Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Fijn Anouk! Weer een dag erbij! Bewust blijven is voor mij de manier om niet weer te gaan bagatelliseren en toch weer ns eentje te pakken... En ja ik kom mezelf weer tegen, leerzaam en goed...Vind mezelf een fijner persoon als ik niet drink, alleen al omdat ik me aan mn eigen afspraken kan houden (eindelijk) lieve groet

Geplaatst

Goede morgen lieve mensen,

Haddock, dank voor je uitnodiging, maar wil je het svp voor me vertalen? Dit red ik niet met mijn Engels ;) !

Ja Indigo, weer een dag erbij. Ik probeer het inderdaad per dag te bekijken. Al las ik het hier regelmatig van anderen, ik kon me er niet veel bij voorstellen en twijfelde of het werkte. Tot nu toe werkt het bij mij ook, als ik verder ga kijken, bijv. over x maanden of een jaar, word ik daar heel onzeker en depri van. Daarom denk ik er niet aan, ik zie wel hoe ver ik kom, voorlopig vandaag weer niets. We gaan straks voor een paar dagen weg, dat wordt dus een goede test, want: terrasjes + etentjes. En daar hoorde tot nu toe wijn bij, aardig wat wijn. Ik probeer me hier de komende dagen te melden en hoop zondag te kunnen zeggen, dat het een alcoholvrije trip was. Dat zou de eerste zijn na hele, hele lange tijd.

Fijne dag allemaal, het wordt mooi weer!

Geplaatst

We zijn weer thuis en hebben het heel fijn gehad. Het weer werkte ook mee, dus aardig wat gezien en gelopen. Maar het belangrijkste is dat ik geen wijn heb gedronken. Op de terrasjes en tijdens de etentjes was het met spa met citroen, thee en alcoholvrije bier ook heel gezellig. En dat terwijl om me heen de drank rijkelijk vloeide. Ik verkeer nog steeds in een soort 'roes' fase, omdat het vandaag al de 7e dag is, dat ik niets heb gedronken. Ik ben er heel blij mee, maar ben bang dat als de roes over is, het een stuk moeilijker zal zijn. Maar zoals het nu gaat is me heel veel waard!

Slapen gaat nog steeds niet goed, maar ik lees hier dat dat soms langer kan duren. Verder voel ik me nu al een stuk frisser en kijk helderder uit mijn ogen. En mijn darmproblemen, waar ik jaren mee tob, zijn sinds een paar dagen veel en veel minder. En dit allemaal al na 1 week. Wel merk ik dat dingen bij mij veel harder aangekomen dan eerst. Maar waarschijnlijk had ik dan gewoon een alcohol buffer om me heen.

Morgen op naar dag 8 zonder wijn

Geplaatst

Al een week, de kop is ervan af! Een bloemetje waard!  :rose:  :rose:  :rose:  En je zult gestaag meer voordelen gaan ontdekken, mijn lijst wordt steeds groter.... Het 'helpt' niet bij moeilijke situaties, want die situatie blijft gewoon en mag je de volgende dag gewoon weer verder mee aan de slag pfff, 'feestvreugde' wordt niet groter, ja die kater, die wordt steeds groter. Het leven wordt steeds meer normaal zonder drinken. En vooral lekker per dag blijven leven, wat er ook op je af komt; vandaag niet... Inderdaad niet denken aan dat feest, of volgende maand, of volgend jaar, bij dat idee kreeg ik het spaans benauwd. Gewoon vandaag niet, punt. Gisteren is geweest, en morgen bestaat nog niet.... Wordt steeds meer 'a way of life'. Ik dacht ook ooit: hmm wat is dat nou voor suffe opsteker, per dag leven? Tjonge zat ik er even naast. En heb enorme 'trekmomenten' gehad, alsof er een groep hondsdolle apen op mijn nek zaten, de laatste keer zo sterk bij heftig rond drie maanden. Uren door het bos gewandeld om maar niet toe te geven aan die drang.... Maf hoe het kan werken, dat het zo heftig terug kan komen, ik blijf ogen in mijn rug houden. 

Maar ook toen: vandaag niet, dan maar op mijn tandvlees, en de volgende dag zo opgelucht dat ik niet had toegegeven want de trek was weer weg.

Wat mij ook helpt is de tip van een vriendin die al jaren droog staat, elke keer als 'het stemmetje' opkomt, visualiseer dan dat het niet jouw eigen stem is, niet jouw wil, maar de stem van de verslaving, een lelijk beest.... Ik vind het fijn om er dan mijn 'eigen stem' tegenover te zetten, zo van oh ben je er weer? Maar ik vertik het om naar je te luisteren hoor! Wil zelf baas zijn, niet jou de touwtjes in handen geven! En zo doet een ieder het op zijn/haar eigen manier haha. 

Op naar weer een dag erbij  Anouk, je gaat goed!  :present:  :present:

Geplaatst

Dank voor jullie reacties, lieve mensen, ik had nooit gedacht dat dit forum zo belangrijk voor me zou zijn. Dankzij jullie voel ik me krachtig en ga vol goede moed naar dag 9. Nooit wilde ik geloven dat de stelling 'vandaag drinkt ik niet' zo effectief zou zijn.

De laatste dagen speelt er steeds de gedachte door mijn hoofd, waarom ik dit niet al veel eerder heb gedaan, als ik zie wat het me nu al heeft opgeleverd. Hoeveel tijd heb ik verloren? Maar wat is geweest kun je toch niet veranderen, dat heeft geen zin. Wel conclusies trekken en vooruit kijken. En dat gaat nog goed, al zit ik nog steeds in mijn overwinnings roes.

Gerrit, je hebt helemaal gelijk als je zegt dat de uren die je wel slaapt, van betere kwaliteit zijn. Ooit was ik een hele goede slaper, daardoor hoop ik dat er nog wat van over is in mijn genen en dat het daardoor goed komt Bedankt voor het omhoog halen van het slaapdraadje, daar stond ook een heel interessante laatste tip.

Ik ben van plan om het wonder matje van lady Jane aan te schaffen, ben heel benieuwd.

Jane, lig je erop in je blote velletje of heb je iets aan?

Royco, ik heb inderdaad gekeken hoeveel wijn ik anders in het afgelopen week zou hebben verzwolgen. Het is 7 x 1,75 fles = 12,25 flessen, zeg maar gerust 13! Vreselijk, maar vooral geweldig dat ik het deze week niet heb gedaan.

Indigo, ik ga jouw tip voor dat stemmetje zeker uitproberen, wel vreemd zo' n dialoog met jezelf. Maar alles wat helpt is welkom!

Het is een heerlijk vooruitzicht om te weten, dat ik morgen weer fris zal opstaan! Misschien niet helemaal goed geslapen, maar vooruit.

Geplaatst

Wat goed om te horen! En zo heel raar is het eigenlijk niet, dat 'stemmetje' kennen we allemaal denk ik... Ah joh, dit was zo'n - piep - dag nu heb je er eentje verdiend, ah joh, doe niet zo ongezellig, ah joh alleen vandaag even omdat het feest is, etc etc.....

Terwijl als je heel dicht bij jezelf blijft, er telkens de gedachte komt: ik wil het niet meer!

De verslaving trekt, en heeft vele manieren om je te willen doen geloven dat hij gelijk heeft, alles om te scoren.

Kan je vertellen dat na bijna een half jaar dat stemmetje er nog maar heel zelden is, en dat ik achteraf al die zaken al lang niet meer wilde, maar heel lang bleef geloven in al die 'drogredenen'. 

Dus feitelijk 'koppel' je jezelf even los, kijkt op een klein afstandje naar alles wat de verslaving je influistert. En maak je een keus of je nog wilt luisteren..... Als ik hem nu nog eens hoor, kijk ik even wat hij te zeggen heeft, maar er naar handelen?

Nope. Vandaag niet  ;)   Kijk maar of het voor jou werkt :  )

Geplaatst

Vandaag dag 9, ging weer goed, nog steeds zonder 'kromme tenen'. En, ik heb vannacht iets beter geslapen. Vandaag ook het fakirmatje besteld, waar Lady Jane hier al het e.e.a. over geschreven heeft. Dus, over een poosje zal ik vast slapen als een blok :)

Royco, bedankt voor je tip. Ik ga de slechte momenten uit het verleden opschrijven. Ik ben nl. bang, dat als ik ze paraat moet hebben, mijn geheugen dan weleens selectief zou kunnen zijn.

Indigo, wat het stemmetje jou influistert, is ook het repertoire dat die voor mij bewaart. Vooral 'dat heb ik wel verdiend' is favoriet. Tot nu toe heb ik nog geen last van het stemmetje, maar ik weet dat die zich vroeg of laat aandient. En dan hoop ik het dialoog te kunnen aangaan, én met succes!

Op naar dag 10!

Geplaatst

Dag tien gaat helemaal goed komen schat ik zo in  ;)  En ik slaap ook weer als een blok, als ik hier eea lees heb ik daar erg veel geluk mee gehad.. Fingers crossed dat het ook bij jou weer snel gaat lukken, benieuwd of Lady Jane's magische matje jou ook zo goed doet! 

flying-carpet.png

Geplaatst

Dag 10 is gisteren goed gegaan, ondanks dat ik het op mijn werk behoorlijk druk heb gehad. Normaal nam ik dan thuis wijn, want dat had ik wel verdiend. Maar ik ben nog steeds in de overwinnings modus. Aan de ene kant ben ik er blij mee, aan de andere kant vind ik ook dat het tot nu toe te makkelijk gaat. En ik weet niet wat ik daarmee aanmoet.

Ik ben de laatste dagen wel heel moe en in de namiddag heel slaperig. Mijn ogen vallen dan nog net niet dicht. En dat terwijl ik de eerste 2 dagen juist meer energie had. Maar ik ben nog maar aan het begin, dus waar heb ik het over. Wat wel super is, ik ben zomaar 1,3 kg afgevallen! En dat terwijl ik er helemaal niets voor heb gedaan, alleen geen wijn gedronken ! Iets meer dan 1 kg lijkt niet spectaculair, maar ik worstel al zo lang met mijn gewicht.

Vandaag een hete dag, ik kan er helemaal niet tegen, dus we zien wel. Maar wat er ook gebeurt, geen wijn vandaag

Geplaatst

te gemakkelijk

dat had ik ook, nog soms.

en intussen gaat je leven verder Anouk,

er komen heus mindere dagen/periodes

en die ga je nu zonder wijn aan, dus het zal ooit

best wel pittig wezen.

what doesn't kill you, makes you stronger.

voor nu dus reservekracht opbouwen

die heb je dan straks paraat. :rose::present::rose:

Geplaatst

Ik wil graag een avatar plaatsen bij mijn naam. Wie zou me op een Jip en Janneke manier willen uitleggen hoe ik het moet doen? Alvast hartelijk dank!

Geplaatst

Hoi Anouk, ik lees je voortgang.. we zijn beide ongeveer even ver met stoppen (ik zit inmiddels op 20 dagen) en wat ik voornamelijk herken is die vermoeidheid aan het einde van de dag.. ik heb dat ook. ik voel mijzelf de hele dag prima maar aan het begin van de avond stort ik in en moet ik echt even mijn ogen sluiten.. overigens gaat het na een powernapje van een half uurtje dan ook weer prima :) daarnaast slaap ik 's nachts weer keurig 8 uurtjes en voel ik me nog steeds heerlijk :) fijne dag!

Geplaatst

Heb exact hetzelfde geschreven na een aantal weken, het lijkt veel te gemakkelijk.... Bleek inderdaad bij mij het geval te zijn, het echte knokken moest nog beginnen.... Maar wil je niet ontmoedigen, iedereen is anders! En bij elke trek-aanval leerde ik mezelf en mijn triggers beter kennen.

Over de avatar, wat Royco al zei, als je een geschikt plaatje hebt gevonden en gedownload, moet je wel kijken of het bestand niet te groot is om te plaatsen, anders even het formaat aanpassen..... Benieuwd wat je kiest  :)

Geplaatst

Gerrit, ik begrijp heel goed wat je bedoelt met ' als het zo goed gaat etc.' Het is me een paar jaar geleden gelukt om drie maanden niet te drinken. En toen was er opeens zo' n gedachte en daarna ging het toch weer mis. Dat werkt dus niet bij mij. Ik ben hoe dan ook benieuwd of hier mensen zijn, die matig kunnen drinken nadat ze aan de alcohol verslaafd waren.

Harry, je bent een stuk verder dan ik , die 10 dagen zal ik nooit inhalen, dat hoop ik althans voor je! Ik heb ook gedacht aan een slaapje 's avonds, maar ben bang dat ik dan ' s nachts nog slechter slaap. Overigens ging het vannacht iets beter, dus er gloort hoop.

Royco, bedankt voor je instructie. Dit gaat wel lukken, ik dacht dat het lastiger was. Ik zit nu nog te broeden op een leuk plaatje.

Indigo, je ontmoedigt me niet hoor. Ik realiseer me donders goed dat er nog van alles op me zal afkomen, als het zover is, zie ik wel. Het is meer dat ik had verwacht, dat ik het veel moeilijker zou hebben. Voorlopig hoop ik ' reserves' op te bouwen, zoals Jane schreef. En, Ik haal heel veel kracht en motivatie uit dit forum. Ben heel, heel blij dat ik jullie gevonden heb.

Welterusten straks allemaal!

Geplaatst

En wij zijn blij met jou Anouk! Heb je al de 'lijstjes' gemaakt, alle ellende wat drinken met zich mee bracht in kaart brengen etc.... Helpt mij bij de les te blijven, niet meer bagatelliseren.... Heb zelf destijds een soort 'brief' gemaakt, staat iets over op mijn draadje, missch helpt het jou ook.. En over het 'af en toe' nog drinken, ach te vaak uitgeprobeerd en te veel mensen daardoor compleet terug zien vallen na een tijd droog staan.... Het is het niet waard, tenminste niet voor mij. Ik blijf per 'vandaag' besluiten en denk niet over de toekomst etc..... Lekker overzichtelijk  :)

Geplaatst

10% van de stoppers kunnen sociaal drinker worden vertelde mijn verslavingsarts mij.

Tis het proberen niet waard.

Ik heb hem geloofd

Diep in mij wist ik dat hij gelijk had.

En nu...het voegt ook niks meer toe.

Ik heb plezier

Ik heb verdriet

Ik ben moe

Ik ben blij

Ik heb zorgen

Ik heb twijfels

Ik ben boos

Ik kan niet slapen

Ik vind iets spannend

Ik heb traantjes van geluk

Ik ben zenuwachtig

Ik zing

Ik dans

Alles mag er wezen..

Das leven dat is waardevol

Niet altijd even makkelijk..

Morgen weer een dag

Het moeilijkste overwinnen

Maakt het makkelijker voor de volgende keer.

Het voegt werkelijk niks toe :)

Tis ook geen straf

Geplaatst

quote;

10% van de stoppers kunnen sociaal drinker worden vertelde mijn verslavingsarts mij.

Hier doe ik niets aan af. In de studies die ik las zag ik:

van de 480.000 zijn er 80.000 verslaafde drinkers, en 400.000 zware misbruikers. (1:6)

30.000 man is in behandeling.

Aanname; stel dat van die 30.000 het percentage verslaafden wederom 1:6 dan zou dat betekenen dat er 5000 verslaafden in behandeling zijn. Als die 5000 echt zover komen tot stoppen, (slagingspercentage 100 %, utopie dus,,,, ) dan zouden er 500 mensen (de 10 %  genoemd door Huttula) in NL rondlopen die sociaal drinker worden na verslaafd te zijn geweest. Hooguit. Want van de gestopten valt het eerste jaar 30 % (wel eens) terug.

Kort door de bocht, voor mijzelf: 480.000 zware drinkers waarvan het 500 mensen lukt om na een stopperiode van bv een jaar , sociaal drinker te worden. Dat is mij de test en de moeite niet waard. Eenmaal gestopt snap ik niet dat ik het óóit belangrijk vond.

Geplaatst

Tja, dat zijn geen cijfers om vrolijk van te worden. Niet dat ik het zelf overweeg, maar ik was gewoon benieuwd of er op dit forum ook mensen zijn, die dat kunnen. Maar waarschijnlijk heeft Royco gelijk en hebben ze dit forum niet (meer) nodig.

Zelf ben heel blij, dat het nog steeds zo goed gaat. Gisteren een feestje gehad, heel gezellig, maar voor mij zonder wijn. En het kost me nog steeds geen moeite, niet te geloven. Mijn vriend doet trouwens mee, hij dronk een stuk minder dan ik, maar ook hij voelt zich aanzienlijk beter en is actiever. Vrijdag was voor ons allebei wel moeilijk, de uitslag van zijn onderzoeken viel heel, heel erg tegen. En toen wilde hij wijn gaan kopen, maar gelukkig heb ik hem er van kunnen weerhouden. Je verandert daarmee toch niets en naderhand ga je je beroerd voelen. Hoe bestaat het, dat ik zoiets heb kunnen doen en zeggen!!

Ik merk dat ik nu meer tijd heb. 's Avonds hang ik niet uitgeteld op de bank, overdag voel ik me fitter en komt er meer uit m'n handen. Ook hoef ik niet steeds in de gaten te houden of er voldoende wijn in huis is. Daardoor moest ik heel vaak boodschappen doen, (in verschillende winkels...) en kocht dan ook van alles wat ik eigenlijk niet nodig had. Want alleen wijn in je karretje was hetzelfde als een sticker op mijn voorhoofd met 'Ik zuip te veel.'

Vandaag is het de 15e dag zonder drank. Zelfs in deze korte periode heeft het zoveel goeds gebracht!

Fijne avond allemaal!

Geplaatst (bewerkt)

Hoi Anouk,

Ik ben nu 11 maanden gestopt met alcohol. Jaren geleden gestopt met een rook- en een wietverslaving. En nu dus mijn laatste verslaving: drinken. Ik heb me voorgenomen om af en toe een glas wijn te drinken bij etentjes in luxe restaurants. De wijn-spijs combinatie geeft een extra dimensie aan smaak. Ik hecht daar belang aan omdat ik kok ben. Of was. Ik zal niet dieper ingaan waarom wijn-spijs een betere smaak geeft.

Helaas ben ik niet in de gelegenheid geweest om luxe uit eten te gaan om financiële redenen. Ik heb daarom de gelegenheden waarop ik een glas drink wat uitgebreidt. Ik denk namelijk dat het lichaam elke keer iets leert nadat er geen hele stoot alcohol komt na een enkele glas. En daarom denk ik, zal regelmatig gematigd drinken bijdragen tot normalisatie. Ik drink 1 glas en in uitzonderlijke gevallen 2 glazen per keer. Dit is wat sommige artsen voor hun zelf hanteren als een veilige grens. Daarnaast vallen remmingen weg na 2 glazen. Dus 1 glas, hoogstens 2 vind ik een mooie hoeveelheid om gematigd te drinken.

Tot nu toe heb ik 4x gedronken in die 11 maanden. 3x 1 glas en 1x 2 glazen. Dat doe ik niet thuis, maar buiten in een gelegenheid. Elke keer dat er een glas gedronken wordt, komt er een periode waarbij er weer wat vaker gedachten opdoemen om weer alcohol te drinken. Dat duurt meestal een paar dagen. Daarna sluimert het een paar weken daarna nog door met heel af en toe een mini trekje van: zal ik? Na een maand is daar helemaal niets meer van over.

Die sluimerperiode van een maand na een enkele glas, wordt elke keer minder heftig, steeds meer op de achtergrond en ook steeds korter. Ik ga er vanuit dat die sluimerperiode er niet meer zal zijn als ik een aantal jaren met af en toe een glas alcohol alcohol de baas ben.

Ik ben er van overtuigd dat het niet gaat lukken om gematigd te drinken na alcoholverslaving als je nog rookt. Om het lichaam te wennen en te leren omgaan met gematigd drinken, denk ik dat regelmatig een glas een goed idee is, maar dan ook  niet te vaak. Ik heb daarom voor mijzelf gesteld langer dan een maand geen alcohol te drinken na een glas om alle hersenspinsels te deactiveren, en liefst korter dan 3 maanden voor de eerst volgende keer om het aantal leermomenten te verhogen.

Ik drink in uitzonderlijke situaties, maar zeker niet als ik trek heb. En ook niet in gezelschap met mensen die veel drinken. Het is mij gelukt in het verleden om na een wietverslaving ook gematigd te blowen (1x per drie maanden, restje wiet in de koelkast bewaren tot de volgende keer). Daarnaast mijd ik feestjes, uitgaansleven. Ik hoef er niet veel moeite voor te doen om het drinken te laten. Alles gaat een beetje vanzelf. Ook het minderen. Het mag geen energie kosten.

bewerkt door ploffie
Geplaatst

Hallo Ploffie,

Ik vind het heel, heel knap van je dat je op zo'n manier met alcohol kunt omgaan. Ben er ook stiekem een beetje jaloers op . Ik wens je dat je dit patroon kunt behouden. Blijkbaar kun je je verslavingen goed aan, met de wiet had je het ook goed in de hand. Hoe is het nu, je schrijft immers in de verleden tijd.

Voor mijn is deze aanpak helaas niet weggelegd, vrees ik. Ik ben vatbaar voor verslavingen, heb ook stevig gerookt. Voor mij is het in dit verband alles of niets, matigheid is in de verste verte niet te bekennen. Het feit dat ik tot deze conclusie ben gekomen geeft me een soort rust. Maar ik ben nog maar aan het begin, terwijl jij al kunt terugkijken naar 11maanden alcohol de baas, geweldig!

Geplaatst

Ach Anouk, je hoeft er niet jaloers om te zijn hoor. 99% van de tijd is minderen hetzelfde als geheelonthouden. En van 1 drankje word  je niet dronken. Het belangrijkste is dat het drinken stopt. En alle nadelige effecten ervan. De eerste paar weken met stoppen is erg vervelend, daarna wordt het steeds gemakkelijker. Stapje voor stapje.

Voor mij is het nu belangrijk om mijn leven weer op te bouwen. Destructieve karaktertrekken uitpoetsen. Een fundament bouwen waardoor een terugval in de toekomst onwaarschijnlijker wordt. Dat klinkt gemakkelijk, maar dat is het niet. Ik kan mijn oude beroep niet meer uitoefenen (stress, burnout - ook door teveel alcohol), dus ik moet weer een nieuw vak vinden. Ook dat gaat niet gemakkelijk. Gezonder leven, eten en bewegen. Stapje voor stapje.

Als je net gestopt bent, dan lijkt 11 maanden héél lang. Maar het is de rust van lichaam en geest waar je van kunt genieten als je niet drinkt. Dan maakt het niet uit of je 1 week, 1 jaar of 10 jaar gestopt bent. Gewoon blij zijn dat je nu niet drinkt. :)

Geplaatst

nou, ik kan gelukkig uit ervaring inmiddels melden

dat het voor mij wel degelijk uitmaakt.

Met elke periode, en dat telde eerst in dagen, toen weken,

maanden en inmiddels in jaren. Maar mijn basis is steeds

sterker geworden en ik ben helemaal niet met drank bezig meer.

Ik realiseer me best dat ik alert mag blijven en op het forum actief

wil blijven. just in case en ik ben een gewoontedier en dat beavlt

me hierin prima.

het gaat blijken hoe het voor jou uitpakt. Gewoon mee doorgaan dus.

Geplaatst

Hallo Ploffie,

Dank voor je reactie, fijn dat je er zo in staat en dat je het zo ervaart. Ik begrijp dat minderen en stoppen voor jouw op hetzelfde level staat, bij allebei krijg je het niet cadeau. Maar voor mij zou minderen op jouw manier helaas niet werken, ik zou het zelfs niet een paar dagen kunnen, laat staan een aantal maanden. De keren dat ik heb geprobeerd te minderen, op welke manier ook, zijn echt ontelbaar. Ik ben nee eenmaal een mens van alles of niets, niet van een beetje. Dat was zo met cigaretten en nu ook met de wijn.

Vandaag dag 18, ik ben dus over de helft van de 1e maand. Het gaat nog steeds prima, slapen begint ook beter te gaan, alleen ben ik nog steeds zo vanaf vier uur moe en suf. Dat wordt maar niet beter.

Maar, waar heb ik helemaal over! Gisteren heb ik het hele draadje van Kaboutertje gelezen, ongelofelijk wat ze allemaal voor haar kiezen heeft gekregen en nog krijgt. Ik ken haar niet, we hebben nooit op elkaar gereageerd, maar ik wens haar uit de grond van mijn hart dat ze hier in alle opzichten goed uitkomt. Het liefst op een niet al te lange termijn, maar als het langer zal duren, ook goed. Als ze maar beter wordt. De situatie rondom Kaboutertje speelt al een tijd, maar het is me ontgaan. Waarschijnlijk door mijn niet-drinken-roes en omdat ik teveel met mezelf bezig was.

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...