Spring naar bijdragen

Even voorstellen: Indre, en ik functioneer op katers en black-outs


Indre

Aanbevolen berichten

Dag Indre, denk dat we een beetje in dezelfde lijn lagen qua verbruik, functioneren, jong kind en zelf niet echt benoemen als ‘verslaafd’ want ik had wel een bepaalde ‘controle’ ingebouwd, mits uitspanningen...een fles wijn per dag (en ook niet elke dag) vond ik zelf ook niet echt overdreven, zeker in het weekend kon het wel meer zijn incl apero’s...de eerste week/weekend ging het stoppen bij mij heel goed, dan sloeg het om naar extreem vermoeid en lusteloos. Zoals jij verwachtte ik in eerste instantie veel energieker te worden, dat sloeg toen wel even tegen waardoor twijfels de kop weer begonnen op te steken....

Dit weekend was mijn derde weekend zonder, zoals jij keek ik hier hard tegenop...maar ik ben vandaag blij dat het me weer gelukt is zonder, en ben deze maandagochtend frisser dan ooit begonnen...volgend weekend 1 maand! 

Om maar te zeggen dat het met momenten zeker niet gemakkelijk is/ zal zijn, maar doorbijten loont toch wel de moeite...


Koken en eten is bij mij ook wel een dingetje, vanaf ik begon te koken, begon de apero. In het weekend maakte ik dan ook volop uitgebreide stoofschotels die lang op het vuur moeten ;)

ik probeer hier mn eigen dingetje wat te doen, wat mij helpt en heb hier ook echt al wel veel steun gekregen, ook op die moeilijke momenten.

veel sterkte gewenst!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou @Musashi, het gaat verbazingwekkend goed! Ik ben nu 4 dagen helemaal nuchter. Ik slaap beter, sta helder op, heb meer energie. In 7 jaar tijd heb ik dit nog nooit meegemaakt... Toch voel ik me vandaag opeens heel moe.

Het moeilijkste moment op de dag vind ik een uur of 5 's middags, wanneer ik normaal gesproken een wijntje zou pakken (of eerlijk: er regelmatig ook al 3 of 4 achter mijn kiezen had). Dus kook ik uitgebreider ter afleiding, ruim op... Niet de gouden greep, want juist tijdens het koken vind ik een glas wijn (lees: 2) ook zo lekker. Eén dag tegelijk. Ik ben er trots op dat ik het tot nu toe volhoud. Ik heb geen ontwenningsverschijnselen.

Wat helpt, is dat ik sinds een week pijn heb, links in mijn buik. Waarschijnlijk gewoon spieren, maar in mijn achterhoofd speelt natuurlijk mee dat het mijn lever of alvleesklier kan zijn. Omdat ik er alleen last van heb als ik erop lig en verder niks voel, ga ik er vanuit dat het niks is, maar het stimuleert me wel vooral niet te drinken. Ik heb ook heel veel aan het draadje 'wat zijn jouw negatieve ervaringen met drank'. Ik was er al die jaren van overtuigd dat niemand iets aan mij kon merken. En dat ik prima functioneerde op die minimaal 35 glazen per week. Maar wát een herkenningen lees ik daar. Huiswerkopdracht voor mezelf: ik ga er ook een lijst posten. Want jongens, heel veel dingen die ik heb gedaan onder invloed van alcohol, heb ik gewoon verdrongen.

Dan het moeilijkste: mijn naaste omgeving had dus écht niet door hoe erg het was. Mijn partner (niet samenwonend) begrijpt niets van mijn stoppen met drinken. Hij wijt al mijn tirades, emotionele buien, en zelfs een incidentele dubbele tong aan hormonen: ik heb het volgens hem alleen als ik ongesteld moet worden. Dat is natuurlijk niet zo, maar hij leeft niet met mij in 1 huis, dus hij heeft geen idee. Als we samen zijn drink ik net zo stevig, maar dan is het weekend, "dus gezellig". Hij zegt me desondanks te steunen, maar zegt nu al dat ik "gewoon weer rustig moet opbouwen naar 1 glas op een avond." Het slechtste advies ooit voor een alcoholist, dus gisteren heb ik hem voorzichtig wat meer verteld. Over hoeveel ik écht drink. Tja, dat vond-ie wel veel, maar hij wist zeker dat gewoon iets minder drinken heus wel kom. Ik denk dat veel mensen verslaving gewoon niet begrijpen. Een vriendin die ik vertelde dat ik niet meer drink (ze zou komen borrelen en ik vroeg of thee ook goed was), zei: "Fuck it, neem gewoon een glas." Ik denk dat er niks anders opzit dan álles op tafel gooien, anders heb ik een omgeving die me juist aanmoedigt om weer te beginnen.

En NU aan de lijst te beginnen met wat er allemaal misging onder invloed van alcohol... Wat ongelooflijk fijn dat dit forum er is, zeg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi, leuk je te lezen en dat het zo goed gaat!

ja dat van de omgeving heb ik ook wel, ze weten echt niet goed hoe dat werkt. Voor hen is het moeilijk/ onmogelijk te begrijpen dat Idd zelfs eentje niet kan... (het heeft bij mij zelf ook lang geduurd voor ik dat echt begreep)  

dank ook voor de tip van die ‘negatieve ervaringen’ bij gelegenheid wil ik wel eens lezen maar ben er ook wel bang voor: de herkenning/ confrontatie. 

En dan ivm ‘het lekker vinden’ van (rode) wijn (in mijn geval ook) ben ik me de laatste dagen daar ook veel vragen over ah stellen: of ik het echt veel lekkerder vind dan andere dranken of het gewoon ‘lekkerder ben gaan vinden’ (door de gewoonte/ verslaving). dat laatste geval schept heel wat meer mogelijkheden om nu (op termijn) gewoon andere dranken lekkerder te gaan vinden vb zoals met veel Citroen en bittere dranken...

we doen het goed! Veel sterkte nog!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 uur geleden zei Indre:

maar zegt nu al dat ik "gewoon weer rustig moet opbouwen naar 1 glas op een avond." Het slechtste advies ooit voor een alcoholist

Hoi Indre. Wat ben jij goed bezig zeg. 'Mooie' lijst van uitglijders heb je ook gemaakt. Altijd handig om terug te lezen tijdens zwakke momenten.  Wat je hier zegt over je partner herken ik zo. Ik heb in mijn vorig leven gewoon ruzie gekregen met mijn inmiddels  ex vrouw omdat ik tijdens kerst geen alcohol wilde drinken. Zo zie je hoe mensen er mee omgaan en hoe belangrijk die verslaving zichzelf kan maken. 

Sterkte weer en hou vol. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Indre Goed bezig jij! En ik heb eenzelfde probleem met mijn totaal niet verslavingsgevoelige, niet inwonende vriend getackeld gisteravond door te zeggen dat ik, vanwege de coloriebom die alcohol is, écht niet ging drinken omdat ik eindelijk werk ga maken van die 10 kilo die er de afgelopen jaren bij zijn gekomen. White lie, bij hem drink ik niet mega veel, voor mijn doen dan, maar ik weet precies zijn antwoord als ik zeg dat ik van die kutalcohol af wil. Dat wordt hetzelfde als de opmerkingen over roken.... je rookt echt te veel maar waarom zou je stoppen? Je kunt er toch gewoon een paar nemen? Oftewel, werkelijk geen flauw idee hoe het in iemand anders zijn/haar hoofd werkt want zelf heeft ie wél een goede handrem. Hier kun je natuurlijk van alles van vinden maar ik was echt bezorgd dat ik me (wellicht iets te gewillig) om zou laten kletsen, en er was nog een halve kilo af ook vanmorgen whahahaha :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je moet gewoon doen/zeggen wat voor jou goed werkt :) 

En het is waar dat je van stoppen kan afvallen, tenzij je je geluk gaat zoeken in chocola en zo.

Ik ben zelf 2 kilo afgevallen door het stoppen en daarna een stuk of 5 door meer te sporten. 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 25-1-2021 om 15:30 zei Adrian:

@Indre, ik drink al 4 jaar niet meer, maar toch heb ik nog elke dag cravings.. Het is een uitputtingsslag. Pas op 24 maart krijg ik begeleiding om die cravings eens aan te pakken.. zolang last hebben van cravings geldt niet voor iedereen hoor. De meesten merken er na een paar maanden droog niets meer van.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou @Fabienne1985, ik hoop dat je je nu niet in mij herkent. Gaat het nog steeds goed?

Ik was even een paar dagen stil. Het ging ontzettend goed, niet drinken. Ik miste de wijn ook niet echt, kon goed afleiding vinden en voelde me sterk en gezond. Tot maandag, mijn tiende dag nuchter. Ik weet niet wat me bezielde. Ik deed boodschappen en dacht: ik neem 1 fles mee, daar moet ik dan volgend weekend het hele weekend mee doen. Jullie snappen natuurlijk wel wat met die fles gebeurd is. Om 16.00 ging hij open, om 21.00 uur was hij leeg. Goddank had ik niet meer gekocht, anders was er nog een fles achteraan gegaan.

Toen ik dinsdag wakker werd, voelde ik me vreselijk. Niet eens zozeer fysiek (wel duf, maar dat was ik in de anderhalve week dat ik niet dronk ook - ontwenning?), maar ik schaamde me zó. Wat een slappeling ben ik zeg, gatverdamme. Gisteren en vandaag niets gedronken, maar ik voel me minder sterk dan voor mijn slippertje.

Ondertussen heb ik een afspraak gemaakt bij de huisarts. Ik vrees een maagzweer (nooit eerder gehad). Daar zal niet alleen de drank debet aan zijn maar ook een niet te hanteren stress gedurende lange tijd; ook de reden dat ik toch die fles kocht. Ik ga hem eerlijk vertellen over de drank en wil een verwijzing voor hulp. Ik red het duidelijk niet zelf. Mijn gezondheid is een goeie stok achter de deur; als mijn vermoeden klopt, is alcohol natuurlijk uit den boze.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 minuten geleden zei Indre:

Nou @Fabienne1985, ik hoop dat je je nu niet in mij herkent. Gaat het nog steeds goed?

Ik was even een paar dagen stil. Het ging ontzettend goed, niet drinken. Ik miste de wijn ook niet echt, kon goed afleiding vinden en voelde me sterk en gezond. Tot maandag, mijn tiende dag nuchter. Ik weet niet wat me bezielde. Ik deed boodschappen en dacht: ik neem 1 fles mee, daar moet ik dan volgend weekend het hele weekend mee doen. Jullie snappen natuurlijk wel wat met die fles gebeurd is. Om 16.00 ging hij open, om 21.00 uur was hij leeg. Goddank had ik niet meer gekocht, anders was er nog een fles achteraan gegaan.

Toen ik dinsdag wakker werd, voelde ik me vreselijk. Niet eens zozeer fysiek (wel duf, maar dat was ik in de anderhalve week dat ik niet dronk ook - ontwenning?), maar ik schaamde me zó. Wat een slappeling ben ik zeg, gatverdamme. Gisteren en vandaag niets gedronken, maar ik voel me minder sterk dan voor mijn slippertje.

Ondertussen heb ik een afspraak gemaakt bij de huisarts. Ik vrees een maagzweer (nooit eerder gehad). Daar zal niet alleen de drank debet aan zijn maar ook een niet te hanteren stress gedurende lange tijd; ook de reden dat ik toch die fles kocht. Ik ga hem eerlijk vertellen over de drank en wil een verwijzing voor hulp. Ik red het duidelijk niet zelf. Mijn gezondheid is een goeie stok achter de deur; als mijn vermoeden klopt, is alcohol natuurlijk uit den boze.

He indre. 
 

Ik was ook 5 dagen nuchter en gister heb ik ook alcohol gekocht omdat ik getriggerd werd door een gebeurtenis en stond op dat moment in de supermarkt. 
 

Wat goed dat je hulp erbij zoekt. Ik weet niet of je er behoefte aan hebt maar misschien kunnen we elkaar wel steunen? Herken namelijk veel van jou in mij en ook gescheiden en jonge kinderen net zoals mij. Maar hoeft absoluut niet hoor  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik antwoord je net! Het is ook moeilijk, met de zorg voor je kinderen erbij die ook nog eens veel van je vraagt. Wijn was voor mij dé manier om even te 'dempen': even geen prikkels, geen zorgen - gewoon ontspannen. Maar uiteindelijk heb ik mezelf er alleen maar mee de ellende in gezopen. 

Gelukkig heb ik een goede (wel veel te drukke) baan, gaat het goed met de kinderen en ik heb een fijne nieuwe relatie. Als ik dat zo wil houden, moet ik echt NU stoppen. Morgen ga ik naar de huisarts. Ik kan het me met de zorg voor mijn kinderen en mijn baan niet geregeld krijgen om intern te gaan, maar ik ga wel een traject volgen. Eens kijken waar de huisarts mee komt, en anders maar gewoon naar Jellinek, denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Fabienne Indre :lol: Niet opgeven hoor. Zonde dat je de verleiding niet kon weerstaan, maar gelukkig daarna weer door met niet drinken. Goed dat je naar je ha stapt. pak alles aan om je te helpen met stoppen. Je kan het echt! Sterkte!

bewerkt door Johan54
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Indre en Fabienne, ik hoop zo dat het jullie lukt om wat langer te stoppen want dan ga je écht van de voordelen genieten! Ik ben ook moeder en heb ook zo gedronken met de druk van die jonge kinderen. Niet hun schuld maar alcohol dempt zo ‘lekker’. Totdat het langer echt mis ging met mij: dik en verwaarloosd .

ik heb net mijn post verwijderd op Indre in ‘slechte dingen die je dronken deed’ oid. Uit schaamte. Maar komt helemaal overeen met Indre en anderen. Ik brn nog wel erger denk ik.... ik kon namelijk avond4daagsen lopen met minimaal 4 bier en een fles wijn op... 

ik ben nu bijna een jaar gestopt. Ik heb wat gelezen oa ‘Nou nog eentje dan’ van Mariette Wijne. De podcast van Koos van Plateringen Eerlijk over alcohol vond ik ook fijn. Het was/ is niet altijd makkelijk in mijn hoofd. Maar ik ben ook nog 15 kg afgevallen en ik zie er weer goed uit (oa geen blazen onder rond mijn ogen meer). 
ik durfde voorheen niet naar de huisarts maar had ik dat maar wel gedaan! Dan had ik misschien 5 jaar eerder kunnen stoppen. Want ik heb 5 jaar in een enorme alcohol dip gezeten. Wat begon als lekker dempen: 3 glazen rood wegtikken en dan met de kleine naar het speeltuintje werd een disaster horror scenario met nachten niet slapen, hartkloppingen, er niet meer uitzien en mezelf niks meer waard vinden etc etc etc 
ik hoop dat jullie doorzetten en kracht uit andere verhalen  kunnen halen! Het wordt ECHT alleen maar beter ook al denk je van niet... liefs van Liefff 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...