Spring naar bijdragen

Zaterdag, 24 juni 2017


jowan

Aanbevolen berichten

Goedemorgen! 

Ik moest gisteren nog eens denken aan de reacties rond heel dat rookgedoe. Ik nam er op zich niet echt aanstoot aan. 

T verschil tussen roken en drinken is dat drinken een zichtbare invloed heeft. T heeft een meer directe en onmiddellijke impact op je handelen/functioneren en je omgeving. Met roken doe je in feite niet meer dan je zelf pijn (ja ja op termijn ook anderen als je ziek en doodvalt maar dat kan door meerdere dingen waar de dag van vandaag nog geen aandacht wordt besteed, zoals aan roken 30 jaar geleden niet). Wat een mens evengoed met andere zaken ook doet zoals extreem dieten, overmatig cola drinken etc..

Net daarom heb ik minder de neiging om rokers te willen behoeden. Iedereen weet wat nicotine en teer doet. En ieder is vrij om te kiezen. 

Als iemand echt ziek is geweest of ziek is vind ik t wel moeilijker. Gewoon omdat je meer wil voor mensen die je graag hebt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een oud collega die nog niet zo lang geleden werd behandeld voor borstkanker. Ik zag een foto passeren op facebook waar ze een sigaret vast had. Het schokte me..niet als roker, of als ex roker. Het is gewoon moeilijk te vatten maar t blijft haar recht, haar keuze. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 minuten geleden zei Suikertje:

Ik heb mijn stopdatum met mijn behandelaar vastgesteld op 3 juli, wil er eigenlijk nu nog niet aan denken, maar gaat wel gebeuren

Met roken???

Bedacht me net dat dat een domme vraag was..

bewerkt door fleurtje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik hou van jullie. Ook deze morgen. Goedemorgen!

paniek bijna over. 

Etty: jij doet wat ik over een tijdje ook wil gaan doen! Mooi. Heb een goede tijd. 

Lars: je ziet er prachtig uit! Krachtig en sterk.

jowan: heb een mooie dag. 

Emily Esfahana Smith heeft onlangs een boek geschreven: de kracht van betekenis. Over dat geluk nastreven mensen ongelukkiger maakt. Betekenis, zingeving is nuttiger en geluk komt en gaat als bijproduct. Ik werk daar ook aan en hoewel niet gemakkelijk, maakt het me tevredener op een dieper niveau. Meditatie draagt daaraan bij. Maar ik ben na jarenlang verdoven en vermijden of rücksichtlos mezelf opzij zettend en doorgaand, een absolute beginneling.

De 12 stappen ken ik niet, maar ik kan me voorstellen dat dezelfde elementen daarin een plek hebben.

Asterix: ik denk aan je. Heel veel. ik weet dat het leven met iemand die in paniek is niet bepaald eenvoudig is. Ik heb een enorm respect voor je. En dan ligt er nog meer op je bordje.

Smart: ik heb mezelf na talloze pogingen voorbereid op de hel door te stoppen met roken. Maar die kwam niet. Alleen een burn-out. Hahaha! Maar die was er al. Ook roken voegt niets toe heb ik ervaren. Bij mij was de ultieme sleutel tot succes: besluiten dat roken niets (meer) voor mij is. Voor mij zat in dat roken wel heel erg een stukje rock and roll en groots en meeslepend leven. Zogenaamd. Dat heb ik los kunnen laten. En afzetten tegen burgerlijkheid.... 

Ik voel dat ik nu voor altijd ben gestopt, maar het is pas sinds oktober. Ik gun het je echt. 

Iedereen :heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Yvonne:

Twee vormen van genotsmiddelen die bij foutief gebruik dodelijk zijn.
Bij de één is de harde benadering oké, bij de ander te pijnlijk. :wacko:

Yvonne, mijn reactie gisteren zou niet anders geweest zijn als het bericht over drinken was gegaan.

Bij  beide is het stoppen vanuit veroordeling van jezelf en/of anderen m.i. geen goed uitgangspunt en de belangrijkste oorzaak van mislukking.

Een verlangen om te leven zoals je in wezen, diep van binnen ECHT bent, wel!

Ik heb dit bij mijzelf ervaren en zie het hier ook vrijwel dagelijks langskomen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen en bedankt @Lika

De paniek is wel wat minder, anders nu, afgedekt lijkt het wel.
Met name 's morgens is de angst het grootst, en dan met name door de vreemde sensaties in haar lichaam, bijna verkrampt en een hoofd wat totaal in de war is.

Behalve stoppen met drinken en roken dien je ook te stoppen met AD, want:

In een nieuw boek “The Sedated Society” onthullen experts dat antidepressiva voor de meeste mensen niet werken en zelfs permanente hersenschade kunnen veroorzaken. In dit controversiële boek doen 10 gerenommeerde experts een boekje open over gemanipuleerde testresultaten en het wegmoffelen van ongewenste testuitkomsten.

:huh:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zelf nooit gerookt dat probleem heb ik dus niet. Wel zie ik hier pakjes sigaretten met vreselijke plaatjes erop. Vraag me af of dat helpt? Zou het geholpen hebben als dat soort plaatsjes ook op drank flessen stond? Zou het geholpen hebben als iemand mij 30 jaar geleden op een aardige of niet aardige manier had verteld dat ik moest stoppen met de drank? Als ze mij verteld hadden wat ik er van zou kunnen krijgen. Ik weet het niet kan er alleen maar naar gissen. Ik heb een beschadiging in mijn hersenen en dat komt niet meer goed. Bij mij is het stukje handelingen aan getast. Dat betekent dat ik in mijn hoofd heel goed weet hoe alles moet maar mijn lichaam weet het niet. Nu heb ik al steeds meer hulp nodig bij handelingen die ooit zo vanzelfsprekend waren. Het gaat achteruit bij mij ondanks dat ik gestopt ben. De verwachting is dat ik steeds minder zelf kan en meer hulp nodig ben. Mijn geheugen en verstand is niet aan getast. Op geheugen scoor ik iets minder dan leeftijdgenoten. Van de week tijdens het gesprek zei ik was dat ook maar gebeurd dan ben ik mij niet bewust van wat ik niet meer kan. Van de week dacht ik dat ik wel voorlichting aan jongeren zou willen geven. Laten zien wat teveel drank met je kan doen. Gaat helaas niet lukken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei Lika:

Ik lees dat soort info voorlopig niet Asterix. Voor mij al een aantal jaren zeer levensreddend denk ik. Die antidepressiva . Ik zweer nog even bij mijn paroxetine....!

Je hebt gelijk Lika, info opzoeken over medicijnen en de effecten daarvan kun je beter mijden als de pest.
Zeer ziekmakend! ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lees nu pas je laatste bericht Lars. Lijkt wel soort afasie, maar dan met handelingen. Je weet het wel, maar kunt het niet. Lijkt me enorm moeilijk. Weten ze iets van de snelheid van het verloop? Er zit maar één ding op. Leven in het NU. En dat blijven we delen, want dat geldt voor ons allen. Ik vind dat erg moeilijk. En train mezelf daarin. :heart::lips::rose:

maar voorlichting aan jongeren: dat kan toch nog steeds? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeiemiddag,

Ik ben wel blij met wat er verder geschreven is n.a.v. gisteren over het roken.
Not amused about het actieve deel ervan, om het aan te gaan. Ik ga me daarvoor op het andere draadje melden (Fleur).
Ik ben een neurotische roker en het roept veel angst op. Nu al shaken en "bijna" tranen.
Eerst een plannetje maken en afbouwen....
Moet het voor mezelf doen he...

Bedankt voor jullie bijdragen. Fijne dag!
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zit er erg doorheen. Gister grote misser. Nu beroerd dus. Ik ga vanavond met regiotaxi naar aa. Het gaat niet goed zo. Ben vooral angstig over de uitslagen. Zit niet goed en heb veel pijn. Ik ga nog uurtje op bed en straks lange douche. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vanavond met regiotaxi naar de aa en droog zijn. En blijven. Ik heb het al aan iemand van de groep gemeld. De enorme angst vanwege de uitslagen deed me de das om. Verder ontzettend geschrokken van de bijna buurvrouw gister. Die had ook een giga terugval en heeft in beschonken toestand haar haren afgeknipt. Die was gestopt met antabus en heeft een paar flessen achterover geslagen. 

Dit doet drank dus met ons. 

Ik ga ook zeker melden van de angst. Ook bij brijder. Toen ik van de radioloog hoorde dat ze met veel spoed binnen twee dagen de uitslag van het biopt willen hebben sloeg de angst en enorme eenzaamheid me om het hart. 

Blij dat er vanavond de aa meeting is. Erg nodig. En maandag ga ik dus ook extra. 

bewerkt door Mazzelaartje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...