Spring naar bijdragen

Waarom ik wil stoppen, per direct.


Claire

Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Bob:

Goed dat je hier schrijft over dit alles, @Claire. Maar pas ook op dat het geen excuus wordt om lekker lang te kunnen blijven twijfelen. 

Je moet het zelf doen, maar je hoeft het niet alleen te doen. Dit forum kan je helpen maar kan geen beslissingen voor je nemen.

Dus stel ik de vraag maar heel concreet:
Wat is je plan?

Jeetje Bob, je hebt helemaal gelijk. Heel eerlijk verliep mijn plan tot nu toe als volgt: bij mijn partner aangegeven dat ik niet meer wil drinken, dit heb ik vanochtend irect gedaan, hij staat achter me en doet met mij mee. En daarmee was het voor mij vandaag genoeg. En stopte ik het weer even weg.

Maar jeetje een concreet plan. Ik wil vooral niet dat het forum een excuus wordt om te mogen twijfelen, en ondertussen te bljiven drinken. Maar om nu die beslissing te maken dat ik nooit nooit meer 'mag', dat maakt me gestresst. Terwijl ik wel achter die beslissing 'van nooit meer' stond toen ik niet dronk, de afgelopen 10 maanden (jemig ik kan zo boos op mezelf worden dat ik ben begonnen, en ik heb mezelf nog zo gewaarschuwd voor dit!). Maar voor nu voelt het goed dat ik nu niet drink. vandaag niet. en morgen ook niet. Ik denk dat dat nu mijn plan is? Elke dag beslissen om niet te drinken. 

En het niet 'mogen' moet weer omslaan in het niet willen, geen vergif erin willen stoppen, me richten op de positieve dingen zonder alchohol. Dat heeft even tijd nodig. Ik denk nogmaals de film kijken van Els Noorlander, ditmaal met mijn partner. En feiten zoeken, kennis over alchohol en wat het met je doet. Dat heeft me de vorige keer geholpen, wellicht helpt het weer om niet meer te 'willen'. Want niet meer willen is vele maler sterker dan niet meer mogen. Nou, hurray, het is dan toch een beetje een plan geworden. B) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi, @Claire. Je maakt gebruik van je ervaring, dat is heel goed. Verbitterd of vertwijfeld omkijken naar het verleden is niet helpend voor jezelf. 

1 uur geleden zei Claire:

Maar om nu die beslissing te maken dat ik nooit nooit meer 'mag', dat maakt me gestresst.

Voorlopig van dag tot dag is prima. Dan kun je later desgewenst voor langere perioden gaan als je daar zin in krijgt. "Vandaag drink ik niet" is voor de meesten goed vol te houden. Morgen zie je verder.

 

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Claire:

Waar kan ik dat doen, Bob?

Onder Alcoholdebaas is een rubriek Ditjes, datjes en dagdraad. Daarin wordt elke dag door een van ons een nieuwe discussie gestart met als titlel de datum van die dag. In die discussiedraad (ook wel dagdraad genoemd)  kun je van alles lezen en zelf schrijven, maar een van de vaste dingen erin is het dagpact. Soms moet je even wachten tot iemand hem als eerste aangemaakt heeft en als je meer ervaring krijgt zou je hem zelf kunnen aanmaken als hij er nog niet is. Je doet er aan mee door de laatste versie van die dag te kopiëren en je eigen naam onder aan de lijst toe te voegen.

Door je naam op het dagpact te zetten geef je openbaar te kennen dat je je voorneemt die dag geen alcohol te drinken. Dat is voor de meesten toch net een grotere stok achter de deur dan als je het alleen voor jezelf en/of met je partner afspreekt. Sommigen melden zich aan het eind van de dag nog af om te laten weten of het die dag ook gelukt is, maar dat is geen verplichting.

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...