Spring naar bijdragen

Twietie de drinkende Bourgondiër


Twietie

Aanbevolen berichten

Hoi Allen,

Ik ben Twietie en ik ben een Bourgondiër, die niet alleen van lekker eten geniet, maar ook heel erg veel van drank. Het drinken is nu veel te veel geworden. Ik leef ongezond en kom aan veel dingen niet meer toe, terwijl ik juist een ondernemend persoon ben. M’n conditie is belabberd en ik wordt vaak ‘s nachts zwetend wakker en kan dan niet meer slapen. Naast een slechte conditie ben ik dus ook stelselmatig vermoeid.
Op sociaal vlak en op m’n werk zijn er geen problemen.
Ik wil eigenlijk fors minderen met drinken, maar dat lukt mij simpelweg niet. Overal waar ik kom, zijn drinkers. Op m’n werk, bij mijn familie en bij vrienden sta ik bekend als een gezellige drinker. De flessen wijn staat altijd voor me klaar. 
Als er een feest is, wordt ik geacht deze te organiseren, omdat er dan nooit een te kort is aan lekker eten en drank.

In mijn jeugd dronk ik nooit. Pas na m’n dertigste begon ik met bier. Spoedig volgde whisky. Tegenwoordig drink ik rum, whisky, jenever en wijn. Ik drink voornamelijk rode wijn en af en toe bier en andere sterke drank.
Ik drink bijna dagelijks 2 flessen wijn en op mijn betere dagen 1 fles wijn. Af en toe ben ik een dag zonder alcohol. Maar er zijn ook dagen dat ik een liter rum in drie dagen drink en daarbij ook nog m’n 2 flessen wijn per dag. 
Ik kan het best goed uithouden om overdag niet te drinken, maar als de kurk er om 5 uur af gaat, dan is het hek van de dam. Ik ga dan meestal net zo lang door, tot ik op de bank in slaap val.


Je hoeft geen verslavingsarts te zijn, om vast te stellen dat mijn drankgebruik ongezond is.

Ik wil in de toekomst in het weekend bij een goede maaltijd  max 2 wijntjes drinken en voor de rest niets meer. 
Maar het lijkt me onmogelijk om dit te bereiken.
Ik wil het wel proberen. Maar ik wil dit niet via mijn huisarts doen, zodat ik een “ dossier” krijg. Bovendien werken er bekenden van mij bij de dokterspost en de apotheek.

Ik hoop hier eea van jullie te leren, alvast bedankt
 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

welkom Twietie
als je je een beetje inleest, hier of elders
dan zie je dat de hulpverleners je aanraden eerst
een hele lange periode op de 0 te gaan
liefst een jaar, dan heb je alle soorten situaties zonder drank aangekund
met wat je hierboven schrijft aan verbruik, dan lijkt dat mij een zinnig advies.

8 uur geleden zei Twietie:

Maar het lijkt me onmogelijk om dit te bereiken.

gelukkig heb je dit zelf ook al door dat 2 wijntjes niet haalbaar is voorlopig

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja je moet echt de stekker eruit trekken want met die hoeveelheden ben je gewoon verslaafd en dan lukt het niet meer om het bij 2 glazen te houden helaas. Misschien over een jaar zoals LJ zegt, maar dan nog. Het is een hard drug hè.

Nu wel uitkijken dat dat uitzicht niet meteen een enorme bruine beer op de weg gaat worden waardoor je nooit gaat stoppen. Als je wilt stoppen dan is het meestal te ambitieus, te "groot", om je nu al te committen dat je een jaar niet meer gaat drinken of never nooit niet meer.

Wat meestal wordt aangeraden, vooral in het begin, is vandaag niks te drinken. En als dat gelukt is, dan morgen maar dat komt morgen pas. Als je een tijdje gestopt bent dan komen er allerlei inzichten en dingen boven water (omdat je de alcoholgracht gedempt hebt) waar je mee aan de slag kan. Daar heb je nu nog weinig idee van en daarom heeft het ook weinig zin om te gaan fantaseren/stressen over voor altijd stoppen en hoe doen we het dan bij het kerstdiner en zo. Dat komt allemaal vanzelf wel en tzt sta je er veel zekerder in.

"In de toekomst" schrijf je, heb je al een concreet plan om te stoppen?

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb nog geen plan. 
M’n eerste stap was het aanmelden op dit forum. 
Vanavond ben ik weer met vrienden bij elkaar. Dan zal ik zeker gaan drinken, net als de andere vrienden. Dit doen we al jaaaaren. 
M;n hele sociale leven moet op de schop. Hoe meer ik er over nadenk, hoe complexer de aanpak lijkt. 
 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

52 minuten geleden zei Twietie:

Ik heb nog geen plan. 
M’n eerste stap was het aanmelden op dit forum. 
Vanavond ben ik weer met vrienden bij elkaar. Dan zal ik zeker gaan drinken, net als de andere vrienden. Dit doen we al jaaaaren. 
M;n hele sociale leven moet op de schop. Hoe meer ik er over nadenk, hoe complexer de aanpak lijkt. 
 

 

Daarom moet je niet teveel nadenken. Wat ik al schreef. Gewoon stoppen. Bevalt het niet dan kan je altijd weer beginnen met drinken :D Je bent alleen jezelf verantwoording schuldig.

PS merk op tussen de regels hoe sociaal leven en alcohol aan elkaar hangen :) of is dat wel echt zo? :huh:

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Citaat

PS merk op tussen de regels hoe sociaal leven en alcohol aan elkaar hangen :) of is dat wel echt zo? :huh:

Mijn sociaal leven is doordrenkt met alcohol. Wellicht hebben veel van jullie ondervonden dat er ook een sociaal leven is zonder alcohol. Maar ik heb nog een lange weg te gaan. En ik geloof ongetwijfeld dat er een sociaal leven is zonder alcohol, maar dat is op dit moment voor mij een andere wereld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank jullie wel voor de reacties. Het is bemoedigend om te lezen dat jullie ook in hetzelfde schuitje hebben gezeten.

Ik zal dus een plan moeten maken om te stoppen. Maar het belangrijkste is, een plan te maken hoe ik m’n sociale invulling anders ga inrichten. Want daar liggen de grootste struikelblokken. 

Gister wel een mooie stap gemaakt. Ik was naar vrienden gisteravond en daar heb ik de sterke drank laten staan en me alleen bij een paar biertjes gehouden. Dit gaf me een goed gevoel.

Ik denk dat ik de drank te ver door heb laten gaan, omdat ik geen nadelen heb ondervonden. Maar nu merk ik dat het nuttigen van alcohol een bezigheid op zich is geworden, waardoor ik sommige dingen niet meer doe. Hierdoor zijn m’n ogen pas open gegaan.

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom. Die laatste zin: een bezigheid op zich waardoor je andere dingen niet doet, heeeeeeeel herkenbaar. En dat veranderen is heel bevredigend. Ik drink zelf bijna vijf jaar niets meer. En het valt me op dat mijn sociale leven weinig is veranderd voor wat betreft de mensen. Alleen zijn de dingen die ik doe en of laat wel veranderd. Ik ga eerder naar huis, of spreek liever af voor een film of een koffie overdag of voor een wandeling. Blijken ze ook leuk te vinden!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Twietie:

Dank jullie wel voor de reacties. Het is bemoedigend om te lezen dat jullie ook in hetzelfde schuitje hebben gezeten.

Ik zal dus een plan moeten maken om te stoppen. Maar het belangrijkste is, een plan te maken hoe ik m’n sociale invulling anders ga inrichten. Want daar liggen de grootste struikelblokken. 

Gister wel een mooie stap gemaakt. Ik was naar vrienden gisteravond en daar heb ik de sterke drank laten staan en me alleen bij een paar biertjes gehouden. Dit gaf me een goed gevoel.

Ik denk dat ik de drank te ver door heb laten gaan, omdat ik geen nadelen heb ondervonden. Maar nu merk ik dat het nuttigen van alcohol een bezigheid op zich is geworden, waardoor ik sommige dingen niet meer doe. Hierdoor zijn m’n ogen pas open gegaan.

 

 

 

Herkenbaar, het is een bezigheid op zich geworden. Is dat bij jou ook functioneel of puur een uit de hand gelopen aanvankelijk sociale grondslag?  

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 uur geleden zei Lika:

En het valt me op dat mijn sociale leven weinig is veranderd voor wat betreft de mensen. 

Sommige mensen zal ik misschien kwijtraken en nieuwe leuke mensen ontmoeten, die door mijn levensstijl uit beeld zijn gebleven.

11 uur geleden zei Roerom:

Herkenbaar, het is een bezigheid op zich geworden. Is dat bij jou ook functioneel of puur een uit de hand gelopen aanvankelijk sociale grondslag?  

 

Een uit de hand gelopen sociale grondslag. Omgaan met familie, vrienden en collega’s, waarbij de drank een grote aanwezige factor was. . Maar ik ging steeds meer drinken omdat ik aan steeds grotere hoeveelheden ging wennen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even een tussentijdse beschouwing.

Bumperjim vroeg of ik al een plan had. Die had ik nog niet. Daar heb ik over nagedacht.
Afgelopen vrijdag had ik afgesproken met vrienden. Daar zou de tafel vol staan met allerlei drank. Ik nam me voor om als eerste plan geen sterke drank meer te kopen en te drinken. Dit heb ik gelukkig tot vandaag aan toe volgehouden. Bij m’n vrienden stonden flessen sterke drank op tafel en ik heb me beperkt tot 2 speciaal biertjes en 2 gewone biertjes, die ik heel langzaam dronk.
Dit gaf me een enorm goed gevoel.
Ook in het weekend ben ik de slijterij niet binnen geweest. 
Bovendien nam ik me als 2e plan voor om m’n wijngebruik te halveren. Zaterdag dronk ik 4 biertjes ipv 2 flessen wijn. Zondag en gisteren maar 3 glazen wijn. Dus ik ben meer dan gehalveerd. 

Ik ben hier erg blij mee. 

Vandaag heb ik weer een plan. Helemaal niets drinken. Morgen maak ik weer een ander plan. Misschien neem ik dan 2 wijntjes.
Maar ik koop iig geen sterke drank meer en drink het ook niet meer. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Twietie, plan van gisteren gelukt?
Vandaag dan maar weer de nul aanhouden?
jojo-en is net als met gewicht, funest voor lijf en leden
om van de geest maar niet te spreken.
Kijk onderstaand filmpje een heel kritisch en kies voor de langere
termijn i.p.v. korte. Je hebt maar één leven, gaan we nu even vanuit. Leef!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 3-8-2021 om 14:18 zei Twietie:

Even een tussentijdse beschouwing.

Bumperjim vroeg of ik al een plan had. Die had ik nog niet. Daar heb ik over nagedacht.
Afgelopen vrijdag had ik afgesproken met vrienden. Daar zou de tafel vol staan met allerlei drank. Ik nam me voor om als eerste plan geen sterke drank meer te kopen en te drinken. Dit heb ik gelukkig tot vandaag aan toe volgehouden. Bij m’n vrienden stonden flessen sterke drank op tafel en ik heb me beperkt tot 2 speciaal biertjes en 2 gewone biertjes, die ik heel langzaam dronk.
Dit gaf me een enorm goed gevoel.
Ook in het weekend ben ik de slijterij niet binnen geweest. 
Bovendien nam ik me als 2e plan voor om m’n wijngebruik te halveren. Zaterdag dronk ik 4 biertjes ipv 2 flessen wijn. Zondag en gisteren maar 3 glazen wijn. Dus ik ben meer dan gehalveerd. 

Ik ben hier erg blij mee. 

 

Knap dat dit je lukt en ja ik ook van mening dat minderen eigenlijk onmogelijk is.

Maar je sociale leven en vrienden, soms help een verhelderd gesprek.

Ook daar de waarheid en rede geven dat je wil stoppen.

Hopelijk kun je rekenen op bijval . Dat zijn dan in mijn ogen de beste vrienden.

De wil heb je en toon je dat je minderd. op naar stap 2 denk ik! succes

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 30-7-2021 om 18:34 zei Twietie:

Mijn sociaal leven is doordrenkt met alcohol. Wellicht hebben veel van jullie ondervonden dat er ook een sociaal leven is zonder alcohol. Maar ik heb nog een lange weg te gaan. En ik geloof ongetwijfeld dat er een sociaal leven is zonder alcohol, maar dat is op dit moment voor mij een andere wereld.

Ik herken mijzelf erg in jouw verhaal, ook ik kan nog niet bevatten een leven zonder alcohol. Dus inderdaad zoals er al is gezegd bekijk het dag voor dag. Ik zelf ging ook al denken aan de aankomende verjaardagen enz, als je dat doet maak je je het jezelf moeilijk. Dag voor dag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...