Spring naar bijdragen

Ik ben er bijna..

kck

Aanbevolen berichten

Na advies van de huisarts, ben ik flink gaan minderen.

Mijn ALAT/ASAT was veel te hoog, zo'n 500 gamma-y, en ik heb een scan gehad op cirrhose, lever nog niet aangedaan.

Ik had een fysieke verslaving, maar daar heb ik mezelf doorheen gewerkt, met veel slapen.

Nu, drink ik nog 1/5 van wat ik dronk, een soort van onderhouds-dosis.. het zit nog uitsluitend tussen de oren, niet meer beven/ziek 's morgens.En ik eet/drink weer normaal.

Maar nu wil ik eigenlijk helemaal ophouden, maar als ik door omstandigheden in de stress schiet, moet ik 1 of 2 drankjes hebben.

Dus: hoe los ik dat op? Ik ben niet erg stress bestendig, voel me snel in een hoek gedreven.

Ik ben heel erg op mezelf, en nu wil de huisarts, dat ik contact opneem met verslavingszorg...ik krijg de kriebels als ik er aan denk, dat ik dan verplicht uit mijn comfort-zône moet komen.. misschien zelfs iemand bij mij thuis ontvangen?

Klinkt dit iemand bekend in de oren? Misschien heeft er iemand een ervaring met ambulante verslavingszorg?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo @kck. Welkom op dit forum, en in complimenten voor wat je al bereikt hebt.  

Zoals je al schrijft zit wat er nu nog overblijft vooral tussen je oren. Ik herken best wel wat van je overwegingen om het liever zelf op te lossen. Ik heb dat een paar jaar geleden gedaan en het bevalt me steeds beter om niet alleen die stomme gewoonte kwijt te zijn, maar ook dat gepieker over wel of niet iets drinken. Externe hulp, ambulant of anders, kan belangrijk zijn om je gedachten op een rij te krijgen en technieken aan te leren. Maar zelf kun je ook een heleboel bereiken door er over te lezen. 

Een goed boek dat ook op externe achtergronden ingaat is bijvoorbeeld "De grote verdoving" van Erik Stofferis. Zelf heb ik bij het stoppen de online cursus gevolgd van Petra Moes die op de gedachten van  uit dit boek is gebaseerd en mij erg goed hielp ook achterliggende zaken op een rij te krijgen. Zoek haar naam maar even op het internet dan vind je er meer over.

Ik zou het advies van je huisarts niet als een opdracht zien maar inderdaad als een advies. Een andere aanpak is misschien ook mogelijk. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb ambulante  verslavingszorg  ,   ik kom er 1 keer per week en volg cognitieve  gedragstherapie  dan leer je omgaan met trek momenten en deze om te zetten in ander gedrag ipv toegeven aan de drank. En verplicht  uit je comfort zone is maar hoe je het zelf toelaat jij wilt van de drank af en leren omgaan  met stress momenten.  Betekend ook billen bloot gaan ... En iemand thuis is niet gangbare zaak. 

Welkom en succes, mocht je momenten hebben van trek kun je ook hier altijd hier van je afschrijven ..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Ties:

Ik heb ook ambulante verslavingszorg, ook 1 keer in de week maar bij mij zet cognitieve gedragstherapie niet veel zoden aan de dijk... 

Ik heb in het verleden EMDR therapie gehad.. Is dat hetzelfde als cognitieve therapie? Het hielp niet... Ik heb al meer dan 30 jaar PTSS, maar gelukkig zijn daar de scherpe kantjes een beetje af...alleen soms in een negatieve situatie raak ik totaal van mijn stuk. Ruzie-achtige of mopperige mensen ga ik uit de weg, anders verlies ik de vaste bodem onder mijn voeten. En als mensen mij in een hoek drijven, kan ik 2 dingen doen: vluchten in een drankje of vechten... dat laatste is uiteraard nooit een optie. En dat drankje is niet goed voor mij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei kck:

Maar nu wil ik eigenlijk helemaal ophouden, maar als ik door omstandigheden in de stress schiet, moet ik 1 of 2 drankjes hebben.
Dus: hoe los ik dat op? Ik ben niet erg stress bestendig, voel me snel in een hoek gedreven.

Hallo Kck,

Ik herken dit wel.
Alcohol drinken is / was voor mij ook een vorm van stressreductie.
Ik heb ruime ervaring met de verslavingszorg en zelfhulpgroepen als AA.
Bij mij werkt dit niet, teveel gepraat voor mij, ook al is het af en toe wel prettig om je verhaal kwijt te kunnen.

Wat bij mij wel werkt is lichaamsgericht.
Bio-energetica, stretch oegeningen, meditatie, qigong, tai chi, wandelen, fietsen, fitness.
Jarenlang heb ik karate gedaan, ben tot bruine band gekomen.

Bij jouw denk ik nu aan kick boksen, of zoiets.

Tegelijkertijd lijkt het mij ook wel handig om te kijken door welke omstandigheden je in de stress schiet.
Om vervolgens te kijken hoe je daar anders mee om kan gaan.

Samenvattend: leg je focus niet op de alcohol, maar op een andere vorm van stressreductie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Lieke7777:

Ik heb ambulante  verslavingszorg  ,   ik kom er 1 keer per week en volg cognitieve  gedragstherapie  dan leer je omgaan met trek momenten en deze om te zetten in ander gedrag ipv toegeven aan de drank. En verplicht  uit je comfort zone is maar hoe je het zelf toelaat jij wilt van de drank af en leren omgaan  met stress momenten.  Betekend ook billen bloot gaan ... En iemand thuis is niet gangbare zaak. 

Welkom en succes, mocht je momenten hebben van trek kun je ook hier altijd hier van je afschrijven ..

Ik ben blij om te horen dat behandelaars/therapeuten niet per sé bij me thuis komen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei Roberto:

Hallo Kck,

Ik herken dit wel.
Alcohol drinken is / was voor mij ook een vorm van stressreductie.
Ik heb ruime ervaring met de verslavingszorg en zelfhulpgroepen als AA.
Bij mij werkt dit niet, teveel gepraat voor mij, ook al is het af en toe wel prettig om je verhaal kwijt te kunnen.

Wat bij mij wel werkt is lichaamsgericht.
Bio-energetica, stretch oegeningen, meditatie, qigong, tai chi, wandelen, fietsen, fitness.
Jarenlang heb ik karate gedaan, ben tot bruine band gekomen.

Bij jouw denk ik nu aan kick boksen, of zoiets.

Tegelijkertijd lijkt het mij ook wel handig om te kijken door welke omstandigheden je in de stress schiet.
Om vervolgens te kijken hoe je daar anders mee om kan gaan.

Samenvattend: leg je focus niet op de alcohol, maar op een andere vorm van stressreductie.

Dank je. Ik kan idd mijn agressie niet kwijt. Ik wil geen mens/dier kwaad doen.. daar ben ik een te grote softie voor.. maar ik moet er mee leven dat ik  nu geen actieve sport meer kan beoefenen, wegens ernstige rugklachten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei Bob:

Hallo @kck. Welkom op dit forum, en in complimenten voor wat je al bereikt hebt.  

Zoals je al schrijft zit wat er nu nog overblijft vooral tussen je oren. Ik herken best wel wat van je overwegingen om het liever zelf op te lossen. Ik heb dat een paar jaar geleden gedaan en het bevalt me steeds beter om niet alleen die stomme gewoonte kwijt te zijn, maar ook dat gepieker over wel of niet iets drinken. Externe hulp, ambulant of anders, kan belangrijk zijn om je gedachten op een rij te krijgen en technieken aan te leren. Maar zelf kun je ook een heleboel bereiken door er over te lezen. 

Een goed boek dat ook op externe achtergronden ingaat is bijvoorbeeld "De grote verdoving" van Erik Stofferis. Zelf heb ik bij het stoppen de online cursus gevolgd van Petra Moes die op de gedachten van  uit dit boek is gebaseerd en mij erg goed hielp ook achterliggende zaken op een rij te krijgen. Zoek haar naam maar even op het internet dan vind je er meer over.

Ik zou het advies van je huisarts niet als een opdracht zien maar inderdaad als een advies. Een andere aanpak is misschien ook mogelijk. 

Petra Moes.... goeie tip.Ik heb het opgezocht en 99% van haar pages zijn verwijderd, ze heeft ook geen Fb meer, ik kon alleen wat summiere persoonlijke info vinden, helaas, en geen cursus.

bewerkt door kck
tip werkte niet
Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 uur geleden zei kck:

. En als mensen mij in een hoek drijven, kan ik 2 dingen doen: vluchten in een drankje of vechten... dat laatste is uiteraard nooit een optie. 

Waarom niet? Je kan ook verbaal van je af bijten zonder iemand op zn muil te slaan. Daar is niks fouts aan. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei bumperjim:

Waarom niet? Je kan ook verbaal van je af bijten zonder iemand op zn muil te slaan. Daar is niks fouts aan. 

Maak als ik in ga op verbaal ruzieën, ben ik óók in de war... daarna altijd de kluts kwijt..ik loop liever weg... neem een pil en ga slapen...En dan is er morgen weer een dag,ik kan conflicten totaal niet aan. Gisteren werd ik flink uitgekafferd door mijn partner, en ik heb de kracht gevonden om niet agressief te worden, maar het vreet aan me, dus gisteravond een fles wijn gedronken ik voelde me op mijn hart getrapt, en ik zat meteen niet goed meer in mijn vel. IK wil geen echtscheiding en dus houd ik me in.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja wat is een huwelijk als het aan je vreet. Ik zie het meer als onweer, wat af en toe gewoon gebeurt, en daarna is de lucht geklaard en ga je weer verder. Als je van je af bijten gelijkstelt aan echtscheiding... of zou een echtscheiding eigenlijk wel een goed idee zijn maar durf je het niet aan??

Als je je hele leven maar inhoudt tegen je zin, daar kan je ook die rugklachten van krijgen. Psychisch. 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 minuten geleden zei Ties:

Maar dat klinkt als een situatie die niet heel lang houdbaar is.... 

Tja.. het is al zo sinds mijn partner in 2012 gepensioneerd is...en ik wil niet in mijn uppie oud worden..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 minuten geleden zei bumperjim:

Ja wat is een huwelijk als het aan je vreet. Ik zie het meer als onweer, wat af en toe gewoon gebeurt, en daarna is de lucht geklaard en ga je weer verder. Als je van je af bijten gelijkstelt aan echtscheiding... of zou een echtscheiding eigenlijk wel een goed idee zijn maar durf je het niet aan??

Als je je hele leven maar inhoudt tegen je zin, daar kan je ook die rugklachten van krijgen. Psychisch. 

Ik heb rugklachten vanwege slijtage...komt door mijn werk. Ik wil nooit meer alleen zijn..ik was 10 jaar alleen nadat vorige partner was overleden. Dus daarom doe ik véél water bij de wijn, nu dus ook letterlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

32 minuten geleden zei bumperjim:

Liever met iemand die je uitkaffert?? Misschien zit je partner wel te wachten dat je er eindelijk wat tegenin gaat. 

Ben er wel enige keren tegen in gegaan, maar dan kan ik niet meer voor mezelf instaan vanwege de PTSS, dus ik stop gewoon met wat ik haast deed en ik ga naar bed...en praat er nooit meer over..gelukkig tot nu toe goed gegaan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

36 minuten geleden zei bumperjim:

Liever met iemand die je uitkaffert?? Misschien zit je partner wel te wachten dat je er eindelijk wat tegenin gaat. 

Nee, daar zit niemand op te wachten...ik zou onherstelbare dingen doen... was ooit bijna gebeurd, daar schrok ik van

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...