Spring naar bijdragen

Stoppen lorazepam


PAUNITA

Aanbevolen berichten

Beste, ik heb vier van de tien lorazepams ingenomen. Twee x een hele van tweeënhalve mg  en vier maal een halve. Omdat ik ook diazepam 15 a 20 mg per dag moet afbouwen wat verdeeld was over vier x 5 mg en sinds gisteren teruggebracht is naar drie x 5 mg ( heb er zelf drie x 4 mg van gemaakt anders functioneer ik totaal niet)  zou ik graag m.i.v. vanavond stoppen met lorazepam aangezien een halve mij niet hielp om te slapen.  Hopelijk krijg ik wat zinvolle reacries. Alvast bedankt. Met vriendelijke groet, Anita Koopmans

bewerkt door PAUNITA
Foutieve spelling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo @PAUNITA,

Heb je in totaal maar 4 Lorazepams ingenomen en daarnaast alleen Diazepam?
Lorazepam slikken ter ondersteuning van de Diazepamafbouw is niet handig, want Lorazepam is ook een benzo en daarnaast een stuk potenter en krachtiger dan Diazepam.

Ik denk dat je kunt stoppen met de Lorazepam, op voorwaarde dat je er maar 4 hebt ingenomen en niet langer dan een week of 2 gebruikt.
Daarnaast vraag ik me af wie jou de Lorazepam heeft laten gebruiken ter ondersteuning van de Diazepamafbouw. Als dat een arts of psychiater is vind ik dat ene zeer ongebruikelijk en onjuist advies.

Sterkte met je Diazepamafbouw!

 

 

bewerkt door Cyclad58
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo, bedankt voor je reactie.

Ik heb inderdaad twee x een hele en zes maal een halve lorazepam gebruikt zonder tussenpozen. Deze heb ik gekregen van een arts van Propersona te Tiel omdat ik niet kon slapen. Deze week had ik onverwachts een afspraak met een interim psychiater en die vond dat ik teveel diazepam slikte (4 x dgs 5 mg) en haalde vervolgens 5 mg eraf wat resulteerde in drie doses van 5 mg. Dit is vanaf dinsdag 21 november voor zeven tot tien dagen. Daarna verdere afbouw. Ik mag omdat ik niet slaap voor diezelfde periode in de avond een halve lorazepam maar als ik die blijf nemen moet ik die ook nog afbouwen. Maar niet slapen is ook moordend. Zo ben ik vier weken geleden in een psychiatrische kliniek terecht gekomen. Gisteren heb ik de lorazepam niet genomen en heb vanaf 01.45 niet meer geslapen. Resultaat een paniekaanval om zeven uur vanmorgen en 5 mg diazepam erin dus de afbouw van vandaag is al mislukt. Wat zou u doen in mijn geval. Alvast erg bedankt mocht u reageren. Met vriendelijke groet, Paunita 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Paunita,

Ik blijf er als ex-Lorazepamgebruiker bij dat het zinloos en zelfs onjuist is om een zware benzo als Lorazepam voor te schrijven naast de Diazepam. 
Lorazepam helpt best tegen slapeloosheid, maar niet lang. De missie van de arts is dan geslaagd, maar na 3 of 4 weken zit jij met de gevolgen: je moet dan zowel Lorazepam als Diazepam afbouwen. Kortom, dat is uiteindelijk zeker niet in je voordeel. 

Voor de korte termijn helpt Lorazepam je, maar op langere termijn werkt het echt tegen je.
Er zijn andere middelen die je helpen met slapen zoals Melatonine, Prometazine, Mirtazapine en Seroquel(Quetiapine). De laatste 2 zijn eigenlijk respectievelijk een antidepressivum en een antipsychoticum, maar worden off label veel voorgeschreven in lage doseringen bij slaapproblemen, zeker als er sprake is van benzoafbouw.
 

Wat ik zou doen? Ik begrijp dat je zonder Lorazepam niet slaapt en dat moet niet, dus ik zou het vannacht nog innemen, maar morgen met de arts contact opnemen of één van de genoemde middelen optioneel zijn voor jou. Melatonine is een lichaamseigen stof, wellicht helpt het je. Prometazine is een antihistaminicum en werkt versuffend en is niet verslavend. Mirtazapine en Seroquel zijn wellicht de meest logische vervangers van Lorazepam. Mirtazapine en Seroquel zijn evenmin verslavend en hoef je niet af te bouwen of, bij langer gebruik, is afbouw veel gemakkelijker dan Lorazepam. 

Succes en sterkte en hopelijk slaap je vannacht ene stuk beter! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je wel voor je reactie. ik heb helaas maandag pas een afspraak met deze psychiater aangezien hij een tijdelijke is en alleen beschikbaar is op maandag en dinsdag. Melatonine is zo gekocht. Heb trouwens jaren zopiclon gebruikt en daar heb ik ook nog een doos van. Misschien een idee? vriendelijke groet, Paunita

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoplicon is weliswaar geen benzo, maar is ook verslavend. Ten opzichte van Lorazepam is dat van de regen in de drup. Zoplicon is wel een slaspmedicijn waar Lorazepam meer een rustgever is. Ik ben zelf niet voor Lorazepam, maar besef ook dat ik ietwat bevooroordeeld ben omdat ik zo veel moeite had het af te bouwen 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei PAUNITA:

 Ter aanvulling: Prometazine, Mirtazapine hebben ze me in de kliniek gegeven en dat deed helemaal niets 

Okay. Dat is dan geen optie. 

Ik heb nu 12,5 mg Seroquel als medicijn voor een betere nachtrust. Werkt behoorlijk en in die lage dosering (Max 25 mg) een bespreekbaar alternatief.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Paunita,

Fijn dat er hier al wat reacties voor je zijn gekomen.

Helaas kan ik als moderator geen advies geven m.b.t. medicatiedosering. Dit is een taak voor de arts die het heeft voorgeschreven. Of, als die er niet is, diens vervangende collega. Succes met je afbouw.

Met vriendelijke groet,

De moderator

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 23-11-2017 om 20:06 zei Cyclad58:

Okay. Dat is dan geen optie. 

Ik heb nu 12,5 mg Seroquel als medicijn voor een betere nachtrust. Werkt behoorlijk en in die lage dosering (Max 25 mg) een bespreekbaar alternatief.

Nou die psychiater is niet van plan om mij seroquel voor te schrijven. Ziet er het nut niet van.in. mag overigens maar een halve lorazepam en die doet niks. Alle medicijnen worden precies uitgeteld voor een week omdat ik me niet aan de eerste fase heb gehouden en zelf de medicatie vermindert had omdat het veel te veel voor mij was. Vanaf afgelopen maandag nu stabiliseren met 3 x 3 mg diazepam om 10, 15 en 20 uur. Om 22 uur een halve lorazepam tegelijk met mijn reguliere twee tabletten lithium waar ik ook maar niet vanaf kom. Is het normaal dat ik me de hele dag ellendig voel, hoofdpijn, bandgevoel om je hoofd, extreme vermoeidheid. Er komt letterlijk niets uit mijn vingers. Hoop op veel reacties. Alvast bedankt. Paunita

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 uur geleden zei PAUNITA:

Nou die psychiater is niet van plan om mij seroquel voor te schrijven. Ziet er het nut niet van.in. mag overigens maar een halve lorazepam en die doet niks. Alle medicijnen worden precies uitgeteld voor een week omdat ik me niet aan de eerste fase heb gehouden en zelf de medicatie vermindert had omdat het veel te veel voor mij was. Vanaf afgelopen maandag nu stabiliseren met 3 x 3 mg diazepam om 10, 15 en 20 uur. Om 22 uur een halve lorazepam tegelijk met mijn reguliere twee tabletten lithium waar ik ook maar niet vanaf kom. Is het normaal dat ik me de hele dag ellendig voel, hoofdpijn, bandgevoel om je hoofd, extreme vermoeidheid. Er komt letterlijk niets uit mijn vingers. Hoop op veel reacties. Alvast bedankt. Paunita

Of het normaal is weet ik niet, maar de reacties passen wel in het beeld van het afbouwen van benzo's.

niet nodig om Seroquel en benzo's samen te nemen. Op het moment dat je van de benzo's af bent en slaapproblemen ervaart is Seroquel in een lage dosering (max 50 mg) een bruikbaar off label alternatief.

 Ook dat komt dus overeen met hetgeen je psychiater zegt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 28-11-2017 om 17:38 zei PAUNITA:

Is het normaal dat ik me de hele dag ellendig voel, hoofdpijn, bandgevoel om je hoofd, extreme vermoeidheid. Er komt letterlijk niets uit mijn vingers

Ik ben de hele dag ellendig en er komt niks, maar dan ook echt niks uit mijn vingers. Dood konijn onder de dekens. Geen energie voor het kleinste ding. Zelfs luisteren is vermoeiend. Ze zeggen niet voor niets dat afbouwen en ontwennen van benzo's het allermoeilijkste is wat er is. Dit duurt voor veel mensen lang en het is een zwaar proces. Een paar tips kunnen je helpen:

  1. Lees zoveel je kan over benzo's en wat je kan verwachten bij de afbouw en waar je op moet letten. informeer jezelf, want de medische wereld weet er helaas vaak te weinig vanaf. Daarom is het beter zelf ook goed op de hoogte te zijn. Methodes om af te bouwen, symptomen die je kan hebben( maar hoeft niet!), overstappen naar andere middelen, voedingssupplementen om je herstel te bevorderen.
  2. Bedenk oplossingen voor als het niet gaat. Zorg dat de last van de dag zo licht mogelijk is en als je wel verantwoordelijkheden hebt, probeer daar dan of hulp bij te krijgen of deze uit te besteden aan iemand anders.Als vrienden voor je kunnen koken, scheelt dat weer. Als je kinderen van school moeten worden gehaald en een buurvrouw dat kan doen scheelt dat ook etc. Boodschappen thuis laten bezorgen met Picnic app of ook aan een lieve buur vriend of familie vragen.
  3. Probeer als je kan een breed supportnetwerk te hebben. Leun niet op slechts 1 persoon, maar laat alle mensen in je leven deel uit maken van je supportnetwerk. Dit maakt voor veel mensen ook een wereld van verschil. Mensen in een relatie zullen de neiging hebben op hun partner te willen leunen, maar ook dit kan niet altijd omdat de partner het bijvoorbeeld niet begrijpt, of gewoon ook een max heeft aan wat te dragen valt. Daarom, hoe je situatie ook is. spreiden is belangrijk.
  4. Accepteer dat je hier doorheen moet. In welke gradatie je ook ontwenning hebt, je moet er doorheen en er tegen vechten heeft nog nooit iemand geholpen maar maakt het duidelijk zwaarder. De meer acceptatie je kan opbrengen, de beter het is.
  5.  Leidt je zelf af. Zoek dingen die je kan doen, die je gedachten verzetten en je door de dag heen helpen. Dingen die je leuk vind en die lukken. Zonder afleiding kunnen we de hele dag bezig zijn met benzo's en afbouwen en ons lichaam dat een wrak lijkt te worden, terwijl dat niet helpt. Afleiding is de key tot succes en de weg naar benzovrij bestaan zonder dat we gek worden van een totaal obsessieve gedachtewereld, gefocust op ons lijden.
  6. Als je een benzomaatje kan vinden, iemand die door hetzelfde heen gaat en met wie je kan praten omdat die persoon net zo lam ligt als jijzelf,  dan kan dat een groot verschil maken. Voor mij is dit echt een geweldige steun als ik er doorheen zit. Een benzomaatje begrijpt precies wat je doormaakt en dat voelt zo veilig en goed. Alle gekke dingen en moeite van de ontwenning zijn veilig bij de ander. Dit kan via een chat, of mail of telefoon, net wat je zelf prettig vind. Ik sta zelf open voor alles en je kan prima aanvoelen of contact met iemand je goed doet of juist niet. Ga voor die persoon waarbij je een verbetering van je stemming opmerkt.
  7. Schaam je nooit en doe wat goed voelt voor jou. Als je buiten lopen lekker vind, maar je hebt een huildag, heb dan scheit aan de buren. Deze weg is te lang om ons daar druk over te maken, mijns inziens. Slaap je beter met een knuffel in je armen, dan doe je dat! Of je nu 25 of 62 of 90 bent, slaap zoals jij dat wilt en vergeet het oordeel.
  8. Drink veel water, eet veel gezond voedsel indien mogelijk, let op je gewicht want de benzo's zijn onbarmhartig, en wees wijs met voedingssupplementen. Niet alle supplementen zijn ongevaarlijk. Wees voorzichtig met teveel dierlijke producten, want daar zitten glutamaten in die je niet wilt stimuleren.
  9. Schakel een benzo coach in. Een benzocoach die de weg heeft doorgemaakt en anderen kan motiveren en ondersteunen kan de moeite waard zijn om in te schakelen, aangezien de gewone ggz en artsen er maar bal weinig vanaf weten hoe je van de benzo's afkomt zonder gek te worden.
  10. Deel je verhaal, om anderen ook te waarschuwen zodat er meer en meer bekendheid komt dat benzo's je leven totaal kunnen vernielen.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thanks voor je reactie. Helaas ben ik sinds gisteren begonnen met een.antidepressiva. escitalopram oftewel lexapro en is mijn diazepam verhoogd om de bijwerkingen op te vangen. Afbouw pas weer aan de orde als de antidepressiva zijn werk gaat.doen. sta ook nog op de wachtlijst voor een opname in een psychiatrische kliniek om de antidepressiva daar in te stellen. Heb teveel angstklachten en alleenzijn issues om het van huis uit te doen. Spijtig maar het is niet anders. Paunita

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 uur geleden zei PAUNITA:

Thanks voor je reactie. Helaas ben ik sinds gisteren begonnen met een.antidepressiva. escitalopram oftewel lexapro en is mijn diazepam verhoogd om de bijwerkingen op te vangen. Afbouw pas weer aan de orde als de antidepressiva zijn werk gaat.doen. sta ook nog op de wachtlijst voor een opname in een psychiatrische kliniek om de antidepressiva daar in te stellen. Heb teveel angstklachten en alleenzijn issues om het van huis uit te doen. Spijtig maar het is niet anders. Paunita

Ja, de AD moet eerst inwerken en het is inderdaad zo dat de eerste weken de klachten erger worden. Het tijdelijk slikken van Diazepam of Oxazepam dempt de bijverschijnselen dan. Sterkte, Paunita! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 uur geleden zei PAUNITA:

Thanks voor je reactie. Helaas ben ik sinds gisteren begonnen met een.antidepressiva. escitalopram oftewel lexapro en is mijn diazepam verhoogd om de bijwerkingen op te vangen. Afbouw pas weer aan de orde als de antidepressiva zijn werk gaat.doen. sta ook nog op de wachtlijst voor een opname in een psychiatrische kliniek om de antidepressiva daar in te stellen. Heb teveel angstklachten en alleenzijn issues om het van huis uit te doen. Spijtig maar het is niet anders. Paunita

Moeilijk voor je. Ik wens je heel veel sterkte Anita. Let goed op jezelf. Als je toch het gevoel hebt dat je niet beter wordt, maar juist achteruit gaat, denk dan goed aan de benzo's. Die kunnen je lelijk ziek maken en dokters zien dat eigenlijk nooit als reden, terwijl dit uit ervaring toch echt wel zo blijkt te zijn. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...