Spring naar bijdragen

Zaterdag 24 januari 2015


jowan

Aanbevolen berichten

Geen koffie! Dat is nieuw voor me. (hoewel wij als bewoners dachten dat de koffie tamelijk cafeïne-arm was)

Ik weet alleen dat ze in de kliniek zéér terughoudend waren met pijnstillers, die kon je alleen krijgen als zowel de arts als de counselor groen licht gaven. Alle spierverslappers, kalmeringstabletten waren uit den boze vanwege medicijnverslaving.

Tv mocht een uur per dag, internet een kwartier per dag onder begeleiding. 

 

Alles kan een verslaving worden zodra het een vlucht betekent; werken, sporten, kopen of eten. Dus moet ik niet bestraffend met mijn vinger wijzen als iemand pammetjes achter de hand wil hebben. Ik zie voor mijzelf een gevaar in die tabletten maar een ander is mij niet.

Ik ben verslaafd. Punt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een heel interessante discussie. Geeft genoeg stof tot nadenken. Mijn eerste reactie is wel dat als je verslavingsgevoelig bent je misschien moet kiezen voor een verslaving waar je niet zo veel last van hebt. Als ik toch een uitweg zoek en ik kan dat (nog) niet vinden in andere zaken of op dat moment even niet, zie ik er geen kwaad in om dan gebruik te maken van beschikbare middelen, mits met mate gebruikt. Als ik het bij 1 of 2 glaasjes kon houden, zou ik daar ook geen moeite mee hebben als ik me daardoor even kan ontstressen. Ik vind daar niets mis mee. Verslaving is voor mij misbruik van middelen. Maar ja, je kunt het natuurlijk zo ver doortrekken als je wilt. Dan kun je dus een verslaving zien in iets waarin je een uitweg vindt om je beter te voelen. In die zin zou een eindje fietsen omdat je even wilt afreageren ook verslaving zijn. Of een yoga of mindfulnes oefening. Te veel is natuurlijk ook niet goed. Tja....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor mij betekent een verslaving dat je er niet meer buiten kunt, als je die verslaving verkiest boven al het andere, vrienden, bezoek dat je niet wilt laten komen omdat je met je verslaving wilt zijn, uitstellen, geen soc. contacten meer kunt of wilt hebben. Je terug trekken. Niet meer goed kunnen functioneren.

Als je niet kan slapen omdat je die avond geen twee borreltjes hebt gedronken, ben je in principe al verslaafd volgens mij. En dat is met medicatie of met alle andere verslavingen hetzelfde, je kan er niet meer buiten. Je hebt het persé nodig omdat je denkt anders niet meer te kunnen funcioneren, of gevoelens wilt onder of wegdrukken.

Dat betekent voor mij verslaafd zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi gezegd Bolletje. Zo zie ik het zelf ook.

Ik weet nog dat ik bij de huisarts kwam toen ik zelf mijn alcoholverslaving onder ogen zag.

Ze vroeg: hoeveel drink je ? Drie glazen per avond (was toen even zo , ik zat in mijn minderen-fase). Dat is niet veel, was haar reactie. Nee, dat klopt zei ik, maar als ik het niet in huis heb, dan word ik onrustig. Haar reactie: Dan heb je een probleem.

Hoeveelheden doen er niet toe. Ik wilde ook nooit medicatie. Omdat ik goed in de gaten werd gehouden kreeg ik in het begin wel slaapmedicatie voorgeschreven, maar omdat ik weet dat ik verslavingsgevoelig ben heb ik daar hooguit 3 keer gebruik van gemaakt. Ik durfde niet. Nu wel aan de anti-depressieva. Heel lang afgehouden, is ook in strijd met mijn principes. Toch overstag, gelukkig geen zwaar middel. Ik ben niet afgestompt, ik durf nu ook weer echt te voelen. Voor de AD durfde ik dat niet omdat ik bang was voor het zwart in mij. Nu is het weer wat opgeklaard in mij en kan ik het leven meer aan.

Hoe lang ik de AD ga gebruiken, geen idee. Voorlopig ga ik er mee door. Op termijn zie ik wel weer.

En ben ik zwak doordat ik medicatie nodig heb. Nee, ik vind van niet. Het helpt mij juist om verder te gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik meld me droog en nuchter af voor de dagpact.

Een dag op het zeeuwsche strand, gewandeld en gefotografeerd, heerlijk!

Ik heb vandaag niet gelezen en dat komt er vandaag ook niet meer van.

Ik ben bekaf en ga te kooi, ik wil morgenvroeg weer naar een AA meeting.

Welterusten en wellicht tot morgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...