Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Wat zit de wereld soms raar in elkaar, ja. Ben je gezond bezig, leveren sommige mensen nog een hoop commentaar. Maar waarschijnlijk alleen maar omdat ze zelf hun leven niet kunnen veranderen.

Gisteren is het weer goed gegaan. Ben nog steeds fanatiek aan het breien. Dat geeft me wel rust. Ik ben eigenlijk altijd wel iemand geweest die van afwisseling houdt (op mannen na dan. Met d'n deze ben ik al meer dan 25 jaar getrouwd, :)). Het was altijd al een periode van heel veel dingen tegelijk aanpakken en doen, om daarna weer van alles af te bouwen en rustig aan te doen. Ik heb ooit pogingen gedaan om dat allemaal beter te verdelen, maar dat lukte niet. Nu heb ik maar geaccepteerd dat ik zo'n wiebelkont ben. Geeft ook al weer wat rust, haha.

Dan kan ik me nu gewoon goed concentreren op het niet drinken.

Fijne zaterdag gewenst.

ree

Geplaatst

Vannacht weer veel gedroomd. Ik kan er ook altijd wel veel onthouden. Nu droom ik meer met gevoel, maak het allemaal niet altijd meer van de zijlijn mee, maar zit er middenin. Beetje vervelend is wel dat het nu veel dromen zijn met gevoelens zoals angst, boosheid, machteloosheid, gevoel hebben buitenbeentje te zijn......

Nu even uitvogelen wat het precies is.

Ik weet wel dat gevoel heel persoonlijk is, en dat niemand daar iets aan kan veranderen, behalve ikzelf. Als ik me buitengesloten voel, betekent het niet altijd dat iedereen me ook echt buitensluit.

Ja, heeft ook met het stoppen met alcohol te maken. Komt dus ook wel goed.

Heel fijne zondag.

Ree

Geplaatst

dromen is verwerken

je kunt je erin verdiepen

als je graag snapt hoe en wat

daar zijn mensen in opgeleid,

al is een deel toch altijd interpreteren.

Wat helpt is als je jezelf in alle belangrijke mensen plaatst

die in je droom voorkwamen; soms krijg je dan al een ingeving

wat die personages je te zeggen hebben.

Maar als je een beetje lui bent, zoals ik, dan weet je dat het

verwerken toch wel gebeurt.

Als je voelt dat je ergens vastloopt of daar bang voor bent,

dan kun je ook wat gesprekken met een coach/therapeut aangaan.

Of je dromen met je partner bespreken, die kent jou tenslotte ook

op sommige dingen misschien wel beter als jijzelf ☺.

Geplaatst

Zo, heb nog even de tijd voordat ik naar de volgende nieuwjaarsreceptie gaat.

Ik heb heel veel aan jullie. Uiteindelijk moet ik het toch zelf doen, maar jullie helpen me wel. Heel veel dank daarvoor.

Morgen weer in het gewone ritme van werken, sporten etc. Is wel weer goed zo.

Ik heb trouwens veel aan het 'spijkermatje'. Val zelfs naast een hard snurkende echtgenoot beter in slaap :D. Die me dus gisteren niet even wakker maakte na een half uur, om het flowmatje weg te halen. Werd na een uur vanzelf wakker toen ik wilde draaien.

Zat me net te bedenken dat de weg hier naartoe erg lang is geweest. Toen ik 40 werd, wilde ik al minderen of stoppen met het drinken van alcohol. Maar iedere keer was er wel een andere smoes te bedenken om de plannen niet door te zetten. Soms stopte ik een paar weken, na een domme dronkemans ruzie. Maar al gauw was de woede en het verdriet gezakt en zag ik geen noodzaak meer om geheelonthouder te worden. Het was wel prima zo, iedereen (zo leek het toen) dronk aardig mee, dus waarom ik niet? Maar de hoeveelheid bij mij werd steeds groter en soms dacht ik dood te gaan. Zweten, hartkloppingen, duizelingen, pijntjes hier en daar.....

Als ik zei dat ik toch wel aardig op een alcoholist begon te lijken, werd dat weggewuifd. Nee, dat zijn mensen die 's morgens onder de brug wakker worden en meteen naar de fles grijpen, sterke drank dan he. Geen wijntje. Tja, 's morgens had ik nog geen behoefte aan een borrel, nee.

Ik wilde gaan minderen en schreef me in bij ADB. Via internet het programma gevolgd, en jawel, het ging goed. Ik kon me inhouden. Ik was een matige drinker. Jippie. Maar dat was van korte duur. Tja, want eentje meer of minder maakte toch ook niet uit, en de volgende dag zou ik er die ene teveel van die dag er wel weer afhalen. Maar dat ging dus niet.

Ik heb een spaarpotje aangelegd. Iedere dag dat ik me aan mijn afspraak hield, gooide ik er wat geld in. Als ik teveel pakte, ging er weer geld uit. Jaaa, was erg goed in schipperen en mezelf bedonderen. Dus die spaarpot weg en dan maar flink feesten, want wat maakt het ook allemaal uit. Het lukte me toch niet.

Maar toch, het zat me niet lekker.

1 jaar gestopt om mezelf te bewijzen dat ik echt wel zonder kon. Een moeilijk jaar van zuchten, steunen en kreunen en aftellen naar die ene dag dat het weer mocht.

En toen zou ik weer matig gaan drinken. Dat was de bedoeling.

Vorig jaar 50 geworden en eind van het jaar ging de knop om. Nu wilde ik echt wat aan het gezuip van me doen. Meteen de dag na onze ruzie me hier aangemeld. En wat heerlijk, zoveel mensen die hetzelfde mee hebben gemaakt, die weten hoe het voelt om te willen minderen, maar ook niet kunnen. Die ook hebben gekozen voor alcoholvrij zijn. Een verademing. Het vechten tegen die drang om een glaasje te pakken, de buien, de angst......ik ben niet de enige die er mee worstelt.

Ik ga goed nu, maar ben nog wel bang voor een terugval. Dus ik zal nog wel lang hier rondzwerven op het forum.

Deze maand heb ik veel verjaardagen. Dat is nu mijn project. Deze maand ook die dagen alcoholvrij doorkomen. En proberen negatieve gedachten om te zetten in positieve.

Wat een verhaal, maar heb nu de boel eens even op een rijtje gezet. Kan ik altijd zelf nog even teruglezen als het minder gaat.

Heel fijne av zondag gewenst en sterkte voor diegenen die het nu hard nodig hebben.

Ree

Geplaatst

Iedere dag av is er weer eentje. Gisteren met de auto naar de receptie geweest. Niemand die dan afvraagt waarom ik niet drink. Heerlijk. Geen gezeur aan mijn hoofd.

Mijn man vroeg later wel of ik echt van plan was helemaal nooit meer te drinken. Dat was wel even een verrassing. Ik dacht dat hij dat nu wel zou weten.

Ik zei hem dat dat wel de bedoeling was. Nooit is ook zo'n woord, he. Maar ik ga er wel voor. En toen was het verder ook goed. Hij heeft vanaf dat ik gestopt ben ook niet gevraagd of ik echt geen wijntje wilde, hoor. Hij slaat lekkere frisjes voor me in en zorgt dat de grootste voorraad wijn wordt weggewerkt (overgenomen). Zelf mindert hij nu ook.

Vandaag weer aan de slag. Viel weer even tegen, zo vroeg uit bed.

Heel fijne dag gewenst.

Ree

Geplaatst

Deze dag droog houden en dan zitten de eerste 6 weken er al weer op. Het gaat buitengewoon goed. Soms benauwd me dat ook een beetje, want ik zal nog wel een zware periode krijgen. Maar dan denk ik ook weer dat ik daar ook doorheen moet kunnen komen, en nu genieten van het feit dat ik weer meer dingen kan ondernemen en lekker fris uit bed kom iedere ochtend.

Sinds ik hier op het forum ben, heb ik veel dingen gelezen en tips gekregen en er ook wat mee gedaan.

Wat ik voor mezelf heel vaak herhaal is dat drank niets toevoegt aan je leven. En dat is zo. Toen ik dronk, had ik ook minder leuke dagen. Het enige wat drank me dan nog extra gaf, was een kater, een duf gevoel. Drank versterkt de gemoedstoestand. Maar als ik al vrolijk ben, hoef ik nog niet extra vrolijk te worden. En als ik verdrietig ben, zit ik al helemaal niet op een nog verdrietigere periode te wachten.

Ook ben ik er heilig van overtuigd dat we meer kunnen dan we denken. Het menselijk brein zit vreemd en mooi in elkaar.

Groene mayonaise eten we niet omdat het er raar uitziet. En als we het al eten, dan smaakt het toch anders (terwijl er alleen maar een smaakloos kleurstofje in zit).

Als er een paar mensen zeggen dat je er slecht uitziet, terwijl je je in eerste instantie helemaal niet ziek voelt, ga je je toch steeds beroerder voelen.

Het drankje dat je tijdens je vakantie zo lekker vond, is thuis een stuk minder smakelijk omdat je weer in je oude ritme zit en de exotische zon of die leuke muziek erbij mist.

Als je zegt dat je die taken niet aankunt, want het lukt je nooit, je kan het niet, het is te moeilijke (noem maar op) dan grote kans dat het je ook echt niet gaat lukken.

Dus als het brein dit ook allemaal voor elkaar krijgt, kan het ook de andere kant, de positieve richting uit werken. Als ik maar blijf herhalen dat ik een leven zonder alcohol aan kan, gaat me dat lukken.

Ik ben niet altijd zo positief, hoor. Maar al denk ik in eerste instantie er wel eens anders over, dan probeer ik mezelf er toch weer van te overtuigen dat het allemaal goed komt.

Dus...tot op heden lukt me dat nog.

Ik ga er weer tegenaan. Vanavond djembe-les. Heb er zin in.

Ree

Geplaatst

Hoi Ree, zware periode hoeft niet hoor. En wat noem je een zware periode. Je hebt de kerst al gehad :) ...

Wat ik zelf soms lastig vind is dat ik mijn humeur niet meer kunstmatig met drank kan opleuken.

En ik moet dan soms door mijn sjacherijnigheid heen.

Wat over het algemeen best meevalt volgens man en kinderen .

Maar dat vind ik dan zelf.

Geplaatst

Hi Ree,

Mij verloopt het tot nu toe ook behoorlijk soepeltjes. Daar word ik soms bang van. Dan denk ik: dat kán niet, dat het mij zo makkelijk afgaat. Waarom zou het mij, Yo, eens een keer goed gaan? Waaraan zou ik dat hebben verdiend? Waarom zou ik dat waard zijn? Er moet wel een moeilijker periode aanbreken, dat kan niet anders! Dus, perfectionistje dat ik ben, pak ik alles maar vast aan wat ik op mijn pad vind. Onlangs een gesprek met een verslavingspsycholoog gevoerd. Die stelde mij een vrij logische vraag: Wat is het probleem? Uh… er is geen probleem, ik ben alleen maar bang dat er een probleem zal komen en dat ik het niet aan zal kunnen. Ah, zei hij, dus je angstige gedachten zijn je probleem? En je hardnekkige overtuiging dat je niet goed genoeg bent? Oh ja. 

Kijk, alles kan natuurlijk gebeuren. Het leven heeft ups en downs. Misschien wordt het wel lastiger, misschien ook niet. Tot nu toe heb ik gezien hoe krachtig ik ben van mezelf. Hoe goed het me kan vergaan. Ik ben een mooie basis aan het creëren waar ik straks mogelijke moeilijke momenten mee kan doorstaan. Dat is voldoende voor nu. En wat er straks komt, zie ik dan wel. 

Geplaatst

Zes weken, wat een mijlpaal- gefeliciteerd!! Je bent natuurlijk weleens langer gestopt, maar daar ga je dit keer overheen.

Zoals yogajuf mooi zegt, hoeft het niet zo te zijn dat je een zware periode krijgt. Volgens mij ligt het ook aan de situatie waarin je in zit als je stopt, wat ik denk maar misschien niet klopt is dat jou situatie 'stabiel' is thuis. Met man en kindertjes gaat het goed en je bent van naturen een positief persoon met zelf reflectie. Daardoor kan het best zijn dat een ontzettend zware tijd niet komt. Ik hoop het voor je. Dat het moeilijk is begrijp ik goed, het is een destructieve verslaving waar moeilijk van af te komen is.

Veel plezier met sporten vanavond!

Geplaatst

Ik lees weer veel herkenbare dingen. Bang om te geloven dat ik het echt kan. En ik ben ook iedere dag bezig met mezelf te beloven deze dag niet te drinken. Soms heb ik het gevoel in een emotionele achtbaan te zitten. Jantje lacht, Jantje huilt. Maar kan ook met de leeftijd te maken hebben ;).

Thuis is het wel stabiel, we kunnen goed buurten met elkaar. Scheelt wel een hoop.

Het sporten gaat me steeds beter af. Van niet meer zo snel om met evenwichtsoefeningen :D. Om de djembeles bij te houden, viel even niet mee, een paar maanden eruit gelegen, maar ik had er wel plezier in. Extra oefenen en dan komt dat wel.

Dank jullie wel voor jullie reacties.

Ree

Geplaatst

Goed hoor Ree, lekker sporten! Fijn een stabiele omgeving. Had ik absoluut niet toen ik stopte en dat maakte het verschrikkelijk moeilijk. Nu alles op orde en kan ik het veel beter handelen.

Heerlijk hé dat je gestopt bent! Ik wil dit vaak uitschreeuwen maar weet nooit tegen wie, dus bij deze YEAHHH wij zijn gestopt!!!  :lol:  :lol:  :lol:  :)  :lips:  :lips:

Geplaatst

We roepen het gewoon naar elkaar. WE DRINKEN GEEN ALCOHOL MEER. WE ZIJN ERMEE GESTOPT!

Ja, het scheelt een hoop als je in ieder geval een thuishaven hebt waar je gesteund wordt.

Het gaat goed, nog steeds. En we gaan het volhouden.

Ree

Geplaatst

En Lieselot, je mag extra trots zijn dat je hebt kunnen stoppen in een moeilijke periode.

En nu weekend!! Morgenvroeg weer sporten.

Heel fijne avond gewenst allemaal.

Ree

Geplaatst

Zo, heb mijn dagboekje niet meer zo goed bijgehouden. Langzaamaan vind ik mijn draai en ritme. Werken, sporten, hobby's uitoefenen......

Nog steeds erg vastberaden om geen alcohol meer te drinken. Het bevalt me heel goed.

Heb er nu 7 weken op zitten en ik ga er van uit dat er nog vele dagen, weken en maanden gaan volgen zonder alcohol.

Merk nu dat ik er ook wat minder mee bezig ben, maar wel alert blijf.

Zowel zakelijk als prive wordt het leuker. Heb ook meer zin om dingen te gaan ondernemen. Zelfs het doseren van het aantal activiteiten lijkt beter te gaan (of ik kan gewoon een stuk meer aan nu ;)).

Een drukke week achter de rug en nu een wat rustiger weekend voor de boeg. Lekker.

Ree

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...