Spring naar bijdragen

terugval voorkomen


esther2014

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal

 

Ik ben nu zes maanden gestopt met drinken. Door contacten op het internet en veel te lezen over verslaving is het gelukt. Ik wil ook nog steeds naar een AA bijeenkomst maar ben daar nog niet klaar voor. Ik merk dat ik sinds een paar weken enorme trek in drank heb. Meer dan ik in de eerste maanden had. Ik had bijna geen last en was eerder opgelucht. Mijn vraag is of mensen dit herkennen en of dit misschien ook te maken heeft met het eerste half jaar. Ik heb weleens gelezen dat een mogelijke terugval, weken voordat de terugval plaatsvindt begint met het denken erover in je hoofd en dat er ook triggers zijn daarvoor die de zucht doen opkomen. Hoe gaan anderen daarmee om en heeft het met een periode van zes maanden te maken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Hallo Esther, 

Als ik naar mijn eigen situatie kijk dat begint het bij mij inderdaad met nadenken, vragen stellen aan mezelf. Kan ik, wil ik, wat als, en dan, etc. Heb niet eerder gehoord dat 6 maanden zo'n duidelijke trigger periode is. Voor mij ligt rond 3 maanden een lastige tijd. In die periode had in mijn terugvallen (3). Daarna 5 jaar droog en toen gedacht dat het wel weer kon. Maar het kon dus niet en nu weer gestopt dus. Ik denk dat je afleiding moet zoeken wanneer je die gedachtes hebt. Dat helpt mij in ieder geval. Vul je tijd en je gedachtes met andere dingen :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij gaat het niet om een periode van 3 maanden, 6 maanden of hoe lang dan ook.
Het gaat om de triggers.
Die kunnen bij iedereen anders zijn.
Het gaat er dus om of en hoe je die triggers herkent.
En vervolgens leren hoe je daarmee om kunt gaan.

Iets simpels als een glas water drinken kan al helpen.
Ergens op dit forum heeft iemand ooit geschreven: ga met schoenen en kleren aan onder de douche staan.
Je moet zelf jou triggers ontdekken en ook hoe jij die weet te tackelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Esther,

Je berichtje is al wat ouder...weet niet of je hier nog actief bent.

Of na een bepaalde periode weer wat gevoeliger wordt voor 'trek' weet ik niet.

Het kan zijn dat als je wat langer droog staat  je misschien wat minder alert wordt,

en je gedachten met je aan de haal gaan..'ach het valt wel mee'...en dat je daarmee 

het denken, aan drank, in je hoofd activeert. Volgens mij wordt dat ook wel 'droogdrinken' genoemd.

 

Het is goed dat je dat je jezelf daarvan bewust wordt. Ik denk dat je anders het risico loopt om terug te vallen of uit te glijden.

Wellicht word je door een situatie, omgeving of wat dan ook getriggerd...onbewust? Afleiding kan helpen, maar bij mij is het juist goed

om me af te vragen waar de trek vandaan komt..niet om perse een oorzaak te ontdekken, maar de gedachte aan drank niet weg te duwen,

maar te accepteren. Soms is er een aanleiding, vaak een emotie, die de trek oproept. Door die te herkennen en erkennen vermindert bij mij trek.

 

Wat mij ook heel erg goed helpt is het bezoeken van een AA groep. Daar kan ik dit soort vragen stellen aan ervaringsdeskundigen. Dat is voor mij heel helpend.

Je schrijft dat je er nog niet klaar voor bent.  Maar misschien is dit juist een goed moment, en kan het jou ook helpen.

Nou heel verhaal...ik wens je succes!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...