbaar niet over

 

Je beledigt mensen (onbewust denk ik). 
Ik denk dat het goed is om als je iets post even goed te lezen wat je post, en eventueel je schrijfstijl aan te passen. 
Door dit soort schrijfgedrag voelen mensen zich niet prettig hier, en dat moeten we ten alle tijden zien te voorkomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...