Spring naar bijdragen

Lorazepam 2.5 mg


Mireille1973

Aanbevolen berichten

Sinds januari slik ik 4 a 5 keer per dag 0.5 mg lorazepam. We kwamen erachter dat het mij helpt bij mijn sensorische overprikkeling, het dempt en stelt mij in staat dingen te doen en contact te verdragen.(overgevoelig voor geluid/licht/alle prikkels in de wereld)

Ik ben hierdoor nog dusdanig 'gehandicapt' dat ik grotendeels binnenshuis leef(tuin).en ook niet lang sociale contacten verdraag.

Nu wil ik proberen stoppen ivm de kans verslaving.echter ben ik bang dat ik zonder nog zieker wordt.ik heb hulp gevraag aan een verslavingsarts, maar wil zelf voor dat gesprek ook genoeg kennis vergaren. Overigens heb ik ook de diagnose me/cvs dus bed/bank gebonden grotendeels.

En ben erg gevoelig voor verandering vwb medicijnen.

Zijn er vergelijkbare middelen die hiervoor geschikt zijn(dempen overprikkeling?) Wat kan helpen ter ondersteuning? Ik wil geen AD.

Hoe af te bouwen zonder te crashen en het vwb de prikkels leefbaar te houden.

Of juist gewoon maar accepteren dat dit middel het voor nu is.

Klopt het dat het op de lange termijn veel extra klachten gaat geven?

Het is nu eigenlijk elke dag al een mentale marathon door de S O en beperkte mobiliteit.

 

 

bewerkt door Mireille1973
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag @Mireille1973

Allereerst: welkom hier! Ik ben geen hulpverlener, meer dan waarschijnlijk reageert hij snel.

Wel ben ik ervaringsdeskundige. Je slikt ongeveer 2 tot 2,5 mg Lorazepam per dag. Lorazepam is een potente benzo en vrij lastig om af te bouwen. Ik heb zelf Lorazepam afgebouwd (nu ongeveer 10 maanden vrij van) en ik moet zeggen: het valt niet mee. Als je afbouwt moet je het wel met een benzo doen, iets anders is naar mijn mening sowieso gedoemd te mislukken. Een AD als ondersteuning is in veel gevallen niet nodig en ook niet wenselijk. 

Veel afbouwers vinden het beter om af te bouwen met Diazepam. Dat is een benzo met een langere werkingstijd dan Lorazepam, waardoor de afkickverschijnselen doorgaans als minder heftig worden ervaren. Nu is 0,5 mg Lorazepam gelijk aan 5 mg Diazepam. In jouw geval zul je dat dan moeten omzetten in 20 of 25 mg Diazepam, verspreid over de dag. Het afbouwen zelf kun je beste zo langzaam mogelijk doen, bv 1 mg per 2 weken. Dan zit je er wel ongeveer 10 maanden aan vast, maar te snel afbouwen is geen pretje. 
Overleg zo'n afbouwtraject en ook de omzetting naar Diazepam wel met je arts. 

Tot slot: je bent uitgenodigd om ook mee te praten in onze dagelijkse huiskamer. Je vindt dat onder  "Ditjes, datjes en dagdraad". 
In de huiskamer tref je lotgenoten en kun je ervaringen uitwisselingen , tips krijgen of zomaar wat kletsen over hetgeen je bezighoudt.

Succes en sterkte! 

groetjes, Ad

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Mireille,

Fijn dat je de weg naar het forum hebt gevonden. Welkom.
Ik denk dat als je hier gaat meelezen je veel kennis kunt opdoen over de diverse benzo's en de alternatieven, meer dan ik in één bericht aan je kan vertellen. Er zit veel kennis en ervaring bij de forumleden. Die zullen je zeker op weg willen helpen, zoals Ad dat hierboven al deed.

Een afbouwplan kun je vervolgens wel het beste bedenken in samenspraak met een arts, dus fijn dat je daar al naar op zoek bent gegaan. De arts zal je overige klachten/ziektebeelden in het geheel meenemen en zo meedenken over de beste mix van medicatie in jouw situatie.

Veel succes.

De moderator

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Cyclad 1 mg afbouwen per 2 weken dan ben ik er toch in 1.5 maand vanaf? (Ik gebruik 2 a 2.5 mg per dag)

 

Ok duidelijk verhaal.das best lang.nog langer dan dat ik t slik. Ben benieuwd met wat voor een voorstel de arts komt. Met o.1 mg de lora afbouwen kan alleen via apotheek denk ik? Maar jij raadt met diazepam aan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ha @Mireille1973,

ja, in dat geval duurt het ongeveer 1,5 maand. 

En inderdaad, 01, mg afbouwen met Lorazepam lukt je niet via de pillen. Dan moet je met taperiongsstrips gaan werken of met een nagelvijl en een precisieweegschaal. 

Om die reden verdient overstappen naar Diazepam  de voorkeur, ook omdat Diazepam langer in je lichaam blijft en daardoor minder onttrekkingsverschijnselen geeft. 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Beste cyclad,

Het voorstel is om 0.25 mg per maand af te bouwen mbv strips.(dus dan afbouw in ruim 2 maanden)

Hoe is de ervaring mbt afkickverschijnselen? Wat zijn mogelijke symptomen?

Vanwege mijn sensorische overprikkeling(symptoom bij mijn me/cvs) ben ik bang dat ik weer zieker wordt door overprikkeling. Zijn er ondersteunende supplementen bij het afbouwen aan te raden?

Of is dit wel een te handelen schema?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op ‎5‎-‎10‎-‎2018 om 10:04 zei Mireille1973:

Beste cyclad,

Het voorstel is om 0.25 mg per maand af te bouwen mbv strips.(dus dan afbouw in ruim 2 maanden)

Hoe is de ervaring mbt afkickverschijnselen? Wat zijn mogelijke symptomen?

Vanwege mijn sensorische overprikkeling(symptoom bij mijn me/cvs) ben ik bang dat ik weer zieker wordt door overprikkeling. Zijn er ondersteunende supplementen bij het afbouwen aan te raden?

Of is dit wel een te handelen schema?

Ha @Mireille1973, 0,25 mg per maand is in het begin prima te doen. Of bedoel je per week? 

Kijk even hoe het gaat en of je niet te veel ontwenningsverschijnselen ervaart. Als je onder de 1 mg bent is het raadzaam om iets langzamer af te bouwen, omdat 0,25 mg procentueel meer is vanaf 1 mg dan vanaf bv 2,5 mg. 

De symptomen van afkickverschijnselen kunnen heel divers zijn, maar vooral angst, onrust, slapeloosheid, spiertrekkingen, hoofdpijn, duizeligheid, vermoeidheid en wazig zien worden veel gemeld. 
Ik heb tijdens de afbouw geen supplementen gebruikt, daarover kan ik je niet zo heel veel vertellen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei Mireille1973:

Nee per maand, maar ik begrijp dat t nog langzamer kan.(sorry moet soms wat vaker lezer voor t kwartje valt).

Maar zijn die afkick er altijd?

Ik slik het tegen overprikkelingssymptomen dus die zille wel versterkt worden lijkt mij?

Wat deed jij op momenten dat je het zwaar had?

 

 

Er zijn mensen die niet of nauwelijks last hebben van afkickverschijnselen, maar de meeste gebruikers ervaren toch wel klachten. Het verschilt erg per individu, daarom is er vooraf weinig over te zeggen. Het is meestal wel zo dat bij de ontwenning de zwakke plekken "geraakt"wor5den. Heb je vaak last van hoofdpijn of migraine dan wordt dit bij afbouwen versterkt, is je maag je zwakke plek (dat is bij mij het geval) heb je wat vaker maag- en darmklachten. 

Overprikkeling komt ook vaak voor, al had ik daar zelf weinig last van meestal.

Op momenten dat ik het zwaar had probeerde ik afleiding te zoeken door te gaan hardlopen, te fietsen of wat anders te doen. Dat lukte niet altijd, hoor. Heb ook mindfulness gedaan en ik probeerde me zo rustig mogelijk te houden. Het beste is toch (als je het kunt) om je gedachten te verzetten door afleiding te zoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo @Mireille1973

je zou eens de Bach remedie Agrimony kunnen proberen.

Deze wordt geadviseerd in geval van mentale kwelling (verborgen achter luchthartigheid)

Deze mensen onderdrukken hun problemen veelal met behulp van alcohol, verdovende middelen of ongezonde eetgewoonten.

Deze beschrijving hoeft niet precies op jou van toepassing te zijn, het gaat om het idee erachter.

Het zou kunnen dat je je hierdoor prettiger in je vel zou gaan voelen.

Iets anders zou ik niet weten.

 @@Kannietmeer heeft de suggestie gedaan lavendelolie oraal te gebruiken, daar moet ik nog eens over nadenken en zou jij misschien ook kunnen overwegen.

Pas wel op met je maag, zelfs in het geval van een druppel, want het is heel sterk spul!

 

Wat ik interessant vind om te weten: ervaar je het dempende effect nog in dezelfde mate als in het begin?

Als dat zo zou zijn lijkt het me waarschijnlijk dat dit ook zo blijft. Een lange termijn gebruiker ben je eigenlijk al.

Je gebruik lijkt tot nu toe vrij ongecompliceerd te zijn.

Je moet je wel realiseren dat als je de dosis gaat verminderen of er helemaal mee stopt, en later weer verhoogt of weer gaat gebruiken je je situatie verergert.

Je zult dan mogelijk een hogere dosis moeten gaan gebruiken en een toekomstige vermindering zal moeilijker gaan.

Dat noemt men het kindling effect.

Dus een poging het gebruik af te bouwen is niet vrijblijvend. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 7 months later...

Beste Karel.

Sorry nooit gereageerd op jouw advies. Ik heb inmiddels een juiste diagnose van mijn ziekzijn. Door luxerende wervels heb ik druk op mijn hersenstam en dit maakt mij zo ziek.oa dus de sensorische overprikkeling.ik zit nog steeds op 2 mg lorazepam, maar soms is t t weinig.durf niet hoger . Er zit in de toekomst een operatie aan te komen. Ik heb nu de bachbloesem besteld om ernaast te gebruiken. Hoop dat dit wat meer innerlijke rust geeft. Situatie is dat ik huis bed/bank gebonden ben. Ik ben je heel dankbaar voor je advies.eens kijken of dit me helpt op lastigere dagen. 

Hartelijke groet Mireille

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...