Spring naar bijdragen

Weer terug


GewoonErik

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal.

Ik ben Erik en ben de afgelopen jaren verschillende periodes op het forum geweest. Telkens vol goede moed, maar steeds weer voor de bijl gegaan. Zodra ik weer begon te drinken, stopte ik ook met schrijven op het forum. Schaamte denk ik.

De voornaamste 'redenen' dat ik drink zijn eenzaamheid en werkloosheid. De dagen zijn soms zo leeg, dat ik aan het einde van de dag niks liever wil dan aangeschoten worden. Zodra ik begin te drinken, ga ik de deur ook niet meer uit. Dus ik houd mijn eenzaamheid daarmee ook in stand.

Ik weet dat ik fitter, vrolijker en actiever ben wanneer ik niet drink. Maar de alcohol blijft trekken. Meestal vind ik na een paar dagen niet drinken dat het 'wel weer kan'. Maar ik kan niet normaal drinken en genieten. Zodra ik er één neem, wil ik meer en meer.

Ik wil het graag nog eens op eigen kracht, met hulp van het forum proberen. Ik wil nog niet in een zwaar hulpverleningstraject komen. Heb al genoeg therapie gehad, weet hoe ik in elkaar zit. Alleen het toepassen van de kennis, dat is het probleem.

De afgelopen dagen heb ik al een beetje 'proef gedraaid'. Paar dagen niet, paar dagen wel gedronken.

Ik wil het weer proberen en neem me ook voor om, mocht het fout gaan, niet meteen weer van het forum te verdwijnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi "Gewoon"erik,

Goed dat je weer terug bent op het forum. Ik herinner me je naam nog wel, niet je verhaal. Zo ver gaat mijn geheugen niet.

Tja, schaamte is een misschien wel de grootste drempel om hulp te gaan zoeken. Immers, zolang we dat niet overwinnen, kunnen we ook niet eerlijk zijn naar onszelf toe. Niet toegeven aan ons eigen ikje dat we alcoholist zijn. Jezelf zelfs voor de gek houden als je verhalen leest van anderen en denken, maar zo ver ben ik niet gekomen, dus het valt allemaal nog wel mee. Als je dan een periode kan minderen, wordt dat gevoel alleen maar versterkt. Maar toch weet je misschien wel diep in je hart dat het niet zo is. Het rare is dat we graag willen leren sociaal te drinken. Ik ben nu op een punt aanbeland dat ik daar niet meer in geloof en waarom zou ik dat ook willen. Heeft dat drinken mij de laatste jaren wat moois opgeleverd? Eerlijk gezegd zou ik niet 1 ding op kunnen noemen.

Het lezen van mensen die wel proberen om dat te "leren" (weggegooide energie volgens mij) leert mij dat het niet meer kan. Een terugval vroeg of laat is het enige wat volgt op maar oefenen op sociaal drinken.

Dus...... Die weg is afgesloten nu. Als ik daarmee verder ga, kom ik niet vooruit, ik houdt het probleem alleen maar in stand. Om tot dat inzicht te komen, moet je vallen en vallen en vallen. Maar ieder moet daar zijn eigen weg in vinden.

Ik hoop dat jij ook op dat punt zal aanbelanden. Makkelijk is het niet maar het geeft je wel rust. En van daaruit kan je verder bouwen.

Neem je tijd zou ik zeggen om uit te zoeken wat bij je past. En blijf vooral het forum bezoeken. Ook als het ff niet lukt. Het helpt je echt op weg.

Succes,

Joy

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Joy,

Bedankt voor je positieve reactie. Tja dat sociaal drinken of matigen. Ergens weet ik wel dat dit niet voor mij is weggelegd. Alleen dat alcohol duiveltje in mij wil me dat graag wijs maken. Omdat helemaal zonder zo definitief klinkt. Daarom wil ik het stap voor stap, dag voor dag proberen en ondervinden dat het echt veel fijner is zonder.

Erik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Eric

Ik herken je nog wel, je was toen toch aan het fietsen en hardlopen geslagen

jammer van je terugval, maar knap dat je weer hier bent

en dat je het zelf inziet

En tja weet je je geeft dan dat duiveltje de schuld,

maar je bent het toch echt zelf die het naar binnengiet

als ik jou was zou ik weer een sport oppakken maar dan in groepsverband

kom je gelijk onder de mensen, en wie weet ook leuke kontacten

maar dat weet jezelf ook wel

Hoe dan ook knap dat je de draad weer op wilt pakken

wens je er heel veel succes mee

Lieve groet van Meiske

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi GewoonErik,

Wat goed dat je in ieder geval de stap hebt gezet om weer terug te komen op het forum.

Je geeft al aan dat je fitter, vrolijker en actiever bent als je niet drinkt, maar dat je stoppen nog wat te definitief vindt klinken.

Ik kan me dat goed voorstellen, het is tenslotte heel moeilijk om eerlijk naar jezelf te zijn. Zelf omzeil ik het door me voor te nemen voorlopig niet meer te drinken, hoe lang voorlopig duurt kan ik niet aangeven. Wel hoop ik dat ik de kracht heb om 'voorlopig' zo lang mogelijk te laten duren....

Ik wens je veel sterkte en succes met het proberen, voor mij werkt dat niet. Ik moet gewoon doen....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Erik,

je laatste zin liet me glimlachen;

je neemt je voor wel te schrijven hier

ook als het niet goed gaat. Had je dat voornemen eerder dan niet?

Hoe zou het zijn als je je schaamte (die we allemaal wel kennen denk ik, ik wel)

eens positief inzet en je een maatje zoekt. met wie je een pact aangaat.

Het kan dan zomaar zijn dat je als het mis dreigt te gaan, je je schaamt naar dat maatje

om op te geven/af te haken/terug te vallen. En dan kan contact met dat maatje een tussenstap zijn, de drempel minder hoog. Schaamte is niet zonder meer fout. Mij helpt

het. Soms indirect via een ander, soms als les voor mezelf om dezelfde fout niet meer te maken, of om er tenminste wat van te leren. We blijven mens he, gelukkig.

Ik vind het fantastisch dat je steeds terugkomt. Je faalt pas als je opgeeft:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Erik.

Blijf vooral dit forum bezoeken.

Ook als het niet lukt.

Ik zou willen zeggen:JUIST als het niet lukt.

Veel frummers schrijven niet meer

als ze hun machteloosheid tegen drank moeten toegeven.

Dat is juist een kracht!

Dan pas kun je de strijdbijl begraven,

want je verliest het toch.

Sporten helpt me geweldig.

Wat Meiske zei ook zei, ik heb

nieuwe mensen ontmoet die s'avonds

in de sportschool hangen, ipv de kroeg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Doet me heel goed,

Tja Jane, het is inderdaad zo dat ik vond dat wanneer ik 'faalde' mijn rechten verspeelde om hier op het forum te zijn. Klinkt krom, is het ook, maar zo voelde ik dat.

Ik heb de draad voor wat betreft sporten ook weer opgepakt. Nog niet in groepsverband, maar de sauna na het sporten zorgt wel voor contact en is nog gezond ook ;)

En Jopie...je hebt gelijk: kleine stapjes. Een deel van mij wil namelijk helemaal niet van de drank af, zoals Meiske terecht zegt: dat is niet het duiveltje, dat ben ik zelf.

Nou ja, de eerste droge dag zit er weer op.

Erik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Erik,

Ik zag je bij het dagpact staan. Fijn dat je weer terug bent. Met de dagdraad van vandaag wordt het allemaal weer eens zonneklaar wat we onszelf aandoen.

Zoals je kunt lezen in mijn onderschrift, ben ik uiteindelijk ook gegaan voor helemaal stoppen. Het is gemakkelijker, blijkt, dan dat gematigde drinken.

Bekijk het per dag joh en kom op het forum als je het moeilijk hebt! Je moet het wel zelf doen, maar je hebt eenb hoop medestanders.

Succes en vooral veel doorzettingsvermogen,

Lytse.:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Erik (en zeker niet gewoon.......................) Ik ben een nieuwtje op het forum, sinds 7 weken en ook nog eens sporadisch, maar ook van mijn kant Welkom. En niet alleen schrijven als het goed gaat maar juist ook op de slechte momenten.

Mijn motto=

"samen kunnen we ons elkaar er door heen helpen".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Erik

Eenzaamheid en angst... hele nare emoties, heftig vaak

toch goed dat je iets laat horen

als je dan niet wilt schrijven soms

lezen kan altijd !

heb ik ook een tijdje gedaan

en schamen? ... gewoon komen hoor, je bent hier altijd welkom!

de een stopt in één keer en blijft gestopt

de ander heeft er meer tijd voor nodig

of een andere weg

dat mag ook toch

het doel is adb

welke weg je ook neemt

:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Wat kunnen wij hier doen om je te helpen?

Er is een dagpact, misschien kan het je steunen

als je een extra comittment maakt naar de anderen

die vandaag elkaar beloven niet te drinken?

En je kunt iemand die net als jij nog zoekende is

als maatje vragen. dat heeft mij al ruim drie jaar

enorm veel kracht gegeven, te weten dat ik haar desnoods

dagelijks kan mailen, bij nood bellen en voor de lol zien we elkaar

eens in de zoveel maanden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 6 months later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...