Spring naar bijdragen

Binge drinken


Suusje123

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Ik ben suusje, 23 en ik denk dat ik al 5 jaar lang op en af verkeerd omga met alcohol maar dat het nu wel echt op het randje zit.

 

Gisteren vanaf 2 uur s middags al begonnen en tot 6 uur s nachts doorgegaan met feesten en écht veels te veel gedronken, en nu voel ik me héél slecht, een beetje angstig en heb ik morgen ook nog eens een belangrijke middag waarvoor ik nog dingen voor moet voorbereiden. Dus zometeen moet ik mezelf een schop onder de kont geven, douchen en de dingen doen die ik voor morgen nog moet doen.

 

Als ik eenmaal 1 drankje neem is de rem los en ga ik veels te ver, ik had gistermiddag 2 wijn en 2 bier gehad en na het avondeten denk ik wel 8 wijn, 1 bier en 2 shots vodka. Vandaag ben ik het zat. Maar ik vind het heel erg om ook echt hulp te zoeken en te erkennen dat dit niet goed gaat en dat ik het niet onder controle heb. ik drink niet elke dag maar ik denk dat ik er wel steeds meer geestelijk afhankelijk van wordt. De afgelopen maand heb ik ook heel vaak gewerkt aan deadlines met wijn op en dan ging uiteindelijk de hele 1,5 liter fles leeg. Nu ik het opschrijf zie ik pas hoe erg het eigenlijk is.

 

Mijn ouders hebben ook beide een alcoholprobleem gehad, mijn vader echt een ernstig probleem tot het punt waarop hij ernstige geheugenproblemen had, grip op de realiteit kwijt was en echt ook opgenomen moest worden om ook lichamelijk te ontwennen. Nu begrijp ik de moed die je moet hebben om het probleem te erkennen. Ik ben de laatste tijd ook zwaar gaan roken en vandaag nicotinepleisters gekocht, ik denk dat ik me ook een beetje angstig voel omdat ik vandaag nog niet de juiste 'dosis' nicotine heb gehad. Maar ik heb ook écht geen zin in sigaretten. Ik hoop dat ik een beetje door het ongemak en de angstige gevoelens heen kom deze week en dat het morgen al minder is.

 

Ik schrijf hier nu dit bericht omdat ik eigenlijk hoop op wat steun en omdat ik het (nog) niet aan mijn huisarts voor durf te leggen. Wat ben ik stom dat ik het zo ver heb laten komen en dat ik zo slecht omga met mijn lijf! Bah! En nu zit ik, helemaal vandaag door mijn eigen schuld op de blaren. Ik vind het moeilijk om hulp te zoeken en ook daadwerkelijk te erkennen dat ik te ver ga hiermee. Zijn er ook mensen die het zonder de schaamte van het vertellen aan de omgeving gelukt is om hun drinkgedrag te veranderen? Ik ga nu in elk geval een maand niet drinken!

 

Liefs, suusje

bewerkt door Suusje123
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Suusje,

 

Welkom,

Goed, dat je ons hebt gevonden.

Stap 1 heb je al gedaan, n.l. het erkennen voor jezelf dat je een probleem hebt

Kom hier maar veel lezen en schrijven

Het feit, dat je ouders ook gevoelig zijn voor alcohol, geeft aan dat je extra op je hoede moet zijn.

Hoe moeilijk het ook is, vaak geeft het grote opluchting, als je aan je probleem gaat werken, en door wat mensen in vertrouwen te nemen.

Ik wens je veel sterkte, kracht en moed,

Wil je mee babbelen, de meeste van ons zitten op het draadje 'ditjes en datjes'en dan op de draad van vandaag.

Ga ervoor he!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Suusje!

Wat super knap en moedig van je om je probleem aan te pakken.

Je bent nog lekker jong en het zou zo jammer zijn wanneer je op je ongezonde leefwijze verder zou leven.

Ik weet zeker dat t je zal lukken.

Stoppen met die handel!!

Je bent t waard Suus!!!

 

:rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dankjewel voor je reactie. Ik ga meebabbelen. Ik denk dat ik morgen, als ik me wat beter voel, het in elk geval aan mijn vriend ga aangeven (die de laatste tijd vrolijk en veel meedrinkt) ik hoop dat hij mee wil doen met mij om op de gezonde toer te gaan. Ik had afgelopen donderdag, toen ik ook veels te veel gedronken had en ontzettend misselijk werd tegen hem gezegd dat ik dit weekend niet wou drinken. Mislukt dus zowel op vrijdag als gisteren :(

 

Het lijkt me dus echt nodig om de komende maand een keer helemaal niks te drinken. Ik denk dat ik in zo'n periode veel inzicht gaat geven maar dat ik écht volhardend moet zijn er in. Ik hoop ook dat ik zonder de nare lichamelijke ontwenning van het roken kan afblijven. Vorig jaar was ik succesvol, cold turkey, 4 maanden gestopt daarmee, dus ik weet in elk geval dat ik dat kan. Maar de alcohol heeft de grootste aandacht nu. Mijn lichaam heeft rust nodig. Als de maand voorbij is wil ik een maximum instellen voor als ik wél drink. Ik denk dat 3/4 glazen een goed maximum is, wat ik dan ook echt niet meer mag overschrijden van mezelf. Maar het liefst wil ik met de goede en belangrijke dingen in mijn leven bezig, en dat de alcohol op de achtergrond komt te staan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Suusje, welkom hier.

Je bent niet stom, je hebt het ver laten komen met drinken,

net als wij allemaal hier. En je neemt nu actie om hier verandering

in aan te brengen. je bent dus al verder dan je ouders. Je bent ook

nog jong gelukkig, dus je hebt nog heel wat goede jaren voor de boeg.

Ik vroeg me af of je ouders nog leven? omdat je in verleden tijd schrijft

over hun probleem. kan ook zijn dat ze nu niet meer drinken natuurlijk.

En in dat geval, zou je met hen kunnen praten.

Want we zoeken/zochten wel naar redenen om te drinken, maar dat zijn

vaak meer aanleidingen. Een echte reden is er nl niet.

Wel een oorzaak, die vaak dieper ligt dan de aanleiding. We kunnen leren daar

beter/anders mee om te gaan en er geen drank bij nodig te hebben.

Ikzelf was 55 toen ik stopte en er kwamen aardig wat dingen los die ik alsnog

mocht verwerken. Maar het was echt de moeite waard, dus ik kan het je aanbevelen.

Wie weet gaat het beter en sneller dan je denkt.

Dus deze 1e maand: dag per dag: vandaag neem ik die eerste niet.

Onderschat het proces niet, maar onderschat zeker ook jezelf niet!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Suusje,

Ook namens mij een warm welkom. Wat knap van je dat je jouw probleem herkent en erkent en de eerste stap al hebt genomen! Petje af, want daar is veel moed voor nodig. De wil en de motivatie is er. Dus stom? Nee, absoluut niet! Je bent nog jong, dat belooft dat er nog veel alcohol de baas jaren voor je kunnen liggen. Ga er voor want je bent het waard. Ikzelf heb gebruik gemaakt van hulptroepen. Ik was het op een gegeven moment zo zat, dat ik gebruik heb gemaakt van de verslavingszorg. Ook was mijn omgeving (door de situatie) al snel op de hoogte van mijn situatie. Het is niet prettig om de vuile was buiten te hangen, anderzijds heb ik ook heel veel steun gehad van mijn gezin, fam, buurt en vrienden. Althans veel steun van juist die mensen waarvan ik het niet verwacht. 

Ook de gang naar de huisarts kan een lastige zijn. Maar ze hebben dit varkentje vaker gewassen hoor. Ik noem het toch even omdat het toch belangrijk kan zijn om vit B1 voorgeschreven te krijgen. Mogelijk ook andere ondersteuning.

Ik wens je heel veel sterkte, kracht en moed!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hee Suus..... Van je 1,2,3 zal het niet gaan

Want stoppen is lastig ...maar het kan!!!! Joehoe!

Je kunt zien bij forum deelnemers wie er allemaal een probleem hebben met het drinken van alcohol.

Wij!!!! En we zijn met veel....

Dus welcome to the club!

Het is fijn om hier te komen want we hebben aan een half woord genoeg! We snappen je allemaal.

Wat je in het dagelijks leven niet durft te vertellen mag hier gewoon. Vanaf dag 1 hoor je er bij.

Hoop dat het voor jou ook zo voelt

Stom? Echt niet!

Stoer zal je bedoelen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zit veel na te denken over mijn alcoholgebruik. En waarom ik het doe op die manier en zo lekker vind. Ik weet dat ik de avonden uitgaan en drinken: losgaan noemde, los van verantwoordelijkheden, problemen, etcetera, dat ik dat even nodig had. Ik vind het fijn om even geen controle te hoeven voelen, alles lijkt even heerlijk ontspannen.... Ik denk dit de reden is waarom ik totaal geen mate houd (kan houden). wat van mij een wat abnormalere drinker heeft gemaakt.

 

Ik herken ook bijzonder veel in de wie ben ik thread van Huttula. Die geeft echt veel inzicht in wat alcohol langzamerhand met je doet. Ik zat echt op veels te veel veels te vaak. Dat wil ik niet meer, en ik weet zeker dat het helaas bij mij toch wel een duiveltje geworden is. Verdorie zeg! Wat een rotduiveltje! :P Maar heb nog wel het gevoel dat ik er veel aan kan veranderen. En het idee van eerst een maand niet werkt heel goed. Ik ben heel benieuwd hoe ik me dan voel, of ik er dan nog steeds zo naar hunker.

 

Wow! En ik schrik me even rot, had kortsluiting in de accu van mijn laptop!! Het spetterde helemaal, wah!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daarnaast de andere voordelen ervan:

Dat je er extraverter en vrolijker van wordt,
Dat het je stress, problemen en verantwoordelijkheden doet vergeten,
gezelligheid, beloning, ontspanning, steun

In de afgelopen maanden voelde ik vaker dit:
Vaak niet scherp zijn na een avond drinken (of katers van licht tot nouja je kent het wel) een algemeen onprettig gevoel in je hoofd.
De geur uit je mond en poriën, nadorst
Een aantal uren geen stress, maar de hele dag erna je echt slecht voelen, dingen laten versloffen.
Op de avond zelf geweldige gesprekken hebben maar de dag erna wel heel erg veel moeite moeten doen om het terug te halen
Bij echt heftige avonden je de volgende dag schamen

Heel pragmatisch gezien zijn de voordelen op handigere, meer belonende en gezondere manieren te bereiken.

bewerkt door Suusje123
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ik ook echt merk dat bv lachen zonder alcohol pas echt lachen is.

Heerlijk gevoel...

Echte gevoelens ze zijn onmisbaar

De minder mooie maken de mooie nog mooier

Mooie weg ingeslagen Suusje

Laat je niet van de wijs brengen door het drankduiveltje die soms opspeelt in je gedachten

Succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi gezegd Huttula,

mijn ervaring is ook dat ik veel vrolijker ben sinds ik gestopt ben met alcohol.

Dus Suus,

lollig met alcohol op is nep.

En problemen en verantwoordelijkheden kan je beter aan met een helder hoofd.

Als je drinkt worden de problemen groter en groter en heb je nog meer behoefte om te vergeten door een plens drank.

 

Go for it! :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goede morgen Suusje,

Hoe gaat het? Gisteren plaatste je een berichtje op de dagdraad dat je op de verjaardag gedronken had. Het is daar onder gesneeuwd. Vandaar even een berichtje op je eigendraadje. Ik ben nl heel benieuwd hoe het met je gaat. Ik hoop dat het gelukt is om de draad weer op te pakken. Kom op hoor! Je bent het waard! Wat heb je besloten mbt de huisarts? Laat je wat horen? Heel veel sterkte en kracht!  :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Lotus en MijnGerrit,

 

Fijn dat jullie poolshoogte nemen. Ik ga even een heel open bericht schrijven, met waar ik zit en wat me bezig houdt.

 

Het gaat wel goed. Ik heb orde gemaakt in mijn huis (studie op orde, administratie, computer opschonen, álle rommel weg, en dan ook echt grondig... en volgens mij zit ik in een proces om werkelijk alle rommel weg te doen). Maar qua drinken zit ik wel te klooien, eigenlijk op oud niveau maar dan minder extreem (ik hou het nu bij 4/6 drankjes per gelegenheid, maarja dat is niet een maand stoppen.... en eigenlijk wil ik niet stoppen. Ik vind het erg moeilijk.

 

Ik ben wel tot de realisatie gekomen dat ik alcohol-afhankelijk ben (en dat ik me héél bewust ben van de gevaren, maar veranderen.. dat is toch nog best wel moeilijk ((en de drempel naar de dokter is écht enorm, ook al weet ik dat ik moet denken aan wat goed voor me is, voor mezelf)). Ik heb gisteren al mijn foto's opgeschoond, en zag opeens de hele periode van mijn 17e tot nu in beeld weer terugkomen. Dat was best gek, ik voel me zóveel sterker dan toen, maar ik weet ook dat het rond mijn 17e erg slecht met me ging, ik was echt kwetsbaar (heel veel problemen in mijn omgeving, verlies/rouw, verslaving om me heen in opvoedsfeer (wat ik echt heel erg vind eigenlijk), zelfmoordpogingen vader, onstabiele moeder, het was teveel om te dragen toen (en ik vind het gewoon rot om op te schrijven omdat het zo dramatisch en negatief klinkt!). Dit resulteerde in 2 keer zwaar overspannen zijn, en van mijn 17e tot 21ste ook wel losbandig zijn. Ik denk dat sommige ervaringen invloed hebben gehad op hoe ik nu ben en dat mijn probleem daaruit voortkomt. Ik denk dat veel dingen toch wel heftiger waren dan ik soms wil toegeven (en ik wil er ook helemaal niet meer aan denken en juist met de mooie en positieve kanten van het leven bezig zijn). Ik ben en wil intrinsiek veerkrachtig zijn maar het leven wat je leidt, dat laat sporen achter. Daar kom ik nu dan een beetje achter.

 

Ik ben wel héél trots op wat ik de afgelopen jaren geleerd en bereikt heb en ver ik nu ben. Ik kan met recht zeggen dat ik goed in mijn vak (aan het worden) ben, ik heb ongelofelijk fijne mensen om me heen en ik begrijp zoveel meer over mensen. Het restproduct, excessiviteit en slechte gewoontes moet nu weg. Maar heb nog flink wat stappen te zetten... Maandag ga ik een week op vakantie, ik denk niet dat ik voor die tijd een afspraak bij de dokter maak. Maar toch wil ik van binnen ook wel de juiste therapie vinden. En voor mijn gevoel zit de juiste therapie voor een groot deel in op een goede manier leven, actief, buiten, betrokken, zinvol. Maar het is best moeilijk om met je slechte kanten af te rekenen.

bewerkt door Suusje123
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Suusje, je bent goed bezig met opruimen.

Maar je verleden kun je niet opruimen, wel

verwerken. En daar hoort ook bij de nare dingen

onder ogen zien. Als het dan een plek krijgt, is het "opgeruimd".

Nare en slechte dingen horen erbij, het leven kan niet alleen positief zijn.

Ook wij hebben schaduwkanten. Ik noem die niet zo maar slecht.

Sterker nof, als je die leert erkennen en gebruiken kun je er zelfs je kracht

van maken. En misschien heb je dan geen drank meer nodig om iets

te onderdrukken dat erkenning wil. Jij bent goed zoals je bent met al je kanten.

Zolang jij geen anderen beschadigt, criminele dingen doet en leert omgaan

met wat er is en wat er was. Daar zou je idd een coach/therapeut bij kunnen gebruiken.

Je hoeft het niet allemaal alleen te doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Suus :rose:

Dank voor je openhartige en eerlijke verhaal. Al lezende ben ik van mening dat je een goed zelf inzicht hebt, en weet wat maakt dat je naar de fles grijpt. Je huis is 'geordend en opgeruimd' nu nog plek maken en het leren hanteren van al je ervaringen uit het verleden (en heden). Iedereen hier heeft zijn reden om gevoelens van verdriet, onmacht, boosheid etc weg te drinken (of heeft de neiging gehad) Voor mij gold dat ik eerst aan mijn alcohol probleem moest werken voordat ik kon werken aan mijn problemen. Ik liep al bij een psycholoog maar kwam tot de ontdekking dat ik zolang ik naar de fles greep het geen zoden aan de dijk zette om te willen werken aan mijn problemen. Alcohol deed me de das om, om 'echt' te kunnen voelen, herkennen, erkennen, accepteren en verwerken van trauma's. Sterker nog het versterkte alles des te meer. Bleef ik drinken dat zou ik ook steeds meer alcohol nodig hebben om mijn rugzak te kunnen dragen. Nou ja, was het wel een dragen? Misschien was het wel een extra rugzak die ik te dragen kreeg? Het hele leven is een aan een schakeling van mooie en minder mooie en zelfs hele nare dingen. Wil je dit het hoofd kunnen bieden dan zul je 'met de billen bloot moeten' Althans voor mij was dat een issue. Daar was voor mij het begin van een lange lange en zware weg. Een weg die ik had te gaan, en op die weg kwamen zoveel mooie en fijne dingen voor in de plaats. Ik kon het niet alleen. De start was ook om mezelf niet te veroordelen. Maar ook het aanvaarden en aangrijpen van hulp. Ik was het waard! Ik hoop oprecht dat ook jij op een moment tot de conclussie komt dat ook jij het waard bent! Je bent het waard om ADB te zijn, en daarmee al je problemen / trauma's de baas te zijn. Het is je zo ontzettend gegund :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Suus,

 

Net je draad gelezen...wow, je reflecteert goed op jezelf!

Lastig hè...wel of niet stoppen, minderen....hoe dan..?

 

Gelukkig hebben al veel mensen gereageerd met waardevolle opmerkingen en tips.

Wat Lotus schrijft is herkenbaar...pas toen ik stopte met alcohol kon alle eerdere hulp landen...

Daarvoor bleef ik toch wegvluchten voor mezelf...en ook bewust stoppen....het minderen is niet voor me weggelegd.

Dat besef heeft me veel gebracht en zorgt ervoor dat ik nog elke dag 'de eerste slok niet neem'.

 

Ik lees bij jou de wijsheid, vermogen om naar jezelf te kijken...je gaat je weg hierin vinden.

 

Ik wens je heel veel succes en natuurlijk een fijne vakantie!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Suus,

 

Veel goede dingen zijn al gezegd en ik zal zo min mogelijk in herhaling vallen.

Behalve natuurlijk om je een hele fijne vakantie te wensen!

 

Ik ben tussen de 2 a 3 maal zo oud als jij; je hebt heel vroeg in de gaten dat je een probleem hebt.

Nu ik bijna 5 maanden overtuigd niet heb gedronken en dat ook niet meer van plan ben, komen er vragen en realisaties in me naar boven.

Onder andere de vraag, in hoeverre ik heb stilgestaan in mijn persoonlijke ontwikkeling door veel teveel te drinken.

Het antwoord daarop, voor zover ik het kan formuleren, heeft natuurlijk een relatie tot wie ik nu ben,

tot mijn werk, mijn relatie, hoe ik mijn kinderen heb opgevoed en hoe zij er nu voor staan.

Het kan heel goed wezen dat ik dingen ga aantreffen, die ik niet leuk vind.

Ik vind het nodig dit te doen om mijn koers voor de komende jaren vast te stellen.

 

Jij bent aan het studeren, jezelf ontwikkelen in dat opzicht.

Je bent aan het werk met jezelf, onder andere aan de niet misse ervaringen uit je jeugd.

Neem dan ook je verhouding tot drank mee.

Je bent dat waard en als je dat niet doet, doet het waarschijnlijk afbreuk aan de andere onderwerpen waarin je nu aan het investeren bent.

Drank kan verschrikkelijk in de weg zitten, zeker als je er gevoelig voor bent. Ik gun dat jou zo verschrikkelijk niet. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wijze woorden weer. Vaak heb ik dat gedacht: hoe ga ik daarmee om als ik ben gestopt? Waarom lukte me dat niet eerder en nu wel? Wat ben ik daardoor misgelopen, heb ik niet bereikt, vul zelf maar in. En eigenlijk wist ik al de antwoorden op die vragen al.

Studie nooit af weten te ronden en hoeveel pogingen heb ik niet gewaagd dat toch te doen. Maar een studie kiezen die zo niet bij mij paste, dat kenmerkte zo mijn persoon en die valt niet af te ronden als het een molensteen om de nek wordt.

Jij klinkt daarin al veel verstandiger, wijzer.

Ooit liep ik tegen de term: verwachtingsmanagement aan. Daar ben je nu hard mee bezig, schrijf het op zou ik zeggen.

Wat verwacht je van de huisarts, wat verwacht je van jezelf, van de vakantie, van de studie, vul maar aan. Maak er korte en lange termijn doelen van, dat geeft houvast en voldoening als je ze haalt.

Ja, ik weet het, dat klinkt allemaal gemakkelijk en als tegelwijsheid, maar een slimme meid :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...