Spring naar bijdragen

20 Jaar


Aap

Aanbevolen berichten

Ik denk niet dat je te rap gaat Aap.

Maar je wandelt wel een moeilijke weg.

Ik weet niet de hoeveelheden die je drinkt,

dus misschien is cold turkey niet verantwoord,

maar elke avond 1 minder en een heel eind over 2 weken

betekent dus nog steeds drinken, maar 14 eenheden minder per dag?

En dat zonder sjoemelen dus.

Persoonlijk zou ik stevigere begeleiding zoeken. Veel succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Hoi Gerrit,

Sorry voor de late reactie

Inderdaad gesprek met huisarts gehad,

de week daarop een gesprek bij de huisartsenpost met iemand van Kentron gehad. Daarna (nu 1 week geleden) een gesprek bij Kentron gehad, ze vond mijn gebruik behoorlijk hoog (wat ikzelf altijd wel mee vond vallen, relatief gezien). En nu binnenkort gesprek met de kentron mevrouw, en een arts. Ze zei dat de mogelijkheid er was dat ik opgenomen zou kunnen worden.. Daar schrok ik wel behoorlijk van, hoop dan ook niet dat dat gebeurt..

Groeten,

Aap

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Aap,

 

Goed om weer even van je te horen. Ik begrijp dat je schrikt van een opname. Gezien je berichten hier, waaruit voor mij het beeld ontstaat dat je achteruit gaat in plaats van vooruit, schrik ik er niet van. Uit mijn eerdere berichten (en ook van een enkele andere) heb je kunnen opmaken, dat er twijfels waren over de eerder door jou beschreven aanpak.

 

Voor mij is mijn verslaving iets, waaraan ik iedere dag aandacht moet besteden. Ik denk dat ik vrij snel terugval in mijn oude gedrag, als ik dat niet doe. Als ik, in mijn geval, niet drinken als vanzelfsprekend ga beschouwen. Dat is voor mij de belangrijkste reden, dat ik iedere dag hier op het forum ben te vinden.

 

Ik ben benieuwd naar wat er met je is gebeurd tussen begin september en nu. Maar dat hoef je niet te vertellen hoor, als je dat niet wilt.

 

Heel veel succes Aap, laat snel weer wat van je horen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dankjewel Gerrit, vind het erg fijn om je berichten te lezen.

Ik schrok vanwege de mogelijkheid tot opname, maar wat nodig is hè.. Zowel mijn moeder als mijn zussen en twee van mijn beste vrienden zijn inmiddels op de hoogte, wat erg fijn. Ik vind het ook makkelijker om over te praten. Hoop dat het gesprek met die arts snel zal plaatsvinden.. Heb me inmiddels ook van heleboel activiteiten verwijderd. Voorzitter studentenraad en afgevaardigde bij onze scholengemeenschap ben ik niet meer, ook ben ik met mijn onderneming gestopt. Uitgeschreven bij de kvk.. was namelijk ook iets teveel werkdruk zo snel. Auto verkocht, antieke brommer ook van de hand gedaan.. geld aan mijn moeder gegeven, gezien die mijn schulden bij de banken en rekeningen heeft voorgeschoten.. merk wel dat ik heel erg snel geïrriteerd ben. Bijna ruzie met huisgenoot en vrienden.. komt dit door de drugs? Denk het wel... hoop dat er snel een eind aan komt. Maar goed,

bedankt voor je berichtjes gerrit, doet me goed!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sorry huttula, je berichtje over het hoofd gezien! Nee, hoe meer ik erover nadenk hoe minder gek de zet lijkt. Maar wel een rare en grote stap die ik in mijn 21e levensjaar zeker niet ingepland had.. als ik de tijd maar kon laten terugspoelen..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aap, ik had ook nooit gedacht dat ik een klant bij verslavingszorg zou worden.

Ik?????

En ja, als ik de tijd kon terugspoelen zou ik........... Vul maar in.

Het is zoals het is.

Je bent goed bezig, hebt al veel actie ondernomen om het leven voor jezelf prettiger te maken.

Ga door!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Gerrit,

Nu nog aan het wachten totdat ik die afspraak met de arts heb. Moet nog ingepland worden, hoop dat het snel is. Merk bij mezelf dat ik veel sneller geirriteerd ben, bij contact met vrienden, in het verkeer, en met huisgenoten.

Verder ben ik wat dingen aan het afsluiten, om een beetje uit die financiële slop te komen. Bedrijf uitgeschreven bij de kvk, belastingdienst afgesloten, brommer verkocht en auto staat nog te koop.. Iemand toevallig geïnteresseerd in een zwarte ford focus stationwagen?

Hoop dat ik nu in de maand wat flappen over hou i.p.v bij moet lenen.. En verder inderdaad behoorlijk wat aan het lezen op dit forum, leer er een hoop van.. Maar terugkomend feit is dat de overgrote meerderheid nooit meer drinkt, of dat in ieder geval van plan is en er ook goed mee op weg is. Ik hoop dat ik zo'n drinker kan worden die in het weekend kan drinken en er de rest van de week geen last van heeft. Maar daar heb ik een hard hoofd in.. Lastig te bevatten ;).

Hebben jullie dat ook geprobeerd? Een sporadische drinker te worden zonder er last van te krijgen? Of zijn jullie dat? Erg benieuwd naar jullie ervaringen!

Bedankt voor de berichtjes en tot snel!

Aap

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hé Aap,

 

Nou en of ik geprobeerd heb om sporadisch te drinken.

Met hulp..lijstjes invullen en zo...door de week niet, in het weekend wel,

streepjes zetten...dodelijk vermoeiend....continu onderhandelen met mezelf.

Grenzen opzoeken, sjoemelen...bleh...niet goed voor mijn eigenwaarde.

 

Bij mij werkt dat dus niet. Hoe dat voor jou is zul je zelf moeten ondervinden,

voor mij is het een alles of niets verhaal. 

 

Die irritatie die je omschrijft klinkt voor mij als een uiting van 'weerstand'.

Onbewust weerstand tegen het traject wat je ingaat of eigenlijk al ingegaan bent.

Minderen of stoppen met drank..je leven op de rit zetten..veranderingen.

 

Goed dat je hier leest...ik ervaar het hier lezen en ook reageren als zeer helpend.

 

Succes met jouw traject. Laat je weten hoe het verder gaat?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Aap,

 

Je vraagt jezelf af of het onder de categorie verslaving valt. Dat is helemaal niet belangrijk, het is voor jou een probleem en of dat dan het label verslaving krijgt of niet doet er gewoon niet toe. Zoals vele mensen al hebben gezegd: alleen vandaag niet drinken en laat je auto staan.

 

Met vriendelijke groet,

Een mede jonge-verslaafde, Nick

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Afgelopen donderdag een gesprek gehad met mijn behandelaar, hele aardige vrouw. Erg goed gevoel bij, we gingen het behandel plan bespreken. Ze zei dat ze sterk aan het twijfelen tussen ambulante begeleiding en een korte detox opname. Ik besloot maar zo eerlijk mogelijk te zijn en te zeggen dat ik mezelf goed genoeg ken, dat ik waarschijnlijk zou sjoemelen bij een ambulante opname.. Ik dacht dat ik maar beter zo eerlijk mogelijk kon zijn, anders zou ik mezelf toch maar in mijn voet schieten, of ik die opname nou leuk vind of niet.. Afgelopen vrijdag een gesprek op mijn school gehad over mijn voortgang van dat jaar. Ze wisten al wel dat er iets aan de hand was, maar wat dat niet. De vraag is op dit moment of ik het jaar wel haal, gezien ik al zo veel gemist heb.. Heb vervolgens open kaart gespeeld en het behandel plan van Kentron laten zien. Met enige uitleg erbij natuurlijk. Maar vooralsnog, ondanks de openheid naar andere mensen gezien deze situatie blijf ik zo boos. Niet op iemand gericht, maar gewoon in het algemeen. Al sinds enkele maanden merk ik dat mijn emoties enorm afgevlakt zijn, er gaat iemand dood denk ik, ja, dat hoort erbij. Er loopt een huisdier weg waar ik 7 jaar mee ben geweest dan denk ik, ja, dat doen dieren. Logische beredeneringen, maar zonder emotie. Er moet iets bijzonders gebeuren wil ik lachen, maar huilen dat gebeurt al niet meer. Mijn behandelaar duidt op psychologische problemen, ikzelf heb geen flauw idee. Betwijfel het zelfs, maar zij is de pro, dus wie weet. Verder nog steeds erg geirriteerd op zowat alles, voornamelijk verkeer. Toen ik vanmorgen naar mijn moeder reed om een film te kijken zowat mijn keel schor geschreeuwd op dat trage irritante volk wat mijn normale rijstijl belemmerd. Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen asociale chauffeur, ik heb 2 jaar als privechauffeur gewerkt voor een goed bedrijf. Dus rijden kan ik wel, maar wanneer iemand zijn knipperlicht niet eens kan aanzetten op de rotonde word ik woest, dan gaan er middelvingers rondslingeren en vliegen de scheldwoorden over de weg heen. Maar goed, binnenkort is die benzine/belasting/reparatie slurpende kar van mij verkocht en kan ik lekker aan het OV!

Tot dusver weer dit ellenlange bericht. Morgen weer om 8 mijn nest uit, dus ik duik er zo maar eens in!

Groeten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Ja die frustratie moet ergens vandaan komen, tot voor mijn gebruik was ik de rust zelve, nu kan ik op een enkeling na, geen mens naast mij dulden. Het gebruik is qua drugs iets teruggenomen, maar het alcohol gebruik juist weer toegenomen. Waarschijnlijk omdat ik weet dat het 'einde' eraan zit te komen. Binnenkort met arts een gesprek. Inmiddels met mijn behandelaar al drie gesprekken gehad. We gaan te werk volgens de CRA methode. Ben benieuwd, ik mpet een vervamging voor mijn verslaving zoeken. Nu deed ik vroegâh al hardlopen en ben ik van plan dit weer op te pakken.. Met weekdoelen proberen we dit nu te bereiken. Komende woensdag (morgen dus) en vrijdag hardlopen. Ik kon, toen ik dit met regelmaat deed makkelijk vijf kilometer in vijftig minuten lopen. Daar mikken we nu op. En die zelfde twee avonden moet ik minder drinken. Waar ik nu in de avond 7 tot 8 halve liters drink, moet ik nu drinken tot wanneer ik net iets ga voelen, wat de 5e halve liter zal zijn.. Maar eerlijk gezegd heb ik er een hard hoofd in over de hardloopsessie van morgen. Vandaag is er geld gestort, dus heb weer een grammetje voor me liggen.. En ja, het hoeft me niet verteld te worden, kneuzig dat ik dat doe terwijl ik een afspraak heb om morgen te hardlopen.. Maar helaas, het was al zo lang geleden en kon gewoon niet wachten.. Maar ook met dit, eerlijkheid, is key.

En alweer, bedankt voor de berichtjes! Vind het fijn om hier mijn hart te luchten en luisteraars te hebben! Ook de verhalen lezen van anderen doet mij goed. Heb bij de behandelaar gevraagd of het mogelijk is om een sporadische drinker te worden. Maar ik kon de vraag zelf al beantwoorden, ik ken mezelf..

Bedankt voor het lezen!

Aap

Link naar opmerking
Deel via andere websites

\Wel vind ik dat je erg in een afwachtende houding lijkt te zitten, inclusief dat grammetje. Net of je er geen zin in hebt, er niet in gelooft of het niet serieus van plan bent om je verslaving aan te pakken. Ondanks de acties die je in gang hebt gezet. Ik meen dat op te maken uit de manier waarop je schrijft.

Voorbeeld? "Ik moet een vervanging voor mijn verslaving vinden". Niet "Ik wil..." of 'Ik ga ...".

Hoi Gerrit,

iets met spijkers en koppen..

Verontschuldig je aub niet, ik zie het niet als een potje vervelend doen. Je zet me aan het denken, 

ik had eerder deze avond getypt wat ik dacht, en na jou reactie las ik mijn bericht weer eens over.

En inderdaad, ik kom tot de realisatie dat ik nog steeds, ook na de gesprekken met mijn behandelaar,

nog niet echt de ernst van de situatie inzie. Ik weet inmiddels dat ik meer drink dan ik zou moeten,

en dat dat gebeurt omdat ik of, behoorlijk verslavingsgevoelig ben, of omdat er iets gebeurt is

of zou moeten zijn waardoor ik drink. Ikzelf zie het altijd als ontspanningsmogelijkheid,

eentje waarbij ik, wanneer ik boeken lees of films kijk, mezelf even kwijt kan raken. 

Wat ik ook weet van mezelf, is dat mijn drank gebruik afhankelijk is van mijn 'happy factor'.

En mijn happy factor wordt weer sterk beinvloed door mijn financiële situatie. Wanneer ik

geld op de rekening heb staan, ben ik eerder geneigd om gezonder en gelukkiger te leven dan 

wanneer de rekening leeg staat. Als ik geld heb, koop ik eerder gezond eten en minder drinken,

dan wanneer ik maar vijf euro heb. Met vijf euro op mijn rekening koop ik liever acht halve liters

om mijn zorgen van die dag en de volgende weg te halen. 

Een half jaar, toen ik al erg veel alcohol gebruikte, maar alsnog fanatiek bezig was met mijn

MBO was ik ook nog eens een bedrijfje begonnen. [TMI]

Dat is niet helemaal goed gegaan. Ik ben inmiddels met het bedrijfje gestopt, ik heb er veel

van geleerd, veel praktijkervaring. Het staat ook weer goed op mijn CV. Maar als ik de tijd

toch eens terug kon draaien.. Maar dat denken er een hoop hier denk ik.. Ik zie wel 

zelf in dat ik gelukkig ben dat ik nu erachter kom, dat zowel drugs als alcohol voor mij

geen succes zijn. Ik betreur het dat het zo gelopen is, maar ik heb een hoop ambities.

Ik zie een toekomst voor me, die toekomst heeft alcohol erin zitten, na een lange werkdag 

biertje en dan niks meer. Maar ik ken mezelf. Dat zou beginnen met één biertje,

dan bij die speciale, leuke film twee misschien. En algauw zou ik bij start beginnen.

Net als bij Monopoly, maar in plaats van start zou ik gelijk naar de gevangenis gaan.

Doem scenario natuurlijk. 

Op school heb ik inmiddels een gesprek gehad. Ik heb het behandelplan van Novadic erbij

gehouden, als leidraad. Dat zowel zij als ik weten waar we aan toe zijn. 

Volledige support gelukkig, ze vroegen zich af wat ze voor mij konden betekenen, 

ja niet veel helaas. Ik zal het zelf moeten doen, en hoewel ik nu nog geloof dat

een wonderpil alles op gaat lossen, weet ik dat moeite en kracht zal gaan kosten.

Maar er was ook een keerzijde aan het gesprek, omdat ik de afgelopen periode

amper op school ben geweest, zal ik die periode waarschijnlijk na mijn bpv-examen

in moeten halen. Dat zal betekenen dat ik niet in dezelfde periode als al

mijn klasgenoten mijn diploma op zal komen halen, maar iets daarna pas.

Maar daar heb ik vrede mee, ik had mijn ambities om een voltijd HBO

te gaan doen nameijk al opgegeven, in plaats daarvan wil ik een

leerbaan of een avondopleiding HBO gaan doen.

Maar lief dagboek,

dit is inmiddels een deprimerend lang verhaal gaan worden.

Ik wil jullie alsnog bedanken voor alle reacties, het schrijven op zich doet al

enorm veel wonderen.

En het lezen op dit forum ook :).

Hasta manana!

bewerkt door Aap
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aap, je geldverhaaltje klopt niet helemaal,

5.000 in 2 maanden tijd, mede aan drank en cocaine

betekent dat je ook mèt geld niet zo heel gezond leeft.

Je hebt nog steeds de neiging om dingen iets mooier te

willen zien dan ze waren/zijn. En een toekomst mèt een biertje

zal echt alleen mogelijk zijn als je in die toekomst gaat

investeren, in jezelf zonder biertje voorlopig. Ik denk dat Novadic

wel meer voor je kan doen als je denkt. Hopelijk kunnen zij je

iemand bieden die je helpt innerlijk volwassen te worden en

begeleiden in dat traject. Daar hoort geen drank of drugs bij.

Maar plannen. financien, therapie, en wat er meer nodig is.

Ik kan me niet voorstellen dat je dit traject alleen kunt aangaan

en wonderpillen bestaan niet helaas. Jij en jij alleen hebt verantwoording

voor je leven. Daarbij hoort ook hulp aanvaarden van tijd tot tijd.

Ik denk dat weinig frummers hier het zonder hulp hebben gered.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Hoi jahallo,

Prima, als in zijn gangetje. Nog steeds trouw mijn afspraken bij de kliniek aan het volgen, het gaat echter niet bijzonder goed met de doelen die we wekelijks stellen. Het drugs gebruik is wel omlaag gegaan, maar het alcoholgebruik weer omhoog. Steeds meer en steeds eerder nodig om ook maar een beetje in die roes te komen. Laatst een afspraak met de arts gehad, hoewel ik me afvraag waarom hij de arts genoemd word, er werd mij immers niks nieuws verteld. Maar in dat gesprek werd mij in ieder geval duidelijk gemaakt dat een detox toch wel het beste was, en dat ik binnenkort in zo'n jeugdkliniek terecht kon komen. Zo'n verblijf daar zou rond de 3 weken duren. Of het ook in 10 dagen kon? Nee, dat was niet zeker. Helaas pindakaas, ik heb nog wel gewoon school namelijk, maarja als het wat langer duurt, het zij zo. Verder heb ik mijn moeder iets meer betrokken bij het 'proces'. En nu is het zoeken naar iets wat mijn avonden kan opvullen na de detox, een soort van vervanging van de avonden thuis drinken. Hoe hebben jullie dit gevonden en wat was hetgene waarmee jullie drinken vervangen??

Groeten Aap :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hé Aap!

 

Goed om weer van je te horen! 

 

Ik reageer alleen even op je vraag: "En nu is het zoeken naar iets wat mijn avonden kan opvullen na de detox, een soort van vervanging van de avonden thuis drinken. Hoe hebben jullie dit gevonden en wat was hetgene waarmee jullie drinken vervangen??"

 

Natuurlijk kan ik je tal van mogelijke vrijetijdsbestedingen aanreiken, die zullen gaan van lekker voor jezelf koken tot sporten; van oude hobby's oppakken tot hier lezen en schrijven; en van mediteren tot naar de film gaan. Maar... dat is zo algemeen hè; je mag nu iets gaan vinden dat helemaal bij jou past!

 

De eerste weken waarin ik minder dronk en later niet meer dronk, heb ik juist besteed aan het uitvinden voor mezelf waar ik nou eens mijn nieuw verworven vrije tijd aan zou kunnen besteden. En in de weken en maanden die daarop volgden, en zullen volgen, breng ik die ideeën ook daadwerkelijk tot uitvoering. 

 

Hoe vond ik nou uit wat écht bij mij paste? Heel simpel eigenlijk. Ik stelde mezelf de vraag: "Waar kan ik nu volledig in opgaan? Waar kan ik mezelf helemaal in verliezen, en de tijd (bijna) mee vergeten?" Als ik hierover nadacht liet ik even alle vooroordelen die ik had los, dat het iets nuttigs of gezonds moest zijn, of iets waar ik wat van kan leren, goed op mijn cv zou staan, enzovoort. Al snel had ik mijn antwoord. En het mooie is dat het ook gelijk datgene is waar ik echt goed in ben, waar mijn echte kracht ligt. 

 

Het klinkt wat simpel misschien, maar het gaat over niets minder dan uitvinden wat jouw passie is, of jouw passies zijn, op dit moment. En vervolgens sta je jezelf toe om daaraan tijd en echte aandacht te besteden. Voor mij was het nogal een eye-opener, omdat ik er zo achter kwam dat ik maar bar weinig van mijn passies in mijn huidige baan kwijt kan, bijvoorbeeld. Dus daar denk ik nu ook over na, maar zonder me alleen maar op de toekomst te richten, want dan zou ik weer van alles gaan moeten van mezelf en minder kunnen genieten van waar ik nu sta.

 

Dus Aap, in welke activiteit kun jij volledig opgaan? Denk klein en groot tegelijk; maak het niet levensgroot maar stel jezelf ook geen beperkingen. Denk, voel, droom, maak een lijstje van je sterke punten, maak een bucket list, besteed tijd aan jezelf en aan jouw wensen en verlangens. Je zult zien dat het makkelijker is en dat je er sneller komt dan je nu misschien voor mogelijk houdt. 

bewerkt door Yogajuf
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eigenlijk niks meer aan yogajuf toe tevoegen

Aap..de wereld staat voor jou open.

Ontdek wat voor jou goed is

Het leven zonder drank is pas leven..

zelfs niets doen kan al fijn zijn

Ik ben na mijn stoppen..wandelaar.fietser..fotograaf..schrijver..bedenker..yoga..museumkaarthouder...zwemmer..saunaganger....toerist..genieter..en wat rr nog op mijn pad ligt.

Daarnaast werk ik fulltime en wil nog het een of het andere aan cursussen volgen.

Want er valt nog zoveel te ontdekken :)

Succes...hoop dat je veel gaat ondekken

Wees trots op jezelf en schaam niet voor het nieuwe wat je bezig houdt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...