Spring naar bijdragen

Hoi ik ben nieuw hier gina2021


Gina2021

Aanbevolen berichten

Hallo Allemaal, 

Ik ben nieuw op het forum, en ben een vrouw van 50, ik heb al veel verhalen zitten lezen, en ik herken mezelf overal in dus ja ik ook drink veels te veel al jaren waardoor ik vorig jaar een echo heb gehad van mijn lever die wat vervet was, er werd gezegd dat ook mensen die veel vet eten dat hebben dus ik heb wat rustig aangedaan met drinken en dan sluipt het er weer in. Bij eenzaamheid, verveling of als er iets gebeurd dan verdubbeld het drank verbruik. 

Totdat ik ineens geel zag, schrok me de pleuris en wist dat het nu menes was, de echo zag waarschijnlijk cirose. Ik krijg volgende week een mri waarbij ze kunnen zien in welk stadia het is, ik hoop dan 1 want dan is er nog kans op verbetering. Ik hou me dan maar vast aan het woord waarschijnlijk. En waarom kan ik nu wel makkelijk van de drank afblijven? Moet je dan zo met beide voeten op de grond gezet worden om het door te hebben dat het tussen leven en dood gaat. Waarom vergooi ik en wij allemaal ons leven zo door drank?  

Heeft iemand van jullie ervaring hiermee met cirose, levensduur, levenskansen, geel zien?  Ik heb volgende week een gesprek met een arts van de mdl, maar ik wil graag voorbereid zijn en horen van echte mensen die dit hebben en of genezen zijn?  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben zelf jaren lang door blijven drinken terwijl artsen meermalen een "vervette lever" bij me hadden geconstateerd, zonder er echter bij te vertellen dat dat iets met teveel alcohol te maken kon hebben (of zonder dat ik die boodschap in me opnam). Op een gegeven moment, zo tegen mijn pensioenleeftijd, zei de huisarts echter dat minder drinken nu toch wel belangrijk werd omdat ik het stadium dreigde te bereiken waarin het probleem met mijn lever onomkeerbaar kon worden. Toen pas begreep ik de boodschap en zag ik de ernst ervan in, en het heeft me enorm geholpen de motivatie te vinden er toen ook maar eens echt mee te stoppen. Daar had ik nog wel een truc voor nodig (in de trant van "ik zal ze eens laten zien waartoe ik in staat ben") en wat hulp van een cursus, boeken over het thema, en dit forum. Maar toen ik de knop eenmaal omgezet had ging het eigenlijk verbazend gemakkelijk en lukte het ook een aantal achterliggende problemen vanuit mijn nuchterheid de baas te worden. Het is inmiddels vijf jaar geleden, mijn leverwaarden zijn weer terug bij normaal. Ik mis die alcohol geen moment meer, dus hou ik het lekker zo.

Gele uitslag heb ik zelf niet gehad. Als ik goed geïnformeerd ben is dat inderdaad een serieus gevaarlijk teken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je wel Bob en goed dat je op tijd gestopt bent en het nu zo goed gaat.

Ik ben ook wel heel erg bang, voor de status van mijn lever, maar denk dan zo weer als het echt heel gevaarlijk zou zijn dan hadden ze me wel in het ziekenhuis gelaten. En als de gehele lever met cirosse zit dan zouden ze dat toch ook wel gezien hebben op de echo, denk ik, zo praat ik mezelf maar moed in.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo Gina, dat is een behoorlijke realitycheck. Ik kan me voorstellen dat je vreselijk geschrokken bent. Ik heb er geen ervaring mee, dus kan je daar niets over vertellen. Wil je wel alvast sterkte wensen voor je vervolgonderzoek,  hopelijk de voor jou meest gunstige uitslag en vormt het nu een stok achter de deur om je alcoholgebruik te veranderen... 

bewerkt door Roerom
Tikfout
Link naar opmerking
Deel via andere websites

welkom Gina, ja we hebben harde lessen nodig soms
eer we ons beseffen hoe een hard drug alcohol is.
Niet gek als je nog steeds merkt hoe hip, stoer en cool
het is om te drinken. Ook de jeugd, die wij opgevoed hebben
doet er nog steeds aan mee. Ik houd mn hart vast.
En jij je lever. Benieuwd hoe die er aan toe is schrijf je.
1e stadium hoop ik mee voor jou.
En zo niet dan toch gestopt blijven, want je staat waarschijnlijk
aan het begin van de overgang, en geloof me, die wil je niet
drinkend meemaken. Ik had graag gestopt geweest vantevoren al.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Lady Jane,  Vroeg me aleen af hoeveel mensen in dit forum ook cirrose hebben gekregen door te veel alcohol, of is iedereen slim genoeg om op tijd te stoppen? Je voelt het niet aankomen totdat het te laat is. En hoe voelen ze zich na een paar maanden zondere alchol, is de lever dan weer een soort van stabiel? Ik mag nooit een druppel meer drinken, maar welk stadia dat hoor ik binnenkort. Aan de andere kant mischien moet ik het als een geschenk zien, normaal had ik bij de lunch al 2 wijntjes of meer op, dan kan je niet meer auto rijden en ben je aleen maar moe, nu hoop ik meer energie te krijgen, en een nieuw begin.

bewerkt door Gina2021
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

Er zijn een aantal forumleden overleden, dus je bent zeker niet het slechtste af, zo kan je het ook zien.  

Denk maar niet steeds aan je lever, wees blij dat je er nog bent en veel sterkte met stoppen! Na een paar maanden voel je idd veel beter. Veel sterkte met je nieuwe begin!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Hoi @Donny, Dank je wel dat je er naar vraagt.

Via de bloedtest heeft de arts gezegd dat het stadium B is maar als ik zo door gaat zoals nu, dus geen druppel drinken, dan veranderd dat vanzelf naar A. Mijn hoogte punt van geelzucht is gelukkig weg alleen mijn ogen nog, maar daar heb je zonnebrillen voor gelukkig. En al mijn waarden zijn ook al flink de goede kant op, alles daalt, behalve (dat was vorige week die birubine , dat gene wat je geel maakt), Ik heb eigenlijk zonder moeite komende zondag 3 weken geen druppel gedronken en zo probeer ik het ook te houden. Mischien moet een mens eerst zo verschrikkelijk schrikken dat je denk dit is het, dit is het einde, ik heb complete lever failure, dat dacht ik, ik ga dood, als je op het internet leest. Gelukkig heb ik een 2e kans zo zie ik het. Ik heb weer meer energie in mijn hoofd, plannen voor de toekomst, ipv dat ik smiddags al bij de lunch 3 of meer wijntjes op had, dan kan je niets meer, nergens meer heen. Volgende week krijg ik de uitslag van de mri, ik hoop dat dat niet meer weer geeft dan wat er verteld is.

Hoe gaat het met jou, gestopt of probeer je te stoppen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Gina2021

Wat fijn te horen dat het allemaal beter gaat. Inderdaad je moet eerst zo schrikken om te beseffen dat je verkeerd bezig bent. Hopelijk is de mri ook gunstig voor je. 
Zelf heb ik 14 weken niks gedronken maar nu ik vakantie heb sluipt het er langzaam weer in . Na de vakantie ga ik weer stoppen. Mijn leverwaarden waren gelukkig helemaal goed maar pijn in mijn zij blij ik houden maar is volgend de arts het gevolg vam een zweven de rib. Doe je best in ieder geval , je bent goed bezig ! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...