Spring naar bijdragen

Nu of nooit, maat houden lukt niet...


Borderliner

Aanbevolen berichten

Dag forumgenoten,

Ik ben een man van 50 jaar en ik heb een alcoholprobleem. Ik drink alcohol om me rustig te voelen. Sinds dat ik voor de eerste keer alcohol drink, ik zou rond de 18 zijn geweest kan ik geen maat houden. Op mijn 44e werd ik ernstig depressief en ben ik daar jaren voor behandeld. Onderzoek wees toen pas uit dat ik een emotieregulatiestoornis heb of te wel in de volksmond borderline genoemd. Borderline heeft een erg negatief imago. Het is voor mij inderdaad erg moeilijk in 'grijstinten' te denken maar de meeste last heb ik van mijn overweldigende gevoelens/emoties die mij overspoelen en mijn gedachten voortdurend in beweging houden, van links naar rechts en van boven naar onder en van voor naar achter. Juist om die gevoelens/emoties te verdoven dronk ik alcohol. Bijna altijd dronk ik stiekum. Maar zoals het gaat met borderline, het was alles of niets, ik kon het dus niet bij 1 of 2 glaasjes houden maar dronk net zolang tot ik me wat ontspannnender voelde, meestal 6 halve liters bier op een avond. Als ik vrij was dronk ik vanaf de ochtend. Resultaat was dan natuurlijk dat mijn gedrag veranderde in negatieve zin. Ik heb kinderen en ben na 23 jaar huwelijk gescheiden. Dat heb ik gedeeltelijk ook aan mezelf te danken. Ondanks dat ik het gevoel heb dat ik gefaald heb heb ik er op een of andere manier vrede mee. Ik heb co-ouderschap en ik heb een goed baan. Sinds 2,5 jaar heb ik een lieve vriendin waar ik erg veel van hou en waarmee ik een mooie toekomst mee wil opbouwen. De alcohol geeft ook in mijn nieuwe relatie problemen en ik weet dat als ik nu niet stop ik binnenkort weer alleen zal zijn. Sinds 2010 ben ik af en aan in behandeling geweest bij Tactus, ik heb een individueletraining, een lifestyle training gedaan en ook alcoholdebaas.nl gedaan. Telkens dacht ik ik kan minderen, maar daarmee hield ik mezelf en anderen voor de gek. Ik kan niet minderen ik kan alleen maar stoppen. Helaas dus nog steeds zwart wit. Inmiddels heb ik me weer aangemeld bij Tactus en krijg op 8 oktober mijn 3e intake. 3x is scheepsrecht toch? Ik heb sinds zondag 28 september niets meer gedronken en ik ben van plan te vragen naar Refusal als stok achter de deur. Toch heb ik in mijn hoofd zitten dat ik het zelf moet kunnen. Ik ben gemotiveerd genoeg, ik moet veranderen. Gewoon geen alcohol, nooit meer. De slogan 'alcohol maakt meer kapot dan je lief is' spookt dagelijks door mijn hoofd. Ik wil dat niet meer, ik wil mijn tijd niet verdoen aan het drinken van alcohol. Ik wil de alcohol de baas zijn.

P.s. Ik vind het best erg moeilijk om me hier bloot te geven omdat het toch een open forum is waar iedereen toegang toe kan krijgen. Ik weet ook nog niet of het forum mij kan ondersteunen en of ik het echt nodig zal hebben. Toch neem ik de stap om hier te schrijven, al is het alleen maar om voor mezelf een nieuwe start in mijn leven te beschrijven. Momenteel ben ik ook weer onder behandling voor mijn emotieregulatieprobleem. Ik heb weer even een zetje nodig om datgene wat ik geleerd heb toe te passen zodat ik er in het dagelijks leven minder last van heb.

bewerkt door Borderliner
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom, grensbewoner.

 

Ik woon hier nu bijna acht maanden en heb nog nooit last gehad van het feit, dat dit een open forum is. Éénmaal een herkenning bij iemand van een zelfhulpgroep waar ik sinds een aantal weken naartoe ga, maar pas op het moment dat ik vertelde dat ik op het forum actief ben. Als je een klein beetje oplet, verwacht ik ook voor jou geen problemen.

 

Ik wens je heel veel succes hier en hoop dat je net zoveel aan het forum zult hebben, als ik heb gehad en nog steeds heb.

Je hebt er goed over nagedacht en hebt er al veel aan gedaan.

 

Wat mij in het begin goed geholpen heeft, is niet te ver vooruit kijken. Ik ben de eerste weken doorgekomen door iedere dag te zeggen "vandaag drink ik niet" en "ik neem de eerste niet". Daarna heb ik dat beeld rustig kunnen bijstellen.

 

Onder "Ditjes en datjes & dagdraad" wordt iedere dag een nieuwe draad geopend, een soort van virtuele huiskamer. Kijk er maar eens. Misschien is dat ook wat voor jou. Je vindt daar bijvoorbeeld ook het Dagpact, waarop je je kunt inschrijven. Ook dat heeft mij goed geholpen als steuntje in de rug.

 

Zet hem op!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Borderliner,

 

Ik ben hier de man van stemmetjes horen.

Dat stemmetje wat zegt: je kunt het zelf wel, herken ik heel goed.

Nee dus.

 

Het stemmetje wat zegt: pas op, iedereen kan hier lezen wat je schrijft ken ik ook.

Bullshit, je bent hier anoniem, net als ik en alle anderen.

Je kunt open en bloot schrijven wat je wilt, je privacy kun je zelf bewaken.

 

1. geef gewoon toe dat het je alleen niet lukt

2. maak gebruik van dit forum

 

Mij heeft het tot nu toe veel ondersteuning gegeven.

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

welkom hier borderliner

alles of niets is ook hier een herkend 'probleem"

evenals onmatig, kompenseren, en ooit angst voor herkenning.

Naarmate niets drinken, weer alles mogelijk maakt

leer ik ook de tinten grijs te waarderen, vooral wanneer ik

merk dat ik keuze heb in welke tint ik wanneer en hoe inzet.

Een prachtig palet aan kleuren ligt tot mijn beschikking te wachten.

Op jou ook straks, enjoy!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom borderliner,

Een ervaren stopper begrijp ik dus al wel wat inzicht in je eigen valkuilen en triggers lijkt me. Maar net ons allemaal, gewoon verslavingsgevoelig of alcoholverslaafd, hoe je het ook wilt noemen. En dan is er maar 1 optie, helemaal niets meer drinken. Niet een slokje om te proeven, niet voor die ene gelegenheid, niet in de vakantie, niet omdat de ander het zo gezellig vindt of welk excuus we ook verzinnen. Gewoon niets, noppes, nada en je daar iedere dag weer van overtuigen. Dat is tenminste hoe ik het probeer te doen.

Ik rond net de internetcursus af en heb heel veel aan het forum, ben nu, na vele stoppogingen, 2 mnd en een week droog en sta er voor het eerst in mijn leven ook echt anders in. Wel ben ik me bewust van het feit hoe gevaarlijk het is en hoe dichtbij de drank altijd is.

Super dat je al een week droog bent en je weer hebt aangemeld, is moed voor nodig! Hoop dat je, net als mij, veel aan het forum hebt.

Heel veel lezen hier en schrijven wanneer je je verhaal kwijt wilt of hulp nodig hebt.

En natuurlijk ben ik ook wel eens bang voor de herkenning maar aan de andere kant, als die bekende hier ook is zal dat niet voor zijn zweetvoeten zijn dus hebben we kennelijk hetzelfde probleem!

Dribbel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste MijnGerrit, Roberto, Sebastiaan, lady jane en Dribbeltje,

Dank jullie wel voor jullie warme welkom!

Ieder van jullie geven jullie mij in jullie eigen woorden een mooie steun in de rug. Ik denk dat ik de steun die jullie elkaar op het forum bieden ga gebruiken. Inderdaad niet te ver vooruit kijken; niet bezig zijn met 'als ik het straks 'onder de knie heb' dan kan ik vast wel een glaasje drinken enz enz, allemaal valkuilen.

Mijn jarenlange gebruik, zeg maar misbruik, stiekum gedoe en excuses, schaamte en zelfvernedering kan niet doorgaan, ik moet een andere houding aannemen, andere levenswijze, en inderdaad zoals MijnGerrit al aangeeft stap voor stap. Ik ben ook bezig met mijn borderlineproblematiek, problemen in de omgang met mijn dochter, wennen aan een nieuwe relatie waarin niet alles soepel verloopt enz enz, ik moet en kan niet teveel van mezelf eisen. En daar nu zit ook een deel van het probleem. Ik eis te veel van mezelf raak daardoor weer gefrustreerd en dat is dan weer aanleiding om te drinken.

Dus stap voor stap en milder zijn voor mezelf, rust en aandacht voor mezelf.

Roberto, met de woorden 'ik moet het zelf kunnen' geef ik al handen en voeten aan het teveel eisen van mezelf, ik weet dat ik het niet alleen kan en daarom maak ik opnieuw (3e keer) een afspraak bij Tactus. Deel kan ik zelf, deel heb ik hulp nodig, al is het maar een complimentje. Overigens heb ik dat deze week ook direct gedaan. Van de 30 euro die ik in de week met gemak uitgeef aan drank heb ik een mooie jas voor mijn vriendin op MP gekocht en voor mezelf een computerblad waar ik overigens nog aan moet beginnen.

Lady Jane, dank je voor je wijze woorden. Je schrijfstijl is voor mij wat wennen maar de diepere betekenis begrijp ik direct. Overcompenseren, tja...iedereen te vriend willen zijn, klopt. Als ik de alcohol de baas ben heb ik zoveel meer tijd over om om me heen te kijken en waar te nemen dat er meer is dan zwart wit. Waar ik voor moet oppassen is die euforie dat als het goed gaat ik direct weer doorsla in een niet te stoppen enthousiastme. Het is voortdurend nadenken voor me en dat maakt het leven eigenlijk voortdurend vermoeiend voor me, vandaar de demping door alcohol. Maar oke dat mag geen excuus meer zijn.

Dribbeltje, dank je wel voor je ervaringen en ja ik weet inmiddels wel mijn valkuilen. Mijn laatste valkuil die ik het nakijken ga geven is 'ik kan best wel één glaasje drinken' door nooit meer te drinken. Best vreselijk eng, want die alcohol was ook een vaste 'vriend' nu besluit ik zonder die 'vriend' verder door het leven te gaan en dat is erg spannend voor me, roept erg veel sensaties op bij me. Maar....het is mét die 'vriend' en alleen zijn en misschien wel een lever- of ander probleem (nog afgezien van het feit dat het depressies bij me kan triggeren en mijn emoties veel en veel heftiger maakt) of het is met mijn vriendin, mijn kinderen, familie, werk enz enz.

En nog even terugkomend op herkenning. Ik ben eigenlijk juist iemand die zich er niks van aantrekt dus ik begrijp mijn eigen angst niet. Ik denk dat ik eigenlijk bedoel, ik ben er bang voor dat mijn vriendin op dit forum kijkt en mijn woorden of acties misinterpreteert.

Lady Jane, de directeur in zn blote kont tegenkomen is mij niet vreemd. De sauna is voor mij het ultieme gevoel van vrijheid en genieten. In de sauna kan ik écht mezelf zijn, echt heerlijk! Misschien kan ik daar meer in investeren nu ik wat geld ga overhouden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Borderliner,

 

Uiteindelijk moet je het natuurlijk zelf doen.

Maar een steuntje in de rug, een complimentje, heb je daarbij nodig.

 

Om nog even door te gaan op je angst op herkenning.

Eerst noemde je 'iedereen', nu alleen je vriendin.

Heb je de neiging om van een mug een olifant te maken?

Ik vaak wel.

Of is er iets mis in je relatie met je vriendin?

 

Ik ben ook iemand die zich zogenaamd nergens iets van aantrekt.

Daar zit ook iets scheef bij mij.

 

Bij mij speelt schaamte voor mijn alcoholprobleem een overheersende rol.

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Borderliner,

 

ik scharrel hier nu een week of wat rond. Was een beetje per ongeluk gestopt (moest op twee normaal gesproken overgoten avonden naar Schiphol en bleef dus maar netjes aan de spa), vond toen dat ik moest ophouden mijn partner te verwijten dat ze mijn broeken veel te heet waste - en dacht: én een tijdje geen wijn én een paar kilo lichter (én een paar euro's minder naar de gebroeders Gall) - zou dat geen win win win situatie zijn?

 

Na een dag of tien jeukte het me toch. Er stond nog van alles te wenken in kasten en schuurtje. Toen gaan zoeken op het net en hier terecht gekomen. Het helpt. Kan niet eens zeggen hoe, want ik voel me toch nog vaak een beetje buiten 'de groep' staan - terwijl ik niet eens weet of er wel een 'groep' is. Misschien reflecteert het wel hoe ik me mijn hele leven gevoeld heb. Erbij, maar niet ervan.

 

Lang verhaal kort: sta nog steeds droog. Word vriendelijk aangemoedigd hier. 

 

En ik heb een paar rare dingen gemerkt over mezelf: waar ik me denk een lol te doen (wijn) straf ik mezelf in feite, waar ik mezelf denk te straffen (vanavond alleen water) kan ik me geen grotere lol doen. Ik ben wel driftig op zoek naar iets om mezelf cadeau te doen als ik een paar maanden droog sta. Zal wel een fiets worden. 

 

Oh en die schaamte. Sjesus. Over de dingen die ik zei, die ik niet zei, die ik vergat, die mijn kinderen zeiden, de valse emoties, en de afhankelijkheid. En wat het gekost heeft. Iemand schreef hier dat we allemaal een flinke doorzonwoning door het keelgat gemikt hebben. You bet. 

 

Sterkte en blijf komen!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klinkt goed Borderliner. Goede plannen, goede inzichten.

Ik had een paar mantra's voor mezelf, die ik steeds herhaalde in mijzelf. Voor mij "vandaag drink ik niet", "ik neem de eerste niet" en "wat voegt het toe".

Die laatste was ook toepasbaar op enkele andere zaken dan drank. Uit jou bericht zou ik zo een paar van die korte geheugensteuntjes kunnen halen.

 

Wanneer ga je je afspraak met Tactus maken?

 

Heel veel succes hier, blijven lezen en schrijven heeft mij erg veel geholpen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Borderliner of 'zwart/wit'-denker  ;)

 

Ook een warm welkom hier van mij. Er is hierboven al het

e.e.a. gezegd. Wijze woorden. Ik herken dat wel van en lees

de moedeloosheid tussen de regels door. Ook in je titel ..."nu of nooit"...

Btw, wat een leuk profielpicture, maar dat terzijde.

Je bent nu als ervaringsdeskundige ook wel tot het inzicht gekomen

dat geheel stoppen de enige en laatste optie is.

Je spreekt over depressies. Ik werd, en dat heb ik met mijn laatste

terugval heel sterk gemerkt, altijd depressief op termijn als ik weer

een paar maanden in de terugval zat. Ik ben nu net vandaag 14 dagen

droog, en bemerkte al na 2 a 3 dagen dat de sombere en negatieve

zelfdestructie-gedachten verdwenen waren, ik meer energie kreeg en een

blijer voel.

 

@Walrus, dat van die vaste groep herken ik wel. Ben 7 maanden weggeweest,

en toen was er wel een wat grotere 'vaste groep' mensen en daarvan een paar

die wel heel nadrukkelijk aanwezig waren. Ik vind het nu wel meevallen en vind

het plezierig en fijn dat er nieuwe 'gezichten' zijn met frisse en eigentijdse

beslommeringen en het delen van hun leven op dit moment. Waaronder jij

en MijnGerrit, Dribbeltje en iedereen die ik nu even niet weet op te sommen. Ik heb overigens Jane

en Bolletje vorig jaar in het echt ontmoet tijdens de zomerbijeenkomst.

Schatten waar je veel aan hebt. 

 

@Borderliner, ik zou me niet zo druk maken over wat anderen denken en anders

verander je af en toe wat feiten om herkenning lastiger te maken. Succes de 8e.  :present:  :clock:

bewerkt door Joris
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi allemaal,

Het gaat goed hoor met me, geen reden voor ongerustheid. Ik waardeer de bezorgdheid maar had gisteravond niet de 'drive' even het forum te bezoeken. Er gebeurt zo veel in mn leven dat ik even een moment rust voor mezelf nodig had. Dat draaide er dan weer op uit dat ik door met van alles en nog wat bezig te zijn veel te laat (of te vroeg) ging slapen.

Vanochtend het gevoel met een kater te zijn wakker geworden (slaaptekort natuurlijk), en ook al weer aan het werk.

Het geen alcohol drinken gaat me nu goed af, maar ik weet er komt vast een tijd aan dat er gevaren op de loer liggen. Ik ben me bewust van de momenten waarop ik normaal gesproken de fles zou pakken en markeer die momenten ook om te ervaren hoe ik die momenten doorkom zonder de alcohol. Wat me sowieso opvalt is dat ik minder problemen zie (ja Roberto ik maak snel iets groter) en dat ik zeeen van tijd over hou die ik normaal gesproken aan de alcohol kwijt was.

Nog even over of de relatie met mijn vriendin misschien problematisch is...er zijn idd een groot aantal emotioneel erg enerverende problemen geweest en soms gaat dat nog wel moeilijk. Enerzijds heeft dat zeker met mijn alcoholgebruik en mijn heftige emoties, angsten enz te maken die ik ondervind van de borderline anderzijnds is het zo dat we allebei uit een huwelijk komen met kinderen en dat we al een groot aantal jaren een ander leven hebben gehad. Ook heeft mijn vriendin een Engels/chinese achtergrond en dan kom je cultuurverschillen tegen. Er komt naast verliefdheid en houden van heel veel meer kijken bij gescheiden ouders die elkaar vinden, denk aan je kinderen niet meer of minder zien, financien enz enz. We houden veel van elkaar en hebben veel respect voor elkaar, kunnen goed praten gelukkig. Maar ja het is de afgelopen jaren een rollercoaster geweest.

Ik ga nu want ik heb zo een overleg. Later meer. Fijne dag allemaal!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...

Dag borderliner,

 

Bij mij is de diagnose nooit hard gesteld, maar lichte trekjes heb ik wel, vooral als ik in een relatie zit. De grap is wel dat het stellen van een diagnose van persoonlijkheidsstoornissen eigenlijk moeizaam bij een alcoholist, omdat veel symptomen van psychische aard gelijk zijn aan die veroorzaakt door alcoholisme. Je kan er bijvoorbeeld erg depressief van raken, geprikkeld, stemmingswisselingen, je erg afhankelijk voelen van je partner, slaapstoornissen, vertrouwensproblemen, noem maar op, ik ken ze allemaal. Dus ik vind het eigenlijk erg knap dat je een relatie hebt en kan onderhouden.

 

Hoe is het verlopen bij Tactus? Of staat dat elders op de site?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...