Spring naar bijdragen

Té positief?


AVHHVA

Aanbevolen berichten

Hoi, ik ben nieuw! Na zo'n 23 jaar drinken ben ik vandaag 10 dagen geleden gestopt. Ik wilde dit al zo'n twee jaar maar was er niet klaar voor, het zit/zat heel erg verweven in mijn leven en contacten. Ik heb gewacht op hét moment en ineens was het daar. Hoewel ineens... na twee ruzies met mijn vrouw in een week tijd door en óm de drank werd ik zondags wakker en wist het meteen: dit is het moment! Voor het eerst! Nu merk ik dat het me vrij makkelijk af gaat maar dat baart me ook zorgen... Ik dronk echt elke dag en makkelijk 8 blikjes. Mijn vraag aan jullie: komt het lastige moment nog of heb ik gewoon 'mazzel' ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben voor altijd gestopt. Ik ben een jaar geleden voor een maand gestopt maar de week ervoor en de week erna heb ik zó veel gedronken dat die maand stoppen eigenlijk nergens op sloeg. Ik keek alleen maar uit naar het moment dat de maand over was. Nu ik de definitieve keuze heb gemaakt voelt het zo enorm als een opluchting! Ik twijfel ook geen moment dat ik ooit nog zal beginnen. Maar ik weet ook dat het een sluipmoordenaar is die toe kan slaan. Ik vind het gewoon vreemd dat het zo makkelijk gaat terwijl de drank (het bier) voorheen zo aanwezig was elke dag. Dat maakt me onzeker...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo AVHHVA. Welkom. Wat jij beschrijft lijkt op wat ik ruim twee jaar geleden voelde toen ik ermee stopte: geen twijfel voelen en me afvragen of het allemaal niet te gemakkelijk ging. Ik drink nog steeds niet en heb er ook helemaal geen behoefte meer aan. Dat is iets van vroeger. Blij dat ik er vanaf ben, net als daarvoor al van het roken. 

Maar als er iets was wat je door het drinken verdoofde of uit de weg ging om het niet steeds te hoeven voelen dan zul je daar nu wel mee moeten gaan dealen. En misschien dat je iets gaat missen in je gewoontes qua dagindeling, maar daar kun je vast wel andere dingen voor in de plaats gaan zetten. Extra motivatie heb ik een tijd lang gecreëerd door het geld dat ik voordien  aan drank uitgaf opzij te leggen en er leuke dingen van te kopen als beloning. 

Je zal op het begin wel wat lichamelijke reacties hebben. Slecht slapen de eerste paar weken komt veel voor, en een aanhoudende moeheid nog maanden daarna ook. Dat laatste geeft aan dat je lichaam hard werkt aan het herstel van de lever en andere organen. Eigenlijk een goed teken dus en niks om je zorgen over te maken.

Het kan wel zin hebben je voor te bereiden op lastige situaties die zich in de toekomst zouden kunnen voordoen. Vast bedenken wat je een volgende keer bij mooi weer op een terrasje zal bestellen, antwoorden bedenken voor als mensen vragen gaan stellen, dat soort dingen.

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Bob:

Hallo AVHHVA. Welkom. Wat jij beschrijft lijkt op wat ik ruim twee jaar geleden voelde toen ik ermee stopte: geen twijfel voelen en me afvragen of het allemaal niet te gemakkelijk ging. Ik drink nog steeds niet en heb er ook helemaal geen behoefte meer aan. Dat is iets van vroeger. Blij dat ik er vanaf ben, net als daarvoor al van het roken. 

Maar als er iets was wat je door het drinken verdoofde of uit de weg ging om het niet steeds te hoeven voelen dan zul je daar nu wel mee moeten gaan dealen. En misschien dat je iets gaat missen in je gewoontes qua dagindeling, maar daar kun je vast wel andere dingen voor in de plaats gaan zetten. Extra motivatie heb ik een tijd lang gecreëerd door het geld dat ik voordien  aan drank uitgaf opzij te leggen en er leuke dingen van te kopen als beloning. 

Je zal op het begin wel wat lichamelijke reacties hebben. Slecht slapen de eerste paar weken komt veel voor, en een aanhoudende moeheid nog maanden daarna ook. Dat laatste geeft aan dat je lichaam hard werkt aan het herstel van de lever en andere organen. Eigenlijk een goed teken dus en niks om je zorgen over te maken.

Het kan wel zin hebben je voor te bereiden op lastige situaties die zich in de toekomst zouden kunnen voordoen. Vast bedenken wat je een volgende keer bij mooi weer op een terrasje zal bestellen, antwoorden bedenken voor als mensen vragen gaan stellen, dat soort dingen.

Succes!

Dank voor je reaktie! Ik ben net als jij eerder ook ineens gestopt met roken na zo'n 15 jaar en ook nooit meer gedaan. Misschien gaat het de een wat makkelijker af dan de ander. En gelukkig heb ik ook geen zaken die ik wilde verdoven voor het drinken. Het was gewoon zo dat ik bij álles wel een reden had om te drinken, gewoon omdat het kon... Maar dan ook elke dag en met steeds vaker zwarte gaten. Mijn eerste move was om uit de horeca te stappen, na 12 jaar werk en 2 jaar ondernemerschap en nu deze stap. Ik moet zeggen dat ik wel enorm veel 0,0 bier drink nu, want buiten de alcohol hou ik gewoon enorm van bier! Gelukkig zijn er tegenwoordig erg goede mailtjes te koop! Ik ben blij te horen dat jij na twee jaar nog steeds niet drinkt en hoop je voorbeeld te volgen. Nogmaals bedankt! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Etty:

Je kunt genieten van dat het zo goed gaat en in je achterhoofd rekening houden met dat er momenten kunnen komen waar dat anders zal zijn.  Het hoeft natuurlijk niet. 

Ik ben talloze malen gestopt met roken, maar na de laatste keer (meer dan 20 jaar geleden) was ik er klaar mee en ben nog steeds erg blij dat ik het nooit meer hoef te doen.  

Wat zou het je opleveren als het zwaarder zou zijn?  als het je heel erg veel moeite zou kosten? 

Hoi Etty,  wat bedoel je precies met je laatste vragen? Ik wil graag antwoord geven maar snap je niet helemaal:-)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Etty:

Het klinkt alsof je al voorbereid bent juist, en dat het geen verrassing voor je zal zijn.

Wat wel zo is als je geen centje pijn hebt en dan opeens wordt overvallen door trek in alcohol, dat je dan een gevoel van falen kunt hebben, jezelf zwak vindt omdat je trek hebt . Dat is een valkuil,  het helpt mij om dan juist niet van mezelf te verwachten dat ik sterk ben,  maar te accepteren dat ik me even ellendig en zwak voel.  Als ik maar niet drink. 

Kijk dat neem ik mee! Wijze woorden, Dank je wel!! Gaat het goed bij jou?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 3-10-2018 om 07:24 zei Etty:

Qua drinken jazeker.  Op dit moment kan ik me niet voorstellen dat ik ooit nog behoefte krijg.   Ben erg tevreden met het niet drinken, nuchter leven.   Dat heb ik vaker gehad en dan toch kwam er dan opeens een moment waarop ik weer voor de bijl ging.  Na 8 jaar, na anderhalf jaar. En nu ben ik sinds 17 augustus nuchter en hoop dit zo te houden. 

Ik ga aan wijn als optie denken als ik me overvraagd voel, als er te veel op mijn bord ligt, er te veel zorgen zijn.  Als het én op mijn werk én thuis niet lekker loopt, geen escape.. Dan ben ik geneigd om de broodnodige afstand en ontspanning in de wijn te zoeken. Dan hoef ik niet om hulp te vragen, grenzen te stellen, nee te zeggen, en nog meer van die enge dingen.  Dat moet ik gaan leren.   

Precies! Ik las ergens dat de grootste ziekte van deze tijd is dat we allemaal maar elk moment gelukkig moeten/willen zijn! Vond ik wel een mooie! Dat hoeft helemaal niet! :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Hoi Jesper! Het gaat erg goed! Ik betrapte mezelf erop dat ik de dagen niet meer tel ;-)

Ik drink nog steeds dezelfde hoeveelheid bier, maar dan 0.0 !! Zonder 0.0 zou ik het zwaar krijgen denk ik!

Ik ben een tijdje niet op dit forum geweest omdat de stelling 'Vandaag drink ik niet' averechts werkt bij mij, het geeft me een optie dat het een andere dag wel zou kunnen ofzo... Wil ik niet dus dat ontweek ik ff. 

Hoe gaat het met jou??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...