Spring naar bijdragen

Afbouw mbv diazepam?


Anna35

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen :)

ik gebruik sinds een aantal maanden oxazepam vanwege heftige bijwerkingen bij het antidepressivum dat ik gebruik (bij verandering van merk en dosis). Eerst 3 maanden 2x10 mg per dag, de laatste maand 6 a 7 x 10 mg per dag. Het was een noodoplossing en ik was blij dat ik het had. 

Ik dacht dat ik de dosis zonder problemen kon verlagen dus ging in één keer naar 3 a 4 per dag. Maar daarvan kreeg ik na een week ernstige ontwenningsverschijnselen: moeite met zien, lopen, praten en ademen; en gevoel afstand te hebben van de realiteit (staat in bijsluiter genoemd als ernstig ontwenningsverschijnsel).

ik heb nu het gevoel dat mijn lichaam moet herstellen van deze schok, want het trekt pas langzaam weg nu ik toch weer op de oude dosis van 6 a 7 tabletten zit. Maar ik wil er ontzettend graag vanaf! Ik wil even wachten tot ik me weer normaal voel en dan in kleine stapjes af gaan bouwen, kijken wat lukt.. alles tussen 1/8 tablet en 1/2 tablet per week ben ik blij mee! :)

Verwarrend is dat ik tegenstrijdige adviezen krijg: de verpleegkundige bij de GGZ adviseerde om voorlopig deze hoge dosis aan te houden omdat mijn situatie nog onrustig is (krijg nog gesprekken met psycholoog), mijn huisarts zei bouw zeker zsm af nu..

Wat lijkt jullie het beste advies, en hebben jullie ervaring met de overstap naar diazepam om de afbouw makkelijker te maken? Daar ben ik erg benieuwd naar of dat nog een groot verschil maakt!

bedankt alvast!!

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom hier.

De dosis die je nu slikt is niet niks. Het is wel herstelbaar. 
Als ik het goed begrijp zit je nu dus op 60-70 mg oxazepam per dag. 
De ontwenningsverschijnselen herken ik, ik heb ook verschillende benzo's laten omzetten in een equivalent diazepam.
Het voordeel daarvan is dat het een langere halfwaardetijd heeft en dus langer in je bloed blijft zitten.
Je hoeft dan ook niet zo vaak opnieuw een pil te nemen. Meestal is 1 a 2 keer per dag een bepaalde dosering genoeg.
Ik ben geen huisarts of wat voor arts dan ook dus ik zou dit zeker bespreken  met iemand die er verstand van heeft. 
Op internet zijn er omrekentabellen te vinden, vaak van vanalles naar diazepam, maar een arts kan het best inschatten wat voor jou van toepassing is.

Wens je veel succes en sterkte!
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Anna35:

Verwarrend is dat ik tegenstrijdige adviezen krijg: de verpleegkundige bij de GGZ adviseerde om voorlopig deze hoge dosis aan te houden omdat mijn situatie nog onrustig is (krijg nog gesprekken met psycholoog), mijn huisarts zei bouw zeker zsm af nu..

Wat lijkt jullie het beste advies, en hebben jullie ervaring met de overstap naar diazepam om de afbouw makkelijker te maken? Daar ben ik erg benieuwd naar of dat nog een groot verschil maakt!

 bedankt alvast!!

Hallo @Anna35, Welkom hier!

Een overstap naar Diazepam kan zeker een groot verschil maken, het is zelfs de beste manier om hier weer uit vandaan te komen. 

Aangezien je er zelf al achter bent gekomen hoe vervelend de ontwenningsverschijnselen kunnen zijn, zou ik in dit geval niet uitgaan van het advies om zo snel mogelijk af te bouwen. De reactie van de verpleegkundige begrijp ik, maar die gaat je waarschijnlijk niet verder helpen hiermee. Wat je zou kunnen doen is inderdaad vragen om een omzetting naar Diazepam. Hoe is de Oxazepam nu verdeeld? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Benzo's en de meeste antidepressiva remmen de aanmaak van melatonine en zorgen voor verlies van vitaminen en mineralen. En je lichaam leert het af om zelf allerlei stofjes aan te maken. Voel me zelf beter met aanpassing van voeding plus wat voedingssupplementen die de aanmaak van je neurotransmitters verbeteren; beter dan toen ik medicijnen gebruikte. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...