Spring naar bijdragen

Dinsdag, 6 februari 2018


jowan

Aanbevolen berichten

Zojuist zei Adri:

Dan hoor je ook te fietsen natuurlijk. Maar dat weet je wel.

Ja, dat weet ik ook wel Adri, maar probeer nog steeds mijn autootje onder controle te krijgen
En dat lukt echt alleen maar, door er toch een paar keer in de week mee te rijden
Maar de andere helft fiets ik nog steeds hoor
Of ik loop ook vaak, als het binnen de kilometer is

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Kohtje:

Het is beter voor motor en milieu om de motor al rijdend warm te draaien. Heeft te maken met dikke olie bij lage temperatuur. Rijdend wordt
de olie beter door het motorblok verdeeld.
En dan ben je zo een kilometer of vijf (minstens) verder voordat die motor een beetje warmte afgeeft.

Wat ik in zulke gevallen doe is de motor tijdens het ijs krabben stationair laten draaien en daarbij de fan vol op de binnenkant van de voorruit laten blazen en de elektrische achterruitverwarming aanzetten. Met stationair draaiende motor ga ik de ruiten aan de buitenkant vrij maken van sneeuw en ijs, te beginnen met de zijruiten. Tegen de tijd dat je aan de voor- en achterruit toe bent zijn die al wat opgewarmd en dat helpt, maar het voornaamste effect is dat de ruiten aan de binnenkant schoon en droog zijn tegen de tijd dat je wegrijdt. Dan heb je meteen goed zicht en hoef je niet tijdens het rijden nog met een wisser de binnenkant van de voorruit schoon te maken, want dat leidt erg af. Ook is het sneller warm binnen omdat de motor al een tijdje gedraaid heeft als je wegrijdt.

Of je auto rijdt of stilstaat heeft geen invloed op de verdeling van de olie door het motorblok. Wel is er iets meer luchtverontreiniging.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

24 minuten geleden zei Bob:

Wat ik in zulke gevallen doe is de motor tijdens het ijs krabben stationair laten draaien en daarbij de fan vol op de binnenkant van de voorruit laten blazen en de elektrische achterruitverwarming aanzetten. Met stationair draaiende motor ga ik de ruiten aan de buitenkant vrij maken van sneeuw en ijs, te beginnen met de zijruiten. Tegen de tijd dat je aan de voor- en achterruit toe bent zijn die al wat opgewarmd en dat helpt, maar het voornaamste effect is dat de ruiten aan de binnenkant schoon en droog zijn tegen de tijd dat je wegrijdt. Dan heb je meteen goed zicht en hoef je niet tijdens het rijden nog met een wisser de binnenkant van de voorruit schoon te maken, want dat leidt erg af. Ook is het sneller warm binnen omdat de motor al een tijdje gedraaid heeft als je wegrijdt.

Of je auto rijdt of stilstaat heeft geen invloed op de verdeling van de olie door het motorblok. Wel is er iets meer luchtverontreiniging.

Dan heb jij een wel heel snel opwarmend motortje, Bob. Of je krabt heel langzaam...:)
Die koude olie wordt in een rijdende auto wel degelijk sneller warm en daardoor gaat ook de viscositeit omlaag waardoor ze haar smerende werking sneller
goed kan doen. Koude wind op de binnenkant van je voorruit werkt alleen als je ook de airco aanzet (ontvochtigen). En die elektrische achterruitverwarming
werkt wel. Dan is een draaiende motor wel handig om je accu een beetje op peil te houden. Er zijn auto's met elektrische voorruitverwarming. Zou
standaard moeten zijn..

Ach, en luchtverontreiniging... dat kleine beetje meer of minder. Ik rijd af en toe nog in een vieze eendachtige.. Zijn we over een tijdje van dat hele krabben af.:blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou hem ook wel aan kunnen vragen Bor. Maar je moet zelf ook verstandig zijn. Ik zou maar iemand anders aan rijden een kind of zo. Ik heb al bijna 2 jaar niet gereden en nu is het dan zo ver dat ik zelf na overleg deze beslissing maak. Niet makkelijk wel het beste voor mij zelf en anderen op de weg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lars

Vrede met jezelf hebben is voor 95% accepteren dat sommige dingen domweg "voorbij" zijn.  Doe je goed.

Ik zie veel mensen van mijn leeftijd (hele gewone op zich gezonde mensen) om mij heen over veel van die "beperkingen" strijden. Van de ene dokter naar de andere...en maar bewijs zoeken dat er iets echt niet in orde is.....

Mooier worden ze er niet van. Gelukkiger ook niet. 

Alles gaat achteruit. Althans.... voor mij geldt dat. Zeker nu, aan de andere kant van het levensheuveltje. 

(Daarmee zeg ik overigens niet dat t allemaal leuk is)

bewerkt door Gast
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lars, als je echt helemaal zeker weet dat je nooit meer zelf zult autorijden dan kun je jezelf inderdaad die kosten van een nieuw rijbewijs besparen.
Maar aan de andere kant, als je je rijbewijs wel vernieuwd dan ben je toch niet verplicht om zelf auto te gaan rijden?

Ik zit te wachten op toestemming van het CBR om een nieuw rijbewijs aan te vragen. Per 1 februari jl is het 'verlopen', dus ongeldig.
Maar het duurt allemaal nogal lang bij het CBR.. ben al begin oktober gestart met de hele procedure van Eigen Verklaring opsturen, keuring, etc...
Ze zeiden al: het kan wel tot vier maanden duren.. Nou lees maar: het duurt minstens vier maanden.. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@jopie bij mij is er duidelijk een oorzaak. Misschien is dat juist fijn omdat ik weet waar et door komt. Ik kan het niet meer veranderen. Alleen zorgen dat ik er zo mogelijk mee om leer gaan. Dat gaat steeds beter. Vind het nu wel gezellig dat thuiszorg komt om te helpen douchen. Ze geven alleen aanwijzingen maar we kletsen wat het is niet erg als je de schaamte voorbij bent

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...