Spring naar bijdragen

onzekerheid over de toekomst


muurbloempje

Aanbevolen berichten

Ik ben een nieuwe moeder van 26 jaar. Na de komst van mijn zoontje (nu 6 maanden), kreeg ik langzaam last van een postnatale depressie. doordat ik niet kon slapen en erge last had van paniekaanvallen begon ik voor het eerst aan oxazepam en zopicolon. Dit hielp helaas niet voldoende en moest ik een maand na mijn bevalling opgenomen worden. ik bleef daar ongeveer 2 1/2 maand. hier kreeg ik nieuwe medicatie 2mg lorazepam en 30mg citalopram.

Na mijn ontslag probeerde ik op eigen houtje langzaam af te bouwen van de lorazepam, omdat ik bang ben voor een verslaving. Het is mij uiteindelijk gelukt om af te bouwen naar 0.25mg lorazepam. ik heb meerdere keren geprobeerd te stoppen met de medicatie maar tot nu toe zonder succes. Dit maakt mij heel onzeker en weet ik niet of ik het wel goed aanpak. 

Ik vraag mij nu af of ik nu wel moet proberen te stoppen mijn psychiater raadt het af, omdat het belangrijk is om stabiel te blijven en ik het later in de toekomst zou moeten proberen wanneer mijn zoontje ouder is. 

Graag zou ik willen weten wat wijsheid is. Is het verstandig om op 0.25mg te blijven of wordt het dan alleen maar moeilijker om later te stoppen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei muurbloempje:

Ik ben een nieuwe moeder van 26 jaar. Na de komst van mijn zoontje (nu 6 maanden), kreeg ik langzaam last van een postnatale depressie. doordat ik niet kon slapen en erge last had van paniekaanvallen begon ik voor het eerst aan oxazepam en zopicolon. Dit hielp helaas niet voldoende en moest ik een maand na mijn bevalling opgenomen worden. ik bleef daar ongeveer 2 1/2 maand. hier kreeg ik nieuwe medicatie 2mg lorazepam en 30mg citalopram.

Na mijn ontslag probeerde ik op eigen houtje langzaam af te bouwen van de lorazepam, omdat ik bang ben voor een verslaving. Het is mij uiteindelijk gelukt om af te bouwen naar 0.25mg lorazepam. ik heb meerdere keren geprobeerd te stoppen met de medicatie maar tot nu toe zonder succes. Dit maakt mij heel onzeker en weet ik niet of ik het wel goed aanpak. 

Ik vraag mij nu af of ik nu wel moet proberen te stoppen mijn psychiater raadt het af, omdat het belangrijk is om stabiel te blijven en ik het later in de toekomst zou moeten proberen wanneer mijn zoontje ouder is. 

Graag zou ik willen weten wat wijsheid is. Is het verstandig om op 0.25mg te blijven of wordt het dan alleen maar moeilijker om later te stoppen?

Dag @muurbloempje, allereerst welkom hier!

Ik begrijp dat je de Lorazepam ongeveer 2,5 maand hebt geslikt op 2 mg en vervolgens in ongeveer 2,5 maand hebt afgebouwd naar 0,25 mg. Klopt dat?

In dat geval is de afbouw best wel snel gegaan. Lorazepam is een relatief kortwerkend, maar erg potente benzo. Ik begrijp wel dat het stoppen niet is gelukt, want je hebt ongetwijfeld last (of last gehad) van de ontwenningsverschijnselen van de Lorazepam. 

Het goede nieuws is dat je al een heel eind gekomen bent! Lorazepam verder afbouwen vanaf 0,25 mg is moeilijk, omdat je de tabletten met halveren nu eenmaal niet kleiner kunt krijgen.

Ik denk wel dat je verder kunt , maar dan wel via de geleidelijke afbouw. 
Daarvoor zijn 2 methoden:

- via Lorazepam door met nagelvijl en precisieweegschaal telkens (bv om de paar dagen 4% van je dosering af te halen.
- via Diazepam. Als je de Lorazepam eerst omzet naar Diazepam (overleg dat wel eerst met je huisarts of psychiater) kun je via Diazepam afbouwen.  0,25 mg Lorazepam is ongeveer gelijk aan 2,5 mg Diazepam. Als je kiest voor omzetting zul je eerst moeten wennen aan de Diazepam (1 a 2 weken). Vervolgens kun je telkens 0,5 mg van de Diazepam afhalen (bv om de 14 dagen), totdat je op 0 zit. 

Ik nodig je van harte uit om mee te praten in onze dagelijkse Huiskamer. Deze vind je bij Ditjes, Datjes en dagdraad. In de Huiskamer tref je lotgenoten en ervaringsdeskundigen , wij steunen elkaar daar bij de afbouw en andere dagelijkse zaken! 

Sterkte! 
 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de tips! ik moet over 2 weken weer naar de psychiater dus zal het met haar erover hebben als het omgezet kan worden naar diazepam.

en het klopt dat ik binnen 2 1/2 maand naar 0.25 ben gegaan. Dit komt puur omdat ik zoveel kracht uit mijn gezin kan halen. mijn partner steunt me door dik en dun. en voor mijn zoontje wil ik alles doen. 

Ik weet niet of het ontwenningsverschijnselen zijn. wat ik gewoon steeds weer ervaar is angst dat het mij niet zal lukken. en ik begrijp ook dat als ik zo naar bed ga met zo een instelling het slapen ook moeilijker zal worden. 

vanacht is het wel weer gelukt om te slapen dit is mijn 6e nacht zonder lorazepam. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei muurbloempje:

Bedankt voor de tips! ik moet over 2 weken weer naar de psychiater dus zal het met haar erover hebben als het omgezet kan worden naar diazepam.

en het klopt dat ik binnen 2 1/2 maand naar 0.25 ben gegaan. Dit komt puur omdat ik zoveel kracht uit mijn gezin kan halen. mijn partner steunt me door dik en dun. en voor mijn zoontje wil ik alles doen. 

Ik weet niet of het ontwenningsverschijnselen zijn. wat ik gewoon steeds weer ervaar is angst dat het mij niet zal lukken. en ik begrijp ook dat als ik zo naar bed ga met zo een instelling het slapen ook moeilijker zal worden. 

vanacht is het wel weer gelukt om te slapen dit is mijn 6e nacht zonder lorazepam. 

De angst is mede een gevolg van de ontwenning. Als het slapen lukt geeft je dat vertrouwen en meer kracht en energie en wordt het weer een stuk gemakkelijker. Je bent absoluut op de goede weg! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 24-1-2019 om 07:37 zei muurbloempje:

Bedankt voor de tips! ik moet over 2 weken weer naar de psychiater dus zal het met haar erover hebben als het omgezet kan worden naar diazepam.

en het klopt dat ik binnen 2 1/2 maand naar 0.25 ben gegaan. Dit komt puur omdat ik zoveel kracht uit mijn gezin kan halen. mijn partner steunt me door dik en dun. en voor mijn zoontje wil ik alles doen. 

Ik weet niet of het ontwenningsverschijnselen zijn. wat ik gewoon steeds weer ervaar is angst dat het mij niet zal lukken. en ik begrijp ook dat als ik zo naar bed ga met zo een instelling het slapen ook moeilijker zal worden. 

vanacht is het wel weer gelukt om te slapen dit is mijn 6e nacht zonder lorazepam. 

Nou muurbloem, je bent al super ver gekomen en dit gaat je zeker lukken. Je hebt absoluut ontwenningsverschijnselen en angst is er een dikke van. Super fijn dat je gewoon slaapt... 6e nacht zonder lorazepam... ik hoop dat het deze nacht ook weer is gelukt?
Zet hem op, ook dat laatste stomme stukje eraf. Zal zeker lukken al de dokter je op 2 mg diazepam zet bijvoorbeeld, kan je gewoon dat laatste beetje beetje bij beetje afvijlen en gaat het veel geleidelijker.

Komt goed hoor. En als je het moeilijk hebt, dan zitten er altijd mensen bij elkaar op een plek hier op het forum in de Huiskamer met een datum van die dag, die je kunt vinden onder Ditjes, Datjes en Dagraad. Je bent van harte welkom ! Waarschijnlijk heeft Cyclad je al uitgenodigd, maar toch... ;)

bewerkt door Kannietmeer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...