Spring naar bijdragen

Even voorstellen dan maar


Garuda

Aanbevolen berichten

Hoi! 

Na op m'n 25 met blowen te zijn gestopt heb ik 't dagelijkse drinken opgepakt.. Wat begon met 1 of 2 biertjes is nu, 11 jaar later, uitgegroeid tot 1 of 2 flessen wijn per dag.. 

Ben al langere tijd niet echt happy met m'n gebruik, heb zelfs al eens hulp gezocht, maar stond er nooit echt 100% achter om te stoppen. 

Deze week het besluit genomen; de komende 3 maanden niet meer drinken. Ook gestopt met roken, dat kwam me (letterlijk en figuurlijk) ook flink m'n strot uit. 

Zit nu in dag 4 en 't valt best zwaar.. Fysiek 't ergst wel achter de rug, maar mentaal nog wel redelijk van slag. 

Maar ik ga door! Hoop hier op dit forum wat steun te vinden. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je Jim! 

Na 3 maanden wil ik kijken welke plaats alcohol nog kan en mag hebben in m'n leven.  Het liefst wil ik dat 't geen `ding` wordt en ik af en toe ns een glaasje kan drinken. 

Zo lang 't me niet lukt om 3 maanden aan een stuk niet te drinken is dat een vraag die ik me nog niet hoef af te vragen.. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...

Daar was ik weer... tijdje weg geweest.   Wat is er in de tussentijd gebeurd vragen jullie je misschien af, wel, ;

 

  • Nog steeds gestopt met roken (yeah!)
  • Werd hierdoor, simpelgezegd, een akelig persoon. Korte lontje, heftige reacties, labiel  (stoppen met alcohol zal hier ook z'n bedrage hebben gehad)
  • Ondanks alle twijfel toch een vliegreis gemaakt om m'n vriendinnetje te zien (ze woont aan de andere kant v/d wereld)
  • Een deel v/d reis was First Class (hoog op de bucketlist, lang voor gespaard).. Zo'n vlucht zonder champagne, waar de kaviaar standaard met de beste Voda wordt geserveerd, is niet echt iets wat je alcoholvrij wilt beleven.  Had mezelf dus voorgenomen om alleen dan te drinken
  • Na aankomst ging het de eerste dag nog goed
  • 2e dag; full out binge sessie inclusief clubs en bars, niet mijn natuurlijk omgeving zeg maar.. (we hadden een mini vakantie en zaten midden in uitgaansgebied).  Einde avond; gevallen, grote teennagel los (1 dag later getrokken, auw) en een paar gekneusde ribben (dubbel auw)

Na een paar weken zielig op bed te hebben gelegen (en nog steeds dat akelige persoon te zijn) was de zoveelste ruzie de reden om m'n koffers te pakken en vervroegd terug naar huis te gaan (toen kwam die 1st class met 45KG baggage wel erg van pas!!)

Inmiddels zit ik eigenlijk sinds die tijd thuis met een soort overspannenheid/burnout.  Drinken doe ik weer op het oude ritme, maar qua emotionele belastbaarheid is 't dramatisch. Werken lukt nauwelijks, heb 1 van m'n bedrijven (ZZP) op pauze gezet en 't andere bedrijf waar ik vennoot ben is al op zoek naar vervanging voor me.. Relatie door mij verbroken. Ik kan 't allemaal niet zo goed meer aan.

Ook allerlei oud zeer wat naar boven is gekomen.

Of het door het stoppen met roken kwam, of het tijdelijk stoppen met drinken, of de combi.. i dunno..

Probeer sinds december ergens in de hulpverlening terecht te komen. Vergoedde zorg heeft een patientenstop of wachtlijst van X maanden, uiteindelijk via via een vrijgevestigde psych gevonden. Kan hopelijk over een week of 4 bij een instelling terecht.

 

Alcohol heeft, zo heb ik gemerkt, naast een * effect ook een positief effect, in de zin dat het eea dempt en een middel voor me is om om te gaan met stress, hulp om moeilijke beslissingen wat makkelijker te nemen, enz..    Ik hoop de juiste hulp gevonden te hebben, want ik zou zo graag een paar maanden helemaal alcoholvrij willen zijn!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Garuda welkom terug .  Mij is niet duidelijk of je nu al wil stoppen of wachten tot over een week of 4 , wanneer je daar terecht kunt ? Het kan zijn dat je het dan wel lukt . Maar je moet het nog steeds zelluf doen. 

Weet dus niet zo goed hoe en waar ik je nu mee zou kunnen helpen.  

Wel heb ik een beetje het idee dat je de oorzaak van het drinken beetje buiten jezelf zoekt ?!  En ook redenen bedenkt waarom dat het beter is toch maar te drinken . Of zie ik dat niet goed? 

Ben je een constante drinker of een binge drinker ? 

Hoor graag wat je van ons verwacht 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Francoise,

Dank voor je antwoord!  Ik wil nu beginnen met stoppen, afbouwen zeg maar.. Drink dagelijks, binges zijn zeldzaam. 

Het is een beetje kip & ei verhaal.. Als ik niet drink heb ik last van stress enz, maar om behandeling te krijgen moet ik wel gestopt zijn. 

De reden om te drinken buiten mezelf zoeken... hmm, ik wordt gestressed van bepaalde (soms externe) zaken, maar besluit zelf dit te verdoven met alcohol of drugs..  

Waar ik nu mee geholpen zou zijn? tips & tricks om toch rustig te blijven tijdens nuchtere avonden en weekenden (overdag ben ik altijd druk, dan speelt alcohol geen rol).  En het gevoel dat ik er niet alleen voor sta.. 

Groetjes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Garuda, met stress kan je leren omgaan, dat doen al die miljoenen die geen alcoholist zijn ook :) dat heb ik ook pas ontdekt na 20 jaar drinken. Eigenlijk handle ik de stress nu beter dan vroeger omdat ik overdag veel helderder ben in de kop dus meer gedaan krijg en daardoor ‘s avonds tevredener. Bovendien ‘s avonds helderder dus kan je dan nog eens wat nuttigs doen en daardoor weer in het weekend veel meer tijd om uit te rusten of wat leuks te doen. 

Wel is het zo dat de stress die overblijft (want er is altijd wel wat stress) niet meer verdoofd wordt dus daar moet je mee omgaan. Mij lukt dat steeds beter dmv meditatie. Lees de boeken van Jon Kabat Zinn, bv Full catastrophe living, heeft mij echt de ogen geopend. Je denkt misschien meditatie vaag gedoe, maar lees eerst maar eens want het biedt echt een uitweg. 

Parallel daaraan stoppen met drinken en ipv rond de tijd dat je normaal gaat drinken gaan zitten en denken ik mag niet drinken, kan je beter iets totaal anders doen, weg van die koelkast, een ritueel vervangen door een gezonder ritueel. Vind je eigen ding. Ik drink zelf sloten thee, heb tegen borrtijd helemaal geen dorst en dan wordt het al makkelijker. 

Tips en tricks, het forum staat er boordevol mee, ik zou zeggen lees alles en blijf vooral in discussie met anderen waarvan je ziet dat ze in dezelfde situatie zitten. Er zijn dagelijkse drinkers en bingers, de omstandigheden zijn verschillend maar ieders drankgedrag wordt bepaald door een mechanisme dat zich in de loop vd jaren geconstrueerd heeft. Alcoholverslaving is fysisch/chemisch maar ook psychologisch en je moet op beide niveaus in de slag om eraf te raken. Succes :) 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Hoi Garuda,

 

Goed dat je er weer bent. 

Je zegt het zelf al, het besluit om te verdoven, neem je zelf.

En het besluit om het niet meer te doen ook.:)

Bumperjim beschrijft al een aantal dingen die je kunt doen, en die zeker helpend zijn.

Wat ik nog toe wil voegen, je hoeft het niet allemaal alleen te doen, wel zelf.

Er is veel hulp, kennis en ervaring beschikbaar...om je te helpen om te stoppen met drinken,

en om vervolgens om te gaan met de zaken die hebt willen verdoven.

 

Het begint met het besluit het zo niet meer te willen.

 

Heel veel succes!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Iedereen, dank voor de reacties!

Ik was eventjes weg, soort noodvakantie, naar oost europa..  omg, als je dacht dat alcohol hier ingebakken is in de cultuur, daar is 't 10x erger..  Wijn bij het ontbijt is normaal daar.

Vandaag intake gehad bij verslavingsinstelling. Alleen ga ik het niet redden, da's me inmiddels wel duidelijk.
Hopelijk over een week of 3-4 gaat eea lopen.. tot die tijd zal ik me voor gaan bereiden tot 'het moment'.. veel met mindfulness bezig en probeer meditatie weer op te pakken (tnx Jim!)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 uur geleden zei Garuda:

Iedereen, dank voor de reacties!

Ik was eventjes weg, soort noodvakantie, naar oost europa..  omg, als je dacht dat alcohol hier ingebakken is in de cultuur, daar is 't 10x erger..  Wijn bij het ontbijt is normaal daar.

Vandaag intake gehad bij verslavingsinstelling. Alleen ga ik het niet redden, da's me inmiddels wel duidelijk.
Hopelijk over een week of 3-4 gaat eea lopen.. tot die tijd zal ik me voor gaan bereiden tot 'het moment'.. veel met mindfulness bezig en probeer meditatie weer op te pakken (tnx Jim!)

Getver wijn bij het ontbijt.... zo’n omgeving kan misschien de doorslag geven in de zin van, DAT NIET!! En definitief motiveren om te stoppen. 

Maar het kan ook definitief motiveren om te drinken :blush: Linke soep...

Veel succes bij de instelling!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Dank je Jim!

haha ik heb me 1 ochtend laten verleiden, maar geen success idd.. Verder wel redelijik uit de bocht gevlogen daar, maar ik zie het maar als een soort afscheidsritueel...   

Vandaag het behandelplan ondertekent, het wordt een 'ambulante groepsdetox'..   Vrij serieus allemaal, waardoor ik me nu ook begin te beseffen dat ik best een serieus probleem heb.. 

Waar ik tegen op zie is het gevecht met dat duiveltje straks.. Ik ben recent gestopt met roken en dat gevecht was vrij makkelijk, omdat ik geen enkele positieve reden kan bedenken om een sigaret op te steken. 

Bij alcohol ligt dat, bij mij tenminste, wat genuanceerder..en zijn er toch wel enkele positieve dingen te noemen.. 

Hoe gaan jullie daar mee om?

bewerkt door Garuda
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is toch overwegend negatief, anders was ik natuurlijk blijven drinken. 

Dus die paar positieve dingen die raak je kwijt. En als je daarover een emmer hebt volgehuild, dan kan je verder, met een bewuster leven zonder verdoving zonder katers en dergelijke :) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

26 minuten geleden zei bumperjim:

Het is toch overwegend negatief, anders was ik natuurlijk blijven drinken. 

Dus die paar positieve dingen die raak je kwijt. En als je daarover een emmer hebt volgehuild, dan kan je verder, met een bewuster leven zonder verdoving zonder katers en dergelijke :) 

haha kom je toevallig uit (west)friesland? Ik bespeur een bekende mentaliteit :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Euh...positieve dingen te noemen? Nou nee..eigenlijk niet.

Ook niet meer dat ene glas rode wijn voor de gezondheid...is een fabel. 

Volgens een recent onderzoek is alcohol 'gewoon' heel ongezond.

Dus gelukkig is het nu wetenschappelijk bewezen drinken geen enkel nut heeft ;)

Maakt het weer een stuk makkelijker toch?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@kruidenthee67 Qua gezondheid is 't killing.. daar heb je helemaal gelijk in, maar voor mij persoonlijk hebben een paar (met de nadruk op paar) drankjes toch wel voordelen;

- Ik raak meer uit m'n hoofd, maak me minder zorgen, minder stress, zie minder 'beren op de weg'..  Rust...
- Hoe raar het ook klinkt; ik zie dingen helderder, maak beslissingen die veelal goed uitpakken 
- De welbekende sociale smeerolie
- Ik wordt creatiever, kom op nieuwe ideeen die ik (de volgende dag) in m'n werk kan toepassen

Ik ben me verder aan 't verdiepen in mindfulness & meditatie..  Ik denk daar wel een gezonder alternatief in te vinden.. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mwoah helderder denken is bij mij niet hoor, dat lukt nuchter beter :)

Het heeft gewoon iets gezelligs, samen aan de alcohol. En het is lekker. Maar ja dan ontaardt het weer in dagelijks te veel zuipen want het is gewoon een drug en dat gezellige is er vervolgens snel af. En dan kan je fast forward naar het negatieve ervaringen draadje en weet je weer precies waarom je wou stoppen. 

Nee ik kom overal vandaan behalve uit west Friesland :D 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 minuten geleden zei bumperjim:

Mwoah helderder denken is bij mij niet hoor, dat lukt nuchter beter :)

Het heeft gewoon iets gezelligs, samen aan de alcohol. En het is lekker. Maar ja dan ontaardt het weer in dagelijks te veel zuipen want het is gewoon een drug en dat gezellige is er vervolgens snel af. En dan kan je fast forward naar het negatieve ervaringen draadje en weet je weer precies waarom je wou stoppen. 

Nee ik kom overal vandaan behalve uit west Friesland :D 

haha ok, verkeerde gok. :P

Je hebt helemaal gelijk..   en 't bizarre, als je die dingen uit 't negatieve ervaringen draadje in de kroeg zou vertellen zal iedereen er hartelijk om lachen.. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, alternatieven... daar ben ik veel mee bezig de afgelopen dagen, wat ga ik in de plaats zetten straks.. 

Wat moet ik drinken (kruidenthee is niet m'n ding, niets persoonlijks ;-), m'n eerste nuchtere date..hoe zal dat verlopen, 't eerstvolgende bedrijfsfeestje, enz..enz.

Bizar hoe diep alcohol verweven is in m'n leven!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...