Spring naar bijdragen

Mag ik binnenkomen?


mikie

Aanbevolen berichten

Dag Iedereen!

Ik heb verschillende berichtenreeksen hier op de forums gelezen, en blijkbaar komen hier mensen met uiteenlopende ervaringen met alcohol. Daarom denk ik dat ik mijn vraag hier kan stellen.

Ik drink nog dagelijks wijn, ben hiermee jaren geleden begonnen om de stress te verdrijven, en onderneem nu stappen om de dagelijkse hoeveelheid naar een "gezonder" niveau te krijgen. Niet dat ik hier alle dagen ladderzat in mijn bed kruip, zo erg is het nooit geweest, maar mijn maag protesteert en een nacht doorslapen lukt niet meer: elke nacht word ik rond 2-3 uur wakker om water te gaan drinken. Ik neem geen medicatie, en ben dat ook niet van plan.

Nu mijn vraag: welke methode is de meest doeltreffende om terug te keren naar wat op de site voorgeschreven wordt als een gezond maximum (of minder natuurlijk), met name vijf dagen 2 glazen per dag en twee dagen zonder alcohol. U ziet, het is niet mijn doel om geheelonthouder te worden, maar om terug op een veilig gebruik te komen. Ik heb hier gelezen dat meerdere mensen zweren bij geheelonthouden, wat ik heel goed kan begrijpen. Maar zijn hier ook mensen die kunnen terugkeren zijn naar dat veilige niveau? En zo ja, hoe heeft u dat dan gedaan?

Ik heb hetzelfde kunnen doen met sigaretten. Jaren lang was ik kettingroker, minimaal twee pakjes per dag. Toen ik verkering kreeg met een niet-roker, ben ik van de ene dag op de andere kunnen stoppen, en telkens toen ik zin kreeg in een sigaret dronk ik een glas water of at ik een appel of zo. Na vier jaar ben ik bij die man weggegaan en ben ik opnieuw gaan roken, maar niet meer zo veel als vroeger. Met mijn tweede man heb ik tijdens de verschillende zwangerschappen en na de laatste geboorte niet meer gerookt. Nu, weer enkele jaren later, rook ik nog slechts als een van mijn kettingrokende vriendinnen langskomt, omdat ik graag met hen mee rook. Zijn ze naar huis, dan kan ik de rest van het pakje sigaretten weken, zelfs maanden onaangeroerd in de kast laten liggen. Zo zou ik dus opnieuw willen leren omgaan met wijn. Voorbeeld: vrijdag, zaterdag en zondag wel wijn bij het eten, de rest van de week geen alcohol. Maar dat lukt niet zo goed. Begrijpt u?

Ik kijk alvast uit naar uw adviezen.

Mikie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat je een uitzondering bent..dat je van zware roker nu af en toe kan roken... mag ik trouwens tutoyeren? vind U zo afstandelijk staan. Maar de ervaring van de meesten hier is toch dat dat minderen elke keer weer uitmondt in ietsje meer.. De enige manier om dat uit te vinden is om het gewoon te doen lijkt mij, een schema te maken, 2 dagen te kiezen dat je niet drinkt en de andere dagen 2 glazen te drinken... en dan te kijken of het lukt

Je zou ook je aan kunnen melden bij Tactus, waar dit forum bijhoort, en op die manier je alcoholgedrag kunnen onderzoeken, dit is voor velen een zeer doeltreffende methode..

Er zijn geen wondermiddelen of gouden tips, het enige is dat je het moet doen.

de ervaringen van de meesten van ons zijn toch dat minderen heel lastig is.. omdat je na 1 glas net een beetje begint te ontspannen en na 2 glazen vergeet dat je wilt minderen waardoor glas 3 er snel achteraan komt.

Waarom ben je tegen medicijnen? Ik slik antidepressiva en ben daar erg gelukkig mee, omdat ik zonder veel meer stress ervaar. Doordat ik daardoor meer in evenwicht ben loopt de stress ook wat minder hoog op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Mikie,

Ook ik begin maar meteen te jij-en en jou-en als je het niet erg vindt. Ik sluit me bij de woorden van Tapas aan. Ik denk dat de mensen met een goede ervaring met minderen hier op het forum dun gezaaid zijn. Ook ik ben van mening dat uitproberen de beste optie is, en als blijkt dat dit niet goed lukt, en je geeft al aan dat dat bij jou het geval is, kun je bij een instelling voor verslavingszorg je drankgebruik eens in kaart (laten) brengen. Misschien is minderen met blijvend resultaat wel niet mogelijk voor je en moet je overwegen toch helemaal te stoppen. En of je daar dan wel of geen hulp bij nodig hebt is dan weer een volgend punt van overwegen.

Het spijt me dat ik je geen kant en klaar advies kan geven, maar ik vond het wel zo aardig om even te reageren. Misschien is er iemand die wel zo'n advies heeft, dat is nog even afwachten. Ik wens je in elk geval veel succes. En ik vind het fijn dat je je probleem op dit forum bespreekbaar maakt. Niet geschoten is altijd mis, toch?

Groetjes, Kohtje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Mikie,

Welkom, ook ik denk dat minderen erg moeilijk is. Ik ben er achter gekomen door het alcoholschrift, van Tactus in te vullen. En daar door tot de conclusie gekomen, dat stoppen voor mij de enige oplossing is.
Want je vervalt snel in je oude gewoonten.

Ik hoop voor je dat er wel iemand op dit forum is, die je kan helpen, hetgeen ik betwijfel.

groet Ferry.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Mikie,

Ik had toen ik me aanmeldde bij Tactus voor de internetbehandeling hetzelfde doel als jij. Ik dronk toen al een aantal maanden minder (d.w.z. zo 'weinig' dat ik de volgende dag gewoon kon werken zonder gigantische kater), maar ik wilde ook naar maximaal 2 glazen per dag, en 2 dagen niets. Bij Tactus accepteerden ze mijn doel, er werd niet tegen me gezegd dat ik helemaal moest stoppen. Ik kwam er echter al snel achter dat de 2 glazen die mijn doel waren toch regelmatig 3 werden, en het lukte me helemaal niet om een dag helemaal niet te drinken (behalve toen ik ziek was en medicijnen slikte). En na die 2 of 3 glazen was ik de hele avond nerveus omdat ik niet méér mocht drinken. Ik was bepaald geen leuk gezelschap in huis.
Omdat mijn hulpverlener met vakantie was heb ik me op een gegeven moment aangemeld op het forum, en daar werd me al snel door een aantal mensen verteld dat het in feite minder energie kost om helemaal te stoppen met drinken. Het heeft toen nog enige tijd geduurd voor ik die stap kon zetten, maar toen ik op een zaterdagavond de spanning en het voortdurende denken aan wijn zo beu was dat ik weer anderhalve fles achterover heb geslagen, heb ik de volgende dag besloten dan maar liever echt te gaan stoppen.
De eerste paar weken waren heel moeilijk. Ook nu denk ik nog vaak aan wijn, maar de trek is wel minder geworden. En mijn ervaring is dat het inderdaad veel minder energie kost om helemaal niet te drinken. Door met mate te drinken was ik er continu mee bezig, moest ik voortdurend vechten tegen de trek in nóg een glas. Ik werd er hypernerveus van. Nu voel ik me veel beter. Ik ben gewoon niet meer de hele tijd met het niet drinken bezig.

Het is natuurlijk jouw keuze, ik hoop echt dat je je doel haalt, en op vijf dagen 2 glazen, en twee dagen niets kunt blijven staan. Maar voor mij werkte het niet. Dus als het je erg veel moeite kost geef ik je mijn keuze in overweging.

Succes,

Anna

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Mikie,

IK heb het ook een hele tijd geprobeerd, om alleen in het weekend te drinken, maar daardoor was ik dinsdags al bezig met mijn biertje of wijntje, dat ik vrijdags pas mocht drinken. Op deze manier werd het een obsessie, je bent er constant onbewust en bewust mee bezig. Nu heb ik dat ook nog wel, maar ik weet uit ervaring, dat stoppen beter werkt en dat de trek verdwijnt en het daardoor rustiger wordt in mijn hoofd.

Ferry,

Ik heb ook altijd gedronken met mijn medicijnen tegen straatvrees, het is idd niet goed, maar ook dat kan je op dat moment niet meer schelen. Het schijnt dat de alcohol wel harder aankomt. EEn paar is niet zo erg, maar wat ik deed was echt slecht, soms nam ik er nog een slaaptablet bij, dan ik was al zo dronken, dat het niets meer uitmaakte.
Maar die medicijnen hebben me wel geholpen tegen een hele boel ellende, kwam mijn huis niet meer uit en toen ik aan de medicijnen begon, ging ik een half jaar later solliciteren. Van niets naar alles, de wereld ging weer voor me open.

Groetjes Sneeuwwitje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ferry, ze zeggen dat medicijnen en alcohol niet samengaan maar ik heb het jaren lang naast elkaar gebruikt.. antidepressiva en seresta en alcohol. Helaas gaat het bij mij wel goed samen. voor zover het goed kan gaan. Zonder medicatie is geen optie, dat heb ik in het verleden geprobeert maar dan wordt ik zo instabiel als een ... (kan even geen vergelijking vinden). Ik bof dan ook dat ik geen last heb van mijn medicatie.. ik merk het niet als ik het slik, maar ik merk het des te meer als ik het niet slik. Klinkt raar maar ik weet nu ook dat ik wat dat betreft gewoon levenslang heb en kan daar goed mee leven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Mikie,
Zoals iedereen hier praat ik ook uit eigen ervaring.
Ik was ook een dagelijkse wijndrinker, misschien zoveel als jij, misschien soms meer of minder.
Die doelstelling, "normaal" drinken, 2 dagen niet had ik ook vorig jaar december.
Ik heb dat gedaan, nee, ik heb iets meer gedaan, nl 2 dagen wel 1 of 2 glazen, de rest van de week niets.
Dat lukte me, met inspanning, met tellen, met uitzien-naar.
3 Maanden lang.
Toen was ik zo zat van het tellen, beheersen, plannen en al die dagen dat ik niet dronk gingen ook goed.
Ik ben geheel gestopt.
Geheelonthouder, nou, klinkt erger dan het is.
Ik heb alles ook gewoon op wilskracht, discipline gedaan.

Het bevalt me zeer goed, het is rustig, duidelijk.
En een leven zonder die glaasjes wijn bij het eten is net zo makkelijk of moeilijk of heerlijk of afschuwelijk.

Ik hoef niet meer per dag te denken, ik denk per week alcovrij, deze maand 26 weken, 1/2 jaar.
Zoals het er nu uitziet blijf ik maar drankvrij. Dat kost geen moeite, ik hoef niet te gokken of ik ooit nog een sociale drinker kan zijn. Dat geeft me rust, zonder dat ik nou echt iets mis.
succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo mikie,

Ik kan je mijn ervaring geven, maar ik ben pas 3-weken bezig.
Ik dronk 2-liter witte wijn per dag, en nu 2-glazen per dag.
Tot nu moet ik je eerlijk bekennen dat het de eerste 2-dagen voor mij erg moeilijk waren, maar daarna ging het veel makkelijker.
Ik moet iedereen wel gelijk geven, dat je beter gelijk helemaal kan stoppen, omdat de verlijding erg groot is om toch een derde glas te nemen.

Ik weet waar ik het voor doe, en ik voel me eigen er zo lekker bij, dat ik het echt probeer vol te houden.
Ik ga er nu aan werken, om door de week niks te drinken, en in het weekend misschien een glaasje ofzo.
Ik had er van de week al aan willen werken, maar dan toch de gedachten dat je helemaal niks mag drinken, hield me tegen op het moment vind ik het goed gaan, en ben ik voornamelijk elke dag trots op me zelf.

Tipje-probeer zoveel mogelijk water te drinken, vooral als de zin naar alcohol komt.
-is het erg dorstig weer, neem een alcohol-vrij biertje, deze zijn ook lekker.
-probeer je op iets anders te consentreren, ik wil er een paar kilo afhebben, daar leg ik nu meer
mijn gedachten op.

Veel sterkte gewenst, ga je toch minderen, moet je erg sterk in je schoenen staan.:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag lieve mensen,

Ik dank jullie voor jullie eerlijke antwoorden. Het is me een hele troost te zien dat ik niet alleen ben met dat drinkprobleem, wat uiteindelijk de bedoeling is van het forum.

Waarom ik tegen medicijnen ben? Omdat ik zo'n spartaanse ouwe tante wil zijn ;) die zo veel mogelijk op eigen kracht wil doen. Zelfs als ik ziek ben, zal ik proberen te genezen zonder de medicijnen die de dokter mij wil doen slikken. Nu, ik ben wel alert genoeg om te zien wanneer dat wel nodig is natuurlijk, maar toch liefst zonder.

Door jullie antwoorden weet ik nu dat het niet makkelijk zal zijn om met mate te blijven genieten van alcohol. Maar ik ga het toch proberen. OK, misschien schrijf ik hier over enkele jaren hetzelfde antwoord als jullie nu doen... Maar toch, ik put kracht uit het feit dat ik kunnen stoppen ben met roken ook. Of is alcohol een zwaardere harddrug dan nicotine?

Wat ik tot hier toe gedaan heb om het minderen te vergemakkelijken? Wijnflessen uit de kelder gehaald en in de keuken gelegd: zo zien de anderen hier thuis dat er geen flessen verdwijnen. Toen ze nog in de kelder lagen was daar geen controle op en kon ik er met gemak eentje laten verdwijnen. En ik probeer er op te letten dat ik na elk glas wijn een glas water drink, zo wordt ik minder vlug tipsy en kan ik mezelf langer onder controle houden. Op recepties doe ik hetzelfde: eerst een sapje, dan pas een wijntje, en dan weer een watertje voor ik het tweede wijntje nuttig. Het vraagt wel constante discipline. Ga ik dat volhouden?

Lieve mensen, ik houd jullie op de hoogte, en wens jullie veel kracht en moed toe!

Dàaag!

mikie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Mikie,

Jij ook veel kracht/discipline gewenst bij het uitproberen. Fijn dat je ons op de hoogte wilt houden. Elke ervaring, zowel van jezelf als van een ander, is er één zoals het dus ook kan lopen. En dus leerzaam.
Pas wel goed op jezelf, en goed van je dat je de mogelijkheid om stiekem te kunnen drinken hebt beperkt. Dat getuigd in elk geval van een positieve instelling.....
Tot hoors/ziens.

Gr. Kohtje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...