Spring naar bijdragen

Maandag 4 augustus 2014

Yvonne

Aanbevolen berichten

Fruit, ik herken het. De opvoeding waarin je patronen hebt aangeleerd die moeilijk te veranderen zijn.

Juist als je van huis uit hebt meegekregen dat je zaken zelf moet oplossen getuigt het van grote kracht dat je hulp inschakelt.

Ik vind het Stoer van je. Ja, met hoofdletter. :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jane en Agnieta, mooie tijd al zonder !  :rose:

Eerste werkdag na de vakantie weer gehad, bewust een dag met weinig afspraken zodat ik alles weer kon bijlezen en de dringende dingen kon oppakken.

dit viel gelukkig mee! Vroeg thuis dus vandaag, was gedaan en zo koken.

De kinderen logeren deze week bij opa/oma .. wat heel stil maar ondanks dat toch ook héél lekker is !

Dagpact :
Blondie
Gipsy

Wimmelt.

Ietje

MijnGerrit

Wijfie

Yogajuf

vol
bewerkt door Vol
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi, vanaf gister eind van de middag kon ik niet meer inloggen. Kon niet eens goed op internet, liep steeds vast.

Vandaag systeemherstel kunnen uitvoeren en dat was voor mij nog hele tour als geen computermannetje.

Vanmiddag bezoek gehad.

Nu uitgegeten en klaar om nog even wat tv oid te doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja Sowhat,

morgen wordt haar nieuwe mobiel bezorgd.

Ze heeft een leen-06 van vriendin, want kan dus echt geen dag zonder!

En het kost een kleine €200,= om haar contract vervroegd te verlengen

en een iets groter toestelletje te kopen, maar dat geld gaat ze voor werken,

dus zo komt er ook nog iets goeds van. En dat weekje weg gaat dan niet door.

Maar er is haar een stuk vertrouwen afgepakt, wat ook niet helemaal realistisch was natuurlijk;

ze wilde eerst de-blokkeren en een sms sturen of ze svp de simkaart wilden opsturen,

lief-naief, die dochter van me.

Maar ze wordt wel volwassen hoor. Nu dat lesje over het drinken nog, dat landt nog niet erg helaas.

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Sowhat, ik ga samen met mijn man, en ook on ze kleine hond gaat dapper mee. Hoop dat het voor ons samen een nieuw begin kan zijn.

Sinds hij gestopt is met roken - de man, niet de hond - kan hij terug behoorlijke afstanden afleggen, en we kozen sowieso voor een "lazy" wandelvakantie: max 25 km per dag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan goed met geld omgaan. Het is een beetje rekenen.

Om te beginnen moet je weten wat wat kost. Veel mensen weten dat helemaal niet, hoeveel huur ze betalen, of hoeveel voor de telefoon. Dat moet je op een rijtje zetten.

1 hoeveel inkomsten heb je per maand.

• loon
  • uitkering
  • zorgtoeslag
  • huurtoeslag
  • kinderbijslag
  • teruggave hypotheekrente
  • allimentatie
  • pensioen
  • (zwart werk)

per jaar

• vakantiegeld en of eindejaarsuitkering (voor het gemak even delen door 12 en meetellen bij 1)

2 wat geef je uit per maand.

• huur of hypotheek
  • energie en water
  • internet
  • mobiele telefoon
  • allimentatie
  • verzekeringen
  • auto, lease, verzekering, wegenbelasting
  • benzine
  • openbaar vervoer
  • afbetalen studieschuld
  • overige leningen
  • gemeentelijke belastingen*
  • waterschapsbelasting*
  • schoolgeld
  • studiebijdrage kinderen
  • sportclub, hobby's
  • krant, abonnementen
  • giften
  • kleding
  • boodschappen
  • kado's extra's
  • uitjes
  • sparen
  • wat ik vergeten ben

*sommige uitgaven zijn maar een keer per jaar, abonnementen, gemeentelijke belastingen, museumjaarkaart, kortingskaart. Voor het gemak even delen door 12.

Dit is best veel werk om op een rijtje te zetten. Vooral de niet vast lasten zijn lastig vast te stellen. Pluis je bankafschriften na. Zonder dit overzicht is het heel lastig bezuinigen.

Als je dit hebt en de uitgaven 2 zijn hoger dan 1, dan moet je aan de slag.

Veel posten zijn niet makkelijk te verlagen. Of het kost veel tijd, bijvoorbeeld verhuizen.

Per post kan je de mogelijkheden bekijken. Schrappen of verlagen (veranderen van aanbieder bv). Maak een keuze en voer deze uit. Pas dan de volgende post.

Voor boodschappen of kleding, zou je een budget kunnen stellen per week. Bijvoorbeeld 80 euro. Om budget te bewaken pin je 1 keer in de week en in de winkel betaal je contant. En als het op is wees streng. Wat is er nog in huis?

Soms zijn er ook nog mogelijkheden om kwijtschelding te krijgen, bijvoorbeeld bij gemeentebelastingen. Of bijdragen in de kosten. Als je een laag inkomen hebt. Ook hier geldt, werk aan een onderwerp per keer. Zoek het uit, vaakmet veel formulieren. Ga pas naar de volgende regeling als de aanvraag de deur uit is.

Studieschuld, vraag draagkrachtmeting aan, soms kan je het afossen zelfs een aantal jaar opschorten. (DUO) Dienst Uitvoering Onderwijs.

Ben je zelfstandige? Neem een boekhouder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het voordeel is dan weer dat er weinig cafe's zijn in Denemarken.

Aan de kust is in Denemarken trouwens een niet heel precieze plaatsaanduiding. Ik geloof dat er geen plek te bedenken is die verder dan 60km van de kust is.

bewerkt door Jaap
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...