Spring naar bijdragen

een jaar droog en nu?


Rebos

Aanbevolen berichten

Ik drink nu een jaar geen alcohol. Ik overweeg om voorzichtig met mate weer af en toe wat te drinken. Mijn partner is er zeer huiverig voor gelet op haar ervaringen met mij toen ik stevig dronk. Ik heb echter begrepen dat het 'craving'-effect na een jaar onthouding verdwenen zou zijn. Wie heeft hier ervaring met het weer beginnen na een droogteperiode van ongeveer een jaar? En wie kan mij tips geven?
Rebos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Rebos. Net gisteravond de ervaring gehoord van een goede kennis van me. Drie weken geleden, vlak voor ik op vakantie ging, deelde ze ons (leden van de wekelijks bij elkaar komende zelfhulpgroep) mee dat ze was gestopt met Refusal. Ze was nu ruim een jaar alcoholvrij, en dat beviel haar goed, maar nu zat er over een paar weken een feestje aan te komen en wilde ze wel eens weer wat kunnen drinken. Natuurlijk kreeg ze de wind van voren van ons, waarschuwingen te over, maar haar besluit stond al min of meer vast. Affijn, ik ben toch maar op vakantie gegaan, maar was wel heel benieuwd en ook wel bezorgd naar en over de afloop van dit "experiment".

Gisteren vertelde ze dus hoe het haar vergaan was. In het kort: ze nam een glaasje wijn en vond dat erg lekker, dus een tweede glaasje, maar nu in een bierglas, en de rest weet ze zich niet te herinneren. Ze werd de volgende ochtend ergens buiten gevonden, is door een vriendin opgehaald en daarna voor een week op de crisisopname (detox) terecht gekomen. Nu was ze wel weer boven Jan, maar had nog altijd enorme trek. Ze is echter wel weer met Refusal begonnen, en is geschrokken van het feit dat ze in zo korte tijd, binnen een uur, alweer op haar oude niveau zat qua drinken. Ze had gedacht dat zoiets zich weer langzaam aan zou opbouwen, maar niet dus.

Rebos, ik heb dus maar één tip voor je, een heel eenvoudige: NIET DOEN!!!!!!!!!!!! Je bespaart jezelf er veel nare gevoelens mee als het mis zou gaan, en ik betwijfel of je een gevoel van trots zou krijgen als het wel zou lukken. Wat je nu bereikt hebt, een jaar zonder alcohol, daar mag je trots op zijn, maak daar twee jaar van. En niet te vergeten: hoeveel geef je om je partner?

Groetjes en succes, sterkte en veel wijsheid bij het nemen van je beslissing.
Kohtje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog even een aanvulling op het bovenstaande. Wat ik gisteravond gehoord heb sterkt mij alleen maar in mijn besluit om geen sociaal drinker of gelegenheidsdrinker of hoe je het maar wilt noemen, te willen worden. Natuurlijk kan ook ik niet in de toekomst kijken en zeggen dat het nooit zal gebeuren, maar ik kan net als bijna iedereen wel in het verleden kijken, en van je fouten leer je het meest, zeggen ze toch altijd. Gezien m'n (alcohol)verleden moet ik nu toch wel ontzettend veel geleerd hebben en dat geleerde wil ik dan nu in de praktijk gaan brengen.

Nogmaals, groetjes van Kohtje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben nou zo benieuwd wat Satja te zeggen heeft
die heeft tot nu toch WEL goede ervaringen?
waar ligt nou toch het verschil, als iemand het mij kan uitleggen zou ik een heel gelukkig mens zijn
kan ik ook rustig kiezen voor wel of niet drinken na een hele tijd uitdoven.............
persoonlijk weet ik het echt niet, anders zou ik het nu zeggen

en Rebos: wil je op safe spelen? of hou je van gokken?
dat laatste kun je ook verslaafd aan raken, dacht ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Over refusalgebruik is wel iets te zeggen: de kennis van Kohtje heeft een jaar lang haar hersenen "gefopt" met een stofje wat past op de alcoholreceptoren. Dus puur lichamelijk is ze dat jaar gewoon verslaafd geweest, weliswaar niet aan drank, maar evengoed.
Maar wat rebos betreft ; hij staat echt een jaar droog (ja toch? je had toch niet stiekem pilletjes in je jaszak?)
Dus als het waar is dat die zgn Tiqs dan niet meer actief zijn zou het moeten kunnen.

Het wordt dus een wedstrijdje tussen de wilskracht om het binnen de perken te houden
en de opnieuw geactiveerde receptoren in je hersenen die gaan zeuren om drank. Of hebben die een forse hoeveelheid alcohol nodig gedurende langere tijd?
Volgens mij is het antwoord hierop nog niet echt gevonden.
Dus toch de gok..................

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rebos,

NIET DOEN. Verziek nou niet wat je bereikt heb. Ik denk dat je partner in deze toch ook wat te zeggen heeft, zij of hij heeft in de jaren dat jij stevig dronk het toch ook voor de kiezen gehad. Zal waarschijnlijk eindelijk ook rust hebben gevonden in het feit dat je niet meer dronk. Ik zie dat bij mijn man, die is veel relaxter nu ik niet meer drink, hoeft niet meer op zijn tellen te passen of ik weer volledig uit mijn dak ga, van de fiets aflazer en met gebroken kaak en tanden schots en scheef thuis kom. Verknal nou niet wat je bereikt hebt.

En Petra ik doe het ook m.b.v. Refusal en daar is niets mis mee. Waarom moet je met alcohol alles op je eigen houtje doen en als ik stop met roken wordt ik dood gegooid met allerlei pleisters, kauwgom enz. Het gaat er toch om dat je de alcohol laat staan. Ook voor extreem dikke mensen zijn toch pillen tegen de trek. Hoef ik en met mij vele anderen niet Roomser te zijn dan de paus. Ben zelf alleen maar heel erg dankbaar dat er medicatie is. Het heeft zoveel rust gegeven dat me dat meer waard is dan de wetenschap dat ik een stofje slikt dat de alcohol fopt. Slik ook antidepri medicatie voor de hormoonschommelingen anders is mijn leven niet dragelijk.
Laten we vooral gebruik maken van de middelen die er zijn om dit soort verslavingen of anderzins te ondersteunen.

gr. CG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zonder ook maar iets af te willen doen aan wat geschreven is in bovenstaande reacties,valt me op dat men toch erg vanuit eigen ervaringen spreekt. Op zichzelf natuurlijk terecht. Maar omdat elk mens weer anders in elkaar zit, zal een en ander niet voor iedereen gelden.
Voor alle duidelijkheid: ik wil niet weer op dezelfde manier drinken als eerder. Ik vraag me hooguit af of er mensen zijn die ervaringen hebben met het weer gaan drinken na een jaar droogte, zonder te vervallen in oud (verkeerd) drinkgedrag. Dat moet toch mogelijk zijn? Zijn daar nou echt geen publicaties over van (ervarings)deskundigen? Is het nou echt spelen met vuur om na een lange periode van onthouding bewust gematigd met drank om te gaan?
En als (tijdelijk) pilgebruik voor iemand zinvol is om een moeilijke tijd door te komen, is dat prima. Ik wil echter op eigen kracht omgaan met het mij omringende, dus ook met drank.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Rebos,

Nogmaals een goedbedoeld waarschuwend berichtje van Kohtje. In m'n eerste berichtje haalde ik die kennis aan, die dus stopte met refusal. Kennelijk zie jij in het feit dat zij refusal gebruikt en jij niet een mogelijkheid om jezelf een excuus te geven om te gaan drinken. Maar ik spreek hier ook uit eigen ervaring, en daarin sta ik niet alleen, dat ook na een lange tijd droog staan zonder medicatie één glaasje al zeer snel weer de vorm van een fles aanneemt, ook al wil je dat helemaal niet. Je weet uit eigen ervaring dat je eigen wil al vrij snel helemaal geen rol meer speelt na inname.

Je vraagt of er nou echt geen publicaties zijn van (ervarings)deskundigen. Me dunkt, je zit hier op een forum dat bijna geheel gevuld is met dergelijke publicaties. Maar ik denk dat je voor jezelf al gewoon besloten hebt wat je gaat doen en alleen nog maar op één woordje van goedkeuring/aanmoediging wacht om met een gerust hart het hek van de dam te gooien(??). Ik zou zeggen, lees nog eens flink rond en vooral: bezint eer ge begint!! Een jaar droogstaan is een hele prestatie, en het heeft een jaar geduurd voor je zover was.

Vriendelijke groetjes,
Kohtje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zal me verkeerd uitgedrukt hebben in mijn eerste oproep. Daarom voor alle duidelijkheid:
Ik vraag niet alleen naar slechte ervaringen van anderen. Daar zijn helaas genoeg voorbeelden van te lezen hier.
Ik heb niets tegen gebruik van pilletjes.
Ik wil niet volgende week vrolijk gaan drinken en zien waar het schip strandt.
Ik vraag geen goedkeuring of aanmoediging.
Ik vraag naar ervaringen en tips in POSITIEVE zin, ervan uitgaande dat het toch mogelijk moet zijn om na een zware drinkperiode weer 'normaal' alcholhoudende drank te leren consumeren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Rebos.

Sorry dat ik je verkeerd heb begrepen. Alleen snappen doe ik je nog steeds niet. Als je er vanuit gaat dat je na een zware drinkperiode weer "normaal" alcoholhoudende drank kunt drinken, waar heb je dan ervaringen en tips in positieve zin voor nodig? Die bevestigen dan toch alleen maar wat je toch al weet? Of proef ik in deze vraag toch nog iets van twijfel? Ik hoop het van harte, en dat je toch ook de negatieve ervaringen niet negeert.

Nog even over die TIQ's, die kunnen na geruime tijd niet drinken wel op non actief gesteld zijn, maar het hervatten van alcoholgebruik brengt ze, soms zeer snel, soms na iets langere tijd, hoe dan ook weer tot leven. Als dat niet gebeurt kun je er van uitgaan dat je nog niet verslaafd was voordat je stopte. En dan is het natuurlijk oppassen geblazen dat je niet alsnog verslaafd raakt........

Good luck,
Kohtje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Rebos,

Wat wil je nou? Spelen met vuur, ga je gang, jou lijf, jouw jaar, verknal het gerust. Mijn zegen heb je, is dat wat je wil?

Ik kan niet anders spreken dan uit eigen ervaring, kan niet voor een ander praten. Denk dat de literatuur ook aangeeft dat eens verslaafd altijd verslaafd is. Levenslang dus, net zoals stoppen met roken en afvallen Levenslang. Niet leuk maar het is niet anders.

Ben 4 jaar geleden 8 maanden gestopt die keer zonder medicatie. Na 8 maanden dacht ik: ach moet kunnen 1-tje en dat was dan nog een Lingens Blond, 3% A, 2 gedronken, ging slingerend naar huis. Daarna binnen 1-2 weken op het oude niveau van 1 fles p.d. en in het weekend 1,5 fles p.d. Dat wil ik niet meer en op dit moment red ik t niet zonder medicatie. Heb zo'n drukke baan dat het niet lukt op wilskracht omdat mijn trek het hoogste is als ik moe ben en dat ben ik nu constant. Dus medicatie en of dat jezelf voor de gek houden is of niet, het resultaat is in ieder geval dat ik 7 weken droog sta. Mijn vakantie top is geweest, mijn huwelijk met sprongen vooruit is gegaan en ik de druk van mijn werk aan kan zonder in te storten. Voor mij een enorme meer waarde.

Ik zit nu zo'n 3 maanden hier op het forum en het enige wat ik gezien heb van het 1-tje of af en toe is dat medeforumleden finaal de mist ingingen en daar met een flink schuldcomplex overschreven.

Aan jou de keus

gr. CG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou nee, het is niet de 'harde' waarheid die me stil houdt; die ken ik inmiddels wel. Ik weet eerlijk gezegd niet goed meer wat ik nog moet zeggen. Ik blijf toch het gevoel houden dat ik me niet duidelijk genoeg uitdruk en ik wil ook niet een discussie over 'gelijk' of 'ongelijk'.
Ik heb eentijdje geleden uit de tweede of derde hand gehoord dat een Jellinek-zegsman had gezegd dat na een jaar de 'craving'-verschijnselen weg zouden zijn.
Omdat ik me niet hals over kop in een onverantwoorde risico-situatie wil storten en ook huiverig ben om de ban van het niet-drinken te doorbreken, vroeg ik naar ervaringen van mensen die eventueel kunnen beamen wat ik uit de Jellinek-bron heb vernomen. Als ik weer wil gaan drinken is dat niet zozeer uit een behoefte aan drank (zoals ik het nu voel) alswel zin om een glas wijn mee te kunnen drinken. Ik hoop dat mijn aarzeling niet steeds uitgelegd wordt als negeren van risico's voor ex-verlaafden of om een soort 'goedkeuring' of aansporing te krijgen. En natuurlijk heb ik mijn twijfels, anders zou ik hier niet schrijven en lezen.
Overigens dank ik de mensen die de moeite namen om hun zeer zinvolle reacties hier te plaatsen.
Rebos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Rebos,

Jij vraagt aan ons allen om positieve ervaringen.

Het mag je nu toch wel duidelijk zijn, dat er ALLEEN maar negatieve ervaringen zijn.
Ik heb zelf 16 jaar droog gestaan en ben sinds 4 jaar weer aan de alcohol. Men zou toch zeggen, dat de tiqs na 16 jaar toch wel verdwenen moeten zijn, maar niets is minder waar.

we hebben gewoon LEVENSLANG.


Groetjes Sneeuwwitje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rebos
helaas kan ik je niet van horen-zeggen of uit eigen ervaring bevestigen of die craving echt verdwijnt.
die behoefte aan drank is wel verdwenen na jouw jaar, gelukkig, want dat is bij sommigen ook anders, die blijven daar last van houden. daar dooft de 'craving' niet.

ik persoonlijk, maar dat is puur intuitief, niets meer, neig er naar te denken dat die chemische stofjes, die TIQ's een bepaalde, wellicht individueel bepaalde, ondergrens hebben; dat je misschien met 1 glas per 4 weken, of met 1 consumptie per week die activiteit nog niet aanwakkert.
Maar...........
waar ligt die grens?
als je gaat experimenteren zul je erachter komen, denk ik.
maar ik vermoed ook dat het met zoveel alertheid, zoveel achterdocht, zoveel aandacht gepaard zal (moeten) gaan dat je daarmee het plezier van dat incidentele glas overstemt.

als je niet alert bent loop je het risico dat je jezelf weer gaat neppen: "zie je wel, ik kan het wel"
volgende week weer, dan 2 dagen ertussen, nou, ik hoef je ws niet uit te leggen.
en dan is jouw TIQ-ondergrens maar zo weer bereikt, zonder dat je er erg in hebt.
denk eens terug aan je eigen ervaringen. kun je daar misschien zo'n breekpunt in herkennen? zo'n ondergrens? waar je door het ijs zakte (terwijl er geen Elfstedentocht was)?

dus, Meneer Jellinek, Meneer Tactus, Meneer Korssakov, Meneer Trimbos, als jullie het zeker denken te weten: SCHRIJF!
ik weet het niet
ook niet wat ik zelf ga doen trouwens
nu maar even niets, niet zo veel behoefte aan het EXPERIMENT
(of is er iets mee te verdienen?)

veel wijsheid gewenst
en toch veel plezier

oh ja, is het niet veelzeggend dat we zo weinig voorbeelden zien en kennen van mensen die het 'sociale drinken'beheersen na het eerst te zijn kwijtgeraakt?
ik ken alleen maar mensen die het altijd zo hebben gedaan, nooit de neiging hebben gehad verslaafd te raken
jij?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor je wijze woorden Petra. Aan je naam en andere dingen te zien ben je een vrouw? Er spreekt in elk geval zorg uit je woorden, zorg om kwaliteit te bewaken. Je zult ongetwijfeld ook veel zorg aan je eigen kwaliteit besteden.
Dat niet veel mensen met positieve ervaringen reageren heeft natuurlijk in de eerste plaats te maken met het feit dat die mensen op dit forum weinig of niets te zoeken hebben en dus ook mijn oproep niet lazen.
Wat zijn precies TIQ's? En hoe geTIQt moet je zijn om ongeneeslijk je verdere leven in sapheid te slijten?
Ik heb in de vakantie een enkele maal een slokje witte wijn uit het glas van mijn partner geproefd. Ik vond het nog steeds erg lekker maar had geen enkele aandrang door te gaan met een heel glas. Daarnaast weet ik van een alcoholist die na jaren droogte door het slokje wijn tijdens het avondmaal in de kerk weer aan de drank raakte. Er zijn dus zeker individuele verschillen.
Dus zoals in zoveel gevallen in het leven: ik zal er zelf weer uit moeten zien te komen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hallo rebos
ik ben een jaar en drie maanden droog geweest mijn dochter kwam met vacanti naar mij toe ik woon in spanje ze is hier 19 dagen geweesten we hebben een goede tijd gehad maar toen ik haar phet vliegveld op alicante zette en naa huis reed wist ik al dat ik naar de fles zou grijpen nu dat is ook gebeurd maar ik heb drie wiskys gedronken die avond en nog voor drie weken of twee ik weet het niet meer ben erg vergeetachtig ik ben nu weer gestopt met drinken ook al neem je er drie per da dan ben je toch een alcolieker ik sta nu weer twee maanden en 21 dagen droog ik ben gisteren naar een vriendin geweest die op vacantie in spanje is en daar werd hevig gedronken was voor mij best een moeilijke dag maar ik ben er goed door heen gekomenen was blij dat ik nchter thuis kwam ik moet weg maarals je zin hebt geef mij een mailtje terug veel sterkte van mismaff

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Okee, mijn ervaringen zijn anders maar ik zit misschien iets anders in elkaar.. vroeger dronk ik dagelijks, tot ik shit op mijn werk kreeg en toen ben ik gestopt met drinken als ik moest werken, en dronk alleen nog op donderdag en soms nog een dag of soms het weekend.

dit jaar wilde ik helemaal stoppen en ben de tactus therapie gaan doen, heb al met al misschien 7 weken aaneen niet gedronken maar ben nu weer terug op het peil van minimaal 1 dag per week. Het rare is dat ik soms best wel als ik ergens eet ofzo een 1 of 2 wijntjes kan drinken zonder trek te krijgen.. als ik tenminste de volgende dag afspraken heb, heb ik die niet dan snel ik naar de winkel om meer te halen. Op mijn donderdagavond neem ik me steeds voor om niet te veel te drinken maar de drang om dronken te worden is groter en ontstaat dan ook na 1 of 2 glazen... en mondt uit in een fles witte port. Gelukkig weet ik de schade nog steeds beperkt te houden tot die ene dag per week dronken zijn, en 1 dag een fikse kater hebben... maar ik weet ook dat als ik nu bv 3 weken vrij zou zijn dat ik vaker en meer ga drinken.

Ik denk dat de craving nooit weg gaat, want waarom zijn we er anders ooit zo gigantisch voor voor de bijl gegaan en konden we toen niet stoppen? Ik ken geen stoppers die af en toe een glaasje nemen. Hier op het forum weet ik alleen van Katrina dat ze nog wel regelmatig maar met mate drinkt.. alleen is zij nu op vakantie.

Als je denkt dat je het aankan kan je het proberen.. maar net zoals de anderen ben ik erg bang dat als je een flinke innemer was dat je idd binnen de kortste keren weer gaat verlangen naar die roes. De beste raad die ik je kan geven is om het niet te proberen... en als je het wel wilt proberen schrijf dan een soort verdrag voor jezelf waarin je beloofd in te grijpen als het mis gaat of anderen toestemming geeft om in te grijpen. Je zet zoveel op het spel als het mis gaat.

succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rebos

vraag jezelf eens af waarom je zonodig dat glas wijn mee wilt drinken?
A ben je met 2 glazen dronken en B je doet het al een jaar zonder dus waarom ZOU je het doen!
Je hebt kracht en wilskracht getoond door een jaar zonder hulpmiddelen te stoppen, dat geeft je een waarschijlijk een gevoel van zie je wel ik ben STERK, misschien is dat ook zo! Maar waarom zou je het testen????

Ooit in een ver verleden ben je sociale drinker geweest, dat ontaarde in Alcholisme , wat is er dit keer naders dan toen? Ik zou het niet doen maar goed ik ben de Majoor maar...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eergisteren heb ik in droogte het feit herdacht dat ik een jaar geen alcohol heb gedronken. Ik heb me nog niets definitiefs voorgenomen en ik heb nog geen aandrang het glas weer te heffen en te ledigen.
Afgezien van alle ellende die alcohol teweeg kan brengen, heeft het ook wel degelijk iets prettigs. Noem het sociaal, noem het lekker, noem het wat je wilt. Zoals ik geen afhankelijke ven het drinken wilde zijn, zo wil ik ook niet afhankelijk van het niet-drinken worden. Ik vroeg en vraag me dus in alle gemoede af waarom het niet mogelijk is om gewoon weer een 'sociaal' drinker te worden. Maar alle waarschuwingen hier hebben me wel aan het denken gezet en ik ben er dus nog niet uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rebos,
wil je niet van die moeilijke dingen zeggen? heb me hoofdpijn gedacht over jouw "ik wil niet afhankelijk van niet-drinken worden".
Als de balans in evenwicht zou zijn, drank en niet-drank eenzelfde zwaarte zouden hebben kun je deze zin vrijelijk toepassen.
Afhankelijk van drank echter maakt je onvrij. Aan die kant van de balans zit dus een touw vast dat zich vroeg of laat om je strot gaat snoeren.
Welke vrijheid zou je dan hebben gekozen?

En laat het definitieve maar niet-definitief worden als dat je een gevoel van vrijheid geeft.
Zo doe ik het ook: elke dag me de vraag stellen of het vandaag drinkdag is; of ik argumenten kan vinden om dat te besluiten. Ik vind ze niet vooralsnog. Er zit evenwel iets spannends in om dat zo te doen, iets van vrijheid ja.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...