Spring naar bijdragen

Clonazepam/Rivotril en problemen (met stoppen)


Bart

Aanbevolen berichten

Ik gebruik dit middel nu al zo'n 10 jaar, 2 mg per dag enkele dosis. Oorspronkelijk voorgeschreven als spierontspanner !

 

De laatste jaren (en in het bijzonder het laatste jaar) heeft mijn gezondheid nogal te lijden gehad vanwege dit middel. Er speelden weliswaar ook nog enkele andere zaken mee, maar er zit niets anders op dan stoppen. Nu weet ik wel dat rechstreeks afbouwen de voorkeur geniet, maar gezien mijn gezondheidstoestand en het effect dat dit middel op mij heeft lijkt dit niet te doen. Het is een heel erg fysiek middel.

 

Vaak wordt diazepam aanbevolen als middel om af te bouwen, soms Librium. Diazepam is echter zo'n rotmiddel, ook totaal anders. Het accumuleert extreem, is relatief kortwerkend. Ik heb het een aantal dagen geprobeerd, vanwege de effecten heb ik het maar niet doorgezet. Natuurlijk kan ik wel proberen het te forceren ... Heeft iemand ook ervaring met andere middelen, zoals b.v. Tranxene ?

Mijn huisarts heeft er natuurlijk totaal geen verstand van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Bart,

 

Ik heb jouw berichtje gelezen.

 

Rechtstreeks afbouwen is niet goed, dat gaat veel te hard.

Als je bedenkt, dat een halfje mg rivotril een equivalent is van 10 mg valium/diazepam....

 

Het is verstandig om het inderdaad om te zetten naar valium of tranxène

Deze 2 middelen werken heel lang door, dan daalt jouw spiegel langzaam.

Ja, tranxène/librium en valium/diazepam accumuleren, maar omdat je toch afbouwt, valt dit wel mee.

Rivotril is een veel sterker middel, dan librium of valium. Valium werkt erg lang door.

Rivotril stapelt ook, maar minder snel, ik geloof, dat de halfwaardetijd ongeveer 38 uur is, dus bij dagelijks gebruik 10 jaar lang, heb je een hoge rivotril spiegel. Zowel rivotril, tranxène en valium, hebben actieve metabolieten.

 

Artsen hebben er de ballen verstand van is ook mijn ervaring.

Doe het langzaam, dat is al moeilijk genoeg !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Bart,

 

Ik heb jouw berichtje gelezen.

 

Rechtstreeks afbouwen is niet goed, dat gaat veel te hard.

Als je bedenkt, dat een halfje mg rivotril een equivalent is van 10 mg valium/diazepam....

 

Het is verstandig om het inderdaad om te zetten naar valium of tranxène

Deze 2 middelen werken heel lang door, dan daalt jouw spiegel langzaam.

Ja, tranxène/librium en valium/diazepam accumuleren, maar omdat je toch afbouwt, valt dit wel mee.

Rivotril is een veel sterker middel, dan librium of valium. Valium werkt erg lang door.

Rivotril stapelt ook, maar minder snel, ik geloof, dat de halfwaardetijd ongeveer 38 uur is, dus bij dagelijks gebruik 10 jaar lang, heb je een hoge rivotril spiegel. Zowel rivotril, tranxène en valium, hebben actieve metabolieten.

 

Artsen hebben er de ballen verstand van is ook mijn ervaring.

Doe het langzaam, dat is al moeilijk genoeg !

google: ashton manual ! hier staat alles, wat je weten moet. Bedenk, dat de hier aangegeven schema's nog vaak te snel gaan.

Doe het in jouw eigen tempo en luister niet naar artsen, die je vertellen, dat het sneller kan.

I have been there !

Lees the Ashton manual (google)

Bedenk, dat de aangegeven afbouwschema's op Ashton Manual soms nog te snel gaan.

Luister naar jouw lichaam en doe het heel langzaam.

 

O, nu staan er 2 berichten, lukt me niet om te deleten, Nou ja...never mind...

 

bewerkt door sneeuwhoen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi lieve mensen,

 

Zelf heb ik in zijn totaliteit zo'n 15 jaar Lormetazepam gebruikt. Vorig jaar en dit na reeds een flinke afbouw, strandde ik op 2,5 mg Lormetazepam. Werd toen omgezet naar 12,5 mg Diazepam (op mijn eigen vraag). Na veel bloed, zweet en tranen zit ik nu op 0,5 mg Diazepam.  Durf echt te zeggen dat ik hieraan mijn verdere afbouw te danken heb. 

Het lezen van verhalen van andere mensen, evenals de Ashton-Manual droegen in belangrijke mate bij tot het kunnen afbouwen. Het "grellige" karakter van de ontwenningssymptomen kon ik hierdoor beter plaatsen.  Telkens ik het enorm moeilijk had las en herlas ik de Ashton tekst en ervaringsverhalen.  Ook de hulpverleners van "benzodebaas" stonden mij met raad en daad bij (mailverkeer). 

Heb nog een klein (blijf optimistisch :-) stapje te gaan maar weet ondertussen goed om te gaan met de ontwenningsverschijnselen. Hoe naar ik me hierdoor bij elke dosisvermindering ook kan voelen denk ik:  weer wat dichter bij "O".  BENZO jullie krijgen mij niet klein.  IK zal winnen!

Ben blij dat ik eindelijk de stap heb genomen om mij op dit forum aan te melden. Heb mijn afhankelijkheid aan Lormetazepam ook veel te lang voor mezelf gehouden.  Mijn schaamtegevoel was even groot als mijn verslaving.  Ooit voorgeschreven door een huisarts en het verkrijgen van nieuwe recepten was niet moeilijk hoor.  Hij had mij beter gezegd dat het tijd was om die rotzooi af te bouwen i.p.v. nieuwe voor te schrijven. Wat er ook van zij: "the only way is up".  Uiteindelijk was dit alles ook een levensles hoor.

Aan iedereen veel succes met het afbouwen! Zet door!

 

Heel veel liefs,

Roos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

@ Bart ik ben even benieuwd welke lichamelijke klachten je hebt gehad tijdens het gebruik van Rivotril. Ik heb hetzelfde ervaren tijdens de afbouw en omzetting naar Diazepam. Ik werd heel erg vervelend van Diazepam. Ik heb dan ook wat twijfels of dat het geschikte middel is om af te bouwen van Rivotril. Achteraf is het laatste stukje van mijn afbouw gewoon te snel gegaan doordat ik er zo snel mogelijk mee wilde stoppen. Misschien werkt het bij andere benzo's wel en heeft het te maken met de halfwaardetijd die erg verschillend is. Als ik het opnieuw zou moeten doen was ik liever doorgegaan met het schrapen van de Rivotril pilletjes. Ik had naast m'n bed stukjes fijn schuurpapier liggen en schuurde  elke avond streepjes van de pilletjes. Elke avond weer een streepje meer. Nadat ik het omzette naar Diazepam brak de hel echt los en ben toen maar helemaal gestopt. Ben je al begonnen met afbouwen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Roos Fijn te lezen dat je wat hebt aan de ervaringsverhalen van anderen, ik hoop dat veel meer mensen dit forum gaan bezoeken. Als ik het zo lees ben je hartstikke goed bezig en al een flink eind op weg. Ik weet wat een afschuwelijke weg het is maar ben er al heel lang vanaf. Nog steeds ervaar ik enkele ongemakken maar uiteindelijk gaat het steeds iets beter. En ja, die huisarts schrijft maar opnieuw en opnieuw uit. Ik sprak van de week een kennis die assistente is bij een praktijk en inderdaad worden de recepten gewoon voorgeschreven en ziet de huisarts het vaak niet eens. Ze had overigens nog nooit gehoord van de problematieken met de benzo's. Ik heb toch sterk het idee dat de meeste mensen niet eens weten dat ze zieker worden van langdurig benzogebruik en dat de artsen het ook niet weten.

Zet hem op bij de laatste loodjes! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

@Bart @Gaba , hoe gaat het onderhand?

Ik zit nu ook in een afbouwfase en het lijkt erop alsof de ontwenningsverschijnselen steeds erger worden. En daardoor word ik ook steeds angstiger.
Kan ik er enigzins op vertrouwen dat dit van tijdelijke aard is. Mijn grootste angst is dat mocht ik ooit benzo vrij zijn, dat ik dan als verstijft door het leven zal gaan....

@Gaba , klopt het dat je gewoon met de diazepam bent gestopt cold turkey??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Arie, het gaat met mij echt heel goed op het moment. Ik ben weer helemaal hersteld maar er zijn dagen en weken geweest dat ik dacht dat het nooit meer goed zou komen. Geloof me, alle klachten verdwijnen een voor een en blijven steeds langer weg. Ik heb nu nog hooguit een keer per maand iets maar dat is te verwaarlozen. 

 

Inderdaad ging ik cold turkey vanaf 10mg diazepam. Ik kon het middel niet verdragen. Ik raad dat helemaal niemand aan. Misschien daarom dat het zo lang duurde voordat ik herstelde. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 10 months later...
Op Monday, February 29, 2016 om 13:26 zei Bart:

Ik gebruik dit middel nu al zo'n 10 jaar, 2 mg per dag enkele dosis. Oorspronkelijk voorgeschreven als spierontspanner !

 

De laatste jaren (en in het bijzonder het laatste jaar) heeft mijn gezondheid nogal te lijden gehad vanwege dit middel. Er speelden weliswaar ook nog enkele andere zaken mee, maar er zit niets anders op dan stoppen. Nu weet ik wel dat rechstreeks afbouwen de voorkeur geniet, maar gezien mijn gezondheidstoestand en het effect dat dit middel op mij heeft lijkt dit niet te doen. Het is een heel erg fysiek middel.

 

Vaak wordt diazepam aanbevolen als middel om af te bouwen, soms Librium. Diazepam is echter zo'n rotmiddel, ook totaal anders. Het accumuleert extreem, is relatief kortwerkend. Ik heb het een aantal dagen geprobeerd, vanwege de effecten heb ik het maar niet doorgezet. Natuurlijk kan ik wel proberen het te forceren ... Heeft iemand ook ervaring met andere middelen, zoals b.v. Tranxene ?

Mijn huisarts heeft er natuurlijk totaal geen verstand van.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zit al jaren aan de tranxenne  hoge dosering ben t nu aan t afbouwen  wat een hel .ben ook al heel lang bezig heel voorzichtig  .hoop er ooit af te komen  .en dat de klachten waar ik ze voor kreeg nooit afdoende waren en nu nog meer verergeren  .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...
  • 4 years later...

Ik heb ongeveer 6 jaar rivotril gebruikt. Ik ben nu 4 maanden gestopt. Dit is echt een nachtmerrie,ik heb de meest bizarre bijwerkingen gehad en nog steeds. Ik zie slecht,moeite met dingen zoals lopen,autorijden en ik ben heel angstig. Ik durf de deur bijna niet uit. De eerste maand sliep ik een uur per dag,super pijn in mijn gebit en tandvlees. Een soort rare zenuwpijn,heelwazig zien,bibberen in de nacht,nachtmerries,mega veel zweten,mega gestressed,voor alles bang,niet onder de mensen durven en nog een waslijst aan rare bijwerkingen. Niemand kan mij helpen,huisarts weet er niks van maar schrijft het wel voor. Bizar spul is het,je kan nog beter heroine spuiten. Daar kom je makkelijker van af. Hoe kan je als arts dit aan iemand voorschrijven. Ik heb ook een spoorvan vernieling achter gelaten. En ik weet er van omdat mijn vrouw het verteld ik weet zelf bijna niks!! Blijf er vanaffff!!

 

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...