Spring naar bijdragen

alcohol misbruik afbouwen?


dronkedruppie

Aanbevolen berichten

hallo, ik zat met een vraag!

ik lees op internet dat in 1 keer stoppen gevaarlijk kan zijn!

dus hoe bouw ik verstandig af ?

ik ben niet verslaafd maar zeer zeker wel een misbruiker van alcohol en ik wil er graag mee stoppen!

laatse 2 jaar begon ik steeds meer te drinken ( zuipen ) soms was 1 krat niet genoeg op 1 dag!! en soms zelfs ook nog sterke drank erbij het nee zeggen daartegen als ik al dronken ben vind ik wel moeilijk "sterke drank" als ik nuchter ben zeg ik makkelijk nee tegen sterke drank..nou kan ik makkelijk in 1 x stoppen met alles maar dat kan dus gevaarlijk zijn lees ik, dus als ik gemiddeld 12 flesjes bier per dag dronk ongeveer... wat is dan een verstandig tempo om af te bouwen? ik zat te denken 2dage niets dan 3e dag 6 flesjes dan 2 dage niets en dan 2 flesjes op 1 avond en dan niets meer

is dit goed genoeg of kan ik beter langzamer afbouwen? of is het een fabeltje dat in 1 keer stoppen gevaarlijk kan zijn?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, van een grote dagelijkse hoeveelheid in een keer stoppen kan ongewenste gevolgen hebben. Het hangt af van de hoeveelheden die je nu gewend bent te drinken maar ook van je gezondheid. Het beste kun je het met je huisarts bespreken, en als je dat niet graag doet geleidelijk afbouwen door van dag tot dag steeds minder te drinken, maar dat zal niet gemakkelijk zijn. Je kan bijvoorbeeld zorgen dat je niet meer in huis hebt dan het quotum voor die dag. Afwisselend een paar dagen niet en dan weer wel lijkt me niet de beste methode. Zoals gezegd, beter van dag tot dag afbouwen of ineens stoppen als je huisarts zegt dat dat in jouw geval wel kan.

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@dronkedruppie, het is mij niet helemaal duidelijk hoeveel je nu echt dagelijks drinkt.
Als dat 12 kleine flesjes bier zijn kun je daar rustig in een keer mee stoppen, volgens mij.
Ik ben een ervaringsdeskundige, geen arts.
Je kunt dan wel allerlei ontwenningsverschijnselen krijgen, maar geen ernstige als een delier of een insult.

Alcohol afbouwen lukt (bijna) niemand.

Als je veel meer drinkt dan je aangeeft, wat meestal het geval is, kun je aan je huisarts om lorazepam of diazepam vragen.
Om de ernstigste ontwenningsverschijnselen tegen te gaan bij radicaal stoppen.
Dit soort middelen zijn zelf ook verslavend, dus niet langer dan 3/4/5 dagen gebruiken.
En in goed overleg met je huisarts.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

beter nog, een verslavingsarts (googlen)
huisartsen zijn niet altijd echt deskundig hierin

er is hier een draadje; vraag het de hulpverlener
daar kan de moderator het ook aan de arts van tactus zelf vragen
 

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tis zeker geen fabeltje maar als je het teveel uitspreidt dan lukt het nooit. Ergens daar tussenin ligt de gulden middenweg maar hoe dan ook is het even een heftige periode voor je lichaam. "Even" betekent hier minstens een paar weken lang detoxen.

Idd verslavingsarts raadplegen is het beste.

Ook al ben je niet verslaafd natuurlijk zoals je zelf al schreef ;) 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het ligt ook aan de arts. Mijn huisarts beantwoordt niet aan het profiel dat @adri02 schetste en gaf me volgens mij een deskundig en realistisch advies. 

Overigens geldt wel, of je nu een huisarts of een verslavingsarts raadpleegt, vertel hen eerlijk wat je werkelijke gebruik is, zodat ze een realistische inschatting kunnen maken van de medische effecten in jouw geval.

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

top dank julliewel voor alle reacties,

ik nam het niet al te serieus,plan is daar verandering in te brengen, en mocht ik dit zelf kunnen dan zou dat mooi zijn.

ontwennings verschijnselen heb ik denk ik nog niet jah ik was een beetje shaggi laatste 2 dagen, had expres niets in huis gehaald maar verder eigenlijk nergens last van behalve dan de gedachte aan wat ik op internet las over de gevaren van in 1 keer stoppen, want dat ik een probleem heb met 12 gemiddeld per dag is wel duidelijk.

kheb een goede afleiding, lekker in de tuin knoeien daar word ik rustig van

dank jullie wel voor jullie reacties, op basis daarvan ga ik toch afbouwen, de moeilijkere maar veiligere weg. agjah en dan stop ik 1 of 2 weekjes later, plan is weer normaal een keer een drankje doen ooit zoals normale mensen doen maar eerst stoppen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

om nog even toe te lichten 12x 33cl 5% en vooral de laatste 2jaar, reden van die laatste 2jaar is wel duidelijk denk ik maar geen excuus natuurlijk! daarvoor dronk ik eigenlijk alleen op nationale feestdagen

reden edit % er zijn natuurlijk verschillende percentages bier

bewerkt door dronkedruppie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 22-5-2021 om 23:01 zei dronkedruppie:

nou kan ik makkelijk in 1 x stoppen met alles

Dit komt uit je eerste bericht en had ik misschien over het hoofd gezien. Als je weet dat je ineens kunt stoppen, dat al eerder gedaan hebt en nu ook al 2 dagen droog staan, dan hoef je echt niet bang te zijn voor andere gevaren dan wat je al kent. Als ik jou was zou zou ik dan echt niet opnieuw gaan drinken om daarna alsnog af te bouwen, maar nu gewoon een besluit nemen, de knop omzetten en droog blijven. Kom hier op de dagdraad meeschrijven en lezen. Vraag hulp wanneer je daar behoefte aan hebt, en realiseer je dat je na een week of twee lichamelijk al praktisch afgekickt bent. Je kunt alleen nog een tijd daarna moeheid ervaren omdat je lichaam nog verder werkt aan het ontgiften. Geestelijk is wat anders. Dat kun je zelf sturen of in stand houden, maar niemand heeft een universeel recept hoe dat het beste kan, want het is voor iedereen weer anders. Je zult het dus zelf moeten uitvinden, maar daarbij kun je hier wel hulp vinden. Zelluf, maar niet alleen, vatten we hier wel eens samen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

in 1 x is makkelijker...blijkbaar hoemeer ik wil afbouwen hoe meer ik de neiging krijg om toch wat op te halen! maar ok ik zit nu niet meer op 12 per dag ik doe nu 1 of 2 avonden alles wat ik wil helaas gaat dat soms ook tot 12 of 16 op een dag maar gelukkig ben ik dan 5 dagen niets aan het drinken...is dat een verbetering ? nee niet echt want blijkbaar ken ik nogsteeds geen stop als ik 1maal begin....haal ik 6 in huis ? dan bestel ik daarna rustig nog 12 .......ugh internet... anywayz ik ben nu wel een aantal dagen per week nuchter. ben ik blij hiermee ? nee ik ben toch al ontken ik dit verslaafd aan in ieder geval een beetje alcohol tijdens het gamen ik ben dan beter en denk minder na over mijn acties dat is dus mijn verslaving.. ik drink minder maar ben daar niet tevreden mee!! ik wil dus helemaal stoppen , want deze cycle zit ik al telang in ugh ik dacht echt dat ik sterker was! met roken was ik in 1x gestopt alles weg gegooid en toen 1jaar2maanden4dagen gestopt als ik dit nu zo lees 1 2 4...er zit een patroon in of denk ik er teveel over na die toevalligheid....anywayz doe me best! drink nu vandaag weer 8 rn ben nog niet gestopt! kheb t leuk kheb t gezellig ben morgen lekker vrij, en daar is weer een excuus! nou zie ik nogmaals dat ik zoek naar 1! net als zondag smiddags 14:00 agjah het is vast wel ergens op de wereld nu avond...kansloos dus minderen...uhm stoppen? lijkt me enige keuze, btw krijg via deze site requests om nja 18+ denk zeg t ff na de mods! al ben ik op dit moment ff daar niet voor in! wil ff mezelf weer worde snapje! de rest komt wel al doe ik dapper en reageer erop.. #stupidville 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...