Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Waar ben je bang voor?

Maak dat concreet en dan kun je er wellicht anders tegenaan kijken.

Wat lichter en dat het jouw keuze is om géén alcohol te drinken.

Als het een besluit is, ga je ook in die richting denken.

Proberen wekt de indruk dat het ook fout mag gaan.

En dat wil je niet.

Komt goed, Vino...het is waarschijnlijk minder moeilijk dan je nu denkt.

En drie weken heb je al in the pocket! Yes!

Geplaatst

Wederom dank jullie wel voor de tips en het vertrouwen. Degene met wie ik ga drinkt helemaal niet. Dus een heel groot voordeel. En zelfs als die zou drinken zou ik het niet doen. IK wil het namelijk niet.

Ik heb eens even nagedacht waarvoor ik precies bang ben. Het is eigenlijk niet eens angst maar 'raar' en 'anders'. Bang voor het onbekende. Het is zo gewoon voor me om 's middags terug op de kamer wijn te nemen ( en nog 1,2...) en dan gaan douchen en tutten voordat we weg gaan de avond in.

Dat patroon ga ik dus nu doorbreken. Wellicht is dat 1 vakantie zo doen en dan is dat ook weer gedaan.

O ja, ik ga zeggen dat ik aan de lijn ben mocht er een vraag of opmerking komen. Is niet vreemd, doe ik namelijk vaak aan. :-)

Geplaatst

Mijngerrit, ik heb wifi daar, dus zal wel eens een berichtje kunnen plaatsen.

Kruidenthee, ik heb er ook alle vertrouwen in. :-)

Geplaatst

Gisteren een hele, hele zware dag gehad. Eindexamenstress. Niet voor mij maar van mijn zoon. We gingen er van uit dat hij falikant gezakt was. Maar wat bleek, hij heeft een herexamen! Het cijfer wat hij moet gaan halen is eigenlijk ook nog goed te doen. Dus wij waren zeer blij en euforisch met dit. De hele dag een uitgelaten stemming. Maar ook spannend. Van het moment dat het telefoontje kwam tot vannacht 3 uur maakte mijn hoofd overuren.

Ik kwam niet tot rust. Wat ik ook probeerde. Buikademhaling, afleiden enz. Ik wilde zoooo graag een wijntje om tot rust te komen. Bij mezelf gedacht: hoe komt dit, waarom, hoezo? De oorzaak was dus mij emotie ( blijdschap) waardoor ik hyper werd...en bleef.

Ik werd er gek van. Kwam niet in slaap daardoor. En een stemmetje zegt dan ook nog:als ik nu zou drinken, dan slaap ik. Grrr. Want dat klopt. Andere stem zegt dan: ja, dan heb je morgen een kater, dus dan voel je je ook beroerd en schuldig bovendien. En zo ging dat maar door. Heel vermoeiend...

Ik hoop dat het vandaag beter gaat.

ben er wel trots op dat ik niks genomen heb, maar o, wat had ik het zwaar. Wat ik nog het ergste vond is dat dit niet 1 trekmoment was(ja, dat was het wel) maar dat dat 13 uur duurde.

En over 3 weken weer....ongeacht de uitslag....pffff

Geplaatst

Vino, volgende keer niet weer

dan is het anders

want je weet nu dat jij ook mert stress

om kunt gaan zonder drank. Bovendien ben je dan ook al weer

een stuk verder. Dit is het leven, vol (onverwacht soms) stressmomenten.

Soms positieve stress, soms negatieve. Hoe je daar mee om gaat bepaal jij!

En voor nu deed je dat op een sterke manier.

Geplaatst

Dank jullie wel jongens! Ik hoop echt dat het over 3 weken, als de uitslag komt, beter gaat. Want dit was 3 keer niks. Oke, ik heb het goed gedaan maar ik weet of het me dan ook gaat lukken.

Dit was onverwacht. Niet die uitslag, maar het gevoel wat ik erbij had. Ga me op deze trigger voorbereiden. Blijdschap of teleurstelling. Nu nog niet, maar paar dagen voor de uitslag.

We gaan doorrrrr. Morgen toch alweer 4 weken :-)

O ja, die vakantie komt helemaal goed!

Geplaatst

Heftig kan dat zijn hè Vino, ik heb ook een aantal keren zware trek moeten weerstaan... Gelukkig woon ik vlakbij het bos, een flink eind wandelen biedt uitkomst voor mij... De stress eruit lopen, en moe en rustiger weer thuis komen.. Het is nu trouwens twee maanden geleden dat ik zo'n 'aanval' gehad heb, dus momenteel ff lekker rustig. Mocht het weer voorbij komen, dan ga ik gelijk weer een flink eind door het bos stampen  :)  Heb jij een mooi rustig gebied ergens in de buurt om even je hoofd helder te krijgen als je trek voelt? doet echt wonderen vind ik!

Geplaatst

Hier ben ik weer en ik heb een vraag.

Ik lees regelmatig: ik 'hoef' niet meer te drinken. Wat bedoelen jullie daarmee? Is dat een gevoel? Kan me voorstellen: ik 'mag' of 'wil' niet meer drinken. Ga ik dat zelf over een bepaalde tijd merken en ook zo zien? Ik zit nu namelijk in de ik 'wil' niet meer drinken.

Geplaatst

Ik schrijf dat ook best vaak Vino.

Toen ik net gestopt was zat ik in de"ik wil niet meer-modus.

Dat bracht fitter worden, trots zijn, euforisch zelfs een poosje.

En toen ik later in moeilijke fases zat, crisis soms zelgs, was het: ik mag niet.

Ik wilde persé geen terugval dus kon me ook geen uitglijder permitteren, en bleef

in die fase op wilskracht droog.

Daarna volgde de fase waar ik nu nog in zit: godzijdank ik HOEF niet meer.

Het voegt niets toe, ik ben tevreden met hoe ik nu leef, drank mis ik echt nooit meer

en ik realiseer me dat ik zoals, ik met drinken bezig was, echt vast zat in de behoefte aan %

het ging al lang niet meer om drinken om gezelligheid, smaak of sfeer.

En die heb ik nu wel weer en daar houd ik van, net als weer, of eindelijk, van mezelf zoals ik ben.

Geplaatst

Dan jullie wel LJ en MG. Dus het klopt als ik denk dat die fase 'gewoon' komt. Wanneer dat is zal wel voor iedereen verschillend zijn toch? Lijkt me trouwens best fijn om in die fase te zitten :-)

Zoals ik al zei zit ik nu in de ik 'wil niet'fase.

Benieuwd wanneer de ik 'hoef' niet voor mij voorbij komt.

Geplaatst

Yep, ik ben er ook zo eentje. I want it ALL and I want it NOW......zucht. Geduld is nooit mijn sterkste kant geweest. Helaas.

Geplaatst

Om te herstellen van je verslaving ..mag je niet drinken

Daarna komt er een stuk waarom wil ik nu drinken?

Voegt het wat toe?

Het zijn vaak situaties,emoties die je doen willen drinken

Een situatie,emotie is er...tis zoals het is

Blij is een gevoel...je kan niet blijer zijn als blij

de rest is een gedachte.

hetzelfde geld ook voor bang,boos en bedroefd

Je mag zijn op het moment dat je gevoel er is.

Gevoelens zijn heel puur..waarom onderdrukken of versterken?

Het waarom was voor mij een belangrijke om te weten.

Dat heeft mij gemaakt dat ik niet hoef te drinken

Zou ik dit wel doen..zal het me niets opleveren

geen genoegdoening,geen voldoening

De gedachte dat ik weer terug moet naar waar ik vandaan kwam door het drinken geven me een rot gevoel.

Dus ja ik hoef niet te drinken...het zal nooit meer een meerwaarde geven.

Goed bezig.. Vino :)

belangrijke vragen die jij jezelf stelt.

Geplaatst

Ik probeer voor mezelf even te kijken 'waar ik zit'.... Soms is het nog 'ik wil niet drinken', redenen blijven aanhalen waarom het voor mij niet werkt, maar ook al vaak momenten/dagen het gevoel 'het hoeft niet'... En die dagen zijn heerlijk!! Kan me er iets bij voorstellen dat bij langer en langer droog staan, het gevoel van 'niet meer hoeven' nog meer toeneemt.

Maar voor nu, gewoon weer dag voor dag verder, goede dagen, soms weer even het geknaag... Na al die jaren drinken kan ik niet verwachten dat het 'effe' in korte tijd gefixt is, hoe graag ik dat ook zou willen  ;)

Geplaatst

Vino, jantjeongeduld.......... herkenning!

Je gaat goed. Méér dan nuchter blijven hoef je niet te doen toch? Wat op je pad komt dat zie je dán wel weer.

Nu het terras-seizoen is aangebroken vind ik het soms ook jammer dat ik niet kan meedoen. Dan is het: ik wil niet meer drinken.

Als ik aangeschoten mensen zie dan denk ik : ik hoef niet meer te drinken. Ik hoef mijn gevoelens niet meer te sturen/onderdrukken/aan te moedigen. Ze zijn van zichzelf goed. Ik hoef niet meer te liegen, te manipuleren en me zorgen te maken om winkelsluitingstijden of zon- en feestdagen. Ik hoef niet meer het afval weg te moffelen. Ik hoef niets van mezelf meer weg te moffelen. Dan voel ik vrijheid en frisheid en eerlijkheid. Een pak van mijn schouders!

Geplaatst

Ff snel een update vanuit mijn vakantieadres. Het is 'vreemd' om mijn wijntje niet te nemen. Maar ik doe het niet. Het is pas mijn 2e dag hier. Misschien is het aan het einde van mijn vakantie wel normaal. We zullen zien. Tot laters!

Geplaatst

Dank jullie wel! Ff een korte krabbel. Morgen gaat wat worden....gaan een excursie doen. En wat zit erbij? Een wijnproeverij!!! Tssss, ik word op de proef gesteld. Heb ik weer :-)

Geplaatst

Nou, ik ga gewoon niks nemen. Mijn reisgenoot drinkt sowieso niks. Maar dat is het probleem ook niet. Wat de groep doet moeten ze zelf weten. Die ken ik overigens niet eens. Denk dat ik wel in mezelf zal moeten lachen. Zo van: jullie moesten eens weten.

Ik zie heel veel lekkere koude pilsje voorbij komen op alle terrassen. Of gekoelde wijn. Ziet er echt heerlijk uit hoor. Maar niet voor mij.

Geplaatst

Hoi Vino, ga je vandaag kijken bij de wijnproeverij, of lekker een alternatief eigen programma voor vandaag.... Lijkt me nou 3 x niks, kijken naar het gegorgel met dat goedje  ;)

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...