Spring naar bijdragen

Ongelooflijk maar waar


Bugno

Aanbevolen berichten

Ongetwijfeld een topic als duizenden: ik kan er niet meer omheen. Jaren in de veronderstelling geleefd dat zoals ik drink normaal is. Een gezin waar alcohol normaal en/of gezellig was (meer=gezelliger). Ik heb altijd gedacht dat alcoholisten zwervers waren die de hele dag een blik goedkoop bier in de hand hebben. Dat ben ik toch niet?

 

Ik drink doordeweeks eigenlijk nooit. Maar dan komt de vrijdag er aan. Hele week thuis gezeten, hele week gewerkt. Eindelijk het heerlijke, ontspannen weekend. Biertje? Ja tuurlijk. Niet teveel drinken hoor vandaag, geen zin in brak zijn. Nog een? Ja!! zeker, wat een gezelligheid. Nog een. Nog een. Nog een.

 

Oh, jij gaat? Nu al? Wij blijven nog even toch? Biertje? Ga jij nu ook? Oh. Dan blijf ik alleen achter.

-Weet je het zeker? 

Gezellig toch? Neeme r nog eeeeentje, dan ga ik.

......

Hi schat. Ja, beete laat geworden ja. Zo gezellig. Met wie? Oh weet ik eigenlijk niet. Ja, zij waren eerder gegaan ja. Hoezo is alleen blijven sneu? Ik vind het leuk om nieuwe mensen te leren kennen.

.....

Nee ga niet naar mn werk hoor, meld me wel ziek.

 

 

 

My story...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Bugno, welkom hier.

Op vrijdagavond ga je dus helemaal los, als ik het goed begrijp? En de zaterdag en de zondag dan?

Je meldt je af en toe ziek op je werk en thuis hebben ze in de gaten dst je teveel drinkt. En toch doe je het. Dat klinkt inderdaad een beetje als....

Je hebt je nu hier aangemeld. Er is hier veel te lezen en te schrijven, als je dat wilt. Het heeft mij goed geholpen.

Heb je al enig idee wat je wilt bereiken? Stoppen, minderen...?

Ik wens je veel succes en hoop je te gaan lezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Bugno, welkom hier.

Op vrijdagavond ga je dus helemaal los, als ik het goed begrijp? En de zaterdag en de zondag dan?

Je meldt je af en toe ziek op je werk en thuis hebben ze in de gaten dst je teveel drinkt. En toch doe je het. Dat klinkt inderdaad een beetje als....

Je hebt je nu hier aangemeld. Er is hier veel te lezen en te schrijven, als je dat wilt. Het heeft mij goed geholpen.

Heb je al enig idee wat je wilt bereiken? Stoppen, minderen...?

Ik wens je veel succes en hoop je te gaan lezen.

 

 

De vrijdag was even als typisch, maar gisteren, op een woensdag ging het net zo. Ik ben een echte sociale drinker. Thuis maal ik er niet om, maar bij uiteten, afspreken met vrienden, vrijdagmiddagborrel en alles wat er op lijkt drink ik. En zodra ik aan ga ga ik aan.

 

Mijn doel is altijd geweest om een sociale drinker te zijn met grenzen. Ik gaf mezelf regelmatig schouderklopjes om het feit dat ik doordeweeks bijna niet drink, maar ging voorbij aan mijn drinkgedrag zodra ik "mocht". Gisteren sprak ik af met iemand, en in het uur voordat ik wegging werd ik nerveus, als in uitkijkend naar. Want dan was ik weer in een omgeving dat drinken mocht.

 

Doel nu is helemaal stoppen. Ik ben blijkbaar niet in staat te minderen, dus dan is stoppen de enige optie. Doorgaan op deze voet is onmogelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Bugno, ook een warm welkom van mij.

Ja duizenden hier hebben soortgelijke ervaringen.

Ik was meer een thuisdrinker, maar het gedrag

herken ik wel. Het lichaam went aan de hoeveelheid

alcohol en gaat steeds meer vragen.

De geest verzint de smoesjes waardoor het kàn.

En wordt steeds creatiever. ;)

Zelfs bij minderen op wilskracht was ik dagelijks bezig

met wanneer ik weer mocht en op die dagen idd stressgevoelens.

Eenmaal gewend de eerste niet te nemen

ervoer ik grote rust en vastberadenheid.

Want de voordelen daarvan drongen ook weer langzaam door.

En mijn lijf en geest werkten ook nu samen; ik hoef niet meer!

En deze keer klopt ie wèl.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Bugno, ook een warm welkom van mij.

Ja duizenden hier hebben soortgelijke ervaringen.

Ik was meer een thuisdrinker, maar het gedrag

herken ik wel. Het lichaam went aan de hoeveelheid

alcohol en gaat steeds meer vragen.

De geest verzint de smoesjes waardoor het kàn.

En wordt steeds creatiever. ;)

Zelfs bij minderen op wilskracht was ik dagelijks bezig

met wanneer ik weer mocht en op die dagen idd stressgevoelens.

Eenmaal gewend de eerste niet te nemen

ervoer ik grote rust en vastberadenheid.

Want de voordelen daarvan drongen ook weer langzaam door.

En mijn lijf en geest werkten ook nu samen; ik hoef niet meer!

En deze keer klopt ie wèl.

 

Die voordelen zie ik zeker. Als ik alleen al bedenk hoeveel geld ik stuksla in de horeca en wat ik daar allemaal mee zou kunnen doen.

 

Alleen zie ik ook nog een hele hoop nadelen, zoals mijn sociale kring die draait om "Drinkgelegenheden". Pfff.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kunt je afvragen hoe sociaal die kring is als het draait om drank...

Op mijn sportclub dronk iedereen flink, zeker na afloop. Dacht ik. Nu ik niet meer drink zie ik het veel beter en het zijn er slechts een paar. Wiens gezelschap ik vroeger natuurlijk altijd opzocht...

Zo heb ik mezelf wel meer voor de gek gehouden.

ik ben nu ruim twee jaar geleden eindelijk gestopt. Ik ben daar nog iedere dag blij over. Dat gun ik jou ook.

Hoe ga je het aanpakken Bugno?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kunt je afvragen hoe sociaal die kring is als het draait om drank...

Op mijn sportclub dronk iedereen flink, zeker na afloop. Dacht ik. Nu ik niet meer drink zie ik het veel beter en het zijn er slechts een paar. Wiens gezelschap ik vroeger natuurlijk altijd opzocht...

Zo heb ik mezelf wel meer voor de gek gehouden.

ik ben nu ruim twee jaar geleden eindelijk gestopt. Ik ben daar nog iedere dag blij over. Dat gun ik jou ook.

Hoe ga je het aanpakken Bugno?

 

Goede overweging die je meegeeft. Ik ben voornemens het mijn directe kring (goede vrienden, familie) te vertellen, zodat die mij ook kunnen helpen. Nee ik wil niet drinken. Nee ook niet 1. 

 

Verder, beetje een andere richting op, schaam ik mij gigantisch, met name voor mijn vrouw. Hoe onaantrekkelijk is het wel niet dat iemand geen maat kan houden. Ze weet het al jaren, kan ik dat nog goedmaken? Daar wil ik ook mijn motivatie uithalen, net als uit mijn kinderen. Ik heb zelf een opvoeding gehad waar werd gedronken en veel ook. Ik wil niet dat mijn kinderen ook een beeld krijgen dat een gezellige avond die avond is waar iedereen laveloos is. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom op het forum,

 

Ik denk dat het merendeel niet in de goot ligt... maar los ervan bestaat er een verschrikkelijk groot probleem

met alcohol. Gaandeweg ruineert het je. Enfin je hebt zelf de perikelen al ervaren.

Het is erg ondersteunend om veel te lezen hier, ook in oudere stukken onder Tips of Thema's. Bekijk ook het

filmpje van Mw. Noorlander eens. Als je ziet wat er in je lijf en hersenen gebeurt... ik weet niet hoe oud je bent

maar met het ouder worden ontstaat er helemaal een slijtageslag! (zacht uitgedrukt)

 

Het is fijn om de regie weer terug te krijgen. Een hoofd dat helder en fris is!

Ik wens je veel suc6!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Bugno  :rose:

 

Herkenbaar, zaken die je vertelt (dus helemaal niet zo ongelooflijk hoor :)

Heb je ook gemerkt dat je in de loop der tijd meer 'drinkgelegenheden' gaat zoeken of ze gaat creëren? Was mijn ervaring, vaker, meer (ook ooit begonnen met alleen op zaterdagavond bingen)

 

Drankgebruik (misbruik) is in mijn ogen progressief, het wordt niet spontaan beter/minder als er een bepaalde grens gepasseerd is. Remmetje kapot noemen ze dat hier. Ook ik kon niet stoppen na een paar, werd standaard veel te veel. En ook al was het nog niet dagelijks, de katers, schuldgevoelens, niet meer baas over eigen leven (wanneer MAG het weer!), dat alles brak mij enorm op. Er ging zo veel energie in zitten, overschaduwde steeds meer de goede zaken in het leven. 

Het levert zo'n vrijheid en opluchting, niet meer constant in gevecht met jezelf zijn.

Voor mij begon het met complete erkenning, niet meer bagatelliseren. En vervolgens stap voor stap, dag voor dag: 'Vandaag niet'.

Na verloop van een tijdje wordt het soepeler, en worden er zo veel voordelen duidelijk.

 

Veel succes, en schrijf vooral lekker van je af

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor de reacties allemaal. Straks naar de huisarts, benieuwd naar de komende periode. Zaterdag al een lunch staan waar ik normaal gesproken wel een flesje of twee soldaat zou maken. Zal nu niet heel moeilijk worden, maar het besef dat ik dat niet meer wil heeft wel even tijd nodig te nestelen denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Bugno,

Ik lees je tekst en kan alleen maar zeggen dat het heel herkenbaar is...

Ik wil zo graag stoppen maar hoe nu verder? Mijn sociale contacten bestaan ook in het weekend uit ff lekker borrelen.

Nu ben ik na 19 jaar mijn rijbewijs te hebben opgepakt omdat ik op een dinsdagnacht geen drank meer had en nog net een shoarma tent open was. De drang naar drank was zo enorm dat ik moest!

Ok had 1.84 promille en heb 2 uur vastgezeten. Krijg nu een psychiatrisch onderzoek ema cursus en de boete denk zo ruim 3000 euro rijontzegging en ws haal ik de test niet vanwege mijn afhankelijkheid. Dus geen rijbewijs meer.... het makkelijkste is het wegdrijven. Maar ik ben het zat het is mijn grootste vijand geworden die afhankelijkheid is verschrikkelijk elke keer denk je na zo'n drankmisbruik avond nooit meer maar dan ben je 2 dagen verder en zeg je tegen jezelf een paar kan toch wel.... Helaas wij niet! Ik hoop ook dat ik hier steun kan vinden.

Ik ben 37 jaar en alleenstaande moeder een leuke baan en lieve vrienden, ik heb nu al teveel verloren en hoop dmv alcohol de baas en jullie dat het leven zonder drank mij rust en stabiliteit kan geven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

uiteindelijk worden de weekends zonder drank

vaak veel leuker dan met, in elk geval echter ook.

Maar je moet wel doorzetten en drinkers zijn gewend de

makkelijkste weg te kiezen. Nieuw gedrag aanleren dus.

En alle nadelen ook op schrijven voor jezelf.

Je had ook iemand dood kunnen rijden, en wat dan?

En je kinderen? Zoveel redenen om nu vandaag de eerste

niet te nemen. En morgen is het weer vandaag. dag per dag dus.

Als wij het kunnen, dan jij ook! Je bent hier niet alleen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Bugno, goede stap om hier te komen en naar de huisarts te gaan. Er is heel veel te 'koop' aan hulpverlening als je van alcohol af wil komen. Voor mij is een behandeling met cognitieve gedragtherapie erg helpend geweest. Schroom niet om hier te lezen en te vragen terwijl je zoekt naar hoe je verder wil.

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

(voor alcohol1978: je schrijft over je eigen ervaringen en dat kan heel goed helpend zijn voor Bugno. Maar je stelt ook een vraag. Als je daar reacties op wil dan kun je het beste een eigen voorsteldraadje openen onder wie-is-wie. Dit is het draadje van Bugno en we zullen hier niet snel diep ingaan op kwestie's van iemand anders. Deslaniettemin ook jij hier van harte welkom en veel sterkte!)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heya,

 

Welkom hier op het forum. Inderdaad een hele goede stap om naar de huisarts te gaan. Bij mij heeft dat veel goeds in werking gezet. Laat je weten hoe het is gegaan?

 

Huisarts was makkelijker dan gedacht, maar verder ook een korte opsomming die leidde tot een doorverwijzing naar Jellinek. Heb me daar direct aangemeld voor een intakegesprek, dus erg benieuwd naar wanneer zij contact opnemen voor het maken van een afspraak.

 

Ik hou jullie op de hoogte. Gisteren en vandaag al erg veel gelezen en gekeken, van ervaringsdeskundigen waarbij het erg fijn is heel veel herkenbare zaken terug te zien. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Prijs je inderdaad gelukkig met de huisarts, welke jou serieus neemt en heel kordaat doorpakt.

Bugno, jijzelf klinkt óók kordaat. Daar ga je nog veel voordeel van hebben.

Hoe is vandaag verlopen; is het gelukt om de lunch te overleven zonder alcohol?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Prijs je inderdaad gelukkig met de huisarts, welke jou serieus neemt en heel kordaat doorpakt.

Bugno, jijzelf klinkt óók kordaat. Daar ga je nog veel voordeel van hebben.

Hoe is vandaag verlopen; is het gelukt om de lunch te overleven zonder alcohol?

 

Ben net thuis, ging boven verwachting. Eerste momenten beetje onwenning (nee dankje, heb je wat fris?), maar daarna geen moment moeilijk gehad. En nu erg blij met mijn frisheid bij thuiskomst. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi Bugno! Vandaag nog moeilijke momenten?

Ik heb in het verleden na een aantal drankvrije dagen het idee gehad dat het allemaal eigenlijk best wel meeviel...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...