Spring naar bijdragen

Voorstellen: Roos


Roos1971

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 51
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Hallo Roberto, 

Ik heb helaas te maken met een huisarts die er anders over denkt dan ik. Ik heb het hele internet uitgeplozen en er was wel wat miscommunicatie.

Het kwam er op neer dat als ik met een kwart wil stoppen, omdat mij dat een beter gevoel geeft, dan moet ik dat zo doen.

De ontwenningsverschijnselen die ik heb schreef hij toe aan de citalopram. Het klopt dat de bijwerkingen van de citalopram overeen komen met de ontwenningsverschijnselen van de oxazepam.

Maar goed, hij wil nu dat ik met een psychiater ga overleggen over hoe en wat en eventueel wisselen van antidepressiva. Dus, hij zoekt het echt ergens anders. 

Vannacht en morgenochtend haal ik er weer een kwart af en kijken wat er gebeurt. Ik heb mijn gezin al gewaarschuwd. 

Hoe is het me jou?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben per 20 januari gestopt met diazepam van 2 mg naar 0.
Nu heb ik nog voor 2 dagen amitriptyline 10 mg, dan stopt dat ook.

Mijn grootste klacht is overbelaste kauwspieren, daar heb ik in december een botoxbehandeling voor gehad.
Dat heeft aanzienlijk geholpen, maar is nog steeds aanwezig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

27 minuten geleden zei Roos1971:

De ontwenningsverschijnselen die ik heb schreef hij toe aan de citalopram. Het klopt dat de bijwerkingen van de citalopram overeen komen met de ontwenningsverschijnselen van de oxazepam.

Dat maakt het dus lastig om hier iets van te zeggen.
Je kunt in ieder geval doorgaan met een kwart afbouwen van 2 x 5 mg oxazepam.

Omgerekend is dat 2 x (5 x 0,3) = 2 x 1,5 mg diazepam.
@Roosje41en ik zijn beiden van 2 mg diazepam naar 0 gegaan.
Dat kun je echter niet vergelijken, omdat iedereen verschillend reageert op medicatie.

Hoe sta jij zelf tegenover de overstap van citalopram maar een ander AD?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

58 minuten geleden zei Roos1971:

Ik heb helaas te maken met een huisarts die er anders over denkt dan ik. Het kwam er op neer dat als ik met een kwart wil stoppen, omdat mij dat een beter gevoel geeft, dan moet ik dat zo doen.

Misschien denkt jouw huisarts er anders over, maar hij laat de keus wel bij jou, dat is toch prima.
Volg jou gevoel, dat zou ik ook zeggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb 20 jaar sertraline geslikt. Ik was er ongeveer een half jaar vanaf. Zelf gestopt. In december kreeg ik heel veel stress en besloot weer terug te gaan naar de sertraline. De huisarts had ik niet geïnformeerd over het stoppen of starten. Ik kreeg zulke heftige bijwerkingen. Dit had ik nooit eerder meegemaakt. De vervanger van mijn dokter zei dat ik maar moest stoppen. Na een week rust, kreeg ik citalopram voorgeschreven. Toen begon de ellende van vooraf aan. Daar kreeg ik toen wel oxazepam voor. Ik slikte eerst 5 op een dag. 

Als ik toch van AD moet wisselen, dan ga ik liever terug naar de sertraline. Als ik eerst citalopram moet afbouwen, om dan aan de sertraline te beginnen, dan stop ik liever helemaal en ga dan aan mezelf werken. 

Het schijnt sowieso heel moeilijk te zijn om een psychiater te vinden. De wachttijd was ruim 150 dagen. Terwijl het alleen maar om advies gaat en geen behandeling.

Ik loop al bij een psycholoog.

Gisterenavond voor het eerst een kwart genomen. Zoals gewoonlijk slecht geslapen. Ik heb sinds het begin van de citalopram geen eetlust en dat is nu nog erger. Ik dwing mezelf wel om te eten.

Bij psychosenet.nl ga ik de vraag stellen over switchen van AD. Ik las ergens dat als je van citalopram over gaat naar sertraline, dat je dan niet moet stoppen, maar de citalopram moet stoppen en de volgende dag met de andere moet beginnen. Dat zegt de switchkaart ook. 

Het is een heel verhaal geworden. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

30 minuten geleden zei Roos1971:

Ik heb 20 jaar sertraline geslikt. Ik was er ongeveer een half jaar vanaf. Zelf gestopt. 

@Roos1971, wat was de oorspronkelijke aanleiding dat je sertraline hebt voorgeschreven gekregen?
Waarom ben je met sertraline gestopt?
En hoe ging dat halfjaar zonder?

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De hel is begonnen. Ik ben misselijk, heb hartkloppingen, droge mond en ben aan het trillen. 

Om jouw vragen te beantwoorden; ik kreeg sertraline voorgeschreven vanwege fobieen die maar toe namen. Op dat moment liep ik bij een psychiater. Ik had een burn out gekregen. Ik had van mezelf al heel veel baggage. De medicijnen sloegen aan. Ik voelde dat het goed ging en stopte bij de psychiater. 

Ik ben met de sertraline gestopt om aan mezelf te werken. Ik voelde dat er iets was, maar ik kon er niet bij. Ik dacht dat de sertraline het één en ander ander blokkeerde. 

Maar ik kon er toch niet bij. Ik was wel wat neerslachtiger als ik alleen was en volgens mijn gezin was ik prikkelbaar.

En toen ik stress kreeg voelde ik dat de fobieen weer wilden terug komen. Dus ik dacht ze voor te zijn door weer aan de sertraline te beginnen.

Ik was niet depressief, maar ik werd het door de medicijnen, ook al wil de huisarts dit niet geloven. Ik weet alleen niet of het door de citalopram kwam of de oxazepam. 

Ik ga even kijken of ik iberogast kan innemen tegen de misselijkheid. Zit volgens mij alcohol in.

Rennies helpen een klein beetje. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag @Roos1971 Ik denk dat een tijdje op een kwart verstandig is. Is dat dan 2,5 mg oxazepam? Je moet doen waar jij je goed bij voelt. Dat is het belangrijkste!


Ik heb ook steeds met een kwart afgebouwd. Ik werd niet stabiel tussendoor, ik heb om de 10 dagen een kwart eraf gehaald. En van 2,5 mg naar 0. In mijn geval ging het bij die lage doseringen meer om psychische afhankelijkheid. En dat zit er nog steeds een klein beetje in bij mij. Lichamelijk ben ik wel ik wel blij dat ik niks meer slik. Mijn lichaam voelt stukken normaler.

Ik hoop dat je vandaag een fijne dag hebt en naar buiten kunt om van de zon en blauwe lucht kunt genieten!
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vannacht een kwart genomen, dat ging goed. Vanochtend weer een kwart genomen. Ik heb vannacht wel wat beter geslapen dan de nacht ervoor. So far so good. Niet great, maar is te doen.

Voor de misselijkheid neem ik een rennie of een Zantac redugas.

Ik wil heel graag zsm van de oxazepam af, omdat het mij depressief maakt. Daar ben ik pas achter gekomen. Niet dat artsen dat geloven.

Verder slik ik pre en probiotica, omega totaal, energiebooster (b vitamines), vitamine D en magnesium. En ik drink minstens 1 bananensmoothie per dag. Dat zijn 3 bananen met wat melk.

Morgen weer met de kwartjes verder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De meeste artsen zijn onwetend wat betreft de bijwerkingen en ontwenning. En dat is zo moeilijk. Je vertrouwt de arts die je die troep heeft voorgeschreven en dan zou je hem ook willen vertouwen bij de ontwenning en bijwerkingen. 

Ik ben zo vaak bij de huisarts mijn klachten benoemd tijdens de ontwenning. En nog nooit heeft ze bevestigd dat het door de afbouw komt.

Artsen denken dat je na 2 weken stoppen geen last meer hebt van de ontwenning.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 25-2-2022 om 20:45 zei Roberto:

Ik ben per 20 januari gestopt met diazepam van 2 mg naar 0.
Nu heb ik nog voor 2 dagen amitriptyline 10 mg, dan stopt dat ook.

Mijn grootste klacht is overbelaste kauwspieren, daar heb ik in december een botoxbehandeling voor gehad.
Dat heeft aanzienlijk geholpen, maar is nog steeds aanwezig.

Hoe gaat het nu met je? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

49 minuten geleden zei Roos1971:

Zover ben ik nog niet eens, kun je nagaan, maar het beangstigt me wel,dat je er zo lang nog last van hebt. Ik voel me nu al zo super vervelend. Hoe gaat het nu met jou? 

Het is voor iedereen anders. Sommigen kunnen makkelijk stoppen na langdurig gebruik. Sommige kortgebruikers hebben veel moeite.

Wat belangrijk is om er zo positief mogelijk ermee op te gaan. En afleiding zoeken. Easy said but hard to do!! Ook te veel op dit forum zitten is eigenlijk niet goed. Maar als je je zo slecht voelt, heb je de behoefte aan lotgenoten en succesverhalen. 

De meeste lichamelijke symptomen zijn bij mij weg. Op de brainzapps en spierschokjes na. Slapeloosheid is ook nog steeds aan de orde. Vannacht ook maar 3 uurtjes. Dat is ook niet goed voor het gemoed. Ben dan gelijk weer hyper van binnen. 

De twee nachten ervoor waren redelijk. En gisteren voelde ik me overdag normaal. Zo fijn! Dus het kan wel. Het zijn allen nog niet zoveel nachten en dagen dat ik dat ervaar.

Maar ooit komt het goed! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

50 minuten geleden zei Roos1971:

Hoe komen jullie de dagen door? Ik ga straks naar buiten inderdaad op mijn benen van elastiek. 

Goedzo. Bewegen altijd goed. 

Ik kom mijn dagen wisselend door. Maar ik probeer iedere dag te rusten in de middag en daarna naar buiten voor een wandeling van 3 kwartier. En wat aan een hobby te doen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei Foxy:

Ken je de Ashton manuel?. Dat helpt mij om met de klachten om te gaan. 

Die ken ik wel. Maar daar heb ik alleen naar gekeken voor de tabellen.

Ik heb niet gezien of er iets over in staat hoe je met de klachten om moet gaan. 

Ik lees op verschillende afkickkliniek sites, dat de eerste 2 dagen het ergst zijn. Heb jij dat ook zo ervaren? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...