Spring naar bijdragen

(On)gezondheid


Menja42

Aanbevolen berichten

Een mensenleven gaat gepaard met gepaard met het ontstaan van verminderde functionaliteit en gebreken. Dat gaat natuurlijk of geforceerd. Zintuigen worden minder, je loopt een blessure op die niet volledig geneest. Of je bent alcoholist. In het begin kan je lichaam nog een boel hebben, maar hoe langer het lichaam structureel wordt blootgesteld aan automutilatie, want alcoholmisbruik is een voor van zelfvernietiging, hoe ernstiger de gebreken.

Zo heb ik mijn arme lichaam inmiddels de nodige schade toegebracht. Van sommige weet ik dat het van blijvende aard is, zoals tinnitus (oorsuizen) evenals verkalkte kransslagaders. Die laatste is mede veroorzaakt door de familieaanleg voor verhoogd cholesterol.

 

En dan ben ik pas 43. Mijn vader kreeg een hartaanval een paar jaar ouder en die heeft nooit gedronken, maar wel gerookt. Hij gaat nu richting de 75!

Wil ik dat ook, dan zal ik dus structureel het ongezonde deel van mijn leefstijl moeten uitsluiten. Want ik leef al jaren gezond. Ja, lach maar, wat ik bedoel te zeggen, ik rook 7 sigaretten p/dag en drink een fles wijn, maar verder let ik goed op wat ik eet. Veel groente en fruit, weinig suikers en vet, niet te zout, allerlei aanvullende preparaten en vitaminepillen, wekelijks een paar keer sporten en dat zeker al de laatste 25 jaar. Helaas heb ik een voornamelijk zittend beroep en zitten is het nieuwe roken! Google maar.

Waarom vertel ik dit allemaal? Dit jaar lijkt het ontstaan van nieuwe kwalen te escaleren. Door mijn natuurlijke nieuwsgierigheid probeer ik altijd in de wetenschap te duiken, maar door het forum heb ik echt mijn kop uit het zand getrokken. Al een tijd heb ik last van gastritis (ontstoken maagslijmvlies) en gisteren kwam ik erachter dat, dat kan leiden tot een vitamine B12 tekort. Niet omdat ik daar niet genoeg van binnen krijg, maar door het feit dat de stof niet meer kan worden opgenomen door een aangetast maagslijmvlies. Aiiii, dat zijn dingen waar ik dan van opkijk! En ik heb ook last van veel van de symptomen.

 

Daarnaast wordt mijn buik ook steeds meer opgezwollen (en mijn voeten), terwijl ik qua gewicht niets verander. En dat kan dan weer samenhangen met hartfalen, vochtophoping door verminderde werking rechter hartboezem door, jawel, daar istie, vernauwde kransslagader.

Dus los van onthouding is het zaak dat ik mij bij de huisarts ga melden voor grondig onderzoek!

 

Wat zijn jullie ervaringen met klachten en wat verbeterde door stoppen? Ben echt benieuwd. Waarom? Ik ben een man van de techniek en concrete verbeteringen geven me moed en 'vaagheden' als dat stoppen een zegen is, tuurlijk daar ga ik volmondig in mee, omdat ik het tot op zekere hoogte uit eigen ervaring weet, maar ik ben op zoek naar meer strohalmen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Menja,

 

Ik weet niet welke schade de alcohol aan mijn lichaam heeft toegebracht.

Ik heb wel wat klachten zoals steken in mijn lever soms.

Verder blaas ik op van de alcohol en ben vaak moe.

Ook ik eet altijd heel gezond. Veel fruit, groente etc. Elke dag dronk ik 2 liter water.

Ik hoop dat dat de schade wat heeft beperkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi menja,

ik ben eigenlijk heel gezond en

na het stoppen had ik één slecht jaar.

Slecht slapen, depressief en kort lontje.

wat konkreet is verbeterd zijn dus die drie,

en het meest verbazende is dat mijn behoorlijk

ernstige arthrose in mijn handen tot staan is gebracht.

Er is zelfs verbetering opgetreden de laatste 2 jaar.

Bovendien zat ik (on)behoorlijk heftig in de overgang

en ook al die klachten, zweten, stemmingswisselingen en oververmoeid zijn,

verdwenen als sneeuw voor de zon.

verder heb ik nooit iets laten meten of nakijken.

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Menja,

 

Door het vele drinken had ik veel last van mijn hart. Dat is over.

 

Waar ik meer last van had zijn de psychische gevolgen van het drinken. Zoals depressie met altijd maar denken aan zelfmoord. Ook dat is verdwenen. Ik ben ook niet bang dat dat terugkomt. Als ik maar niet drink. 

 

En o ja, ook soms wat steken in mijn lever.

 

Laatst vond de dokter het nodig dat ik me eens liet controleren op een paar dingen gezien mijn leeftijd. Alles was in orde. Ook mijn lever.

 

Ik heb altijd wel redelijk goed gegeten. Hoewel niet overdreven hoeveelheden fruit en groente. Maar wel biologisch en vegetarisch. Niet eens zo voor mijn gezondheid. Maar meer vanwege milieu en dierenwelzijn.

 

Nou ja, veel meer kan ik er niet over zeggen.

 

Hanneke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi

Mijn zelfzorg was behoorlijk slecht...heb eigenlijk ook genoeg mankementen

Toch volgens mijn huisarts ben ik waarschijnlijk op tijd gestopt om de schade hopelijk te beperken

Lichaam heeft echt veel tijd nodig om hiervan te herstellen ...praten niet over weken...maar jaren

Psychisch valt er ook genoeg te sleutelen aan mezelf

Tenslotte werken lichaam en geest samen.

Had echt niet verwacht dat herstel zo lang kan duren

Ben zelf best ongeduldig op dit gebied

Maar heb nu geaccepteerd dat wat ik nu allemaal doe dat het voor langere termijnswerk is

Kan het verleden niet meer terugdraaien

Kan mezelf ook niet de schuld geven..mijn basis was al verkeerd

Kan mijn ouders niet de schuld geven...zij wisten ook niet beter

Kan alleen nu goed voor mezelf zorgen...en dat lukt me aardig

Langzaam kan ik ook de vruchten plukken..soms zit er een slechte oogst bij...het zij zo

Een auto loopt ook niet op patat , peuken , suiker en alcohol

Een auto loopt op wat goed voor um is..

Anders gaat hij haperen

Succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien kan ik er wel wat over zeggen .. hoewel het wat medisch verhaal blijft.

Het komt er op neer dat veel problemen mogelijk zijn, waarbij een algemeen onderzoek niet zo veel aan het licht zal brengen. Wel is controle van de bloeddruk een slimme..zeker gezien jouw familiaire belasting trouwens.

 

Problematisch alcoholgebruik kan leiden tot een groot aantal lichamelijke aandoeningen. Een uitgebreid lichamelijk onderzoek levert echter zelden meer afwijkingen op dan wanneer het onderzoek verricht wordt op geleide van de eventuele klachten. Bij een oriënterend neurologisch onderzoek let de huisarts op tremoren, loop- of evenwichtsproblemen en polyneuropathie van de benen (verminderde sensibiliteit). Bij het buikonderzoek gaat de aandacht vooral uit naar de lever.

Vanwege de ongeveer tweemaal zo grote kans op morbiditeit en mortaliteit op het gebied van hart- en vaatziekten en de bloeddrukverhogende werking van alcohol zijn er aanwijzingen dat het zinvol is de bloeddruk te meten. 

 
 

De lichamelijke gevolgen van overmatig alcoholgebruik betreffen verschillende orgaansystemen.

- Alcohol op zich is niet kankerverwekkend, maar gebruik van meer dan 5 eenheden per dag is sterk gerelateerd aan het optreden van maligniteiten vooral in de mond-keelholte (6,4x vaker) en slokdarm (3,3x vaker). Ook iets meer kans op borstkanker.

- Alcohol beschadigt het slijmvlies van maag en twaalfvingerige darm en geeft in de bovenbuik aanleiding tot beschadiging van de lever en de alvleesklier (met als gevolg pancreatitis (ontsteking alvleesklier) en eventueel diabetes mellitus (suikerziekte)).

Leverbeschadiging kan zich uiten als hepatitis of steatose, die beide reversibel zijn maar op lange termijn kunnen overgaan in cirrose

- Overmatig alcoholgebruik leidt tot verschillende hart- en vaatziekten. Uit een grote meta-analyse van 51 onderzoeken bleek ook dat inname van alcohol van meer dan 1 glas per dag de kans op coronairlijden verhoogt; daarmee is de beschermende werking voor coronaire hartziekten beperkt tot 1 glas per dag. Tevens is er een verhoogde kans op hypertensie (RR 1,9, 95% BI 1,6-2,2),. Vooral bij forse hoeveelheden (>6 eenheden) alcohol in korte tijd (binge-drinken) is het risico van hartritmestoornissen en plotselinge hartdood vergroot (RR 2,4 en 2,8 bij respectievelijk mannen en vrouwen). Bij zeer fors alcoholgebruik kan door thiamine tekort cardiomyopathie optreden. Alcohol remt bij inname van meerdere eenheden per dag de fibrinolyse met derhalve een verhoogd stollingsrisico.

Overmatig alcoholgebruik kan leiden tot polyneuropathie en de ontwikkeling van het Wernicke-Korsakow syndroom in combinatie met thiaminedeficiëntie.

'Binge'-drinken kan leiden tot hersenschade hetgeen zich na jaren uit in verminderd cerebraal functioneren door uitval van de aandacht, concentratie en geheugen.

Seksuele problemen, verminderde fertiliteit van de man en menstruatiestoornissen zijn beschreven bij overmatig alcoholgebruik;

Huidafwijkingen bij alcohol zoals spider-naevi, erythema palmare en rood gezicht komen voor bij jarenlang zeer fors alcoholgebruik.

 

literatuur:
In een tweetal publicaties wordt de uitgebreide literatuur over dit onderwerp samengevat:[Poppelier 2002,Anderson 2003]

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Menja, je bent op zoek naar bevestiging dat jouw vermeende rechtsfalen komt door de alcohol. Jouw symptomen komen voor bij  rechtsfalen maar er zijn legio oorzaken daarvoor. Ik weet vanuit de zorg dat dit minder zal worden bij abstinentie maar ja, coronairlijden is bij jou familiair mede-bepaald. Linksfalen is veel rigoreuzer en geeft dus eerder ergere klachten zoals een hartaanval vanuit het niets. Rechtsfalen gaat sluipend. Het is erg slim vanje om de symptomen serieus te nemen. 

 

Om meerdere redenen is het verstandig een periode helemaal niet te drinken (bv 3 maanden) en dan kijken of de opgezwollen benen en buik voldoende zijn afgenomen om dan verder onderzoek achterwege te laten. Maar roken bij familiaire belasting en slechts 2 keer sporten per week als tegenprestatie kan ik niet onder de noemer "gezond" scharen. Wel een gezonde tegenhanger zou zijn een stressvrij leven. Als je dát nou hebt of voor elkaar krijgt, dan gaat je hart sowieso langer mee. 

 

Je bent goed in googelen dus als je nou es zoekt op PubMed (medische site waar veel gezondheidsinstellingen lid van zijn) vind je genoeg universitaire studies die antwoord kunnen geven op al je medische, concrete vragen. Dit schrijf ik niet om je van het roken of de alcohol af te krijgen. 

 

Ikzelf heb trouwens geen verbetering of verslechtering op lichamelijk gebied gemerkt na het stoppen, dat was je vraag immers.

bewerkt door Monster
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, wel op vakantie. Dus de huisarts dan wel mijn cardioloog liggen nog in het verschiet.

 

Afgezien van weer toegenomen oorsuizen, gaat het goed. Dank je en nu ik weer terug ben ga ik wel weer schrijven!

 

Opgezwollen benen of enkels heb ik niet, alleen voeten en of dat minder is geworden? Heb alleen slippers gedragen.

Vandaag had ik er i.i.g. geen last meer van met normale schoenen. En het brandende gevoel waar ik dit voorjaar in mijn onderbenen plots last van kreeg is al een tijdje geheel verdwenen.

Dus ik denk dat ik toch nog steeds de huisarts dan wel mijn cardioloog eens moeten laten controleren op hartfalen.

bewerkt door Menja42
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...