Spring naar bijdragen

tijd voor vernieuwing

marcella

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik ben niet zo'n schrijver, maar vandaag is het tijd voor verandering. Ik ben een vrouw van 44 twee jongens en een relatie van 24 jaar. Buiten mijn zwangerschap om heb ik altijd al gedronken, maar de laatste tijd steeds meer. Meestal na 9 uur in de avond kinderen op bed en dan kruip ik achter de computer met een fles wijn en de laaste tijd gaat er ook een tweede open. De schaamte is zo enorm groot dat ik het niet eens wil opschrijven. Voel me de dag erna depressief en heb gewoon een hekel aan mezelf. Ik sport drie keer per week ben altijd met gezonde voeding bezig, dus dit klopt er gewoon niet bij. Mijn vader was een alcoholist en zijn broer ook. Beiden vorig jaar overleden. Mijn lieve schoonzus is twee jaar geleden van de trap gevallen en dood. Zo wil ik niet eindigen, maar elke keer ga ik weer de mist in. Naar de dokter ga ik niet durf ik niet. Wil wel AA meetings gaan volgen. Voor zover even, grt, Marcella

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom hier,

zo herkenbaar wat je schrijft!

Hopelijk steek je hier op dit forum je licht verder op.

Ik vind en vond dat erg behulpzaam.

Ik ben 62; dronk ook altijd eigenlijk. Nu dag 7 hopelijk droog. Een begin.

Ik voel me al stukken beter!

Mijn huisarts weet er al langere tijd van... reageert prima. Ik zou er niet te bang voor zijn.

Ja die schaamte. Maar erg lekker om die af te kunnen schudden!!

Ik wens je sterkte! :musicnote:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Smart,

Dank voor je bericht dat heb ik nodig! Ik verdring het liever dan dat ik er over schrijf. Ben ook bang dat ik mezelf weer zal teleurstellen en dat het niet lukt. Meestal na dag drie/vier begin ik weer. Ik ben eerder gestopt en ken alle voordelen. Ben nu al bang voor alles wat gaat komen: het weekend zonder drank hoe kom ik dat door. Weet zeker dat ik heel onrustig wordt. Huisarts durf ik gewoon niet de schaamte is te groot. Wil wel naar een AA meeting dinsdag, maar wat als je een bekende tegenkomt. Weet ook niet zo goed hoe het werkt..

Zeker een heel goed begin 7 dagen. Volhouden! kan ik alleen maar zeggen natuurlijk. Sterkte

Link naar opmerking
Deel via andere websites

........ Wil wel naar een AA meeting dinsdag, maar wat als je een bekende tegenkomt. Weet ook niet zo goed hoe het werkt..

Als je al een bekende zou tegenkomen (heeeeeel kleine kans..) dan zou dat misschien alleen maar prettig zijn.

Bekenden gaan niet naar AA om te kijken of ze misschien bekenden zien binnenkomen. De kans is levensgroot dat ook

die bekende een alcoholprobleem heeft. En als je wilt stoppen met alcoholgebruik omdat je er een probleem mee hebt,

dan moet je dat wel zélf doen, maar je hoeft het niet alleen te doen. Samen met een bekende werkt dan misschien wél zo motiverend..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

welkom Marcella

zie je een bekende dan ben je gelijk

door je schaamte heen, want jullie komen voor hetzelfde.

Ik kom wel eens mensen tegen in de sauna

en dan is het ook even van oeps!

Maar daar komen dus de leukste gesprekken uit voort

want we hebben dan iets gemeen (iets meer dan die dikke knt☺)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi marcella

10de dag nu dat ik ben gestopt, zag ook verschrikkelijk tegen de vrijdag op, dat is van oudsher, vanaf mijn 15de denk ik wel, de borrelmiddag.

eind van de werkweek, telefoon uit, en dan de drank op tafel, heel gezellig, tot.......... mijn man ermee stopt en ik doorga en de volgende dag niet meer kan functioneren. 

daar denk ik nu aan, ben in een weekend gestopt en heb inmiddels mijn tweede alcoholvrije weekend gehad, kan me alleen maar verheugen op de derde, want doen leuke dingen nu ipv je kater wegwerken door weer te gaan drinken.

maar weekend is nog ver weg, hou het bij de dag zeggen ze hier en dat werkt,

succes, leila

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Marcella, van harte welkom hier. Super goed dat je op dit forum bent gekomen. Ik zit er nu bijna twee maanden en ik heb er heel veel aan. Herkenning, steun en kennis. Je staat niet alleen.

De allerbelangrijkste stap heb je gezet: herkennen en erkennen dat je iets doet dat eigenlijk niet bij je past.

Zet m op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor de bemoedigende woorden! Dat is heel fijn. Niemand weet dit dus jullie zijn mijn enige oor. Ik bekijk het per dag en zal meer dan mijn best doen. Zal heus nog wel eens een drankje drinken, maar nu even niet. Zoals velen zeggen ik bekijk het per dag. Ik ben gisteren vroeg mijn bed ingedoken, maar slaap altijd heel slecht. Op naar dag twee! Ik ben hier een aantal jaar geleden ook al op het forum geweest, maar dat was ik na een week weer vergeten:)) Hoop nu wat langer door wellicht deel te nemen aan de gesprekken. Fijne dag allemaal en sterkte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe zie je dat voor je Marcella? Is "nu even niet" een bepaalde periode, of is dat flexibel? En wat is "heus nog wel eens" en "een drankje"?

Flauwe vragen misschien. Als ik mijn smoezenboek opensla, dan staat dat echter vol van onduidelijke voornemens en beloften, die ik vervolgens in mijn eigen voordeel uitlegde.

Voor nu veel succes!

Misschien ben ik er nog niet helemaal klaar voor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

misschien wil of kun je nog niet

de knop om zetten marcella.

probeer er wel bewust mee bezig te blijven.

en voel je niet aangevallen hier.

we weten allemaal uit ervaring dat ooit

de achterdeurtjes dicht moeten, want af en toe

een drankje is zelden weggelegd voor mensen

die hier komen met een fors drankprobleem.

Dus blijf het voorlopig maar dag per dag doen.

Als je dat redt, en je lijf en psyche herstellen,

en je geest wordt rustiger en sterker, dan komt

er een moment dat je voelt; wat zou een glas af en toe

nog toevoegen? Ik heb immers alles al en hoef niet

meer te verdoven of onderdrukken. Dat kost best wel wat.

Want je moet leren door die momenten heen te gaan die je anders

zou hebben verdoofd. En dat kan ook met andere dingen die wel

gezond voor je zijn. Ik ben nog steeds aan het oefenen met discipline.

Met moed om actie te ondernemen, daar waar ik anders struisvogel was.

En dat lukt nog lang niet altijd, maar wel steeds meer.

En dat zijn momenten of situaties waarop mijn beschadigde zelfrespect

weer wat groeit. Dan kan ik echt trots/fier zijn en blij met mezelf.

Want ik doe het toch maar en verzuip (letterlijk) niet meer in het slachtoffer zijn.

Toen ik dronk had ik die momenten niet meer, ik boette maandelijks meer

aan eigenwaarde in. Met een eigen zaak is het extra belangrijk om

ook héél goed voor jezelf te zorgen meis. Ik hoop dat je blijft komen hier.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha ha het geeft niet hoor Gerrit. Ik weet precies wat je bedoeld ben hier al eerder doorheen gegaan (jezelf voor de gek houden). Als het al eerder niet gelukt is, dan denk je dat de volgende keer ook. Maar dat zit in mijn hoofd, en dat moet er uit. Maar voor nu heb ik die beslissing gewoon nog niet genomen voor 100%. Ik ken genoeg mensen die een fles wijn per dag drinken en daar geen probleem mee hebben. De eerste stap is gewoon weer gezet zo zie ik het nu. En natuurlijk blijf ik hier komen Jane, anders zit ik vanavond weer aan de wijn., enne dat wil ik niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen marcella,

Ik weet tot op de dag van vandaag nog steeds niet wanneer nou dat moment was dat ik er klaar voor was.

Ik weet wel dat ik er helemaal klaar mee ben. Met alcohol dan.

Het moment van ommekeer was de dag dat ik voor het eerst serieus met de 12 stappen in aanraking kwam. Met verslaafde mensen

die m.b.v. dat programma een waarde- en zinvol leven hadden opgebouwd zonder alcohol/drugs.

Ik bepaalde niet wanneer ik er klaar voor was, mij werd een weg gewezen die ik geheel "onklaar" ingeslagen ben. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zeg vaak...verslaafd worden doe je niet zomaar.

Nu ik het weet van mezelf is het ook niet raar dat ik verslaafd ben geworden.

Het zit in mijn genen..opvoeding...gemis...niet willen voelen...niet met emoties om kunnnen gaan.

Steeds dieper zonk ik totdat het bijna niet meer kon.

Ik heb de stap gewaagd naar de huisarts...heel eng.

Het balletje ging toen rollen.

Zo blij met toen die stap..ondanks dat het geen makkie was.

En nu...mag ik er wezen :)

Wat ik ermee wil zeggen..de meeste enge stappen zijn de moeite waard

Marcella..welkom hier en heel veel succes

You can do it

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooie link, dank je wel.

Ja zo is het echt bij mij ook echt Meya. Openhaard aan wijntje erbij, de eerste lentedag wijntje erbij, herfstig weer ok een herfstbok, en ga maar door. :D Maar dit is de keerzijde van al die "gezelligheid" 

En nu houd ik op hoor. Zal ik wel nodig hebben voor mijn inzichten
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Herkenbaar Marcella. Ik heb daar zeker de eerste weken ook flink last van gehad. En weleens gedacht dat ik maar niet meer moest komen dan.

Ook dit trekt echter weg; het heeft zijn tijd nodig. Ik ben blij dat ik gebleven ben. De voordelen wegens wel heel erg op tegen de nadelen.

Ja dat dacht ik eigenlijk ook daarom ben ik vorige jaren weggegaan op het forum. Maar nu blijf ik hopelijk want het wegstoppen is misschien ook niet goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wel gek dat ik de hele dag niet aan alcohol denk kijk ik even op het forum plop gelijk een glas wijn in mijn hoofd :(

Als je nou de hele dag niet aan alcohol denkt, hoe komt het dan in je op om op dit forum te kijken? :blush:;)

Voor mij is het juist de confrontatie met drank(problemen) die me bewust laat zijn van het feit dat ik een drankprobleem heb.

En gaandeweg de tijd kwam ik er, door alle verhalen, achter dat ik niet alleen een drankprobleem heb, maar een

probleem met het leven zelf. En nog weer later kwam ik er achter dat dit laatste kernachtiger was dan mijn drankprobleem.

Want drank was alleen maar een fake-oplossing voor mijn probleem met het leven zelf.

Toen ik oplossingen kreeg aangereikt om op een "normale" verantwoorde manier met mijn leven om te gaan, werd

drank gereduceerd tot een middel waar ik enkele dagen lichamelijk van moest afkicken, maar dat verder niet meer

onweerstaanbaar aan me trok.

Confrontatie/dit forum/mijn zelfhulpgroepen hebben mij herstel gebracht. Juist door me aan dingen te laten denken waar ik soms helemaal niet aan dacht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Marcella,

Ik zag je op de dagdraad. Je zegt dat je geen schrijver bent, maar wat je schrijft is goed en ter zake.

Voel me boos en verdrietig. Reden om vanavond maar een fles wijn open te trekken wat maakt het uit. (...)

(...) Voel me de dag erna depressief en heb gewoon een hekel aan mezelf. (...)

Waarom ben je precies boos en verdrietig?

.

bewerkt door Meya
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...