Spring naar bijdragen

Ik denk dat mijn partner hulp nodig heeft


TaB

Aanbevolen berichten

Hoi, ik ben Tanja en ik zoek hier hulp van mensen met kennis terzake omdat ik niet weet hoe ik tot mijn partner kan doordringen. Alvast sorry voor mijn lange verhaal...

Ik leerde mijn vriend kennen op zijn 26ste. Hij rookte toen wekelijks een joint. Ik maakte mij hier niet druk in, iedereen rookte destijds en dat ontgroeide hij wel dacht ik. We gingen samenwonen en ik merkte dat hij meerdere joints rookte in het weekend. Tijdens onze verbouwingen werden dat er meer. Dan begonnen we aan kinderen. Dit lukte niet op de natuurlijke weg dus we begonnen met kunstmatige inseminatie. Bleek zijn sperma van slechte kwaliteit. Hij heeft echt gehuild dat de fout bij hem lag dat de kinderloos gingen blijven, ik stelde voor om te stoppen met cannabis en ja ineens sperma van topkwaliteit. We hadden een heel zwaar eerste jaar met onze tweelingdochters die te vroeg geboren waren en zware reflux hadden. Ik leefde  dat eerste jaar ook op automatische piloot dus ik merkte niet hoeveel hij dronk. Ineens begon ik verstopte lege flessen whisky, wodka,... te vinden maar ik moest me geen zorgen maken dat had hij even nodig tegen de stress. Geen cannabis meer maar ik merkte dus dat hij veel dronk. Vorig jaar ging hij met vrienden een weekend naar Amsterdam en je hij had weer een voorraad cannabis bij, kon geen kwaad zei hij, als dat zakje op was stopte hij weer. Tegendeel was waar: hij rookte steeds meer, uiteindelijk twee per dag. Hij begon meer te gamen, bleef nachten op, werd loom,... op zijn werk functioneerde hij echter nog goed, niemand merkte iets aan hem. Behalve wij, zijn gezin, hij deed niets met de kinderen, geen aandacht voor mij. Met de Corona lockdown kon hij geen wiet meer gaan halen en ik merkte dat hij een kort lontje kreeg, hij vloog uit voor het stomste voorval, werd depressief. Na deze fase kreeg ik wel ineens een andere partner: hij werd actiever, deed meer met de kinderen, minder achter zijn pc. Tot hij een lakens geleden tot de conclusie kwam dat de Nederlandse grens gewoon open was. Ik werd kwaad en verbood hem om cannabis te gaan halen. Hij beweert dat hij dit niet zou gedaan hebben als ik het niet verboden had. Hij is dus voorraad gaan halen en toen heb ik gedreigd mijn koffers te pakken. Hij smeekte om te blijven en we spraken af: 1 joint per week (weekend) tot de voorraad op was en dan zou hij uit eigen beweging stoppen. Ik ben hem stiekem blijven controleren (iets waar ik me niet goed bij voel trouwens) en heb ontdekt dat hij bijna dagelijks nog rookt. Hij liegt gewoon recht in mijn gezicht en dat vind ik nog het ergste, ik ben van plan te wachten tot de paasvakantie zodat ik mijn kinderen ergens kan laten logeren en dankzij ik hem willen confronteren met mijn vondst. En dan wil ik hem voor het blok zetten: wiet of zijn gezin. Is dit een goed plan van aanpak of kan iemand mij aub raad geven? Ik ben echt ten einde raad...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Tanja,
Wat is het ver gekomen met je partner, en jullie gezin dus ook.
Allereerst: dit forum is voor verslaafden die zelf kiezen om die verslaving(en)
de baas te gaan worden. Dus als jouw partner hier hulp/steun zoekt zou dat
een goed teken zijn. Voor jouzelf is voor de drank Al Anon (partners/fam van verslaafden)
en bijv. sterkernaast van de Jellinek. Vast nog wel meer ook, dat kun je googlen lijkt me.
Maar waarschijnlijk wordt je draadje hier dus geblokkeerd door de moderators, vandaar
dat ik toch reageer. Al denk ik dat zij achter de schermen je misschien zelf ook kunnen doorverwijzen,
want Tactus zal ongetwijfeld zelf ook wel een afdeling hebben, die bij jou past)>
Verdere adviezen naar je partner zijn denk ik niet zo zinvol; zolang hij liegt is hij niet echt op zoek
naar hulp. En verslaafden liegen. Zitten vaak in ontkenning, voelen zich boos, slachtoffer, enz enz.
Dus ja, jij krijgt de schuld van zijn toename, anderen de schuld van zijn verslavingen enz.
Jij hebt verantwoording voor jezelf en de kinderen. Zoek alsjeblieft zelf goede hulp, die ga je echt
nodig hebben. Die confrontatie met Pasen zal een hoop teweeg brengen, maar het is denk ik een illusie
om daar de oplossing van te verwachten. Misschien tijdelijk als schrikreactie, maar hij kan ook nòg
slimmer/stiekemer worden. Het blijft een gok. Als ik jou was zou ik snel de AL Anon of Jellinek bellen
wat je beste kunt doen. Een verslaafde in het nauw, kan ook rare dingen doen als je dreigt zijn middelen
weg te nemen. En dat is eigenlijk wat je doet met een ultimatum. Maar jij kent hem, het kan ook net dat
zijn wat een keerpunt brengt. Overleg met professionals of je steun kunt krijgen eer je dat besluit echt neemt/doorzet.
Heel veel sterkte!
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als hij zelf zou willen toegeven dat hij verslaafd is ben je al heel ver. Ik denk dat hij dat niet zal doen. Toch..als je een ultimatum stelt 'wiet of zijn gezin' kan misschien net dat laatste zetje over de streep zijn. Voor jouw lid worden van Al Anon lijkt me ook een goed idee..  Zelf ben ik ook van de drank afgekomen dankzij mijn vriendin.. Die heeft mij gepusht te stoppen, maar dat lukte me net niet. Ik heb daarom nog 3 weken in een kliniek gezeten..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor je antwoord Adriaan en top dat je bent gestopt. Ik wist niet goed of een ultimatum stellen de oplossing is. Ik wil hem in eerste instantie aansporen om samen hulp te zoeken maar als hij dat weigert zie ik idd geen andere oplossing...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan niet anders of meer adviseren dan lady jane al gedaan heeft. Wel een vraag;..heb je ooit rustig met heb gesproken met de vraag waarom hij eigenlijk zoveel wiet rookt? Ten eerste is de oorzaak aanpakken altijd goed,..ten tweede ken ik veel wiet rokers die achteraf adhd bleken te hebben en wiet voor hen echt noodzakelijk was. Toen ze aan adhd pillen begonnen ging het top. Wil niet zeggen dat dit bij jouw man zo is hoor,..maar een ervaring vanuit mijn kant

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Vocatus:

Ik kan niet anders of meer adviseren dan lady jane al gedaan heeft. Wel een vraag;..heb je ooit rustig met heb gesproken met de vraag waarom hij eigenlijk zoveel wiet rookt? 

Ja eerst was het zogezegd tegen de stress op het werk maar waarom rookt hij dan ook als hij vrij heeft? Vorige maand antwoordde hij dat hij dit nodig heeft om de dagelijkse sleur te doorbreken maar iedereen ondervindt toch wel eens sleur en wat helpt die wiet dan? Hij doet het meestal in combinatie met gaming. Dat is ook zoiets dat hij blijkbaar niet ontgroeit...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 minuten geleden zei Quinn:

Heel rottige situatie, voor jou, maar ook voor hem. Heb weinig meer toe te voegen dan er al gezegd is, behalve dat je echt moet oppassen met het stellen van een ultimatum. Druk kan ook verkeerd uitpakken. 

Ja hij heeft me al eens gezegd: als je vertrekt moet je niet meer terug komen. Stel dat hij dat meent... ik ben er niet klaar voor om alleenstaande mama te worden. En ik zie hem supergraag dus ik zou liever blijven en hem helpen. Maar als hij geen hulp wil?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als hij geen hulp wil... Wat wil jij? Je ziet hem supergraag, zeg je (gij zijt van Vlaanderen?). Als je ondanks zijn problemen en hulp weigeren wilt blijven, kun je misschien zelf op zoek naar hulp. Voor jou, voor hoe je om kunt gaan met hem en de situatie. Weggaan kan altijd nog. Intussen is het belangrijk dat je goed voor jezelf en je kinderen kunt zorgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...