Spring naar bijdragen

eetdraadje


plof

Aanbevolen berichten

  • 1 month later...

Ik vind brood bakken is leuk om te doen, lekker werk met mijn handen en mooi resultaat. Een simpele soep of salade krijgt extra glans met mijn eigen versgebakken brood. Ook leuk met de kinderen of kleinkinderen.

 

Tijd

  • totaal 5 uur waarvan:
    • een half uur werk
    • drie uur rijzen
    • 40 minuten bakken
    • 40 minuten afkoelen

 

Nodig

  • 1 zakje droge gist (7 gram)
  • 300 gram lauw water (ik gebruik trouwens bier, maar dat is helemaal niet nodig)
  • theelepel suiker
  • 430 gram bloem en/of meel (ik gebruik meestal een mix. Hoe beter de kwaliteit van je bloem en meel, hoe beter je brood).
  • 7 gram zout

Bereiding

  • roer het water, de gist en de suiker door elkaar in je beslagkom
  • laat dit 10 minuten rusten
  • mix of kneed de bloem en/of meel er doorheen en dan het zout (ik gebruik hiervoor deeghaken in de mixer, ongeveer 1 minuut)
  • kneed nu met je handen 10 minuten (!); ik gooi het deeg op de tafel, druk het plat, vouw het om, en gooi het weer op de tafel. Beetje bloem op de tafel maakt het makkelijker, maar niet te veel want anders wordt je deeg te droog
  • 1 á 2 uur rijzen op een warme tochtvrije plek
  • kneed nu nog 1 minuut en maak de vorm die je leuk vind (bal, plat, eivormig)
  • 1 uur rijzen en de oven voorverwarmen op 200 graden
  • behandel je deeg nu voorzichtig. Snij met een scherp mes een of twee sneden boven in je brood en strooit wat bloem over de bovenkant
  • bak in 35 tot 40 minuten gaar
  • haal het uit de oven en laat het minstens een half uur afkoelen als je dat lukt (in die tijd gaart het brood nog door)

Mjammie.

Ik ben nu overigens bezig met een zuurdesembrood. Maar dat is een heel ander recept. Ook een half uur werk, of zelfs minder, maar veel meer wachttijd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu de arrenslee door Polen richting Rusland glijdt, tijd voor Borsj. Makkelijk recept maar je hebt er wel de tijd voor nodig (ongeveer 5 uur). Mooi voor tijdens het brood bakken. Opdienen met zure room en verse knoflook snippers.

Nodig voor 4 liter Borsj:

(variëren met ingrediënten is geen enkel probleem, heb je geen wortel maar wel paprika, paprika zal het zijn. Als je ander vlees gebruikt dan rund kan het geheel sneller klaar zijn).

Grote pan (5 liter)

500 gram rundvlees

150 gram spek

4 bieten

3 uien

Kleine witte kool

2 winterwortels

4 aardappelen

2 blikjes tomatenpuree

3 bouillonblokjes

Voor er bij: knoflooksnippers, zure room en augurken

Bereiding

Braad 500 gram rundvlees blokjes aan tot ze licht bruin zijn

Voeg de in stukken gesneden spek toe

Bak de tomatenpuree even mee

Voeg 1,5 liter water toe

vier laurier bladeren

Laat twee uur prutten op een laag vuurtje

Verwijder de laurier

Snij de bieten, de witte kool, de wortel en ui in stukken en voeg toe

Laat twee uur prutten op een laag vuurtje

Voeg de aardappel toe

En de bouillonblokjes

En laat nog een half uurtje prutten op een laag vuurtje

Proeven en op smaak brengen met flink peper en indien nodig nog wat zout

Heb ik dan alles in de pan?

Smullen maar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En veel drank. Dat dacht ik te minste. Dat je borsj eet met zelfgebakken zuurdesembrood, zure room met kneiter veel knof. En veel drank.

Heb het zondag uitgeprobeerd en ook zonder drank blijkt het heerlijk. Dat is voor mij net zo iets als de feestdagen zonder drank. Bijna ondenkbaar.

Maar als borsj kan zonder drank, gaan die feestdagen ook lukken!

.

bewerkt door Meya
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Simpel Meya,

 

Voor 8 boekweit crepes:

- 150 g boekweitmeel

- 2 eieren

- 400 ml melk

- boter voor in de pan

 

flensjes bakken - iesse simpel

 

lekker met kaneel en appel, of met kaas.

 

 

Ik wist dat er een addertje onder het gras zat, maar vergeten welke: als je boekweitgrutten gebruikt in plaats van boekweitmeel, dan krijg je mislukking die er ongeveer zo uit ziet :

 

post-2764-0-26837700-1450618760_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meya's berichtje inspireert mij om weer eens brood te bakken. Ik heb ook laatst een kookboek gekregen met daarin een stuk over brood bakken. Dus ga ik binnenkort aan de slag.

 

In het verleden heeft een patissier mij een keer geleerd om stokbrood te maken. Hij kwam echter met stokbroodpoeder die ik met de bloem moest mengen. Een broodverbetermiddel, speciaal voor stokbrood. Dat vond ik toen een beetje valsspelen en ik was een beetje teleurgesteld. Vervolgens leerde hij me de bolrijs, puntrijs en daarna de ovenrijs. En hij leerde mij goed kneden, vouwen en opbollen, zo, dat het glutennetwerk qua sterkte gemaximaliseerd werd. Helaas was ik ook geen ster in het opbollen. Hoe meer vocht in het deeg kan, hoe luchtiger het deeg. Uiteindelijk heb ik wel heerlijk stokbrood gebakken.

 

Om brood te maken heb je Amerikaanse bloem nodig. Bloem gemaakt van granen die groeien in een landklimaat. Helaas wordt in de Nederlandse supermarkten Zeeuwse bloem verkocht. Bloem gemaakt van granen die groeien in een zeeklimaat. En Zeeuwse bloem is geschikt voor koekjes bakken, maar niet voor brood. Want de gluten zijn niet goed genoeg. Ik had moeite om aan Amerikaanse bloem te komen en wat ik kreeg was gemaakt van harde durum tarwe en erg duur (€4 per kilo) en een beetje gelig. En de kleur, een beetje geel, duidt op het stiekeme gebruik van maiszetmeel. 

 

Ik verloor mijn interesse om zelf brood te bakken voor een aantal jaar. Maar nu is het enthousiasme weer terug. :)

 

Mijn bedoeling is om luchtig brood te maken.

 

Via online webwinkels is het gemakkelijk en vrij goedkoop om aan bakkersbenodigheden te komen. 5 kilo Amerikaanse bloem voor €6.50. In de boeken van bakkersopleiding, die ik heb een paar jaar geleden heb gekocht, staat het gebruik van extra glutenpoeder vrijwel bij elk broodrecept. Dat is ook niet zo duur, €1,50 per 250 gram. Je hebt er niet zoveel van nodig. De broodverberaars voor specifieke recepten bestel ik niet. Eerst hier mee experimenteren.

 

In het nieuwe jaar bestel ik de benodigdheden.

 

Ben benieuwd. :)

bewerkt door ploffie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuk!

 

Ik ben afgelopen zaterdag met de kinderen naar de molen geweest en naast een rondleiding ook zakken tarwebloem en meel, boekweitmeel en roggemeel gescoord. Woewoei!

 

Ik heb wel gebakken met een broodbak machine maar heb lol in het gevoel van het deeg in mijn handen. Bovendien zijn broodbakmachines niet ingesteld op zuurdesem, en ik wel.

 

Hou je ons op de hoogte van de vorderingen Plof? Kunnen we veel van leren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oh wat leuk, de molen  :)

 

Een broodbakmachine mis ik wel. Dat wil zeggen: vers brood in de ochtend met één druk op de knop of zelfs met timer. Het apparaat zelf mis ik niet. Daar heb ik geen plaats voor.

 

Misschien dat er een manier is door het deeg na kneden en rijzen ipv in de oven, in de koelkast te doen de avond ervoor, zodat het rijzen stopt.  Of heel kort voor te bakken en daarna in de ochtend af te bakken. Ik heb in ieder geval geen zin om 4 in de ochtend op te staan, zodat ik om 9 uur met vers brood kan ontbijten. 

 

Toch even mijn enthousiasme temperen. Er staan een paar dingen op mijn wensenlijst die er al te lang op staan en voorrang hebben. Dus nog even geduld hebben. Maar dat is misschien nog wel het moeilijkste met koken: geduld hebben.  ;)

 

En natuurlijk hou ik jullie op de hoogte.

bewerkt door ploffie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...