Spring naar bijdragen

Ik lees mee


Lezer

Aanbevolen berichten

Inmiddels 12 dagen geen alcohol, de keren dat ik een week niet heb gedronken zijn denk ik in de laatste 20 jaar op 1 hand te tellen. Het ging op en neer, periodes minderen, periodes van frustratie omdat ik weer faalde en periodes van acceptatie dat ik dan maar "een zuiper" was. 4 jaar geleden bij Brijder werden de hulpverleenster en ik het niet eens hoeveel glazen ik per dag mocht als ik zou minderen.

Smoesjes smoesjes en nog eens smoesjes. Na mijn laatste genante dronkenmans actie stopte ik drie dagen tot ik dag 4 zo schrok van de trek dat ik ben gaan googelen hoe ik dit kon volhouden. Niet minderen, maar stoppen. Ik kwam op het forum en ben iedere dag jullie ervaringen aan het lezen. En het werkt! Ik heb iedere keer als ik het gevoel had dat ik wat moest drinken het forum opgezocht en gelezen. Zelf zal ik misschien niet actief gaan deelnemen, maar omdat ik het zo mooi vind hoe jullie elkaar steunen en ik zoveel herken uit de verhalen wilde ik laten weten dat ik meelees, en voelt het niet meer als gluren.

Iedere dag is er 1 en ik durf nog niet te zeggen nooit meer, maar wel vandaag niet!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo lezer!

 

Fijn om te horen dat we je al hebben kunnen helpen zonder dat we het wisten..mooi toch?

Herkenbaar...zoekende naar een vorm van hulp ook het forum ontdekt. Skip hierboven beschrijft het mooi!

Voor de meesten toch wel een drempel, confrontatie dat je beter helemaal kunt stoppen.

 

Zoals ik het zie/ervaar bepaalt iedereen zelf hoeveel tijd je erin stopt, hoe actief je bent...

Daar kom je vanzelf achter...als je maar leest als je het nodig hebt, en vraagt, en je verhaal hier neerzet als je dat wilt!

 

We zitten allemaal in hetzelfde schuitje en je kunt inderdaad erg veel leren van een ander...je minstens gesteund voelen.

 

Ik ben in ieder geval blij dat ik het ontdekt heb!

 

Alle goeds...lezer!

Tot ziens?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hoeft helemaal niks, lezer, behalve steun halen zodra je denkt dat je dat nodig hebt!

Het helpt jezelf denk ik wel als je dit eigen draadje telkens wat bijwerkt, want dan weten andere forummers waar je staat  en hoe ze/we kunnen helpen. Maar dat hóeft niet, het mág. Het is al fantastisch dat je al 12 dagen de trek en gedachten hebt kunnen pareren.

Goed bezig!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even update, wil het toch wel even kwijt. Afgelopen weekend echt door het oog van de naald gekropen.

Zaterdag werd ik wakker met gedachtes over drinken, waarom ik helemaal wil stoppen, waarom niet op 1 dag in de week een paar glaasjes, ik werd er helemaal gek en gefrustreerd van. Toen vriendlief al vroeg in de middag zijn eerste blik bier opentrok ben ik koffie gaan drinken bij een niet drinkende vriendin, ik trok het niet meer.

Na het eten wilde vriendlief toch wel graag in de kroeg voetbal kijken, raakte geirriteerd (hij had al aardig wat gedronken) om mijn radicale aanpak en dat ik dat echt niet zag zitten, ik had het al zo zwaar heel de dag, uiteindelijk vertrok hij richting "de gezellige mensen". Even later besloot ik te stoppen met het stoppen want ik was inderdaad nogal chagerijnig en onrustig.

Onderweg richting de kroeg ( het is gelukkig een kwartier lopen) ben ik het om gaan draaien, deze aanvaring met mijn vriend kwam niet doordat ik niet had gedronken, maar omdat hij WEL had gedronken. (Tot nu toe prees hij me de hemel in, steunde me volledig en nam de frustratie die ik op hem afreageerde voor lief)

Ik ben dus afgeslagen en met een grote omweg naar huis gelopen, potje flink gejankt en daarna met een bak thee de wedstrijd gekeken. Zondag had ik overal afspraken met de auto, dus die dag was gelukkig zo voorbij. Vriendlief sliep gelukkig in zijn eigen huis zijn roes uit.....

Wat ik wel opmerkelijk vind is dat ik nu zo veel bezig ben met de gedachte aan en zin om te drinken, normaal gesproken had ik tegen een uur of vier pas zoiets van ik lust wel wat. Ik sta er verdorie tegenwoordig mee op, hoop echt dat dat snel minder word.

Maar voorlopig al weer dag 15 er bijna opzitten en de trots die ik voelde zondag toen ik zondag wakker werd, wil ik nog veel vaker voelen! Geen kater, geen schaamte, geen dip van de alcohol!

O, en vriend stuurde zondag een heleboel smsjes met spijtbetuiging en was ook trots (en verbaasd) dat ik ondanks deze ruzie niet was gaan drinken. (hij was bang dat hij mijn stoppen nu had verziekt).

Poe, nog een heel verhaal geworden, maar voelt wel even lekker!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Lezer,

 

Ik had je eerste posting hier gemist; welkom ook namens mij.

Haal hier wat je nodig hebt en breng hier wat je kunt brengen.

Het gaat om jou en niet om de rest van het forum.

 

Ontzettend goed wat je zaterdag gepresteerd hebt! Petje af!

Hou er rekening mee, dat het feit dat je niet drink (niet wilt drinken) voor sommige mensen confronterend is voor henzelf.

 

Ik heb het de eerste weken ook lastig gehad en door actief met het forum bezig te zijn, is het me gelukt daar doorheen te komen.

In de tweede, derde week ongeveer keek ik er meer naar uit om aan het einde van de dag hier te zijn,

dan dat ik met drank bezig was. Ik hoop dat dat voor jou ook werkt.

 

Daarnaast heb ik veel gehad aan het stelselmatig in beeld brengen, welke situaties lastig waren.

En voor de volgende dag zouden zijn. Daarmee ben ik aan de gang gegaan.

Geholpen overigens door de on-line training.

 

Van dag tot dag, vandaag drink ik niet, ik neem de eerste niet, wat voegt het toe.

Dat waren mijn mantra's. Zo groeit het nog steeds verder.

 

Wees trots op jezelf!

Ik ben in ieder geval trots op je verhaal hierboven.

Goed bezig, hou vol!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo lezer!

 

Jeetje wat knap, jouw tweede verhaal. Je eerste verhaal ook hoor. Sowiewo is besluiten om te stoppen en het doen knap. Maar dat verhaal met je vriend en naar de kroeg lopen en dan omkeren... wauw! Gelukkig heeft je vriend spijt betuigd, want erg aardig was het niet van hem.

Je zit nu al op dag 15. Ik hoop dat de trek en gedachten aan drank minder gaan worden. Heb je voldoende alternatieven/ dingen om te doen?

Fijn dat je een niet-drinkende vriendin hebt!  

 

Heel veel succes en sterkte!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi lezer,

 

Oe...dat was een pittige ervaring...je hebt je er goed doorheen geslagen, knap!

Herkenbaar dat het je dag beheerst...in het begin noemde ik het wel eens 'het roze olifantjes effect'. Ken je dat?Je mag iets niet, er niet aan denken, bijvoorbeeld een roze olifantje en waar denk je aan? Juist...

Op de één of andere manier zul je die gedachtes moeten ombuigen...veel tips werden al gegeven.

En dat gaat ook lukken....Bij mij hielp het ook te accepteren dat ik die gedachtes had..ze hoorden voor mij ook bij het proces. Maar ik dacht er dan ook meteen achteraan:

'maar vandaag de eerste slok niet'...

 

Nogmaals, heel sterk van je! 

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha lezer! Wat goed!!!!! Ik ben trots op je echt!!

En wat is het moeilijk als je omgeving het niet echt waardeert dat je wilt stoppen!

Ik herken het heel sterk.

Wat Mijn Gerrit ook al schrijft: ze krijgen een spiegel voor. Ze willen zelf niet geconfronteerd worden met hun eigen gedrag ( lees : alcoholafhankelijkheid)

Het mooie is dat het ze toch aan t denken zet. ( ook al verzetten ze zich)

Je hebt een voortrekkersrol!

Hou vol!

Je doet het super

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi hoor! Dit is een boost voor je zelfvertrouwen. Ik kijk nog steeds elke dag dankbaar terug op een droge dag. Soms voel ik me gezegend en soms ben ik blij dat ik de dag overleefd heb zonder iemands humeur te vermoorden en erger. Nog steeds heb ik wel es een drankdroom, of vliegt de wens om te vluchten in IETS me aan. 

Mag zo zijn. 

Vertel het hier, vertel het érgens dat je het even moeilijk hebt. Delen helpt. Open zijn en eerlijk zijn helpt. 

Uit je postings blijkt dat je dat al weet!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank jullie wel voor de complimenten, ik ga er bijna van blozen ;-)

Ik heb er lang over gedaan om te leren omdenken, het koste mij 3 burnouts en heel veel therapie. Ik heb altijd de lat zo hoog mogelijk gelegt en alles wat ik niet bereikte was falen. Gelukkig heb ik daardoor wel veel bereikt, maar tevreden ben ik pas een paar jaar. Ik heb mezelf verplicht het voor mezelf makkelijk te maken en niet er altikd nog meer uiy te halen. Aan iedere negatieve gedachte een maar te plakken en dan iets positiefs. En vooral achter de positieve zaken geen maar!

Ik heb echt wat aan de tip van Mijn Gerrit om over de valkuilen voor de volgende dag na te denken.

Gelukkig moet ik de hele week werken en zijn mijn kinderen thuis het weekend, dus genoeg afleiding de komende dagen.

Groetjes allemaal en nogmaals bedankt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allemaal, ik kom weer een stukkie tikken, de andere dagen heb ik steeds meegelezen en heb er zoveel steun aan! Op mijn werkdagen (gelukkig zijn dat er vier) gaat het goed wat betreft de trek, even het moment als ik aan het koken ben, maar daar heb ik een draai aan weten te geven door met de kinderen aan de keukentafel de dag door te nemen met wat limo erbij.

Mijn vrije dagen is de trek erg aanwezig, alhoewel het een groot verschil zit of de kinderen er zijn of dat ze bij hun vader zijn.

Afgelopen weekend met de oudste twee gaan winkelen in een andere stad, dus met de auto. Van te voren bedacht het zo te doen.

Het werkt goed alvast voor de volgende dag mogelijke knelpunten te overdenken.

Dat brengt mij ook bij mijn angst van nu, vanaf vrijdag heb ik drie weken vakantie, de eerste twee weken gaan we ook weg. Hoe kan ik dit aanpakken, want dit is wel een hele lange periode om te overzien, en er zullen veel verleidelijke momenten komen.

Ik denk ook niet dat ik de anderen er blij mee maak om iedere dag al uit te stippelen ik ben er zo veel mee bezig hoe ik die weken droog kan houden, ik heb er nog geen antwoord op, hoe zijn jullie die eerste vakantie doorgekomen?

Het niet drinken is nog niet gewoon voor me, toch maar de dagen van te voren plannen?

Haha, ik heb wel een nieuwe vorm van vakantiestress ontdekt!

En dag 22 zit er op. Misschien dat ik mij vrijdag aanmeld voor het weekndpact, stok achter de deur voor het eerste weekend van de vakantie (Als ik bereik heb, dat schijnt nogal slecht te zijn)

Tot de volgende keer

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die wandeling s ochtends is een goed idee, ik ben sowieso een ochtendmens, alhoewel dat misschien wel aan het iedere dag drinken in de middag en avond lag, daar moet ik zelf nog even over nadenken.

Heb ik met veel dingen, of ze nou bij mij horen of dat ik mij bepaald gedrag eigen heb gemaakt door de drank.

Altijd vroeg naar huis op een feestje, ik sta er bekend om, maar eigenlijk omdat ik geen maat weet te houden, dus mijzelf de afgang bespaarde en thuis door kon gaan.

Op de klok kijken als ik een trekmoment heb, ook zoiets, alleen nu doet het er niet toe of het al middag is, toch kijk ik.

Ik had de verwachting dat mijn slaapproblemen zouden verergeren, maar heb nog geen inslaper hoeven nemen (moet ik nemen als ik langer dan 4 nachten minder dan 4 uur slaap), dus daar ben ik blij mee.

Wel ben ik bekaf heel de dag door, maar, dat lees ik overal,dat hoort erbij.

En ik heb nog iets raars, ik heb enorme zweetaanvallen, vooral s nachts, mogelijk ook een ontwenningsverschijnsel?

Ik laat me het allemaal maar overkomen en neem het in me op, ik ontdek veel over mezelf en zie het als de laatste stap die ik nog moest nemen, de drank is niet meer nodig want ik ben na zoveel jaten ploeteren blij om wie ik ben, toch blijft het moeilijk, gelukkig maar, want daardoor blijf ik wel op mijn hoede.

De anderen weten dat ik geen alcohol meer drink, misschien dat er wat gezegt word als zij zelf tipsy zijn, maar dan is het voor mij tijd om met 1 van de boeken die ik van plan ben te lezen mijn bed in te duiken!

En dat ga ik nu ook doen, welterusten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hee lezer, gaat goed!

Dat zweten hoort erbij hoor. Ik zelf dacht dat ik zwaar in de overgang raakte maar bleek gewoon de detox te zijn. Gaat weer over tenzij je weer begint en weer stopt want dan krijg je weer t zelfde.

Maar je bent op de goeie weg ! Hou vol.

Vorig jaar had ik mijn eerste vakantie zonder drank en ik voelde me wel af en toe een buitenbeentje. Maar dan liep ik naar het WiFi punt op de camping om op t forum mee te stalken. En dat hielp !!! En verder kon ik boeken lezen wat me anders nooit lukte.

Ik wist opeens vrij gemakkelijk de route op de camping want andere jaren duurde het minstens 3 weken voordat ik in een keer juiste huisje kon vinden.

Ik kon genieten van zonsopgang ( fris en fruitig) en zonsondergang ( ook nog fris en fruitig)

En als bij thuis komst de foto' 's werden bekeken wist ik zowaar nog van elke waar het was en met wie!

Dus .... Best veel voordelen.

Het gaat vast goedkomen!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lezer, misschien kun je dit met je huisarts bespreken

als die mag weten van je drink probleem en je wens

om in de vakantie gestopt te blijven.

Dan zou je eventueel Refusal mee kunnen nemen voor

die periode en van te voren kunnen innemen onderbege

leiding i.v.m. mogelijke bijwerkingen.

En misschien heb je ze niet nodig als je ze bij je hebt, dat

de keus hebben al genoeg is.

ik ken je niet, weet niet hoe je tegen medicatie staat of je arts.

Ik heb het zelf zonder gekund, maar ben niet zo vroeg in mijn

stopperiode gegaan, ben juist na een vakantie met te veel drank

gestopt. Dus ik kwam jouw dilemma pas tegen na een maand of 10

en toen ging het prima, ik heb er totaal geen moeilijk moment gehad

en zelfs een onverwacht gegeven cocktail gewoon teruggezet.

Jij zit nu in een nog kwetsbare fase, dus wat jij en Gerrit schrijven,

vantevoren kijken of je kunt plannen en voorbereiden, dat geeft rust.

Er zijn best veel mensen die niet of nauwelijks drinken, ook daar kun je contact mee

maken en waarschijnlijk leuke en zinvolle gesprekken mee voeren, tijdens de

mindere gesprekken van hen die langzaam(of snel) maar zeker afglijden

in hun communicatie. Observeren daarvan brengt ook veel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi lezer

Je moet voor jezelf niet te zwaar maken

Misschien denken ..ik hoef alleen de alcohol te laten staan de rest van de wereld staat voor mij open

En alles wat je met alcohol niet leuk vond verdiend een nieuwe kans...en dat zijn er best veel heb ik gemerkt :)

Het moet ook geen straf worden.

Wie schrijft die blijft....goed bezig jij

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Hallo allemaal, ik pak het weer op, vanaf vandaag, want ik ben de grote verliezer. Ik ben zo boos op mezelf. Iedere dag van de vakantie gedronken. S ochtends hoorde ik mezref zeggen vandaag niet, om dit tegen vier uur weg te lachen met een glas wijn of bier in mijn hand. En maar lachen en doen alsof, terwijl ik van mezelf walg omdat ik het dus niet kan! Het is zo tegenstrijdig, ik wil niet, echt niet, maar toch doe ik het, helemaal zelf. Zelfs als niemand drinkt ben ik degene die niet voor fris kiest. Gisteren na een middag al genoeg te hebben gehad naar de winkel gegaan. Ik zie mezelf, ik reken af en o wat vind ik het afschuwelijk, maar ik doe het toch. Vandaag wil ik dat het weer mijn eerste dag alcohol vrij is. Ik ga rijden naar het zwembad en kan vanavond de deur niet uit. Wat over was van gisteren is al door de gootsteen, maar o, wat zie ik er tegenop. Ik wil weer trots op mezelf kunnen zijn, maar nu voel ik me alleen maar een slappeling zonder enige ruggegraat!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lezer, misschien ben je niet de grote verliezer,

maar iemand van alles of niks?

Zoals velen hier.

Het kan helpen om tussenstapjes te maken.

Heel simpel. Bijv. hier wel dagelijks even melden en contact maken.

Schrijver worden en het lezen niet nalaten ook.

en....en i.p.v. of...of

Er kan pas een knop om, als jij daar klaar voor bent.

En hoe jouw weg er uit gaat zien dat weten we nog niet.

Voor mij was het forum een soort van aha-erlebnis, omdat ik

niet meer eenzaam en alleen worstelen met mijn probleemdrinken.

Maar ik was al 55 en jaren een jojo-er, met stoppen, minderen en weer inhalen.

Dus of mijn moment er was, of dat juist het anders en samen aan mezelf werken, de oplossing

was, weet ik nog steeds niet.

Maar geef jezelf de kans om met vallen en weer opstaan verder te gaan.

Je verliest pas als je jezelf helemaal opgeeft.

Nu kom je hier en creeer je zelf weer een opening om overeind te krabbelen.

En eenmaal overeind kan elk stapje, hoe klein die ook lijkt, je weer trots maken.

en ons blij

voor jou

voor een mede-frummer :rose::present::rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor jullie woorden. Het geeft moed. Ik moet eerlijk zijn en op vakantie was er wifi in de bar. Ging niet naar het forum, want dan had ik geen escape voor mezelf. Heb ik nu ook, mijn gerrit jij zegt aanmelden op het dagpact, en je hebt gelijk, toch voelt het dan als een deur dichtdoen. Stom want ik wil die deur ook dichtdoen, toch blijft die sttijd maar in mijn hoofd.

Ik ga het doen, vandaag, geen smoesjes of deuren op een kier deze dag!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...

Ben ik weer, gelukkig positief, dat wel. Mijn relatie verbroken, en na twee weken janken bleek het ontzettend goed te zijn geweest. Het leverde me heel veel rust op, ook voor mijn kids. Op 1 of andere manier ook mbt mijn drinkgrdrag. Ik verlang er meestal niet naar. Meestal zeg ik, want na een week of vier laat ik me gaan en drink dan toch. Aam de ene kant vind ik het acceptabel, aan de andere kant is het niet wat ik wil. Inmiddels is het wel zo dat het aantal glazen wat ik kan hebben op 3 a 4 ligt, en dan heb ik de dag erna een kater dat ik me voorneem nooit meer te drinken...... maar dan toch in week 4 ga ik voor de bijl. Ik zit met de vraag of ik dit maar gewoon moet laten. Dat ik dus eens per 4 weken een slappeling ben? Ik heb zoveel innerlijke rust nu, als dit mijn drinkgedrag is, kan ik het dan niet beter zo laten, ipv mij een week schuldig en ellendig erover te voelen?

bewerkt door Lezer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...